گفت‌وگو|

هراس‌های یک نسل را در کتاب «بیم موج» مطالعه کنید

18:27 - 11 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۸۳۹
هراس‌های یک نسل را در کتاب «بیم موج» مطالعه کنید
نویسنده کتاب «بیم موج»، تولید محتوا درباره شناخت فضای مجازی و آشنایی با آسیب‌ها و مزایای آن را مهم دانست و مسئولیت جامعه نسبت به کسب «مهارت‌های زیستی» را قابل‌توجه خواند.

حجت‌الاسلام علی رهبر اسلامی در گفت‌وگو با میزان درباره کتاب «بیم موج» گفت: این اثر به مهارت‌های زیست اخلاقی در فضای مجازی پرداخته است. در حقیقت این کتاب، کلید‌هایی برای گشـودن قفل‌های ورود به دنیای بی آسیب مجازی را فراهم می‌سازد تا نسل کنونی هنگام ورود به فضای مجازی با بحران فکری و اخلاقی روبه‌رو نشوند و از آثار مثبت این فضا نیز محروم نماند.

وی ادامه داد: کتاب «بیم موج» باید‌ها و نباید‌های اخلاقی را برای زندگی جدید بشر در فضای مجازی به ارمغان آورده تا در گردابی چنین حائل، بتوان کشتی زندگی را به سلامت، از شب تاریک دنیا عبور داد.

رهبر مضامین کتاب «بیم موج» را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: پیش‌تر درباره فرهنگ استفاده از فضای مجازی اطلاعات چندانی در جامعه ارائه نشده بود. این در حالی است که در بسیاری از جوامع توسعه‌یافته ابتدا دستورالعملی برای بهره‌وری از فناوری به مردم ارائه شده سپس خود فناوری وارد می‌شود پس نیاز بود تا ابتدا شیوه فعالیت با فناوری را و آسیب‌ها همچنین مزایای آن به درستی مطرح شود.

این نویسنده کتاب، اشاره‌ای به نام کتاب «بیم موج» داشته و افزود:نام اثر «بیم موج» ایهام دارد. ایهام غیر از ابهام است، هنگامی که در مورد دو معنی و احتمال وجود دارد در آن زمان می‌توان گفت که ایهام وجود دارد، اما معنای ابهام به معنی گنگ بودن است. در نام‌گذاری این کتاب از ایهام استفاده کردم تا ذهن مخاطبان را به خود جذب کند و از سر کنجکاوی به سوی کتاب روانه شوند.

وی به فصل اول کتاب «بیم موج» اشاره و بیان کرد: در فصل نخست این اثر به آسیب‌شناسی در مورد فضای مجازی پرداخته شده است و در این میان زیرمجموعه‌های مختلفی از آسیب‌ها مطرح‌ شده است. این مهم نشان می‌دهد، ارتباط در فضای مجازی تا چه اندازه احساس و آرامش افراد را تهدید می‌کند. همچنین در مورد آسیب‌های ذاتی و بافتی فضای مجازی نیز صحبت شده است. در ادامه شیوه‌های مقابله با آن بیان شده و در عین حال به آسیب‌های محتوایی نیز پرداخته شده است. از نگاه دین نیز به فضای مجازی نگاه شده که در جای خود قابل‌توجه است.

رهبر بیان کرد: در نام کتاب از موج نام برده شده است، زیرا بسیاری از اطلاعات به واسطه امواج انتقال پیدا می‌کند و مطمئناً هنگامی که قیامت فرا برسد، خداوند از انسان‌ها در مورد عملکردشان سوال می‌کند و از آن‌ها می‌پرسد! آیا از موجی که در اختیار شما قرار داده شده بود به خوبی استفاده کردید؟ چگونه بهره بردید؟ آیا برای انحراف ذهن سایر انسان‌ها استفاده کردید و یا نه آن را زمینه‌ای جهت رشد فکری قرار دادید. پس باید در نظر داشت که این موج ابزاری همانند یک چاقو است که می‌تواند مزایا و یا معایبی را برای افراد و جامعه در بر داشته باشد.

وی تاکید کرد: چنانچه نتوانیم به درستی از آن بهره‌برداری کنیم قطعاً باعث می‌شود که آسیب‌هایی را به خود و یا دیگران برسانیم بنابراین بیم، هول و هراس برای یک نسل را در کتاب «بیم موج» مطرح کردیم. استفاده از پیام‌رسان‌هایی مانند توییتر، تلگرام و بسیاری دیگر فرهنگ خاص خود را طلب می‌کند. امروزه می‌بینیم که در جهان غرب برای اینکه بهره‌برداری مناسبی از فضای مجازی انجام شود، چهارچوب‌های خاصی مشخص‌شده است، خصوصاً برای جوانان و نوجوانان نکته‌ای که در ایران به آن توجه ویژه‌ای نشده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: معرفی کتاب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *