گردش به راست اروپا؛ صحنه سیاسی قاره سبز به کدام سو می‌رود؟

7:45 - 13 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۱۰۶
گردش به راست اروپا؛ صحنه سیاسی قاره سبز به کدام سو می‌رود؟
کارشناسان می‌گویند انتخابات پارلمان اروپا هشداری برای کشور‌های اروپایی در زمینه قدرت‌گیری راست افراطی در این قاره به شمار می‌رود و اکنون ائتلاف‌های بیشتری برای تقویت آن در حال شکل‌گیری است.

خبرگزاری میزان - ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، به‌تازگی و در جریان یک کنفرانس خبری در اتریش از برنامه‌های خود برای اتحاد جدید احزاب پوپولیست اروپایی خبر داد.

به گزارش الجزیره، این گروه که «وطن‌پرستان برای اروپا» نام دارد، حزب راست‌گرای پوپولیست فیدز اوربان، حزب راست افراطی آزادی اتریش (FPÖ) و گروه میانه‌رو جمهوری چک از آندری بابیس، نخست‌وزیر پیشین این کشور، را گرد هم می‌آورد.

در حال حاضر، ۷ ائتلاف سیاسی در سطح اتحادیه اروپا وجود دارد که نماینده احزاب سیاسی ۲۷ کشور عضو منتخب در پارلمان اروپا هستند؛ این گروه‌ها براساس وابستگی‌های سیاسی و نه ملیت سازماندهی می‌شوند و برخی از احزاب به هیچ گروهی تعلق ندارند.

اوربان، یک روز پیش از اینکه مجارستان ریاست دوره‌ای ۶ ماهه اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرد، به خبرنگاران در وین گفت که ائتلاف میهن‌پرستان برای اروپا قصد دارد به «بزرگ‌ترین گروه نیرو‌های راست‌گرای اروپا» تبدیل شود.

دلیل گرایش به راست افراطی در اروپا چیست؟

نخست‌وزیر مجارستان بیان کرد: عصر جدیدی از اینجا آغاز می‌شود و اولین و شاید لحظه تعیین‌کننده این دوره جدید، ایجاد یک جناح سیاسی جدید اروپایی است که سیاست اروپا را تغییر خواهد داد.

این مقام ارشد مجارستان وعده داد که این اتحاد برای «صلح، امنیت و توسعه» به جای «جنگ، مهاجرت و رکود»، مبارزه خواهد کرد.

این اتحاد جدید پیش از اینکه بتواند به عنوان یک گروه در پارلمان اروپا به رسمیت شناخته شود، به حمایت احزاب ۴ کشور دیگر اتحادیه اروپا نیاز دارد.

حزب فیدز اوربان تا سال ۲۰۲۱ عضو حزب راست میانه مردم اروپا، بزرگ‌ترین گروه در پارلمان اروپا بود؛ احزاب چک و اتریش نیز از دیگر اتحاد‌ها برای ایجاد این ائتلاف خارج شده‌اند.

سرمایه‌گذاری راست افراطی بر روی جوانان در اروپا

انتخابات پارلمان اروپا نشان داد که بسیاری از رای‌دهندگان جوان به سمت راست افراطی گرایش پیدا کرده‌اند و احزاب اروپایی شکاک، ضدمهاجر و ضدنظام را قادر می‌سازد به دستاورد‌های قابل توجهی دست یابند.

این روند محدود به اروپا نیست؛ جوانان کنیایی که در اعتراض به مالیات‌های جدید تظاهرات کردند، در این ماه به پارلمان هجوم بردند و با تیراندازی پلیس تعدادی کشته شدند.

 در سرتاسر جهان، یک سیاست جدید جوانان در حال ظهور است؛ این جنبش در حالی که همیشه با راست افراطی همسو نیست، اغلب ضد وضعیت موجود است و به عنوان یک هشدار قوی برای سیاستمداران در مورد نیاز به تجدید نظر در پیام و رسانه آن‌ها در جلب نظر رای‌دهندگان جوان ناراضی عمل می‌کند.

تغییر به راست رای‌دهندگان در سراسر اتحادیه اروپا آشکار است؛ پس از حمایت قاطع جوانان از سبز‌ها در سال ۲۰۱۹، ۱۶ درصد از رای‌دهندگان آلمانی زیر ۲۵ سال در انتخابات اروپای امسال به حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) رای دادند و این حزب پس از حزب راست میانه و دموکرات مسیحی در جایگاه دوم قرار گرفت.

در فرانسه، ۳۰ درصد از آرای جوانان به اجتماع ملی راست افراطی مارین لوپن رسید؛ این نتیجه با دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ مطابقت داشت، زمانی که لوپن ۳۹ درصد از حمایت رای‎دهندگان ۱۸ تا ۲۴ ساله و ۴۹ درصد از افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله را به دست آورد.

در همین حال، ۲۱ درصد از رای‎دهندگان ایتالیایی ۱۸ تا ۳۴ ساله به حزب راست افراطی برادران ایتالیا به ریاست جورجیا ملونی، نخست‎وزیر این کشور، کمک کردند تا ماموریتی قوی برای پیگیری دستور کار خود کسب کنند.

دلیل گرایش به راست افراطی در اروپا چیست؟

در اسپانیا، حزب فوق محافظه‌کار وُکس سهم خود را از جوان‌ترین رای‎دهندگان (زیر ۲۵ سال) به ۱۲.۴ درصد افزایش داد.

تغییر سیاست‌ها پس از گردش به راست اروپا

چرخش اروپا به راست باعث شده است که بسیاری از سیاستمداران مواضع خود را در مورد مسائلی مانند مهاجرت سخت‌تر کنند.

انتخابات اخیر پارلمان اروپا پیام روشنی را در مورد احزاب سیاسی راست افراطی ارائه کرد، اما روایت گسترده‌تر هنوز در حال شکل‌گیری است.

به گفته برخی تحلیلگران، بهبود عملکرد این احزاب، آن‌ها را در مرکز سیاست اروپا قرار نمی‌دهد، در حالی که برای برخی دیگر تایید مهمی است که موازنه در بروکسل و استراسبورگ همراه با چندین کشور عضو در حال تغییر است.

در حالی که افزایش رای احتمالا احزاب پوپولیست را تشویق می‌کند، آنچه واضح است این که چشم‌انداز راست افراطی اروپا در سطح این قاره بیش از حد تکه‌تکه باقی مانده است که نمی‌تواند به‌طور موثر از تعداد آن استفاده کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *