گفت‌وگو|

هاشمی: آمریکا اهمیتی برای حقوق بشر قائل نیست

8:00 - 08 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۱۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هاشمی: آمریکا اهمیتی برای حقوق بشر قائل نیست
یک خبرنگار و مستندساز با اشاره به بی‌توجهی حقوق بشر آمریکایی به موضوع نقض حقوق خبرنگاران غزه از سوی رژیم صهیونیستی، گفت: آمریکا و رسانه‌های این کشور فقط هنگام دنبال کردن اهداف سیاسی از حقوق زنان، کودکان و خبرنگاران صحبت می‌کنند.

رژیم صهیونیستی پس از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) استراتژی هدفمند ترور خبرنگاران و اهالی رسانه را جدی‌تر از گذشته دنبال کرد تا از این طریق بر جنایت‌های خود در غزه سرپوش گذاشته و آن را از چشم مردم جهان پنهان کند.

با آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران فلسطینی با به خطر انداختن جان خود وظیفه روایت داستان مظلومیت مردم فلسطین را در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی بر عهده گرفتند؛ تا تبدیل محله‌های غزه به ویرانه، مرگ و آوارگی جمعی خانواده‌ها، گرسنگی و قحطی مرگ‌بار تحمیلی، ... بر اثر جنگ را به جهان مخابره کنند.

شمار شهدای رسانه از آغاز جنگ علیه غزه تا اکنون به بیش از ۱۶۰ نفر افزایش یافته است.

در حالی که آژانس‌های حقوق بشری متعددی تاکنون به دفعات خواستار حمایت از خبرنگاران فلسطینی شده‌اند و کارشناسان سازمان ملل در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۱) هشدار دادند که حملات هدفمند و کشتار خبرنگاران جنایت جنگی است، آمریکا، مدعی خودخوانده حقوق بشر تاکنون اقدامی برای متوقف ساختن این روند انجام نداده است.

در همین رابطه مرضیه هاشمی، خبرنگار و مستندساز در گفت‌وگو با میزان به بررسی موضوع ارتباط ادعاهای حقوق بشری آمریکا با نقض حقوق خبرنگاران در غزه پرداخت و گفت: آمریکایی‌ها از رسانه برای مهم جلوه دادن موضوع‌هایی مانند آزادی بیان و آزادی‌های دیگر در این کشور استفاده می‌کنند؛ همچنین بیشتر رسانه‌ها و سازمان‌ها در آمریکا با هم همکاری می‌کنند و تصویری برای مردم خود و مردم سراسر جهان درست می‌کنند که آن‌ها را به وجود آزادی‌های ادعایی در آمریکا متقاعد کند.

هاشمی با بیان اینکه موارد مطرح‎شده با همکاری هم موضوع‌های یادشده را که یا اصلا در آمریکا وجود ندارند یا به‌صورت محدود وجود دارند، به‌عنوان نماد و الگویی برای همه جهان بزرگ می‌کنند، اظهار کرد: این در حالی است که تصویر ارائه شده اصلا صحت ندارد.

این خبرنگار در ادامه با تاکید بر اینکه رسانه‌های آمریکایی در ایجاد و مخابره چنین تصویری بسیار خوب کار می‌کند و پروپاگاندا‌های درجه یکی دارند؛ تصریح کرد: دلیل این امر آن است که آن‌ها هیچ چارچوبی ندارند و همین امر سبب می‌شود که خیلی از کار‌ها را انجام بدهند و انجام می‌دهند؛ رسانه‌های آمریکایی می‌توانند دروغ بگویند و می‌توانند خبری که اصلا وجود ندارد، بسازند.

وی در بخشی دیگر با اشاره به موضوع شهادت خبرنگاران در غزه و سکوت آمریکا در برابر نقض آشکار حقوق اهالی سرانه از سوی رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: رسانه‌های آمریکایی مرتبا درباره حقوق بشر صحبت می‌کنند اما نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی آمریکا از هفتم اکتبر سال گذشته تاکنون اصلا عکس‌العملی به موضوع غزه نداشته‌اند و فقط از آن رژیم نسل‌کش حمایت کرده‎اند.

هاشمی با تاکید بر اینکه آن‌ها نه برای بچه‌ها و کودکان و نه برای زنان غزه اهمیتی قائل نیستند، گفت: آن‌ها فقط وقتی دنبال اهداف سیاسی هستند، درباره حقوق زنان، کودکان، خبرنگاران حرف می‌زنند؛ آمریکا وقتی هم می‌خواهد این موضوع‌ها را نادیده بگیرد، کاملا از آن‌ها چشم پوشی می‌کند و موضوع زنان، کودکان و خبرنگاران برای آن اهمیت ندارد؛ این واقعیت آمریکا و حقوق بشر آمریکایی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *