رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: کاهش جمعیت کیفری زندان و توسعه مراقبت الکترونیک نیازمند همت مسئولانه است

17:06 - 14 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۶۴۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: کاهش جمعیت کیفری زندان و توسعه مراقبت الکترونیک نیازمند همت مسئولانه است
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و توسعه مراقبت الکترونیک را نیازمند همت و تلاش دلسوزانه و مسئولانه دانست و گفت: باید ظرفیت‌های قانونی را برای کاهش مجازات حبس و جمعیت کیفری بکار بست.

خبرگزاری میزان- همایش علمی و کاربردی مراقبت الکترونیک در زندانبانی اسلامی با حضور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، قضات محاکم تجدیدنظر، قضات صادر کننده آرای پابند الکترونیک، قضات اجرای احکام و روسای زندان‌های استان در ارومیه برگزار شد.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در این همایش اظهار کرد: فلسفه امتیازات و تاسیسات ارفاقی قانونی در بحث زندان، استفاده حداقلی از مجازات‌های سالب حبس است تا در غیر موارد ضروری از مجازات حبس استفاده نشود.

وی افزود: گاهی بودن فرد در زندان سرنوشت خانواده وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از این رو باید به این مهم نگاه مسئولانه و دلسوزانه داشته و ظرفیت‌های قانونی را برای کاهش مجازات حبس و جمعیت کیفری بکار بست و این موضوع نوین با قضات خوش‌فکر استان جنبه اجرایی پیدا کرده و در جامعه نیز خود را نشان می‌دهد و مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

تاکید بر استفاده از ارفقات قانونی و مجازات‌های جایگزین حبس

رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: ظرفیت‌های قانونی به ویژه پابند الکترونیک، مجازات‌های جایگزین حبس و تعلیق مجازات باعث می‌شود ابهت مجازات حبس حفظ شود و لذا لازم است همه دست به دست هم دهیم که زندان مختص افرادی باشد که نظم اجتماعی، امنیت و آرامش مردم را به خطر می‌اندازند و برنامه‌های اصلاحی و تربیتی را بر روی این افراد متمرکز کنیم.

وی یادآور شد: برابر آمار در حال حاضر هزار و ۸۰۰ نفر از زندانیان استان استحقاق بهره‌مندی از ظرفیت پابند الکترونیکی را دارند که خوشبختانه با نگاه ویژه‌ای که در غالب همکاران برای استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و پابند الکترونیکی وجود دارد، استان آذربایجان غربی می‌تواند در این زمینه نیز به مانند سایر حوزه‌ها از استان‌های پیشرو باشد.

عتباتی در پایان به حضور میدانی قضات و دیدار چهره به چهره با زندانیان در بازدید از زندان‌های استان تاکید کرد و خواستار بررسی دقیق وضعیت قضایی زندانیان توسط قضات به منظور بهره‌مندی این افراد از امتیازات و تاسیسات ارفاقی قانونی شد.

حسین مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: بحث تراکم کیفری زندان‌ها در تمامی نظام‌های حقوقی دنیا و در نظام حقوقی ما به عنوان یک چالش جدی ارزیابی می‌شود و سوال این است که آیا زندانی کردن فردی لزوماً می‌تواند در کشور امنیت تولید کند؟ که این دیدگاه مردودی است.

تاکنون ۳ هزار و ۳۴۵ نفر از زندانیان استان تحت نظارت‌های سامانه‌های الکترونیک قرار گرفتند

وی افزود: بر همین مبنا اندیشمندان کشور‌ها یک‌سری نهاد‌های ارفاقی مترقی را در نظام‌های حقوقی برای این فرایند‌ها به نحو دقیق تبیین کرده‌اند که یکی از آن‌ها پابند الکترونیک است و قضات استان از این ظرفیت به خوبی استفاده می‌کنند؛ به طوری که از سال ۹۹ تعداد ۳ هزار و ۳۴۵ نفر را که تحت نظارت‌های سامانه‌های الکترونیک قرار دادند که از این تعداد بیش از ۸۰۰ نفر آن‌ها مربوط به امسال بوده است.

فتحی مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان نیز در ابتدای این همایش گزارشی از وضعیت موجود و تعداد زندانیان تحت مراقبت الکترونیکی را ارائه و بیان کرد: در ۳ ماهه اول سال جاری ۲ هزار و ۳۱۰ مورد بازدید‌های حضوری، هزار و ۷۰۴ مورد فراخوان به مراکز کیفری و زندان‌ها و ۴ هزار و ۴۱۷ رصد تلفنی برای پیگیری وضعیت زندانیان تحت مراقبت الکترونیکی که دغدغه قضات استان نیز است صورت گرفته است.

وی همچنین از قضات استان درخواست کرد، توسعه استفاده از این ظرفیت را در دستور کار قرار دهند.

در پایان همایش نیز از تعدادی از قضات نمونه و پیشتاز در امر صدور احکام پابند الکترونیک و تعدادی از روسای زندان‌های استان با تقدیم لوح تقدیری از سوی رئیس کل دادگستری استان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/


برچسب ها: اخبار قضایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *