فرار از شهر‌های بزرگ آمریکا؛ امکانات فراوان نیویورک و لس‌آنجلس به مصیبت‌های زندگی در این ۲ شهر نمی‌ارزد

8:00 - 27 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۷۴۳
فرار از شهر‌های بزرگ آمریکا؛ امکانات فراوان نیویورک و لس‌آنجلس به مصیبت‌های زندگی در این ۲ شهر نمی‌ارزد
بر خلاف تصور رایج در جهان سوم، آمریکایی‌ها از کلان‌شهرها به نقاط کم‌جمعیت‌تر و آرام‌تر در حال مهاجرت هستند.

خبرگزاری میزان - به غیر از آمریکایی‌ها، مردم دیگر کشورهای جهان، دو شهر نیویورک و لس‌آنجلس را مدینه فاضله در ایالات متحده می‌دانند؛ اما مجموعه اتفاقاتی که در چند سال اخیر در شهرهای بزرگ آمریکا رخ داده، چهره آرمانی این نقاط را مخدوش کرده است.

اغلب شهرهای بزرگ در آمریکا را سیاست‌مداران دموکرات اداره می‌کنند و برنامه‌های آنان در این نقاط پیاده می‌شود. با اینکه در ظاهر، گرانی مهم‌ترین علت مهاجرت مردم از نیویورک، لس‌آنجلس، سن فرنسیسکو و شیکاگو به مقاصد دیگر و به غیر از چند استثنا، کم‌جمعیت‌تر است، اما دلیل اصلی، خواستن یک زندگی آرام‌تر و بهتر است. 

شاید نیویورک و لس‌آنجلس بیشترین امکانات لازم برای یک زندگی مدرن را دارا باشند، اما افراد ۲۸ سال به بالا، در حال ترک این شهر‌ها به مقصد مناطقی با امکانات کمتر هستند. این مسئله شاید عجیب به نظر برسد اما در حقیقت آمریکایی‌ها آرامش زندگی در اطراف شهر‌ها و یا حتی مناطق کم‌جمعیت را به اکثر کلان‌شهر‌ها ترجیح می‌دهند.

با اینکه اکثر امکانات مدرن در شعاع ۲۰ کیلومتری دو شهر یاد شده واقع شده است، اما علاوه بر اینکه هیچ یک از این نعمت‌ها، رایگان نیست و از دسترس نیمی از جامعه آمریکایی خارج است، بلکه باید ترافیک یک‌ساعتی و گا‌ها بیشتر را برای پیمودن همین ۲۰ کیلومتر در این شهر‌ها را به‌جان خرید؛ بنابراین امکانات بعضاً گران‌قیمت این کلان‌شهرها، جذابیت خود را در مقابل معضلاتی مانند ترافیک، گرانی مسکن، ناامنی، حضور بی‌خانمان‌ها و غیره، از دست می‌دهند.

تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که افراد بین ۲۸ تا ۴۱ سال با مهاجرت به مناطق کم‎‌جمعیت، امکاناتی نظیر رستوران‌ها و مراکز تفریحی و رفاهی را نیز با خود می‌آورند. علت دیگر مهاجرت میلنیال‌ها و نسل ایکس به مناطق کم‌جمعیت، زندگی در خانه‌های بزرگ‌تر و تشکیل خانواده است.

ناگفته نماند که اجازه ساخت و ساز صرفاً به خانه‌های دربستی در حاشیه شهرهای آمریکایی داده می‌شود و خبری از انبوه‌سازی و بیابان‌زدایی از راه سیمان و تیرآهن نیست.

خانه‌های دربستی در آمریکا، محل اصلی زندگی افراد هستند و نقش خانه‌های دوم افراد را ایفا نمی‌کنند.

کاهش جمعیت در شهرهای بزرگ آمریکایی

میزان مهاجرت نسل میلنیال و گروه‌های پیرتر از نیویورک و لس‌آنجلس، بیشتر از میزان مهاجرت این گروه‌های سنی به این دو شهر بوده است. اغلب این افراد مناطق گرمسیرتر و کم‌جمعیت‌تر را به مشهورترین شهرهای آمریکایی ترجیح می‌دهند. فلوریدا، تگزاس، کارولینای جنوبی و شمالی محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت بین ایالتی در آمریکا هستند و ایالت نیویورک و کالیفرنیا، در حال از دست دادن جمعیت هستند. اگر میزان مهاجرت اتباع بیگانه در سی سال اخیر به این دو ایالت را فاکتور بگیریم، رشد جمعیت در نیویورک و کالیفرنیا منفی بوده است.

بیشتر بخوانید:

مهاجرت به مناطق کم‌جمعیت، افزایش امکانات را سبب می‌شود

مایکل بَش Michael Basch مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری در زمینه استارت‌آپ در شهر اوکلاهوما به وب‌سایت ترول اند لیژر گفت: «۱۰ سال پیش خیلی سخت بود که یک سرمایه‌گذار را در اوکلاهوما پیدا کنی و یا در یک استارت‌آپ مشغول شوی؛ اگر هم قصد تاسیس یک کمپانی (دانش بنیان) را داشتی و نمی‌خواستی به سن فرنسیسکو بری، گزینه‌های زیادی جلوی پایت نبود؛ اما امروز شرایط تغییر کرده است.»

نام سه ایالت کم‌جمعیت اوکلاهوما Oklahoma ، اَلَبما Alabama و آیداهو Idaho را اکثر مردم جهان نشنیده‌اند، اما جزو ده مقصد اصلی برای مهاجرت در یکسال اخیر بوده و رشد جمعیت داشته‌اند.

ایده‌آل گرایی نسل زد

نسل جوان در ابتدای مسیر زندگی خود معتقد است که قطعاً به تمام آرزو‌های خود، با مهاجرت به شهر‌های بزرگ خواهد رسید و سکو‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر خواهد گذاشت. اما این افراد زیر ۲۵ سال پس از چند سال آزمون و خطا و دست و پنجه نرم کردن با مخارج زندگی در کلان‌شهر‌ها در نهایت متوجه می‌شوند که اختصاص بخش اعظمی از درآمد به اجاره خانه و دیگر هزینه‌های زندگی در شهر‌های پرجمعیت، بیشتر از آنکه آنان را به اهدافشان نزدیک کند، آن‌ها را از مقاصد خود دورتر می‌کند.

نسل زد، تقریباً به مانند نسل‌های پیش از خود، در اوایل زندگی شیفته شهر‌های بزرگ هستند. اما در اتفاقی جالب، این گروه سنی بیشترین میزان مهاجرت در ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را به واشنگتن دی. سی. پایتخت آمریکا داشته‌اند. ناگفته نماند که اجاره آپارتمان و خانه‌های دربستی در پایتخت آمریکا گران‌تر از شهر‌هایی با جمعیت مشابه در آمریکا است.

نسل میلنیال نیز در سال ۲۰۱۰ شیفته نیویورک و لس‌آنجلس بود؛ اما آن‌ها در دو سال اخیر در حال مهاجرت از این دو شهر هستند و تعداد کمتری از این گروه سنی، به این دو شهر مهاجرت می‌کنند.

فرار سرمایه‌داران از لس‌آنجلس، سن فرنسیسکو و نیویورک به شهرهای کوچک‌تر

جو روگن، معروف‌ترین پادکستر آمریکایی و گزارشگر مسابقات UFC، چند سال پیش در دوران اوج کرونا از لس‌آنجلس به مقصد شهر آستین در ایالت تگزاس فرار کرد. او با آمدن به این شهر، علاوه بر اینکه سبب شد تا هزاران نفر دیگر نیز به این شهر مهاجرت کنند، ایلان ماسک را نیز مجاب کرد تا کارخانه تسلا را به ایالت تگزاس بیاورد. ماسک تا چند وقت دیگر قرار است اکثر کمپانی‌های خود را از کالیفرنیا به تگزاس بیاورد.

نکته جالب این است که شهر آستین، هیچ یک از امکانات پر زرق و برق لس‌آنجلس را ندارد، اما با مهاجرت این افراد در سه سال اخیر، وضع شهر تغییر کرده است. بنابراین وقتی افرادی که امکان استفاده از گران‌ترین امکانات را دارند به یک شهر کوچک‌تر می‌روند، این استدلال که «چون امکانات نبود به کلان‌شهرها مهاجرت کردیم» را به چالش می‌کشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *