تحلیف چهاردهمین رئیس جمهور چه زمانی برگزار می‌شود؟

12:55 - 07 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۲۸۱
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تحلیف چهاردهمین رئیس جمهور چه زمانی برگزار می‌شود؟
مراسم تحلیف رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی، در مجلس شورای اسلامی و در جلسه‌‏ای با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان برگزار می‌شود.

خبرگزاری میزان - مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران و آغاز به‌کار رسمی رئیس‌جمهور منتخب، توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ هفتم مردادماه، در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب رئیس‌جمهور با رأی مردم و پیش از مراسم تحلیف از جمله وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

بنابراین با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان از سوی رهبر انقلاب اسلامی، دولت چهاردهم رسما از تاریخ هفتم مردادماه ۱۴۰۳، آغاز به کار کرد.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور چیست؟

تحلیف به معنای ادای سوگند و قسم خوردن است. تحلیف رئیس‌جمهور مراسمی است که در مجلس شورای اسلامی برگزاری می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور در پیشگاه خداوند و ملت ایران سوگند یاد می‌کند.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی و در جلسه‌‏ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌‏شود به ترتیب زیر سوگند یاد می‏‌کند و سوگندنامه را امضاء می‏‌کند:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

من به‌عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دولت چهاردهم چه زمانی برگزار می‌شود؟

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم روز سه‌شنبه نهم مردادماه ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

طبق روال قانونی، رئیس‌جمهور پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری باید وزیران پیشنهادی خود را جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *