پایان نمایش عملیات اسکله کمک‌رسانی آمریکا به غزه

11:17 - 30 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۸۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پایان نمایش عملیات اسکله کمک‌رسانی آمریکا به غزه
اسکله به اصطلاح امدادی غزه که از سوی آمریکا ساخته شد، پس از کمتر از ۲۵ روز فعالیت برچیده می‌شود و این پایان یک ماموریت بی‌فایده با چالش‌های مکرر است.

خبرگزاری میزان - ارتش آمریکا به‎تازگی اعلام کرد که ماموریتش برای نصب و راه‌اندازی یک اسکله شناور موقت در سواحل غزه برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها پایان یافته است.

فعالیت این اسکله مشکل‌ساز ۲۳۰ میلیون دلاری به دلیل شرایط بد جوی از زمان نصب اولیه آن در اواسط ماه می (اردیبهشت)، بار‌ها متوقف شده بود.

 

پایان عملیات نمایشی اسکله کمک‌رسانی آمریکا به غزه؛ ماموریتی که شکست خورد

 

 

ادعای مقام‌های آمریکایی درباره اسکله موقت

مقام‌های نظامی آمریکا مدعی شده‌اند که اسکله به اهداف خود دست یافته است. این ادعا در حالی مطرح شده که سازمان ملل تخمین می‌زند ۹۶ درصد جمعیت غزه از امنیت غذایی برخوردار نیستند. براساس آمار‌های این نهاد بین‌المللی، از هر ۵ فلسطینی یک نفر، یا به عبارتی حدود ۴۵۹ هزار نفر در بحبوحه جنگ ۹ ماهه رژیم صهیونیستی در این سرزمین با گرسنگی مواجه هستند. 

برد کوپر، معاون فرمانده نیروی دریایی آمریکا، ادعا کرد: ارزیابی ما این است که اسکله موقت به اثر مورد نظر خود برای انتقال حجم بسیار بالایی از کمک‌ها به غزه و اطمینان حاصل کردن از این که کمک‌ها به سرعت به غیرنظامیان غزه می‌رسد، دست یافته است.

 

پایان عملیات نمایشی اسکله کمک‌رسانی آمریکا به غزه؛ ماموریتی که شکست خورد

 

گروه‌های امدادی و حقوق بشری از این سازه شناور ۳۷۰ متری به‌عنوان عاملی پرهزینه انتقاد کرده و گفتند که آمریکا باید روی فشار بر رژیم صهیونیستی برای ورود کمک‌های بیشتر از طریق مرز‌های زمینی غزه تمرکز می‌کرد. 

سازمان ملل و گروه‌های امدادی، می‌گویند که با توجه به وضعیت وخیم، راه‌های حمل‌ونقل زمینی تنها گزینه موثر برای رفع نیاز‌های بشردوستانه در غزه جنگ زده بود.

 

پایان عملیات نمایشی اسکله کمک‌رسانی آمریکا به غزه؛ ماموریتی که شکست خورد

 

اسکله غزه، یک شیرین‌کاری سیاسی

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که ساخت اسکله را در ماه مارس (فروردین/اردیبهشت) در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد، از عملکرد این اسکله ابراز ناامیدی کرده بود، زیرا بار‌ها از ساحل جدا و باعث وقفه در عملیات آن شد. 

این اسکله به یک نقطه دردناک در کنگره آمریکا تبدیل شد؛ جایی که جمهوری‌خواهان آن را یک شیرین‌کاری سیاسی از سوی بایدن نامیدند. 

بایدن این طرح را در حالی که تحت فشار دموکرات‌ها برای کمک‌رسانی به فلسطینی‌ها قرار داشت، اعلام کرده بود.

 

پایان عملیات نمایشی اسکله کمک‌رسانی آمریکا به غزه؛ ماموریتی که شکست خورد

 

برنامه جهانی غذای سازمان ملل ارسال کمک‌هایی را که ماه گذشته از طریق اسکله وارد شده بود، به دلیل تحقیقات در مورد اینکه آیا ارتش رژیم صهیونیستی از این سازه در یک عملیات خونین که به شهادت صد‌ها غیرنظامی فلسطینی منجر شد، استفاده کرده است، به حالت تعلیق درآورد. 

پروژه‌ای بی‌فایده و نمایشی

پایگاه تورتویس مدیا در گزارشی با عنوان «شکست اسکله کمک‌رسانی آمریکا»، نوشت: آمریکا اعلام کرد که اسکله ۲۳۰ میلیون دلاری خود در غزه را برای همیشه تعطیل می‌کند. این اسکله در نهایت فقط برای حدود ۲۰ روز عملیاتی شد، زیرا آب‌وهوای بد بار‌ها باعث اختلال در تحویل کمک‌ها می‌شد. 

این اسکله تنها حدود ۸ هزار و ۸۰۰ تن کمک را تحویل داد؛ این میزان معادل حدود یک روز کمکی بود که قبل از جنگ به غزه وارد می‌شد.

 

از زمانی که رژیم صهیونیستی حمله خود را به رفح آغاز و گذرگاه مرزی را بست، تعداد کامیون‌هایی که از مسیر‌های دیگر وارد می‌شدند از ۸۴۰ کامیون در ماه می (اردیبهشت/خرداد) به تنها ۱۸ کامیون در ماه جولای (تیر) کاهش یافت. 

فایننشال تایمز هم در گزارشی با عنوان «چگونه اسکله ۲۳۰ میلیون دلاری آمریکا در غزه به یک شکست بزرگ تبدیل شد»، نوشت: چه کمک‌های اندکی که در ساحل انباشته و در آفتاب تابستانی پوسیده و تحویل شد. 

جاده‌های به‌هم ریخته، بی‌قانونی و غیرقابل پیش‌بینی بودن پست‌های بازرسی رزیم صهیونیستی در غزه، تحویل کمک‌ها در چند کیلومتر پایانی را به فلسطینی‌ها تقریبا غیرممکن کرده بود.

 

پایان عملیات نمایشی اسکله کمک‌رسانی آمریکا به غزه؛ ماموریتی که شکست خورد

 

نگارنده این پایگاه، نوشت: این پرسشی است که بسیاری از آژانس‌های بشردوستانه مطرح کرده‌اند، هرچند اغلب به‌صورت خصوصی برای جلوگیری از خشم دولت آمریکا؛ چرا کمک‌ها باید صد‌ها کیلومتر از طریق دریا از قبرس برای تخلیه بار به یک اسکله شناور گران‌قیمت و پیچیده سفر کنند، در حالی که بندر اشدود تنها یک ساعت به سمت شمال فاصله داشت و ارتش اسرائیل چندین نقطه ورودی به غزه را کنترل می‌کند؟

آمریکا می‌خواست نشان دهد که برای کمک به تلاش‌های بشردوستانه کاری انجام می‌دهد، اما در تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی برای انجام بدیهی‌ترین کار ضروری موفق نبود. آمریکا نتوانست به رژیم صهیونیستی فشار بیاورد که اجازه دسترسی کامل از طریق گذرگاه زمینی را صادر کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *