از جدال فرنگی کاران سبک وزن تا نبرد غول‌ها در روز نخست مسابقات کشتی المپیک

11:03 - 02 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۴۸۴
از جدال فرنگی کاران سبک وزن تا نبرد غول‌ها در روز نخست مسابقات کشتی المپیک
رقابت‌های کشتی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس روز ۱۵ مردادماه آغاز می‌شود.

خبرگزاری میزان - در روز افتتاحیه کشتی در المپیک پاریس که ۱۵ مردادماه برگزار می‌شود، هواداران این فرصت را خواهند داشت تا تاریخ در حال ساخت را ببینند. یک روز بعد، همه ما می‌توانیم شاهد شاهکاری باشیم که در تاریخ ۱۲۸ ساله المپیک در هیچ ورزشی هرگز انجام نشده است.

میخایین لوپز (کوبا) افسانه‌ای در حال حاضر تلاش خواهد کرد تا به عنوان اولین ورزشکاری که به ۵ مدال طلای المپیک رسیده، نمایش خیره کننده‌ای در رقابت‌های کشتی فرنگی داشته باشد.

امین میرزازاده قهرمان جهان که وقتی لوپز اولین مدال طلای خود را در پکن ۲۰۰۸ به دست آورد تنها ۱۰ سال داشت بر سر راه غول کوبایی ایستاده است.

کشتی فرنگی وزن ۶۰ کیلوگرم: برتری آسیایی‌ها

در بلگراد، تنها رده وزنی که در آن یک قاره یا منطقه تمام سهمیه‌های پاریس را به خود اختصاص داده، ۶۰ کیلوگرم فرنگی است که آسیا هر پنج جایگاه را پشت سر ژولامان شارشنبکوف (قرقیزستان) دارنده مدال طلای جهان کسب کرد.

دفاع موفقیت آمیز شارشنبکوف از عنوان قهرمانی جهان به او کمک کرد تا در تلاش برای تبدیل شدن به اولین دارنده مدال طلای المپیک قرقیزستان، در پاریس به عنوان کشتی گیر برتر، تبدیل شود. اما رقیب او کنیچیرو فومیتا (ژاپن) آماده است تا انتقام باخت در فینال بلگراد را بگیرد و مدال طلایی را که در بازی‌های المپیک از دست داده بود، در زمین خود به دست آورد.

فومیتا، دو بار قهرمان سابق جهان، از سه سال پیش که پس از باخت در فینال المپیک مقابل لوئیس اورتا (کوبا) در توکیو با گریه از تشک خارج شد، تصمیم خود را برای پیروزی در پیش گرفت. پیروزی، او را به اولین دارنده مدال طلای کشتی فرنگی ژاپن از زمان آتسوجی میاهارا (ژاپن) در سال ۱۹۸۴ تبدیل کرد.

او اخیراً در یک کنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌های ژاپنی گفت: در این سه سال، رویکرد من به کشتی و روش حمله من، چندین بار تغییر کرده است. اکنون سبک کشتی و تمریناتم واقعاً به من می‌آید. ممکن است اعتماد به نفس بیشتری به من بدهد، اما بیشتر از آن، احساس می‌کنم که آرام گرفته‌ام. همیشه فکر می‌کردم که جذابیت کشتی فرنگی به آن پرتاب است، اما اینطور نیست. بلکه جزئیات چگونگی پیشرفت یک مسابقه است. این چیزی است که می‌خواهم همه ببینند.

سئونگ ری (کره شمالی) اسب تیره در تعقیب مدال مانند هموطنانش پس از چهار سال وقفه بیماری کرونا، به مسابقات بین‌المللی بازگشته است. ری در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ برابر فومیتا با نتیجه ۵ بر ۳ پیروز شد و در فینال مغلوب اسلامجون باخراموف (ازبکستان) که او نیز در پاریس حضور خواهد داشت.

افراد دیگری که باید مبارزاتشان را تماشا کرد عبارتند از مراد ممدوف (آذربایجان) قهرمان وزن ۶۳ کیلوگرم اروپا، مهدی محسن‌نژاد (ایران) برنده سه مدال آسیایی و کوین دی آرماس (کوبا).

کشتی فرنگی وزن ۱۳۰ کیلوگرم: لوپز با میرزازاده در مسیر خود، تاریخ را هدف می‌گیرد

لوپز باید از هموطن خود اسکار پینو برای حضور در ششمین المپیک دوران حرفه‌ای خود تشکر کند، علیرغم اینکه در سه سال گذشته دور از میادین بود، این پینو بود که با کسب مدال برنز در بلگراد، سهمیه کوبا را در این وزن در رده وزنی به دست آورد، سپس کنار رفت تا به لوپز اجازه دهد تاریخ را برای خود ثبت کند.

بزرگترین نگرانی برای مخالفان او این است که چه کسی ابتدا با او روبرو خواهد شد؟ لوپز با غیبت طولانی‌اش هیچ امتیازی در رتبه‌بندی کسب نکرده است، به این معنی که او می‌تواند با هرکسی، حتی میرزازاده که رتبه اول را کسب کرده، هم‌تراز شود. لوپز و میرزازاده که در سال ۲۰۲۱ نیز به عنوان قهرمانی جهان دست یافتند، تنها یک بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که کوبایی در مرحله یک چهارم نهایی المپیک توکیو در راه رسیدن به مدال طلا، با نتیجه ۸ بر صفر پیروز شد.

میرزازاده از زمان فینال مسابقات جهانی ۲۰۲۲ که با نتیجه ۱-۱ مقابل رضا کایالپ (ترکیه) به میدان رفت، شکست نخورده است. او علاوه بر عنوان قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۳، طلا‌های پیاپی مسابقات قهرمانی آسیا در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴ را نیز در کارنامه خود دارد.

کایالپ که در پاریس نخواهد بود، آخرین مردی است که لوپز را شکست داده است، آیا کسی هست که بتواند از رسیدن هر یک از این دو غول به بالای سکوی مدال جلوگیری کند؟ آن‌ها واقعاً در کلاس خودشان برتر هستند، اما کسانی نیز پتانسیل شگفتی را دارند، عبارتند از صباح شریعتی (آذربایجان) دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو، کریل میلوف (بلغارستان)، دارنده دو مدال نقره جهان در وزن ۹۷ کیلوگرم، کوبایی الاصل. یاسمانی آکوستا فرناندز (شیلی) نفر پنجم المپیک توکیو و علیمخان سیزدیکوف (قزاقستان) دارنده چهار مدال آسیایی.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *