گفت‌وگو |

شهدا افرادی با دغدغه‌های متعالی

7:00 - 07 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۷۹۳
شهدا افرادی با دغدغه‌های متعالی
یک نویسنده کتاب، شهدا را افرادی همانند ما دانست و دغدغه‌های متعالی آنان را زمینه سازآسمانی شدن آن‌ها خواند.

خبرگزاری میزان - کتاب «جانا» روایتی از زندگی شهید روح الله بابایی است که در مجموعه‌ای با نام سیاوشان سیستان جمع‌آوری، تدوین و به انتشار رسیده است. این اثر یک رمان است که از زبان همسر شهید روایت شده و نکته‌های جذاب از دشواری‌های مرزداران را بیان می‌کند.

زینب عطایی در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون کتاب «جانا» گفت: این رمان به زندگی شهید روح الله بابایی پرداخته است.  در سال ۱۳۹۷ در یک حمله تروریستی به اتوبوس کارکنان سپاه زاهدان و بمب‌گذاری در جاده خاش زاهدان، ۲۷ نفر از افراد این قرارگاه سپاه به شهادت رسیدند. حمله‌ای که توسط توسط گروه جیش العدل شکل گرفت و سبب شد تا این ماموریت مرزبانی در آخرین لحظات نا تمام بماند.

عطایی بیان کرد: شهید روح الله بابایی همراه با سایر همرزمان و مرزبان در حال بازگشت به خانه و اعزام به مرخصی بودند که مورد حمله تروریستی ناجوانمردانه‌ای قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. اما سبک زندگی و اخلاق نیکوی این افراد در خانواده و بین مردم زنده و جاودانه ماند.

وی به شیوه نگارش کتاب «جانا» پرداخت و اظهار کرد: زندگی شهید روح‌الله بابایی از زبان همسرش به شیوه داستانی مستند بیان شده است. این اثر بر اساس خاطرات همسر و دوستان شهید گردآوری شده تا بیان‌کننده سبک زندگی یکی دیگر از شهدای عالی‌مقام ما باشد. 

این نویسنده کتاب، به علت نامگذاری کتاب «جانا» اشاره و بیان کرد: از آنجا که بر اساس گفته‌های همسر شهید روح‌الله بابایی ارتباطی بسیار قوی بین شهید و خانواده برقرار کرده بود و خانواده در سایه او آرامش و نشاطی خاص داشت، بنابراین تصمیم گرفتن تا این شهید را از زاویه‌ای متفاوت برای جامعه معرفی کنم. مردی که نه تنها برای آرامش و کشور بلکه برای امنیت جان خود را کف دست می‌گذارد قطعا زندگی‌اش گفته‌های فراوانی دارد. او جان خود را فدای کوچکترین کانون جامعه یعنی خانواده و بزرگترین مفهوم یعنی میهن کرد که کاری بس ستودنی است. 

عطایی به بخش‌های از کتاب «جانا» اشاره و تصریح کرد: زندگی شاد و در عین حال عاشقانه‌ای که این خانواده ۴ نفره در زمان حیات شهید بابایی داشتند بسیار خواندنی است و برای زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کرده‌اند، می‌تواند ارزشمند و اثرگذار باشد، زیرا سبک زندگی درست خانواده را به خوبی بیان می‌کند. 

وی به ویژگی‌های کتاب «جانا» اشاره و بیان کرد: در بخش‌هایی از کتاب در مورد دشواری‌ها و سختی‌های زندگی یک مرزبان و چالش‌هایی که این افراد با آن سر و کار دارند، سخن گفته شده که قطعاً جذاب و خواندنی است. 

این نویسنده کتاب به دشواری‌های چاپ اثر اشاره و تاکید کرد: نویسندگانی که در شهرستان فعالیت می‌کنند عموماً با چالشی به نام انتشار کتاب‌ها و تبلیغ آن مواجه هستند، زیرا قدرت تبلیغات نشر در شهرستان‌ها همانند ناشران تهرانی نیست و کتاب‌هایی که منتشر می‌کنند عموماً دیده نمی‌شود؛ این تجربه‌ای است که از نزدیک آن را لمس کرده‌ام. 

وی تصریح کرد: گاهی کتاب‌هایی که به لحاظ کیفیت اهمیت چندانی ندارند، بیشتر دیده می‌شوند، اما کتاب‌هایی که با کیفیت هستند و در تبلیغات به خوبی معرفی نشده‌اند، از دید عموم پنهان می‌مانند. کتابی که من نوشتم حتی در نمایشگاه کتاب حضور پیدا نکرد، در حالی که می‌توانست در نمایشگاه دیده شود و در ادامه به معرفی این شهید بزرگوار منجر شود. 

این نویسنده هدف از نوشتن کتاب در مورد شهدا و هشت سال دفاع مقدس را مورد اشاره قرار داد و افزود: هدف ما از نگارش زندگی شهدا معرفی آن‌ها به عنوان الگو‌هایی است که همزمان با ما زندگی کرده‌اند. شهدا افرادی متفاوت نیستند و همانند ما یک زندگی عادی داشته‌اند، حتی علاقه‌های آنان در برخی موارد از جنس ما زمینی‌ها است. 
انتهای پیام/


برچسب ها: معرفی کتاب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *