دانستنی‌های حقوقی

تکلیف قانونی خواهان و خوانده به ارائه اصل مستندات

16:38 - 30 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۹۷۸
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تکلیف قانونی خواهان و خوانده به ارائه اصل مستندات
خوانده باید اصل و رونوشت یا روگرفت اسنادی را که مایل است به آنها استناد نماید به تعداد خواهان ها افزون بر یک نسخه در اولین جلسه دادرسی حاضر نماید. 

خبرگزاری میزان- خواهان باید اصل اسنادی که رونوشت آنها را در دادخواست ضمیمه کرده در اولین جلسه دادرسی حاضر نماید. 

در صورت عدم عمل به تکلیف فوق، چنانچه مستند وی یک سند عادی باشد که مورد تردید یا انکار خوانده واقع شود و دادخواست وی مستند به ادله دیگری نباشد، قرار ابطال دادخواست صادر می گردد. 

خوانده نیز باید اصل و رونوشت یا روگرفت اسنادی را که مایل است به آنها استناد نماید به تعداد خواهان ها افزون بر یک نسخه در اولین جلسه دادرسی حاضر نماید. 

در صورت عدم عمل به تکلیف فوق، چنانچه مستند وی یک سند عادی باشد که مورد تردید یا انکار واقع شود، آن سند از عداد دلایل او خارج می شود. 

مطابق ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی مدنی، خواهان باید اصل اسنادی که رونوشت آن‌ها را ضمیمه دادخواست کرده است در جلسه دادرسی حاضر نماید. خوانده نیز باید اصل و رونوشت اسنادی را که می‌خواهد به آن‌ها استناد نماید در جلسه دادرسی حاضر نماید. رونوشت اسناد خوانده باید به تعداد خواهان‌ها به علاوه یک نسخه باشد. یک نسخه از رونوشت‌های یادشده در پرونده بایگانی و نسخه دیگر به طرف تسلیم می‌شود.

در مورد این ماده هرگاه یکی از اصحاب دعوا نخواهد یا نتواند در دادگاه حاضر شود، چنانچه خواهان است باید اصل اسناد خود را، و اگر خوانده است اصل و رونوشت اسناد را به وکیل یا نماینده خود برای ارایه در دادگاه و ملاحظه طرف بفرستد والا در صورتی که آن سند عادی باشد و مورد تردید و انکار واقع شود، اگر خوانده باشد از عداد دلایل او خارج می‌شود و اگر خواهان باشد و دادخواست وی مستند به ادله دیگری نباشد در آن خصوص ابطال می‌گردد. 

یاسر میرزاجعفری- کارشناس ارشد حقوق

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *