زامبی‌های هالیوود، این‌بار به جان شاهکارهای وسترن افتادند/ هیچ کسی درخواست نسخه امروزی از سه‌گانه «دلار» را نداده بود

9:06 - 06 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۵۸۷
زامبی‌های هالیوود، این‌بار به جان شاهکارهای وسترن افتادند/ هیچ کسی درخواست نسخه امروزی از سه‌گانه «دلار» را نداده بود
خبر ساخته شدن نسخه امروزی از «به خاطر یک مشت دلار» در حالی هفته پیش منتشر شد که هالیوود، مزه تلخی را از بازسازی‌های اخیر در دهان مردم جای گذاشته است.

خبرگزاری میزان - هالیوود به بهانه اینکه هر نسل، نیازی به دیدن نسخه مناسب با حال و هوای روحی آن گروه از آثار کلاسیک را دارد، محصولات شاخص ادبی و اتفاقات مهم تاریخی را چندباره دست‌مایه محصولات خود قرار می‌دهد. از ده‌ها اقتباس از داستان‌های شکسپیر گرفته تا برداشت‌های تکراری از خدایان یونانی و این روزها خدایان وایکنیگ‌ها، تقریباً هر سال مخاطبان با انبوهی از بازیافتی‌های ضعیف روبرو می‌شوند. در این میان اندک آثاری هم شاید ساخته شود که ارزش وقت مردم داشته و هزینه ساخت را توجیه کند.

در سال‎‌های اخیر حتی نمونه‌های امروزی از آثار کلاسیک هالیوود نیز ساخته شده است. نسخه بسیار ضعیف استیون اسپیلبرگ از «داستان وست ساید» نشان می‌دهد که حتی کارگردانان صاحب‌نام آمریکایی نیز بعضا در این قبیل از بازسازی‌ها ناتوانند. تا دوازده سال پیش، مراجعه مجدد به آثار کلاسیک، صرفاً جنبه تجاری داشت، اما از سال 2012 به بعد، هالیوود تصمیم گرفت تا این بازیافتی‌ها، «آینه‌ای از دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم» باشند.

یکی از اصلی‌ترین علل شکست آثار هالیوودی در گیشه، جنون اینکه محصولات باید «آینه‌ای از دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، باشند» بوده است. فیلم اسپیلبرگ به همین علت شکست صد میلیون دلاری را روی دست تهیه‌کنندگان گذاشت و «حلقه‌های قدرت» Rings of Power پرهزینه‌ترین سریال تاریخ جهان نیز با واکنش بسیار منفی هواداران مجموعه آثار «ارباب حلقه‌ها» Lord of the Rings روبرو شده است.

منظور از «آینه‌ای از دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم» این است که باید در محصولات هالیوودی، نژاد، جنسیت و تفکرات قهرمانان را با افراد و عقایدی که لیبرال‌ها صلاح می‌دانند، تعویض شوند. این آثار باید به زعم متولیان صنعت سرگرمی، مناسب مخاطبان امروزی (گروه‌های رنگین‌کمانی، فمینیست‌ها و غیره) باشد.

چند روز پیش خبری از ساخته شدن نسخه به اصطلاح «امروزی» از «به خاطر یک مشت دلار» در حالی منتشر شد که هالیوود در چند سال اخیر، سابقه درخشانی از بازسازی‌ها نداشته است.

شاید اگر از مخاطبان بپرسند که نباید «نسخه امروزی» کدام یک از بهترین فیلم‌های جهان ساخته شود، سه‌گانه «دلار» سرجیو لئونه جزو گزینه‌های مشترک بسیاری از شیفتگان سینما خواهد بود.

سه فیلم «به خاطر یک مشت دلار» A Fistful of Dollars ، «به خاطر چند دلار بیشتر» For a Few Dollars More و «خوب، بد، زشت» The Good the Bad and the Ugly ژانر وسترن را به کلی متحول کرد و از کلینت ایستوود و سرجیو لئونه کارگردان این مجموعه، دو ستاره ماندگار ساخت.

زامبی‌های هالیوود این‌بار به جان شاهکارهای وسترن افتادند/ هیچ کسی درخواست نسخه امروزی از سه گانه «دلار» را نداده بود

اگرچه وب‌سایت ددلاین در خبر خود سعی می‌کند تا با ذکر رزومه متولیان این بازسازی، به نوعی ساخت فیلم جدید را توجیه کند، اما افراد بزرگ‌تری نیز در ساخت محصولاتی که به این میزان نمادین نبودند، ناکام ماندند.

هنوز نام بازیگران و دیگر دست‌اندرکاران این فیلم اعلام نشده است، اما متولیان این اثر در بیانیه‌ای گفتند: «ما سعی خود را می‌کنیم تا فیلمی بسازیم که برازنده استاد بزرگ، سرجیو لئونه باشد.»

اکثر کاربرانی که در زیر صفحه ددلاین کامنت گذاشته بودند، معتقدند که هیچ نیازی به ساخته شدن این فیلم نبود.

هالیوود عموما آثار ژانر ترسناک را هر چند سال یکبار، بازیافت می‌کند، اما سطح توقع مخاطبان این ژانر بسیار پایین است. فیلم «تاپ گان: موریک» Top Gun Maverick با اینکه بالاتر از انتظار در گیشه ظاهر شد، اما علاوه بر اینکه بازسازی نسخه 1986 نبود، بلکه تام کروز نیز دوباره در نقش خود ظاهر شده بود. در ضمن نسخه دهه هشتاد نیز یک فیلم نمادین در تاریخ سینما نیست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *