برگزاری آیین تحلیف رئیس جمهور/ پزشکیان سوگند ریاست جمهوری یاد کرد

16:08 - 09 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۷۰۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
برگزاری آیین تحلیف رئیس جمهور/ پزشکیان سوگند ریاست جمهوری یاد کرد
آیین تحلیف مسعود پزشکیان با حضور ۱۱۰ هیئت از کشور‌های خارجی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - آیین تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف یا سوگند رئیس‌ جمهور باید در نشست علنی مجلس همراه با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان برگزار شود.

بالغ بر ۸۸ کشور، ۱۰ سازمان بین المللی و در مجموع ۱۱۰ هیئت خارجی در این مراسم حضور پیدا کرده و حدود ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی این مراسم را پوشش دادند.

عکس یادگاری مقامات کشورهای خارجی و مهمانان داخلی در حاشیه مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

حال‌وهوای مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز رسمی مراسم تحلیف

مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران توسط یگان رزم نواز دژبان کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن کریم به صورت رسمی آغاز شد.

روح الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

خیر مقدم و نطق رئیس مجلس شورای اسلامی

سخنرانی رئیس قوه قضائیه

انجام مراسم تحلیف رئیس جمهور

سخنرانی رئیس جمهور

نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی

قالیباف: امروز، روز نمایش وحدت کلمه ايرانيان برای همه دنياست

محمدباقر قالیباف رد ابتدای مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: حادثه‌ تلخ و عروج گونه شهيد رئیسی و همراهانش آزمونی بزرگ برای ملت ایران رقم زد و با درایت هوشمندانه رهبر معظم انقلاب تبدیل به نماد قدرت شد.

وی با بیان اینکه امروز، روز نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ايرانيان برای همه دنياست ادامه داد: ایران را با همدلی همه ايرانيان از هر قوم و مذهب خواهیم ساخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما متعهد می‌شویم برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی دولت را یاری و در مسیر دشوار پیش‌رو حمایت کنیم، ما موفقیت دولت جدید را موفقیت نظام می‌دانیم.

قالیباف اظهار کرد: امروز ما به استقرار یک دولت تراز مبنی بر عقلانیت سیاسی نیازمندیم، همه ارکان کشور باید عزم جدی در اداره کشور داشته باشند و در کنار دولت و همراه آن باشند.

رئیس مجلس دوازدهم گفت: مجلس از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد و دست دوستمان را به گرمی خواهیم فشرد.

قالیباف در ادامه با بیان این نکته که مسئله اول جهان و انسانیت مسئله غزه است گفت: همه باید مشخص کنند در کدام جای تاریخ ایستاده‌اند. تاریخ در حساس‌ترین زمان خود در دفاع از صلح به سر می‌برد.

رئیس قوه قضاییه: در هر نقطه‌ای که لازم باشد برای کمک به دولت حضور فعال خواهیم داشت

پس از قالیباف، رئیس قوه قضاییه در ادامه آیین تحلیف پزشکیان ضمن گرامیداشت یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)، شهدای گرانقدر، شهید بزرگوار و والامقام سپهبد عزیز حاج قاسم سلیمانی و همچنین یاد شهدای خدمت و رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانشان، اظهار کرد: از خداوند متعال علو درجات را برای همه شهدا و امام شهدا مسئلت دارم.

رئیس عدلیه افزود: خداوند متعال را سپاسگزاریم در شرایطی که مردم ایران اسلامی در غم و اندوه از دست دادن رئیس جمهور محبوب خود بودند و بدخواهان و معاندین به فتنه‌گری خود می‌افزودند، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در کمال آرامش، امنیت، رقابت و سلامت برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: مردم در پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس جمهور برگزیدند و این انتخاب در روز ۷ مرداد سال جاری طی مراسمی رسمی توسط مقام معظم رهبری تنفیذ گردید و رئیس جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را عهده‌دار شد.

رئیس قوه قضاییه گفت: امروز رئیس‌جمهور طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان در پیشگاه قرآن کریم و در برابر نمایندگان ملت شریف ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشد، همه استعداد و صلاحیت‌های خود را در انجام مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته است به کار گیرد، خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور و ترویج دین و اخلاق و پشتیبانی از حق و گسترش عدالت نماید، از هرگونه خودکامگی پرهیز کند، از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کند و در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد؛ مسئولیت بسیار سنگین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: رئیس‌جمهور با استعانت از خداوند متعال و پیروی از پیامبر عظیم‌الشأن و ائمه اطهار علیهم‌السلام از قدرتی که مردم به عنوان امانتی مقدس به وی سپرده‌اند همچون امینی پارسا و فداکار نگاهداری می‌کند و آن را به منتخب بعد از خود می‌سپارد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: رئیس‌جمهور محترم از ایام انتخابات تا امروز بار‌ها تکرار کرده‌اند که به تأسی از فرمایش امیرالمومنین علیه‌السلام این قدرت را امانت می‌داند نه طعمه؛ و همه همّ خود را در راستای تحقق عدالت و پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهد بست.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: اینجانب ضمن تبریک مجدد به رئیس‌جمهور محترم از خداوند متعال توفیق ایشان را در تحقق مسئولیت سنگین ریاست جمهوری خواستارم.

رئیس عدلیه افزود: همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند قوه قضاییه در هر نقطه‌ای که لازم باشد در کمک به دولت حضوری فعال خواهد داشت و در مسائل اولویت‌دار کشور از جمله مسائل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود.

مسعود پزشکیان سوگند ریاست جمهوری یاد کرد

در ادامه مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهوری ایران با استناد به اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند ریاست جمهوری خود را قرائت کرد.

متن سوگند رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم‏‌الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏

«من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسئولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»

رئیس جمهور: دولت وفاق ملی موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگری است

پس از ادای سوگند، مسعود پزشکیان با بیان اینکه  حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران چنانچه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر کرده لحظه‌ای تاریخی است گفت: با لطف خداوند، تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم ایران، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر.

وی ادامه داد: دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود دولت وفاق ملی است و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگر است.

پزشکیان گفت: محور همگرایی التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به این نکته که سند چشم‌انداز، آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند ادامه داد: آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی این سند و نیز طراحی راهکارهایی بر اساس سیاست کلی با هدف دست‌یابی به ویژگی‌هایی است که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم کرده‌ است.

پزشکیان اظهار کرد: در سند چشم‌انداز، ایران کشوری توسعه‌یافته با جایگاه نخست علمی و فناوری در سطح اول منطقه و نیز با هویت انقلابی است.

وی گفت: گرچه گزارش‌های کارشناسی، وضعیت امروز را پیچیده نشان می‌دهد اما بی‌گمان توکل به قدرت لایزال الهی، توانمندی‌های ایران عزیز و ظرفیت انسانی مردم ایران، عبور از هرچالشی را امکان‌پذیر می‌سازد.

پزشکیان ادامه داد: تامین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مهمترین اهداف سیاست خارجی من خواهد بود. برای رسیدن به این اهداف، تعامل سازنده با جهان و احقاق حقوق مردم سرلوحه دولت قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور گفت: اولویت سیاست‌خارجی دولت‌چهاردهم بهبود و تحیکم روابط با کشورهای همسایه است، دولت‌چهاردهم خواهان منطقه قوی است که همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی نسل‌های آینده گام مشترک بردارند.

پزشکیان با بیان این نکته که دولت‌چهاردهم با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی، منافع ملی و صلح‌وامنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد ادامه داد: قدر دوستان روزهای سخت را می‌دانیم و با بازیگران نوظهور روابطمان را تحکیم خواهیم کرد، دوستی با همسایگان‌شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان را تثبیت خواهیم کرد.

پزشکیان: نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت ولی در برابر جنایت صهیونیست‌ها سکوت کرد

رئیس جمهور در ادامه گفت: آن‌هایی که سلاح‌های کودک‌کُشان غزه را تامین می‌کنند، نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت بدهند. هیچ کس در دنیا نمی‌پذیرد رئیس رژیمی که در غزه بر سر زنان و کودکان بمب می‌ریزد مورد تشویق قرار گیرد .

پزشکیان ادامه داد: نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت ولی در برابر جنایات صهونیست‌ها سکوت کرد. ما خواهان جهانی هستیم که مردم فلسطین از چنگ اشغال و نسل‌کشی رها شده‌ باشد.

وی گفت: امروز کشورهای غربی را به ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل فرا می‌خوانیم و آماده‌ایم با کشورهایی که هنوز شان و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند گفت‌وگو کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه عادی‌سازی روابط اقتصادی با جهان را حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم‌نشست اظهار کرد: دولت من هرگز تسلیم زورگویی و استانداردهای دوگانه نخواهد شد.

پزشکیان با اشاره با این نکته که با مردم ایران باید با احترام و زبان تکریم سخن گفت ادامه داد: ایران همواره در سمت درست تاریخ ایستاده‌ است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *