کتاب «مناقشه قره‌باغ، از آغاز تا پایان» منتشر شد

15:17 - 06 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۱۶۳
کتاب «مناقشه قره‌باغ، از آغاز تا پایان» منتشر شد
کتاب «مناقشه قره‌باغ، از آغاز تا پایان» با هدف بررسی اهمیت قفقاز جنوبی، ریشه‌های تاریخی مناقشه قره‌باغ، اثرات منطقه‌ای و بین‌المللی آن و دلایل ناکامی میانجی‌گران، منتشر شد.

خبرگزاری میزان - در آستانه امضای موافقتنامه صلح بین جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان، کتاب «مناقشه قره‌باغ، از آغاز تا پایان» به قلم محسن پاک‌آیین، سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان، منتشر شد.  

این کتاب که در ۱۹۶ صفحه، از سوی انتشارات فرهنگ سبز منتشر شده، پس از نگاه به اهمیت قفقاز جنوبی، ریشه‌های تاریخی مناقشه قره‌باغ را بازگو کرده و سپس اثرات منطقه‌ای و بین‌المللی آن و دلایل ناکامی میانجی‌گران را  بررسی می‌کند.

این کتاب همچنین به نقش روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه در مناقشه قره‌باغ، تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه پرداخته و با مروری بر نقش و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی و خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی، اقدام‌های ایران را در جنگ‌های اول و دوم قره‌باغ و همچنین کمک‌های تهران به باکو در طول مناقشه بررسی می‌کند. در صفحه نخست «مناقشه قره باغ از آغاز تا پایان»، این کتاب به روح آیت‌الله شهید رئیسی و دیگر شهیدان خدمت، به‌ویژه حسین امیرعبداللهیان به‌عنوان حامی تمامیت ارضی کشور‌های همسایه تقدیم شده است.

محسن پاک‌آیین، سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان پیش از این نیز خاطرات دوران سفارت در زامبیا، ازبکستان و تایلند و جمهوری آذربایجان را منتشر کرده است. از این نویسنده همچنین کتاب‌های دیپلماسی نبوی، محبت اهل بیت در شمال آفریقا و اروپا، سفیران پیامبر اعظم، سیاست و حکومت در آفریقا، شناخت نومحافظه‌کاران آمریکا، از اداره هفتم تا سفارت، ۵۰ سال مناسبات ایران و تایلند، حیدر علی‌اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (به زبان آذری)، ترجمه کتاب اسلام و مسلمانان جهان از ماهاتیر محمد تحت عنوان جهانی که در آن به‌سر می‌بریم، و کتب سبز کشور‌های میانمار، لائوس و زامبیا منتشر شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *