گفت‌وگو|

تعداد ابتلا به جذام در ایران انگشت‌شمار است

8:45 - 28 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۶۰۸
تعداد ابتلا به جذام در ایران انگشت‌شمار است
سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به اینکه بیمار جذام در کشور ما انگشت شمار است، گفت: سال گذشته ۹ مورد و امسال ۴ مورد ابتلا به این بیماری را داشتیم.

فرشید رضایی در گفت‌وگو با میزان درباره بیماری جذام و وضعیت کشور در رابطه با شیوع این بیماری گفت: بیماری جذام از جمله بیماری‌هایی است که در دنیا در مرحله حذف قرار دارد و در کشور ما نیز در مرحله حذف است. اینکه بشر توانسته این بیماری را به مرحله حذف برساند دلایل متعددی دارد از جمله اینکه جذام به راحتی منتقل نمی‌شود و با تماس‌های معمول نظیر اینکه افراد کنار هم بنشینند و غذا خوردن انتقال پیدا نمی‌کند، البته تماس‌های طولانی مثل هم‌خانه بودن می‌تواند موجب انتقال این بیماری از یک شخص به شخص دیگر شود.

وی ضمن اشاره به اینکه باکتری عامل بیماری جذام از جمله باکتری‌های بسیار آهسته رشد هستند و به راحتی تکثیر پیدا نمی‌کند تا از یک بدن یک فرد به بدن فرد دیگر منتقل شود، ادامه داد: از این رو در مورد بیماری جذام  با آنچه در رابطه با سایر بیماری‌های عفونی در جامعه شاهد هستیم که به راحتی به افراد دیگر منتقل می‌شود، رو به رو نیستیم.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: دلیل دیگری که بشر توانسته این بیماری را به مرحله حذف برساند این است که به محض اینکه این بیماری تشخیص داده و درمان شود، انتقالش قطع می‌شود و همان مقدار انتقال که در وضعیت هم خانه بودن طولانی مدت ممکن بود نیز دیگر وجود ندارد.

رضایی با بیان اینکه زندگی شهری و غیرجمعی امروز بشر موجب شده تا این بیماری تقریبا حذف شود و بسیار بسیار کم باشد، توضیح داد: بیماری که روزی هزاران نفر را درگیر می‌کرد در این سال‌ها بسیار کاهش یافته و در کشور ما انگشت شمار است. سال گذشته ۹ مورد و امسال ۴ مورد ابتلا به این بیماری را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در حال حاضر درمان دارد و همچون گذشته نیست که درمان نداشته باشد گفت: امروز آنتی‌بیوتیک‌های بسیار موثری برای درمان این بیماری وجود دارد، اگر در خانواده و نزدیکانتان فرد مبتلا به جذام ندارید نگران این بیماری نباشید چراکه سیستم بهداشتی کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر این بیماری را در مرحله حذف نگه داشته است.


انتهای پیام/


برچسب ها: جذام

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *