خواب‌‌وبیدارِ بایدن؛ چالش‌های حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات آمریکا

7:30 - 23 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۵۱۵
خواب‌‌وبیدارِ بایدن؛ چالش‌های حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات آمریکا
مشکل لیبرال‌ها، راضی کردن بایدن نیست، خیال آن‌ها از پلن بی باید راحت شود تا بتوانند کدخدای دموکرات‌ها را به سوی خانه سالمندان بدرقه کنند.

خبرگزاری میزان - نمایش ضعیف جو بایدن در مناظره اول با دونالد ترامپ، زلزله غیر قابل انتظاری را در اردوگاه دموکرات‌ها ایجاد کرد.

رسانه‌های جریان اصلی آمریکا، دیگر نمی‌توانند زوال بایدن را بپوشانند و علنا خواستار جایگزین شدن فوری وی شده‌اند؛ اما چند تن از فرمانداران دموکرات تاکنون حمایت خود را از بایدن پس نگرفتند.

چالش‌های پیش روی جایگزین کردن بایدن:

۱. مبالغ قابل توجهی از کمک‌های مالی باید پس داده شود. در حدود یک میلیارد دلار در این فصل از انتخابات به صندوق مشترک بایدن/هریس واریز شده است و اگر کامالا هریس نیز از بلیت دو نفره حزب دموکرات کنار گذاشته شود، کلیه این مبالغ باید پس فرستاده شود.

جالب این است با اینکه زمزمه‌های جایگزینی بایدن تمام رسانه‌های جهان را دربرگرفته، اما چند فرد سرمایه‌دار پس از ملاقات حضوری با بایدن در کاخ سفید، چند میلیون دلاری را دوباره به کمپین وی اهدا کردند!

از طرفی نیز تیم بایدن در بازه چند روزه پس از مناظره، بیش از سی میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده است.

۲. معضل جایگزینی کامالا هریس. کارشناسان معتقدند بازی‌های سیاسی نژادی اهمیت به‌سزایی برای لیبرال‌ها داشته و آن‌ها در هر دوره از انتخابات، مانورهای فراوانی را روی این مسئله می‌دهند. با اینکه فردی نظیر گوین نیوسام (فرماندار کالیفرنیا)، گزینه بسیار قدرت‌مندتری از بایدن و حتی میشل اوباما است؛ اما او به‌عنوان یک مرد سفیدپوست، نباید جای یک زن سیاه‌پوست را در راس حزب دموکرات بگیرد. مگر اینکه یک زن سیاه‌پوست را به‌عنوان معاون خود معرفی کند.

آیا گوین نیوسام یا میشل اوباما راضی می‌شوند تا در دقایق آخر بازی، با بایدن تعویض شوند؟ میشل اوباما در چند سال اخیر ساکت بوده است و در هشت سال اخیر حضور پررنگی در عرصه سیاسی آمریکا ایفا نکرده است. اما نیوسام با اینکه تمامی سیاست‌های او در قبال اداره کالیفرنیا، نظیر جرم‌زدایی از دزدی در روز روشن و عدم برخورد با نزدیک به صد هزار کارتن‌خواب در شهرهای بزرگ این ایالت از جمله لس‌آنجلس و سان فرنسیسکو، از مقبولیت میان هواداران دموکرات‌ها برخوردار است.

چرا گوین نیوسام، آینده چپ‌گرایان در آمریکا است؟

چند ماه پیش یک مناظره میان گوین نیوسام و ران دی‌سنتیس (فرماندار فلوریدا) صورت گرفت. این دو آینده دو حزب سیاسی در آمریکا هستند و این مناظره، پنجره‌ای به رقابت‌های آتی این دو بود. دی‌سنتیس در این مناظره اشاره کرد که آمار مهاجرت از کالیفرنیا به فلوریدا قابل مقایسه با کسانی که فلوریدا را به مقصد کالفرنیا ترک کرده‌اند، نیست. چند علت برای مهاجرت مردم از ایالت دموکرات کالیفرنیا به ایالت جمهوری‌خواه فلوریدا وجود دارد:

بسیاری از مردم به‌علت پروتکل‌های اجباری دوران کرونا، از کالیفرنیا خارج شدند. فلوریدا پس از چند هفته تعطیلی محدود، دوباره به روال سابق بازگشت؛ نه اجباری برای واکسن زدن وجود داشت و نه لازم بود کسی ماسک بزند.

-جرم‌زدایی از سرقت در کالیفرنیا. لیبرال‌ها برای مبارزه با نژادپرستی، سارقان مغازه‌ها را دستگیر نمی‌کنند! اما فلوریدا قوانین سختگیرانه‌ای را قبال جرم دارد.

-بحران بی‌خانمان‌ها. به‌علت وضعیت آب و هوایی ایده‌آل در لس‌آنجلس، افرادی به راحتی می‌توانند در فضای باز زندگی کنند. حضور ده‌ها هزار بی‌خانمان و هزاران معتادی که در روز روشن تزریق می‌کنند، وجه یکی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی را مخدوش کرده است. با توجه به وضعیت ذکر شده، نظافت دو شهر بزرگ این ایالت نیز به مانند شهرهای کشورهای جهان سوم است.

-مالیات سنگین. با اینکه ایالت فلوریدا کمتر از کالیفرنیا محله‌های فوق لوکس و گران قیمت ندارد، اما هزینه‌های جانبی زندگی در این ایالت بسیار پایین‌تر است. فلوریدا جزو ایالاتی است که مالیات بر درآمد نمی‌گیرد و قیمت سوخت در آن پایین‌تر است. با اینکه کالیفرنیا مالیات‌های سنگینی را از افراد پردرآمد می‌گیرد، اما به هیچ یک از بحران‌های ذکر شده رسیدگی نمی‌کند.

-الزامات افراطی لیبرال‌ها برای تجارت‌های بزرگ. جدا از مالیات سنگین، دستورالعمل‌های بسیاری برای کمپانی‌هایی که قصد فعالیت در کالیفرنیا را دارند نیز منظور شده است. به قول دیوید سَکس David O. Sacks ، سرمایه‌داران در کالیفرنیا به دموکرات‌ها باج می‌دهند تا بتوانند در این ایالت تجارت کنند.

مخالفان نیوسام می‌گویند تمامی مسائل بالا، در دوران فرمانداری گوین نیوسام رخ داده است و فقط یکی از آن‌ها برای اثبات بی‌کفایتی یک سیاست‌مدار کافی است؛ اما نیوسام در این مناظره حین تمامی حملات دی‌سنتیس، لبخند توام با اعتماد به نفسی را زده بود و مانند یک سیاست‌مدار ماهر، یا توجیهی برای این بحران‌ها داشت و یا وعده اصلاح سر می‌داد.

جایگزین کردن بایدن به این سادگی‌ها هم نیست/ سه چالش سر راه حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری

 

ناظران معتقدند که دی‌سنتیس عملکرد بهتری را در دوران فرمانداری خود داشته اما اعتماد به نفس و چرب‌زبانی نیوسام حین مناظره سبب شد تا بیشتر از نیمی از کسانی که مناظره را دیدند، بگویند که او پیروز راند اول مبارزه شد.

در نتیجه سیاست‌های نیوسام، او به راحتی حریفان خود را انتخابات فرمانداری ۲۰۲۲ شکست داد و بر مسند قدرت باقی ماند.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که به دفعات در انتخابات این کشور مشاهده شده است که افراد، نماینده مورد نظر خود را بر اساس اینکه «او چه کارهایی برای من خواهد کرد؟» یا «آیا او به نفع جیب من است؟»، انتخاب نمی‌کنند؛ آن‌ها گاهاً نماینده مورد نظر خود را از روی شعارهای وی انتخاب می‌کنند. نیوسام هم بهترین بازیگر برای بازی‌های سیاسی دموکرات‌هاست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *