گفت‌وگو|

صحیفه سجادیه به لحاظ اهمیت و ارزش کم‌تر از نهج البلاغه نیست

7:00 - 28 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۱۰۸
صحیفه سجادیه به لحاظ اهمیت و ارزش کم‌تر از نهج البلاغه نیست
به گفته یک کارشناس علوم قرآنی امام سجاد (ع) مبارزات خود برعلیه بنی‌امیه بعد از واقعه کربلا، در قالب دعا مطرح و به مقابله با فساد و استبداد بنی‌امیه رفت.

حجت الاسلام والمسلمین رامین بابا حسینی در گفت‌وگو با میزان درباره رویکرد سیاسی و مبارزات امام سجاد (ع) گفت: بعد از واقعه کربلا بنی‌امیه سرخوش و با این خیال که مخالفان خود را سرکوب کرده‌اند و دیگر کسی در مقابل خطا‌های آن‌ها ایستادگی نخواهد کرد به دنبال ایجاد نوعی خفقان بر آمد. جامعه بعد از واقعه کربلا به سوی انحطاط اخلاقی و فساد، آن هم با سرعتی زیاد، در دو شهر مکه و مدینه حرکت کرد.


وی ادامه داد: امام سجاد (ع) برای مبارزه با فساد و زنده نگداشتن اسلام ناب محمدی مجبور شدند تا مسیری متفاوت را انتخاب کنند، مسیری که مقابله و رویارویی با حکومت بنی‌امیه را به شیوه‌ای دیگر و نرم در دستور کار ایشان قرار می‌داد. ایشان با زبان دعا حقایقی را مطرح کردند و هدایت جامعه را بر عهده گرفتند.

بابا حسینی اهمیت صحیفه سجادیه را مورد بحث و بررسی قرار داد و بیان کرد: صحیفه سجادیه به لحاظ اهمیت و ارزش کمتر از نهج البلاغه نیست. معارفی که در این کتاب مطرح شده، در زندگی جامعه انسانی بسیار راهگشا محسوب می‌شود. در این اثر از لابه‌لای مناجات به اصلی‌ترین نیاز انسان پرداخته شده است.

این کارشناس علوم قرآنی، نظر مقام معظم رهبری در مورد صحیفه سجادیه را مرور و تاکید کرد: دو جریان عمده در زمان امام سجاد (ع) مطرح بود، یکی بیان معارف اسلامی همانند قیامت، اهمیت امامت، نبوت و دیگر اموری که به صفات الهی اشاره دارد و نکته دوم انسان‌سازی و تحقق و اجرایی کردن این امر مهم. بدین ترتیب خلاصه و عصاره همه این تفکرات در معارف اسلامی توسط کتاب صحیفه سجادیه به جامعه عرضه شده و به یادگار مانده است.

امام سجاد صلاحی بُرنده‌تر از دعا برای مقابله با بنی‌امیه بکار برد
وی وظیفه جامعه امروز را در قبال صحیفه سجادیه مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: این اثر کتابی حاوی دعا‌ها و مفاهیم بزرگ از امام سجاد (ع) است که باید آن را مورد توجه قرار داده و از این گنج بزرگ بهره‌برداری روزانه کنیم، زیرا سبک زندگی درست را می‌توان در این کتاب یافت، همچنین در مورد ابدیت و جاودانگی نکاتی ارزشمند مطرح شده که لازم است در مورد آن تفکر کنیم.

بابا حسینی به دعای بیستم مکارم‌الاخلاق پرداخت و افزود: یکی از زیباترین ادعیه‌ای که با زبان دعا نکات اخلاقی و ارزشمند را بیان کرده، دعای بیستم صحیفه سجادیه است. در این دعا، امام سجاد (ع) در طلب اخلاق ستوده و افعال پسندیده سخن به میان آورده‌اند و فرموده‌اند: «بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست و ایمانم را به درجه کامل‌ترین ایمان قرار بده و یقینم را برترین یقین گردان و نیتم را به بهترین نیت‌ها منتهی ساز و کردارم را به بهترین کردار‌ها تبدیل کن.» این‌ها دعا و مانند آن، نیاز دارند تا در آن با تامل کنیم و بیندیشیم.

این کارشناس علوم قرآنی به اهمیت صلوات بر محمد و‌ آل محمد اشاره و بیان کرد: صلوات بر رسول خدا در اجابت دعا‌ها تاثیر فراوان دارد و دعایی که بین دو صلوات قرار بگیرد یعنی ابتدا و انتهای دعا با صلوات آغاز شود و پایان یابد، حرمت ویژه پیدا کرده و مقبول درگاه حق است.

بابا حسینی بخش‌هایی از دعای بیستم صحیفه سجادیه را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: در بخش دوم دعا بیان شده است. «بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست و گره هر کاری که فکرش مرا به خود مشغول داشته بگشای و مرا در کاری قرار ده که فردا مرا از آن بازپرسی می‌کنی و روزگارم را در آنچه از پی آنم آفریده‌ای مصروف دار و بی‌نیازم گردان و روزیت را بر من وسعت ده و به چشمداشت مبتلایم مکن و ارجمندم ساز و گرفتار کبرم مفرم  و بر بندگیت رامم ساز و بندگی‌ام را به آلودگی خودپسندی تباه مکن و خیر و نیکی را برای تمام مردم به دست من جاری ساز و آن را از کدورت منت گذاری دور دار و خوی عالی را به من عنایت فرما و از فخرفروشی محافظتم کن».
انتهای پیام/


برچسب ها: محرم 1403

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *