دانستنی‌های حقوقی

قسم جلاله در دادگاه چگونه است؟

13:15 - 14 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۶۱۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
قسم جلاله در دادگاه چگونه است؟
قسم جلاله یا قسم اتیان به معنای ادای قسم و یا سوگند خوردن به یکی از نام‌های خدا مانند والله، بالله و تالله است.

خبرگزاری میزان- قسم جلاله یا قسم اتیان به معنای ادای قسم و یا سوگند خوردن به یکی از نام‌های خدا مانند والله، بالله و تالله است که در تمامی دعاوی حقوقی قابل اثبات است. این قسم در مواقعی که شهود بر علیه مدعی شهادت داده اند، اما او موضوع را رد می‌کند، قابل درخواست می‌باشد. پس از صدور سوگند اتیان، ذکر موضوع و شخص یاد کننده آن تمامی تشریفات در دادگاه آغاز می‌شوند.

توجه داشته باشید که قسم جلاله تنها در مواردی قابل قبول است که با توجه به تشریفات و شرایط شرعی و قانونی انجام شود. از این رو تمامی افرادی که به دنبال پیش بردن پرونده خود با ادای قسم هستند، باید از آن اطلاع لازم را داشته باشند.

با توجه به ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی مدنی، اگر حکم دادگاه منوط به سوگند شرعی باشد، دادگاه می‌تواند پس از درخواست متقاضی قرار قسم جلاله را صادر کند. شرایط ادای قسم اتیان در دادگاه چنین است:

درصورتیکه مدعی ادعای خود را بدون دلیل ارائه کند و مدعی علیه نیز منکر تمامی ادعا‌های مدعی باشد، نیاز به قسم جلاله است.

معمولاً سوگند و یا قسم جلاله تنها از کسی درخواست می‌شود که اتهام به وی منصوب شده است. فردی که سوگند جلاله می‌خورد باید جزئی از طرفین دعوا باشد.

ولی، وصی و یا قیم صغیر و مجنون نمی‌توانند قسم اتیان را ادا کنند. مگر اینکه شرایط خاص باشد و هنوز هم ولایت، قیومیت و یا وصایت آن‌ها را بر عهده داشته باشند.

حسن بابایی- کارشناس ارشد حقوق

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *