انتخابات انگلیس؛ درباره احزاب اصلی و شانس پیروزی آنها چه می‌دانیم؟

8:45 - 14 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۴۳۳
انتخابات انگلیس؛ درباره احزاب اصلی و شانس پیروزی آنها چه می‌دانیم؟
نظرسنجی‌های انتخاباتی انگلیس حاکی از آن است که حزب حاکم پس از ۱۴ سال در آستانه یک شکست در برابر حزب کارگر قرار دارد.

خبرگزاری میزان - میلیون‌ها رای‎دهنده در انگلیس روز پنجشنبه، ۱۴ تیر، برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام و دولت جدید به پای صندوق‌های رای می‌روند.

رای‎دهندگان، ۶۵۰ قانونگذار را انتخاب خواهند کرد که نماینده همان حوزه انتخابیه یا مناطق محلی هستند و رئیس حزبی که بیشترین تعداد قانونگذار را داشته باشد نخست‌وزیر خواهد شد.

به‌طور گسترده انتظار می‌رود در این انتخابات محافظه‌کاران به ریاست ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، پس از ۱۴ سال قدرت با ۵ نخست‌وزیر مختلف، به حزب اصلی مخالف انتخابات را ببازند.

انتخابات انگلیس؛ حزب محافظه‌کار در آستانه ترک قدرت قرار دارد؟

احزاب محافظه‌کار و کارگر به‌طور سنتی بر سیاست انگلیس تحت سیستم انتخاباتی این کشور تسلط دارند، که این امر کسب نمایندگی در پارلمان را برای احزاب کوچک دشوار می‌کند.

البته لیبرال دموکرات‌ها، حزب ملی اسکاتلند و سبز‌ها نیز در این رقابت هستند.

انتخابات انگلیس؛ حزب محافظه‌کار در آستانه ترک قدرت قرار دارد؟

نگاهی به احزاب سیاسی انگلیس

حزب محافظه‌کار که ریاست آن را در حال حاضر ریشی سوناک، نخست‌وزیر ۴۴ ساله، بر عهده دارد.

حزب محافظه‎کار در انتخابات قبلی مجلس عوام با کسب ۳۶۵ کرسی، پیروز انتخابات شد و اکثریت پارلمان را از آن خود کرد.

حزب کارگر که ریاست آن را کی‌یر استارمر ۶۱ ساله بر عهده دارد و در حال حاضر این حزب بیشترین شانس پیروزی در انتخابات را دارد.

این حزب در انتخابات قبلی مجلس عوام موفق به کسب ۲۰۲ کرسی شده بود.

انتخابات انگلیس؛ حزب محافظه‌کار در آستانه ترک قدرت قرار دارد؟

حزب لیبرال دموکرات انگلیس که در حال حاضر اِد دیوی، ۵۸ ساله رئیس این حزب است؛ اد دیوی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ وارد پارلمان انگلیس شد.

این حزب در انتخابات قبلی ۱۱ کرسی پارلمان انگلیس را کسب کرده بود.

حزب اصلاح که نایجل فاراژ، سیاستمدار پوپولیست ۶۰ ساله ریاست این حزب را بر عهده دارد و از زمانی که اعلام کرد در انتخابات شرکت می‌کند، دردسر جدی برای محافظه‌کاران ایجاد کرده است.

این حزب در انتخابات قبلی انگلیس موفق به کسب هیچ کرسی پارلمان این کشور نشد.

حزب ملی اسکاتلند که در حال حاضر جان اسوینی، ۶۰ ساله رئیس این حزب است؛ وی سومین رئیس حزب ملی اسکاتلند تنها در یک سال اخیر به شمار می‌رود.

این حزب در انتخابات گذشته ۴۸ کرسی را کسب کرده بود.

حزب سبز که ریاست آن را کارلا دنیر و آدریان رمزی بر عهده دارند و در انتخابات گذشته این حزب تنها یک کرسی را از آن خود کرد.

انتخابات انگلیس؛ حزب محافظه‌کار در آستانه ترک قدرت قرار دارد؟

نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی انگلیس

پیش‌بینی شرکت نظرسنجی سروِیشن نشان داد که حزب کارگر انگلیس قرار است در انتخابات سراسری فردا با تعداد کرسی‌های رکورددار به قدرت برسد.

سناریوی مرکزی سرویشن نشان داد که حزب کارگر ۴۸۴ کرسی از ۶۵۰ کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد، بسیار بیشتر از ۴۱۸ کرسی که تونی بلر، رئیس سابق این حزب در پیروزی قاطع معروف خود در سال ۱۹۹۷ و بیشترین در تاریخ خود کسب کرد.

برآورد‌ها حاکی از آن است که محافظه‌کاران که در ۱۴ سال گذشته در قدرت بوده‌اند تنها ۶۴ کرسی به دست آورند که کمترین کرسی از زمان تأسیس این حزب در سال ۱۸۳۴ خواهد بود.

انتخابات انگلیس؛ حزب محافظه‌کار در آستانه ترک قدرت قرار دارد؟

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات سراسری انگلیس، نظرسنجی‌ها نشانه کمی از تغییر را نشان می‌دهند.

جزئیاتی درباره سیستم انتخاباتی انگلیس

انگلیس متشکل از انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز است، حدود ۶۷ میلیون نفر جمعیت دارد؛ شعب اخذ رای در سراسر این کشور در تاریخ ۴ جولای (۱۴ تیر) از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب به وقت محلی باز خواهند بود.

نتایج اولیه خروجی در حدود ساعت ۱۰ شب تصویری از موقعیت رای‌دهندگان نشان می‌دهد، با تعداد انگشت‌شماری از نتایج قبل از نیمه‌شب اعلام می‌شود، در حالی که انتظار می‌رود اکثر حوزه‌های انتخابیه در ساعات اولیه روز جمعه اعلام شوند.

انتخابات انگلیس؛ حزب محافظه‌کار در آستانه ترک قدرت قرار دارد؟

رای‌دهندگان در ۶۵۰ حوزه انتخابیه در سراسر انگلیس، اعضای پارلمان را برای عضویت در مجلس عوام انتخاب خواهند کرد و برای پیروزی در هر حوزه انتخابیه و به دست آوردن یک کرسی در مجلس، نامزد‌ها باید بیش از هر یک از رقبای خود رای کسب کنند.

یک حزب باید دستکم ۵۰ درصد از کرسی‌ها (۳۲۶ کرسی) را کسب کند تا بتواند اکثریت مجلس عوام را به دست آورد و از حزب پیروز از سوی چارلز سوم خواسته می‌شود تا دولت تشکیل دهد.

پارلمان انگلیس دارای سیستم دو مجلسی است که از مجلس عوام و مجلس اعیان تشکیل شده است که در کاخ وست‌مینستر مستقر هستند و اعضای مجلس اعیان به جای انتخاب، منصوب می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *