تحلیف رئیس جمهور به چه معناست؟

15:00 - 17 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۰۹۵
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تحلیف رئیس جمهور به چه معناست؟
دوره چهارساله ریاست‌جمهوری با تنفیذ اعتبارنامه رئیس‌جمهور توسط مقام معظم رهبری آغاز می‌شود و بعد از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

خبرگزاری میزان - مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با کسب ۱۶۳۸۴۴۰۳ رای به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

طی روال قانونی، رئیس‌جمهور پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری باید وزیران پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رای اعتماد معرفی کند.

تحلیف رئیس‌جمهور چیست؟

تحلیف به معنای ادای سوگند و قسم خوردن است. تحلیف رئیس‌جمهور مراسمی است که در مجلس شورای اسلامی برگزاری می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور در پیشگاه خداوند و ملت ایران سوگند یاد می‌کند.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی و در جلسه‌‏ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌‏شود به ترتیب زیر سوگند یاد می‏‌کند و سوگندنامه را امضاء می‏‌کند:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

من به‌عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *