گزارش|

تحلیف پزشکیان؛ مروری بر آنچه در مراسم تحلیف هشت رئیس جمهور سابق ایران گذشت

8:00 - 09 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۲۵۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تحلیف پزشکیان؛ مروری بر آنچه در مراسم تحلیف هشت رئیس جمهور سابق ایران گذشت
مراسم تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور کشورمان امروز با حضور اعضای شورای نگهبان، رئیس قوه قضاییه، رئیس دیوان عالی کشور، سرپرست نهاد ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدعوین و میهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

خبرگزاری میزان - مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، امروز سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور باید در نشست علنی مجلس همراه با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان برگزار شود.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در این مراسم پس از نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران، سوره مبارک نحل آیات ۸۹ تا ۹۱ تلاوت خواهد شد و در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه سخنرانی خواهند کرد. انجام مراسم تحلیف رئیس جمهوری، بیانات رئیس جمهور و نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی پایان بخش مراسم تحلیف خواهد بود.

مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهور، پس از ابوالحسن بنی‌صدر، شهید محمدعلی رجایی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، حسن روحانی و شهید سیدابراهیم رئیسی است.

در ادامه مآنچه در مراسم تحلیف هشت رئیس جمهور سابق ایران گذشت ا مرور خواهیم کرد.

مراسم تحلیف ابوالحسن بنی صدر

مراسم تحلیف سیدابوالحسن بنی‌صدر به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور منتخب ایران (دوره اول)، در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ در مجلس اول شورای اسلامی برگزار شد.

--

در آن دوره ریاست مجلس بر عهده اکبر هاشمی رفسنجانی و شهید سید محمد بهشتی، رئیس دیوان عالی کشور بود. در این مراسم بنی‌صدر سخنرانی نکرد و صرفاً سوگند یاد کرد.

مراسم تحلیف شهید محمدعلی رجایی

مراسم تحلیف و سوگند شهید رجایی پس از مراسم تنفیذ وی در تاریخ در ۲۶ مرداد ۱۳۶۸ در مجلس شورای اسلامی انجام شد و رئیس جمهور منتخب در برابر نمایندگان و مسئولین قسم خورد که پاسدار اسلام و ارزش‌های انقلاب باشد.

--


رئیس جمهور در این مراسم گفت: این مسائل (پاسداری از ارزش‌ها) در سراسر زندگی ما بوده و انگیزه ما هم همین است. جامعه روحانیت نیز در این وظیفه یاری می‌کند. دغدغه ما این است که در دنیای پر از فساد امروز، جمهوری اسلامی چه اقداماتی برای حفاظت از اسلام دارد.

مراسم تحلیف آیت الله سیدعلی خامنه‌ای

مراسم تحلیف سومین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در ۲۱ مهر ۱۳۶۰ برگزار شد. آیت الله خامنه‌ای در این مراسم گفتند: امروز این مراسم برای برادر مخلص شما از این جهت هیجان‌انگیز است که در حقیقت بر زبان آوردن و تصریح کردن به چیزی است که به طور طبیعی با کاندیدا شدن برای ریاست جمهوری و با قبول این مسئولیت بر دوش او وجود داشته و سنگینی می‌کرده است.

--

مراسم تحلیف آیت الله سیدعلی خامنه‌ای در دور دوم

در سال ۱۳۶۴ آیت‌الله خامنه‌ای مجددا به رئیس جمهوری برگزیده شدند. روز ۱۸ مهر ۱۳۶۴ مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار شد. رئیس جمهور هنگام مراسم تحلیف در حضور نمایندگان مجلس گفتند: قانون اساسی ابزار‌های لازم برای عمل به این سوگند را مشخص کرده است. در صورتی که رئیس جمهور این ابزار‌ها را در اختیار داشته باشد، خواهد توانست به این سوگند عمل کند، وگرنه این سوگند، حکم فقهی‌اش برای فقها روشن است.

مراسم تحلیف مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی

۲۶ مرداد ۱۳۶۸ مراسم تحلیف ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و رئیس جمهور منتخب در برابر نمایندگان و مسئولین قسم خورد که پاسدار اسلام و ارزش‌های انقلاب باشد.

رئیس جمهور در این مراسم اظهار گفت: این مسائل (پاسداری از ارزش‌ها) در سراسر زندگی ما بوده و انگیزه ما هم همین است.

--

مراسم تحلیف دور دوم ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی

در سال ۱۳۷۲ هاشمی رفسنجانی بار دیگر رئیس جمهور ایران شد. در روز ۱۳ مرداد ۱۳۷۲ مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری وی با حضور در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت.

در این مراسم رئیس جمهور پس از ادای سوگند گفت: «می‌دانم که این قسم، قسم دشواری است و بدون کمک و یاری خداوند به طور جدی از عهده این قسم برنمی‌آییم. اجرای این قسم برای یک نفر به تنهایی مقدور نیست. در سیاست‌ها و قوانین و نظارت‌ها و گزینش‌ها، این مسأله به تنهایی امکان‌پذیر نیست و شدیدا نیازمند راهبران انقلاب هستیم.»


مراسم تحلیف سید محمد خاتمی

مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در روز ۱۳ مرداد ۱۳۷۶ در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان و مقامات کشوری و لشکری انجام شد. در این جلسه رئیس جمهور طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد کرد که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد.

وی در این مراسم گفت: برای حسن انجام تعهدات که فوق طاقت فرد و حتی توان به تنهایی است از درگاه حضرت احدیت هدایت و حمایت و از مردم شریف مدد می‌جویم. مقام معظم رهبری با نظارت و اشرافی که بر سه قوه و نقش والایی که در نظام و جامعه دارند، ما را به یقین در انجام این تعهدات راهنمایی و یاری خواهند فرمود. من از قوه مقننه و قوه قضائیه تقاضا دارم که دولت را در اداره جامعه یاری دهند. از نهاد‌ها و تشکل‌ها و صاحب‌نظران می‌خواهم با نظارت مستمر و طرح شجاعانه مطالب و نظرات خود و آحاد شهروندان و نیز ارزیابی و نقد مداوم برنامه‌ها و عملکردها، سهم مشارکت عمومی را در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور افزایش دهند.

--

مراسم تحلیف خاتمی در دور دوم

در سال ۱۳۸۰ محمد خاتمی مجددا به رئیس جمهوری برگزیده و در روز ۱۷ مرداد ۱۳۸۰ مراسم تحلیف وی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم رئیس جمهور پس از ادای سوگند در میان مسئولین و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: استقلال و آزادی دو پایه استوار نظام جمهوری اسلامی ایران است. حق آحاد مردم است که بگویند، بدانند و سخن خود را بیان کنند و پرسش و اعتراض خویش را مطرح کنند.

مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد 

مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد در روز ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

وی در این مراسم گفت: بهترین روش دیپلماتیک، پایبندی به قوانین است. در کشور ما دمکراسی واقعی وجود دارد و قوا مستقل از یکدیگر هستند و اگر بپذیریم که قوه مجریه در کار مقننه دخالت کند، مفهومش دیکتاتوری است؛ لذا من حامی اجرای قانون هستم و از تمام ظرفیت قانون برای استیفای حق مردم استفاده خواهم کرد.

--

مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد در دور دوم

در سال ۱۳۸۸ محمود احمدی‌نژاد مجددا رئیس جمهور ایران شد.

وی در مراسم تحلیف خود که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد گفت: خود را به همه مطالبات و آرمان‌های بحق ملت در برابر خدا، نمایندگان ملت متعهد می‌داند و تردید ندارم که نمایندگان نیز خود را در برابر آن‌ها متعهد می‌دانند. امور اجتماعی؛ خانواده رکن اصلی و پایه‌ای در تربیت و بالندگی انسان‌ها و آرامش و امنیت کشور است. همه باید برای حفظ حرمت و کیان خانواده تلاش کنند. همه باید احساس آرامش و امنیت داشته باشند. آزادی ودیعه‌ای الهی و ارمغان انقلاب عظیم اسلامی است، همه باید از اوج آن صیانت و مراقبت کنیم.

مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی

مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ برگزار شد.

روحانی در این مراسم گفت: من نماینده همه مردم ایران هستم. سرمایه این دولت در مسیر پیش‌رو، اتکا به خداوند، اعتماد به مردم گرانقدر ایران و بهره‌گیری از همه سرمایه‌های طبیعی و انسانی این مرز و بوم است. مردم شریف ایران به اعتدال‌گرایی و دوری از افراط و تفریط رأی مثبت دادند. کانون فکری و اجرایی دولت بر محور اعتدال و عقلانیت بنا خواهد شد.دولت تدبیر و امید نهایت اهتمام خود را به کار خواهد گرفت تا بر مبنای اهداف و روش‌های عقلایی و متناسب با واقعیت‌های موجود، اعتدال را شالوده عملکرد و مدیریت کشور قرار دهد، تهدید‌ها را کاهش داده و فرصت‌ها را افزایش دهد. اعتدال‌گرایی بر اخلاق و مدارا اصرار می‌ورزد و از طریق گفت‌وگو، تفاهم و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت سعی خواهد کرد شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی را به حداقل ممکن برساند.

--

مراسم تحلیف  روحانی در دور دوم

مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دور دوم، روز ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

روحانی در مراسم تحلیف خود بیان کرد: این دولت می‌خواهد دولتی معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و نه با هر هیجانی برآشفته شده و بجنگد. ما دولتی مصلح هستیم که در سیاست داخلی و خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم.

مراسم تحلیف شهید سیدابراهیم رئیسی

مراسم تحلیف آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ با حضور مقامات داخلی و خارجی از بیش از ۸۰ کشور دنیا در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

شهید رئیسی در مراسم تحلیف با تاکید بر اینکه دولت مردمی، دولت وفاق ملی است، گفت: در دولت مردمی، جناح‌های سیاسی، دسته بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی رنگ می‌بازد و همه مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم پیمان می‌شوند.

--
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *