تجارت سوئیسی؛ مرگ ۲۰ دلاری با کپسول خودکشی

11:27 - 30 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۸۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تجارت سوئیسی؛ مرگ ۲۰ دلاری با کپسول خودکشی
مرگ کمکی یا خودکشی کمکی، تجارت مرگی است که سوئیس درپی کسب سود از آن است؛ تا جایی که خود را به مقصد گردشگری مرگ تبدیل کرده است.

خبرگزاری میزان – یک گروه فعال در زمینه مرگ کمکی (اتانازی) به‌تازگی اعلام کرد که «استفاده از کپسول خودکشی قابل حمل در سوئیس به‌زودی و برای نخستین بار آغاز می‌شود.»

براساس اعلام این گروه، استفاده از این سیستم که کپسول سارکو نام دارد، احتمالا در همین سال و ظرف چند ماه آینده آغاز می‌شود و امکان مرگ بدون نظارت پزشکی را فراهم می‌کند.

کپسول سارکو چیست؟

کپسول سارکو (معروف به تسلای اتانازی و مخفف sarcophagus) که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی و رونمایی شد، هنگام استفاده، اکسیژن داخل خود را با نیتروژن پر می‌کند و به این ترتیب مرگ ناشی از هیپوکسی را رقم می‌زند؛ همه این فرآیند ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

هزینه استفاده از این کپسول با طراحی بسیار شیک، ۲۰ دلار است که در واقع هزینه مصرف نیتروژن است.

 

کپسول خودکشی؛ مرگ ارزان ۲۰ دلاری برای سوئیسی‌ها

زدن دکمه کپسول سارکو آن را فعال کرده و امکان انصراف در آن وجود ندارد.

سازمان Last Resort که استفاده از این کپسول را تبلیغ می‌کند، با ادعای وجود صفی طولانی از درخواست‌ها برای استفاده از آن، مدعی شده که هیچ مانع قانونی برای استفاده از آن در سوئیس وجود ندارد، زیرا در این کشور اگر فرد خودش اقدام اصلی برای مرگ را انجام دهد، قانون به‌طور کلی اجازه کمک به خودکشی را می‌دهد.

مدیر اجرایی سازمان یاد شده استفاده از کپسول سارکو را راهی زیبا برای مردن توصیف کرد! که حداقل محدودیت سنی کاربران آن ۵۰ سال درنظر گرفته شده است؛ هرچند افراد بالای ۱۸ سال دچار بیماری جدی باشد، نیز استثنا‌هایی را در نظر گرفته شده است.

فیلیپ نیتچکه، با نام مستعار دکتر مرگ که از اوایل دهه ۱۹۹۰ از مرگ‌های کمکی دفاع کرده است، مخترع استرالیایی کپسول خودکشی قابل حمل نیز در روز‌های اخیر طی مصاحبه‌هایی دستور کار و طرز عملکرد اختراع مرگبار خود را توضیح داده است.

 

کپسول خودکشی؛ مرگ ارزان ۲۰ دلاری برای سوئیسی‌ها

وی مدعی است که یک فرآیند غربالگری هوش مصنوعی در آینده با از بین بردن نیاز به درگیر شدن متخصصان پزشکی، روند مرگ را پزشکی می‌کند.

این کپسول، دارای قابلیت چاپ سه بعدی در هلند ساخته شده و هزینه طراحی، ساخت و تکمیل آن حدود ۶۵۰ هزار دلار طی ۱۲ سال بوده است؛ کپسول یاد شده در حال حاضر می‌تواند افرادی با حداکثر قد ۱.۷۳ را در خود جای دهد و قابل استفاده مجدد است.

توسعه‌دهندگان این کپسول همچنین می‌خواهند مدل دوتایی آن را برای زوج‌ها بسازند.

سارکو مخفف کلمه تابوت است و نقش یک تابوت را ایفا می‌کند؛ سازندگان سارکو برای تلطیف این ماشین مرگ مدعی شده‌اند که کپسول سارکو از مواد زیست تخریب‌پذیر ساخته شده است.

هنوز تصمیمی درباره تاریخ، مکان و نخستین کاربر کپسول قابل حمل خودکشی در سوئیس گرفته نشده است؛ ضمن اینکه قرار است، همه این موارد پس از انجام نخستین مورد علنی شود.

چرا سارکو نخستین بار در سوئیس استفاده می‌شود؟

سوئیس از سال ۱۹۴۲، کمک به خودکشی را مجاز دانسته است؛ در سال ۲۰۲۰ تقریبا هزار و ۳۰۰ در سوئیس با خودکشی کمکی به زندگی خود پایان دادند و خودکشی‌های کمکی در سال ۲۰۲۳ در سوئیس حدود ۱۱ درصد افزایش داشتند.

با در نظر داشتن قوانین سختگیرانه در این رابطه در شمار قابل توجهی از کشورها، افرادی که برای خودکشی قانونی به سوئیس سفر می‌کنند، به‌عنوان گردشگران خودکشی شناخته می‌شوند.

رویترز در گزارشی، سوئیس را به آهنربای «گردشگری مرگ» توصیف کرد.

به گفته محققان، بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، ۶۱۱ نفر برای انجام این کار به سوئیس سفر کردند که اکثریت آن‌ها از آلمان، انگلیس و فرانسه بودند.

 

کپسول خودکشی؛ مرگ ارزان ۲۰ دلاری برای سوئیسی‌ها

تجارت مرگ؛ لکه ننگی بر پیشانی سوئیس

منتقدان تاکید دارند که استفاده از کپسول سارکو در سوئیس لکه‌ای سیاه بر پیشانی این کشور مدعی حقوق بشر است.

آن‌ها تاکید دارند که سوئیس عملا از طریق قانونی کردن کمک به خودکشی و استفاده از کپسول سارکو برای نخستین بار در این کشور، به تاجر مرگ تبدیل شده است.

آیا سارکو نخستین ماشین خودکشی است؟

نیتچکه نخستین کسی نیست که یک ماشین خودکشی اختراع و آن را تبلیغ کرده است؛ در دهه ۱۹۹۰، جک کورکیان یک ماشین مرگ در ون خود ساخت و به بیش از ۱۰۰ نفر کمک کرد تا با استفاده از آن دست به خودکشی بزنند.
او در سال ۱۹۹۹ به اتهام قتل محکوم شد.

 

کپسول خودکشی؛ مرگ ارزان ۲۰ دلاری برای سوئیسی‌ها

نگرانی‌ها و انتقاد‌ها درباره ماشین خودکشی قابل حمل

نگرانی‌ها و انتقاد‌های جدی درباره کپسول قابل حمل خودکشی نه فقط در سوئیس بلکه در سراسر جهان وجود دارد.

انبوه پرسش‌های حقوقی و اخلاقی درباره موضوع کمک به مرگ و استفاده از این کپسول در سوئیس به وجود آمده است و برخی از کانتون‌های سوئیس استفاده از آن را ممنوع و برخی دیگر درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند.

منتقدان می‌گویند که کپسول سارکو یک محصول پزشکی نیست بلکه سلاحی برای مرگ است و راهی برای «دموکراتیزه کردن مرگ کمکی داوطلبانه با هوش مصنوعی» است که خطر‌های زیادی به دنبال دارد.

در عین حال، تردید‌های جدی درباره عملکرد کپسول سارکو براساس آنچه سازندگان آن مدعی هستند، وجود دارد؛ یک بررسی موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به این نتیجه رسید که اگر دستگاه دچار نقص شود، نمی‌تواند حالت بیهوشی را در کاربر ایجاد کند و احتمالا منجر به مرگ دردناک می‌شود.

 

کپسول خودکشی؛ مرگ ارزان ۲۰ دلاری برای سوئیسی‌ها

از سوی دیگر برخی از پزشکان درباره امکان دسترسی افراد دارای ذهن با عملکرد نادرست به این کپسول ابراز نگرانی می‌کنند.

برخی از پزشکان نیز ضمن زیر سوال بردن ادعای مرگ ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای با سارکو، می‌گویند که بروز اشتباه در اجرای خودکشی کمکی موضوعی غیرعادی نیست؛ شکست‌ها در این زمینه کم نیستند و پیامد‌های هولناکی دارند.

ظاهر براق، شیک و جذاب کپسول سارکو نیز موضوعی است که از سوی حامیان زندگی مورد انتقاد جدی قرار گرفته است.

مدیر موسسه اخلاق کندی در دانشگاه جورج تاون آمریکا درباره کپسول سارکو، گفت: طراحی براق و تقریبا لوکس این کپسول، خودکشی را جذاب می‌کند؛ این امر می‌تواند منجر به سرایت خودکشی شود؛ این یک نگرانی واقعی است که دستگاهی مانند این خودکشی را جذاب می‌کند و تصمیم‌گیری را برای افرادی که آسیب‌پذیر و بیماران روانی هستند، آسان می‌کند.

کارشناسان دیگری نیز با تایید این نگرانی، تصریح می‌کنند که خودکشی تراژدی است که باید از وقوع آن جلوگیری کرد، نه اینکه آن را بی‌اهمیت جلوه داده یا حتی جذاب کرد.

حتی کسانی که از کمک به خودکشی حمایت می‌کنند نیز درباره کپسول سارکو، می‌گویند که نگرانی‌هایی دارند؛ آن‌ها می‌گویند که نگران پیشرفت جدی در کارز‌ارهای بین‌المللی کمک به خودکشی و مرگ کمکی هستند.

به گفته این منتقدان، این محفظه گاز قابل حمل چیزی کمتر از دیستوپیایی و گروتسک نیست و این واقعیت که به زودی برای استفاده گسترده در دسترس خواهد بود، فصل جدید تاریکی را برای جنبش مرگ نشان می‌دهد؛ باید به خاطر داشته باشیم که وقتی آلاباما در ژانویه ۲۰۲۴ (دی سال گذشته)، نخستین اعدام جهان را با استفاده از هیپوکسی نیتروژن انجام داد، گروه‌های حقوق بشری به سرعت این روش اعدام را به‌عنوان اقدامی خشونت‌بار و تحقیرکننده محکوم کردند.

 

کپسول خودکشی؛ مرگ ارزان ۲۰ دلاری برای سوئیسی‌ها

کارشناسان سازمان ملل تا آنجا پیش رفتند که اعلام کردند که اعدام با کمبود اکسیژن می‌تواند نقض کنوانسیون سازمان ملل علیه شکنجه باشد.

اگرچه سازندگان سارکو مدعی هستند که از این ماشین برای اجرای احکام اعدام استفاده نمی‌شود، اما شباهت عملکرد کپسول سارکو با شیوه اعدام از طریق هیپوکسی نیتروژن در آمریکا سبب شده تا نگرانی‌های جدی در این زمینه وجود داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *