ادامه رکود در بازار خودرو تا شهریور/ آیا زمان خرید فرا رسیده است؟
خبرگزاری میزان - با اعلام نتایج ریاستجمهوری برخی از بازارهای مالی واکنش مثبتی نشاندادهاند که در این بین کاهش نرخ دلار تاثیر نسبی بر بازار خودرو داشته و نگاه اجمالی به قیمتها حاکی از آن است که قیمتها روند نزولی داشته است.
البته قیمتها در بازار خودرو به اندازهای بالارفته بود که کاهش جزئی قیمتها چشمگیر نبوده و قیمتها همچنان بالاست.
اینطور بهنظر میرسد که خرید و فروش در بازار خودرو در رکود فرو رفته و اکثرا فروشنده هستند و خریداران منتظر اعلام سیاستهای جدید سیاستگذار در بازارخودرو بوده تا با روشنشدن سمت و سوی بازار، خرید خود را نهایی کنند.
در همین زمینه مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با میزان در توضیح وضعیت بازار خودرو پس از انتخاب رئیسجمهور، گفت: پس از اعلام نتایج با اینکه قیمتها روند نزولی گرفت، اما بهطور کلی قیمت خودرو در سال جاری تغییر چشمگیری نداشته است.
وی ادامه داد: درحال حاضر رکود در بازار خودرو زیاد شده و احتمالا تا شهریور این روند ادامه یابد که در این امر ۲ مساله دخیل است؛ اولی قیمت دلار و موضوع بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که بازار خودرو ما را تحت تاثیر قرار میدهد.
این کارشناس بازار خودرو معتقد است اکنون زمان خرید خودرو بوده و وضعیت بازار خودرو در ۲ ماه آینده در رکود خواهد بود و اکنون زمان بسیار مناسبی است تا مصرفکنندگانی که تمایل به خرید خودرو دارند، اقدام کنند.
فرزانه صنعت خودرو را نیازمند تعامل با خودروسازان جهان و انتقال فناوری دانست و گفت: نباید انتظار تغییرات عظیم در اقتصاد یا صنعت خودرو با انتخاب رئیسجمهور را داشت و این تصور که با انتخاب یک فرد به عنوان رئیسجمهور وضعیت بازار خودرو بهصورت ناگهانی تغییر خواهد کرد، یک تصور غیرمنطقی است.
وی افزود: رئیسجمهور اجراکننده سیاستهای کلان قانونگذار است و انتخاب یک شخص به عنوان رئیسجمهور میتواند محرک کمککننده به بازار باشد و سیگنالهای مثبت به بازار بفرستد ولی نباید توقع داشت تحویل عظیم در اقتصاد یا صنعت خودرو ایجاد شود و باید واقعبینانه به موضوع نگاه کرد.
این کارشناس بازار خودرو معتقد است تغییر اشخاص در اقتصاد بهصورت موقت تأثیرگذار است و باید منتظر ماند و دید در بلندمدت چه تغییراتی در اقتصاد سیاسی کشور ایجاد میشود.
فرزانه تاکید کرد: صنعت خودرو ما نیازمند تعامل با بزرگان حوزه خودرو در جهان، انتقال فناوری و جذب سرمایه است، چراکه در طول سالهای اخیر به واسطه تحریمها هیچ ارتباطی در این زمینه وجود نداشته و اگر سیاستگذاران هدفی برای درمان صنعت خودرو دارند باید بپذیرند که الگوی رفتاری دنیا در چنین حوزههایی کاهش چشمگیر تصدیگری دولتی و سپردن صنعت خودرو به بخش خصوصی و نظارت دولتها به عنوان نهاد بالادستی در صنعت خودرو است.
انتهای پیام/