سند معماری یکپارچه فناوری اطلاعات و مرکز عملیات امنیت رونمایی می‌شود

15:16 - 13 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۵۲۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سند معماری یکپارچه فناوری اطلاعات و مرکز عملیات امنیت رونمایی می‌شود
مراسم رونمایی از سند معماری یکپارچه فناوری اطلاعات و مرکز عملیات امنیت در روز شنبه ۱۶ تیرماه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود.

خبرگزاری میزان - به گزارش شادا، طراحی معماری یکپارچه فناوری اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی، به اسنادی منجر می‌شود که علاوه بر توصیف معماری وضع موجود و طراحی معماری وضع مطلوب در چهار لایه خدمات کسب و کار، داده و اطلاعات، سامانه‌های نرم‌افزاری و زیرساخت، برنامه عملیاتی لازم را برای دستیابی به وضعیت مطلوب این وزارتخانه در هر چهار لایه مذکور، به صورت هم‌راستا با اهداف و راهبرد‌های مشخص‌شده در سطح وزارتخانه تدوین می‌کند.

تقویت حاکمیت فاوا، تقویت حاکمیت داده، تحقق برنامه تحول دیجیتال در حوزه اقتصاد کشور، بسترسازی برای تحقق اقتصاد هوشمند، تقویت مدیریت منابع (سرمایه انسانی، مالی، دانش، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) در حوزه فاوا از جمله مواردی است با اجرای این پروژه به توانمندی‌های وزارت اقتصاد افزوده می‌شود.

مرکز عملیات امنیت (SOC) نیز به‌عنوان یک مرکز نظارتی و عملیاتی، وظیفه‌ی پایش، تحلیل و پاسخ به رویداد‌های امنیتی در زیرساخت‌های اطلاعاتی و شبکه‌های سازمان را دارد. ایجاد این مرکز به دلیل افزایش حملات سایبری و تهدیدات پیچیده‌ای است که سیستم‌های اطلاعاتی و داده‌های حساس را هدف قرار می‌دهند. هدف اصلی از تأسیس SOC، تضمین امنیت و سلامت اطلاعات، حفاظت از داده‌های حساس و حفظ تداوم فعالیت‌های سازمانی در مواجهه با تهدیدات سایبری است. این مرکز از طریق نظارت مداوم و تحلیل تهدیدات، امکان واکنش سریع و مؤثر به حوادث امنیتی را فراهم می‌کند.

پروژه مرکز عملیات امنیت از تیرماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی آغاز شده و در حال حاضر، این پروژه در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: معماری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *