گزارش|

رکود در بازار مسکن تشدید می‌شود؟

8:02 - 30 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۰۸۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رکود در بازار مسکن تشدید می‌شود؟
بازار مسکن واکنشی نسبت به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته و به گفته برخی از کارشناسان رکود در بازار مسکن تا شهریور ادامه می‌یابد.

خبرگزاری میزان - بازار مسکن از اوایل سال ۹۷ تاکنون دچار جهش‌های مکرر قیمتی بوده، به‌طوریکه متوسط قیمت هر متر مربع خانه در شهر تهران از حدود ۴ میلیون تومان به مرز ۸۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسید؛ درواقع طی بازه حدودا ۶ ساله قیمت مسکن در کشور بیش از ۲۰ برابر شده است. 

براساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هرمترمربع مسکن پایتخت در خرداد نسبت به اردیبهشت امسال ۱.۴ درصد و در مقایسه با خرداد سال گذشته ۹.۷ درصد رشد داشته است. 

در مدت اخیر نیز رکود در بازار مسکن به‌واسطه انتخابات ریاست جمهوری تشدید شد و درحال حاضر بیشتر افراد در بازار مسکن فروشنده هستند تا خریدار. 

در این میان با اعلام نتایج ریاست‌جمهوری بسیاری از بازار‌ها با واکنش سریع همراه بود، اما بازار مسکن در بخش خرید، فروش و اجاره، به موضوع مهمی همچون انتخابات واکنشی نشان نداده است. 

بازار مسکن روند رکودی خود را دنبال می‌کند

غفوری یکی از مشاوران املاک در شرق تهران در این باره به خبرنگار میزان می‌گوید تا به‌حال به‌واسطه انتخابات تاثیری بر بازار مسکن دیده نشده و بازار روند رکودی خود را همچون پیش از اعلام نتایج انتخابات دنبال می‌کند. 
 
وی معتقد است در ایام انتخابات، دیدگاه نامزد‌ها در بخش مسکن برای مشاوران املاک مبهم بود و تا زمانی که برنامه و سیاست خاصی از سوی رئیس‌جمهور اعلام نشود، تغییری در بازار مسکن رخ نمی‌دهد. 
 
این مشاور املاک معتقد است که سیاست‌ها و برنامه‌ها در بخش مسکن باتوجه به اینکه شامل ساخت‌وساز و افزایش عرضه می‌شود زمان‌بر بوده؛ به همین دلیل تغییرات در این بازار ممکن است نسبت به دیگر بازار‌ها در بلندمدت دیده شود. 
 
به گفته غفوری پیش‌بینی می‌شود تا اواخر شهریور شرایط فعلی بازار مسکن ادامه‌دار باشد و همچنان در رکود بماند؛ به این دلیل که تا آن زمان کابینه دولت معرفی می‌شود، همچنین معامله مسکن در ماه محرم و صفر به خاطر اعتقادات مذهبی مردم کمتر می‌شود و از طرفی نتیجه انتخابات آمریکا هم تاحدودی مشخص خواهد شد. 

عرضه و تقاضا و تورم از عوامل تاثیرگذار در بازار مسکن

در همین زمینه احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: باتوجه به اینکه رئیس‌جمهور منتخب در زمینه مسکن هیچ اظهارنظری نکرده است بنابراین هنوز چیزی مشخص نیست. 
 
این کارشناس بازار مسکن با اشاره به عوامل تاثیرگذار در بازار مسکن، گفت: مساله عرضه و تقاضا و تورم از عوامل اصلی و موثر در قیمت و معاملات بازار مسکن است. 

سرحدی تاکید کرد: در موضوع مسکن ارائه زمین به افراد عملا نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد چراکه این زمین‌ها در نقاط بدون زیرساخت، عملا به درد مصرف‌کننده نمی‌خورد از طرفی ساخت این زمین‌ها در توان خانوار نیست و باید برنامه‌ریزی درستی در بخش مسکن صورت گیرد. 

وی مشکل مسکن را چندبعدی دانست و گفت: برای رفع معضلات آن باید مشکلات اقتصاد به‌طور ریشه‌ای حل شود و تا زمانی که اقتصاد روان نباشد نمی‌توان به حل مشکلات بخش مسکن امیدوار بود. 
 
کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: حتی با ارائه تسهیلات در حوزه مسکن تا زمانی که افراد درآمد مناسبی نداشته باشند و از پس اقساط آن برنیایند نمی‌شود کاری برای این حوزه کرد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *