آتش رادیکالیسم در آمریکا؛ ترور نافرجام ترامپ به چه معناست؟

8:45 - 29 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۵۶۱
آتش رادیکالیسم در آمریکا؛ ترور نافرجام ترامپ به چه معناست؟
احزاب سیاسی آمریکا از هر دو طیف جمهوری‌خواه و دموکرات به دنبال استفاده حداکثری از ترور نافرجام ترامپ در جهت منافع خود هستند.

خبرگزاری میزانسوءقصد به جان دونالد ترامپ در جریان یک کارزار انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا موجب مجروح شدن نامزد انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه شد.

پس از این ترور نافرجام، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی کوتاه، این تیراندازی را محکوم و با رقیب خود ابراز همدردی کرد و او را «دونالد» خطاب کرد.

شخصیت‌های اصلی سیاسی و صاحب‌نظران از سراسر طیف سیاسی آمریکا نیز بلافاصله نسبت به ترامپ و سایر قربانیان ابراز نگرانی و این اقدام خشونت‌آمیز سیاسی را محکوم کردند.

شکاف‌های سیاسی عمیق در آمریکا

مخالفان ترامپ حدس زدند که تیراندازی صحنه‌سازی بوده است، در حالی که حامیان او به حمله چپ‌ها مظنون بودند، حتی پس از اینکه اف‌بی‌آی مهاجم را توماس متیو کروکس ۲۰ ساله شناسایی کرد که ظاهرا یک جمهوری‌خواه ثبت‌نام شده بود.

الجزیره، معتقد است که تردید در هر دو طرف طیف سیاسی نشان‌دهنده شکاف‌های سیاسی عمیقی است که در آمریکا وجود دارد.

استفاده احزاب سیاسی آمریکا از ترور نافرجام ترامپ

دو ستاد انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا بدون تردید در روز‌های آینده به دنبال استفاده حداکثری از این حادثه خواهند بود، اما در تعقیب دستاورد‌های سیاسی، دو حزب نباید تشدید خشونت سیاسی را نادیده بگیرند که نیاز به رسیدگی فوری دارد.

ترامپ از این صحنه پیروز بیرون آمد و در حالی که نیرو‌های امنیتی او را همراهی می‌کردند، شعار «آمریکا، آمریکا» وی مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفت.

معطوف شدن کانون توجه به ترامپ از قضا همان چیزی است که کمپین بایدن نیز می‌خواهد؛ تمرکز بر سلامت روان رئیس‌جمهور فعلی و توانایی‌های شناختی، حمایت از او را از بین برده است.

اکنون امید این است که تمام توجه افکار عمومی به ترامپ، افراط‌گرایی، مشکلات حقوقی و برنامه راست افراطی معطوف شود

دموکرات‌ها معتقدند که این امر می‌تواند رای‌دهندگان مردد را تشویق کند تا از ترامپ دور شوند.

باوجود اینکه ترامپ قربانی این سوءقصد شده است، اما او نامزدی است که با تشویق خشونت سیاسی همراه بوده است: از حمله هوادارانش به کنگره در جریان شورش ۶ ژانویه گرفته تا تمسخر حمله مرگ‌بار علیه همسر نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا.

پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا یکی از اولین شخصیت‌های سیاسی آمریکا بود که در مورد تیراندازی به ترامپ اظهار نظر کرد و در ایکس نوشت: به‌عنوان کسی که خانواده‌اش قربانی خشونت سیاسی شده‌، از نزدیک می‌دانم خشونت سیاسی از هر نوعی که باشد، جایی در جامعه ما ندارد.

قطبی شدن و خشونت در آمریکا

پایگاه ترامپ به هر اقدامی که تصور شود به او آسیب برساند سریع واکنش نشان داده است؛ به عنوان مثال، پس از محکومیت او به اتهام‌های جنایی از سوی هیئت منصفه نیویورک، هوادارانش خواستار حمله به هیئت منصفه، قتل قاضی و شورش شدند.

تیراندازی اخیر می‌تواند آغاز دوران بسیار خطرناکی برای آمریکا باشد؛ حامیان ترامپ در ۶ ژانویه دست به خشونت زدند و بازیگران دیگری مانند سازمان‌های راست‌گرا از جمله «پسران مغرور» نیز وجود داشته‌اند که به خشونت سیاسی متوسل شدند و افراد متعصب مختلفی که مرتکب تیراندازی دسته‌جمعی و سایر حملات شده‌اند.

گسترش تئوری‌های توطئه و لفاظی‌ها در درون جناح راست باعث تشویق چنین اعمال خشونت‌آمیز شده است؛ تلاش برای ترور ممکن است سوخت بیشتری به آتش رادیکالیسم خشن در آمریکا بریزد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *