شوک به بازار پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۴۰۳

11:44 - 17 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۰۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
شوک به بازار پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۴۰۳
اعلام نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در ایران، واکنش بازار داخلی در حوزه‌های مهم، طلا، ارز، بورس و خودرو را به دنبال داشت.

خبرگزاری میزان - انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در ایران، در تاریخ هشتم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد و با توجه به عدم احراز اکثریت آرا توسط هیچ کدام از نامزد‌ها به دور دوم کشیده شد.

به این ترتیب دور دوم انتخابات برای تعیین نهمین رئیس‌جمهور ایران در تاریخ پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد و مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای به‌عنوان رئیس‌جمهور دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

بازار‌های مالی در هفته‌های اخیر بیشترین تاثیر را از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گرفتند و در انتظار مشخص شدن نتیجه این رویداد سیاسی بودند. معامله‌گران روز شنبه را روز سرنوشت‌سازی برای روند قیمت دلار و سایر بازار‌های مالی می‌دانستند.

ساعاتی پس از مشخص شدن نتیجه حضور مردم پای صندوق‌های رأی، بازار‌های داخلی در حوزه ارز، طلا، خودرو و بورس با تغییرات جدی و محسوسی مواجه شدند.

تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر شاخص کل بورس

با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، شاخص کل بورس تهران با یک جهش تاریخی ۲/۴ درصدی روبه‌رو شد که بالاترین میزان رشد در روز‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ بازارسرمایه است. در نتیجه این رشد بیش از ۴۵۰هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد.

به این ترتیب ارزش بازار سهام ظرف یک روز با ۱۳ میلیارد دلار افزایش که رکورد کم‌سابقه‌ای در بورس است به ۱۵۶ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار رسید.

همچنین یک روز پس از انتخابات پس از ماه‌ها بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شد و ارزش معاملات خرد از مرز ۳ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

مروری بر تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که این نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه است که بورس به این میزان به موضوع برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان می‌دهد.

درواقع رشد ۴/۲درصدی بورس رکورد تازه‌ای در تاریخ بازار سرمایه در واکنش به انتخابات است و پیش از این هرگز شاخص بورس تا این میزان رشد نکرده بود.

قبل از این دوره، اما شاخص بورس یک روز پس از انتخابات سال ۱۳۹۲ در بیست و پنجم خرداد با ۲ درصد رشد مواجه شد و همین رویه در ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ یعنی یک روز بعد از پیروزی شهید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم تکرار شد و شاخص بورس با رشد ۱/۲درصدی مواجه شد. به این ترتیب طبق آمار فعلی رشد روز گذشته بورس بیشترین واکنش به انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون بوده است.

تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر قیمت ارز

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، در بازار ارز نیز قیمت دلار با افت ۳/۵ درصدی مواجه شد.

بررسی قیمت‌ها در بازار ارز نشان می‌دهد که قیمت دلار یک روز بعد از انتخابات با کاهش حدود یک هزار و ۷۰۰ تومانی، به زیر کانال ۶۰ هزار تومان برگشت و ۵۹ هزار و ۱۷۶ تومان قیمت پیدا کرد.

معامله گران معتقدند قیمت دلار در واکنش به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری مسیر کاهشی را ادامه خواهد داد.

تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر قیمت طلا

با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، قیمت سکه ۳/۱ درصد کاهش یافت.

همزمان با اعلام نتایج انتخابات، قیمت سکه در بازار یک میلیون و ۱۵۷ هزار تومان سقوط کرد و به ۴۱ میلیون و ۳۵۳ هزار تومان کاهش یافت.

با وجود افزایش قیمت طلا در بازار جهانی و رسیدن به مرز ۲ هزار و ۴۰۰ دلار، اما قیمت طلا در بازار ایران روندی نزولی گرفت. 

قیمت نیم‌سکه ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۳۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۱۰۰ هزار تومان فرو ریخت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حباب سکه نیز بیش از پانصد هزار تومان کاش یافت.

طی یک روز بعد از انتخابات هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران با کاهش ۷۵ هزار تومانی، به ۳ میلیون و ۴۱۸ هزار تومان رسید. هر مثقال طلا نیز ۳۲۳ هزار تومان ریزش کرد و ۱۴ میلیون و ۸۱۱ هزار تومان قیمت پیدا کرد.

این کاهش قیمت در حالی بود که اونس طلا در بازار جهانی تا مرز ۲۴۰۰ دلار بالا آمد و به ۲ هزار و ۳۹۱ دلار رسید.

تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار خودرو

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، قیمت خودرو‌های داخلی نیز  روند کاهشی داشته به نحوی که قیمت‌ها ۲ تا ۳ درصد افت داشته و برخی خودرو‌ها با کاهش با کاهش ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی نیز مواجه شدند. 

انتظار می‌رود باتوجه به برنامه‌های دولت جدید، در روز‌های آینده نیز قیمت بازار خودرو بیش از این تحت‌تأثیر قرار گیرد و این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *