افزایش تعصب‌های نژادپرستانه در قلب اروپا

13:51 - 27 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۵۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش تعصب‌های نژادپرستانه در قلب اروپا
گزارش‌های منتشر شده از سوی نهاد‌های حقوق بشری نشان‌دهنده افزایش اقدام‌های علیه مهاجران و همچنین مسلمانان طی سال گذشته در فرانسه است.

خبرگزاری میزان - فرانسه، کشوری در قلب اروپا بوده که طی سال‌های گذشته با موج فزاینده‌ای از نژادپرستی و همچنین اسلام‌ستیزی مواجه بوده است. 

کمیسیون حقوق بشر فرانسه CNCDH در گزارش سالانه‌ای که به تازگی منتشر شده، اعلام کرد که نژادپرستی و مدارا نکردن در فرانسه در حال افزایش بوده که ناشی از جنگ در غزه و ایده‌های راست افراطی در بحث عمومی است. 

رویترز در گزارشی نوشت، دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در زمینه مسائل امنیتی، هویتی و مهاجرتی به سمت راست رفته است. جنگ غزه هم باعث افزایش اسلام‌هراسی در فرانسه شده است.

لوموند هم نوشت: ارقام فاش شده در این گزارش، براساس مصاحبه‌های تک به تک انجام شده، نگران‌کننده است.

افزایش تعصب‌های نژادپرستانه در فرانسه

شاخصی که تغییر‌های تعصبی فرانسوی‌ها را هر ساله در مقیاسی از ۰ تا ۱۰۰ می‌سنجد (هر چه شاخص به ۱۰۰ نزدیکتر باشد، سطح تحمل بالاتر است)، در یک سال با ۳ واحد کاهش به ۶۲ رسیده است. وینسنت تیبرج، کارشناس علوم سیاسی، پژوهشگر مرکز امیل دورکیم، و یکی از نویسندگان گزارش، تاکید کرد که این یک کاهش قابل توجه و نادر است.

اعداد و ارقام به‌دست آمده از این مطالعه نشان می‌دهد که این شاخص (تغییر‌های تعصبی فرانسوی‌ها) که برای دومین سال متوالی کاهش یافته است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی از جمعیت عمومی دیگر در فرانسه گفتند که دیگر احساس نمی‌کنند که در کشوری که خانه آن‌ها است، زندگی می‌کنند. برای مقایسه باید اشاره کرد که این نرخ در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۳ درصد بود. نویسندگان گزارش این نرخ را به رد مهاجرت از سوی فرانسوی‌ها مرتبط می‌دانند. این احساس‌های ضد مهارتی در میان حامیان راست افراطی تا ۹۱ درصد هم افزایش یافته است.

همچنین ۴۳ درصد از شهروندان فرانسوی مورد بررسی فکر می‌کنند که ناامنی عمدتا به دلیل وجود مهاجران در این کشور است. این نرخ برای حامیان راست افراطی حدود ۸۳ درصد بود. 

فرانس ۲۴ در گزارشی نوشت که کمپین برق‌آسا که با تصمیم امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای انحلال مجلس ملی آغاز شد، افزایش گسترده تعصبات و حمله‌های نژادپرستانه را تشدید کرد.

این تعصبات و حمله‌های نژادپرستانه از سوی کمیسیون ملی مشاوره حقوق بشر فرانسه (CNCDH)، یک سازمان دیده‌بان حقوق بشری، مستند شده است.

این پایگاه فرانسوی نوشت، کمیسیون حقوق بشر فرانسه افزایش ۳۲ درصدی حمله‌های نژادپرستانه را در سال ۲۰۲۳ ثبت کرد.

نژادپرستی دولتی در فرانسه 

پارلمان فرانسه در اوایل سال ۲۰۲۴ یک قانون تبعیض‌آمیز و بیگانه‌ستیزانه را با هدف آنچه کنترل مهاجرت خواند، تصویب کرد؛ این در حالی است که مدافع حقوق و کمیسیون ملی حقوق بشر خواستار رد آن به دلایل حقوق بشر شده بودند.

این قانون اختیار‌های اداری را برای بازداشت و اخراج اتباع خارجی بدون توجه به وضعیت اقامت و بدون معیار‌های دقیق گسترش داد.

پارلمان فرانسه همچنین حق زندگی خانوادگی، مسکن و سلامت مهاجران و پناهجویان را تضعیف و اقامت غیرقانونی را جرم‌انگاری کرد، جرمی که قبلا در سال ۲۰۱۲ لغو شده بود.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل در فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱) نگرانی عمیق خود را در مورد بازداشت خانواده‌های پناهجو با کودکان و همچنین کودکان بدون همراه و روش‌های غیرانسانی اسکان و آزمایش سن انتقاد کرد.

اسلام‌ستیزی در فرانسه

با افزایش اسلام‌ستیزی در دهه‌های اخیر، جامعه مسلمانان فرانسه (که از جمعیت بسیاری از کشور‌های اروپایی بیشتر است) در معرض تبعیض‌های اجتماعی و نهادی قرار دارند. 

گزارش‌های مربوط به اقدام‌های ضد مسلمانان در فرانسه ۲۹ درصد افزایش یافته؛ در حالی که سایر انواع اعمال نژادپرستانه ۲۱ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، براساس گزارش سالانه انجمن ضد اسلام‌ستیزی در اروپا (CCIE) در سال ۲۰۲۳، حوادث ناشی از اسلام‌ستیزی ضد مسلمانان در فرانسه ۵۷ درصد افزایش یافت.

زنان قربانیان اصلی نژادپرستی ضد اسلامی هستند و ۸۱.۵ درصد از کل قربانیان را تشکیل می‌دهند. این اقدام‌ها شامل اعمال تبعیض، تحریک و تحریک به نفرت، تحقیر، توهین، آزار و اذیت اخلاقی، افترا و حمله‌های فیزیکی است. ۶۲.۳ درصد از حوادث ضد مسلمانان در اماکن عمومی از جمله مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان رخ داده است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *