گفت‌وگو|

حقوق مادی و معنوی نویسندگان نیاز به بازنگری و برنامه‌ریزی دارد

7:16 - 14 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۵۰۴
حقوق مادی و معنوی نویسندگان نیاز به بازنگری و برنامه‌ریزی دارد
یک نویسنده، ضعف در ساز و کار‌های حقوق مادی و معنوی نویسندگان را ملموس و معضلی برای این قشر فرهیخته دانست.

یحیی نیازی، نویسنده در گفت‌وگو با میزان در مورد جایگاه روز قلم گفت: نامگذاری چهاردهم تیر ماه با عنوان روز قلم زمینه را فراهم می‌کند تا بار دیگر علاوه بر گرامی‌داشت جایگاه نویسندگان و پژوهشگران در جامعه، اهمیت فعالیت آنان در نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: برخی از مقوله‌ها و موضوعات در فرهنگ و جامعه انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و آن عنصر مهم قلم و نگارش است، که هم در آموزه‌های قرآنی و دینی به آن اشاره شده و هم در عرصه تاریخ باید به آن توجه کرد، زیرا هرچه اتفاق می‌افتد از مسیر قلم عبور می‌کند. چنانچه مکتوبات نباشد وقایع تاریخ و در عین حال علوم دسته‌بندی نشده و ثبت، ضبط وانتقال پیدا نکرده و در نهایت توسعه و رشد برای جامعه بشر رخ نمی‌داد.

نیازی تاکید کرد: خداوند متعال در قرآن کریم به نام قلم سوگند یاد کرده و آن را گویاترین شاهد بر شرافت و قداست عنوان کرده است. «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند.» در جایی که خداوند، صاحب هستی به آفریده‌ای از آفریده‌های خود قسم یاد می‌کند، بشر در چه جایگاهی می‌تواند از ارج و منزلت آن سخن بگوید.

این نویسنده، تصریح کرد: پژوهشگران با تلاش و با اتکا به قلم داده‌های جامعه بشری را مورد بررسی قرار داده و تحلیل‌هایی که شکل می‌گیرد بدین ترتیب زمینه برای توسعه علم و انتقال تجربیات فراهم می‌شود، از این باید جایگاه قلم را ارج نهاد.

وی انتقال فرهنگ به نسل‌های بعدی را مقوله و نکته مهم دانست و تاکید کرد: ثروت ملی و اندیشه هر جامعه است که می‌تواند علاوه بر فرهنگ‌سازی اطلاعاتی ارزشمند را به جامعه آینده انتقال دهد. اهالی قلم همواره در ثبت تاریخ ملت‌ها و تمدن‌هایی همچون تمدن ایران اسلامی نقشی موثر و مهم داشته‌اند و با مکتوبات خود اطلاعاتی ارزشمند را انتقال می‌دهند. توجه به تاریخ نگاران و نویسندگان امر مهم و قابل توجه به‌شمارمی‌رود و باید شرایط را برای فعالیت‌هایی آن‌ها فراهم کرد.

این نویسنده، حقوق مادی و معنوی نویسندگان را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: هر شغل و تخصصی قوانین خاص خود را دارد. نویسندگان نیز در حوزه حقوق مادی و معنوی نیازمند حمایت است، زیرا در حوزه مادی به واسطه نوع قرارداد‌ها با ناشران مشکلاتی دارند که توجه به قوانین از سوی خود نویسندگان و در ادامه حمایت‌های دستگاه‌های ذی‌ربط را می‌طلبد.

نیازی به حقوق معنوی نویسندگان پرداخت و افزود: بخشی از قانون کپی رایت‌های، حقوق معنوی نویسندگان را در بر می‌گیرد. برخی بخش‌ها در جریان فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی خود به حقوق معنوی نویسنده توجه ندارند، بدون پرداخت حق نویسنده دست به کپی برداری می‌زنند. در هر صورت، در مبحث حقوق مادی و معنوی دچار ضعف‌هایی هستیم.

وی درپایان اظهار کرد: مرکزی ویژه بر حقوق مادی و معنوی نظارت داشته باشد وجود ندارد به همین خاطردر بسیاری از مواقع با برخورد‌های سلیقگی روبرو می‌شوند.

وی تصریح کرد: بخش‌های مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم یا وزارت آموزش و پرورش همچنین بخش تبلیغات اسلامی حوزه‌هایی هستند که باید ذی ربط محسوب شده و می‌توانند سازو کار‌های لازم در این زمینه را فراهم کرده واجرا این قوانین را به قوه قضاییه بسپارند، چون پراکندگی در این دستگاه‌ها وجود دارد؛ حقوق نویسنده دنبال نشده و یا به صورت کامل اجرایی نمی‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *