گفت‌وگو |

بهائیت را از از زبان روشنفکران غرب بشناسید

7:25 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۷۹۶
بهائیت را از از زبان روشنفکران غرب بشناسید
یک نویسنده، افکار و انتقادات پژوهشگران آکادمیک و روشنفکران را نسبت به بهائیت، در قالب مقالات علمی و پژوهشی و انعکاس پاسخ‌های آن‌ها را رویکردی برای معرفی این فرقه ارائه کرده است.

حمید فرناق پژوهشگر و نویسنده در گفت‌وگو با میزان، در مورد مضمون کتاب «بهائیت از دیدگاه منتقدان و روشنفکران بهائی» گفت: این اثر به بررسی زندگی، آثار و انتقادات ۱۳ تن از اساتید دانشگاهی و روشنفکران بهائی غیرایرانی، که در حوزه بهایی‌پژوهی فعالیت کرده‌اند پرداخته است.


وی ادامه داد: برخی ازاین افراد حتی پایان‌نامه‌های خود را در حوزه بهائیت انتخاب کرده و به آن پرداختند؛ اما به خاطر برخی از ابهامات شکل گرفته در ذهنشان، بهائیت را مورد نقد و بررسی قرار دادند؛ بنابراین تشکلات بهایی نیز با آن‌ها دچار زاویه شدند و پس از مدتی آن‌ها را طرد کردند. مطالب منتقدان بهائی خصوصا از سال ۲۰۰۰ به بعد در فضای عمومی و فضای مجازی منتشرشده و مخالفت تشکیلات بهایی را به دنبال داشته، و درنتیجه این گروه از جامعه بهائی طرد و یا حذف نام شدند.

فرناق در مورد کتاب بهائیت از دیدگاه منتقدان و روشنفکران بهائی بیان کرد: این کتاب به شکل سلسله مقالات در دو جلد منتشر شده، که در آن به بیوگرافی وآثارعلمی ۱۳ روشنفکربهائی پرداخته و در ادامه دیدگاه‌های انتقادی آنان را تشریح شده است.

این پژوهشگر تصریح کرد: در کتاب دو جلدی بهائیت از دیدگاه منتقدان و روشنفکران بهائی مقوله‌هایی همچون معرفی روشنفکران و بیان انتقادات آنان نسبت به تبلیغات و تعالیم بهائیت مطرح شده و از آنجا که این مقوله درجامعه کمتر شناخته شده، بنابراین با بهره‌گیری از یک نگاه علمی ومستند، برگرفته از منابع بهایی وعلمی قابل قبول، تبیین شده است. در این مقالات نکات انتقادی کامل نسبت به بهائیت بیان شده، حتی بعضا پاسخ‌های جامعه بهائی نیز انعکاس داده شده و در انتها قضاوت برعهده مخاطب قرارگرفته است.


فرناق تاکید کرد: سطح مقالات ما که در فصلنامه بهائی‌شناسی ارائه شده بیشتر در سطح دانشگاهیان و کسانی که در رشته‌های علوم انسانی، جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ و تاریخ ادیان فعالیت می‌کنند در نظرگرفته شده است و این گروه بیشترین بهره را از این آثار می‌برند.


وی به سایرکتاب‌ها و مقالات، منتشره در مورد بهائیت، اشاره و تصریح کرد: کتاب‌های متعددی در مورد بهائیت و افکار و رویکرد آنان منتشر شده است که عموماً به صورت ترجمه –تالیف و پژوهشی هستند. منتقدینی مانند «دنیس مک اوئن» دراین زمینه سلسله مقالاتی دارند، و بهائیت ونگاه انتقادی نسبت به این نحله را مطرح کرده‌اند که مقالاتش ترجمه و در یک کتاب با عنوان «بهائیت در تحقیقات دنیس مک اوئن» مطرح شده است.

فرناق بیان کرد: کتاب دیگری که درزمینه شناخت تاریخچه، تعالیم و تشکیلات بهائیت وجود دارد و به خواننده کمک می‌کند تا به بررسی تاریخچه و تعالیم بهائیت بپردازد، «نقد وبررسی تاریخچه، تعالیم و تشکیلات بهائی» است. این اثر نوشته «فرانچسکو فیچیکیا» است. او خود برای مدت حدود ۱۰ سال بهایی بود و ساکن درسوئیس است. کتابی بسیار ارزشمند نوشته، زیرا تعالیم و تاریخچه بهائیت را مورد بررسی و کنکاش قرارداده و مخاطب می‌تواند، یک دید جامع نسبت به بهائیت و نواقص موجود در ایده‌های آن‌ها برای تشکیل حکومت جهانی ملاحظه کند. کتاب زنگ خطر، برای دولت‌ها در آسیا و حتی اروپا و آمریکا را گوشزد کرده است.

این پژوهشگربه معرفی آثار دیگردر حوزه بهائیت پرداخت و افزود: کتاب دیگری با عنوان «تاریخ پنهان بهائیان» وجود دارد که به درگیری‌های خانوادگی سران بهائی اشاره دارد. اثردیگری در قالب مجموعه مقالات با عنوان بهائیان درکشور‌های اسلامی نگارش شده که به حضور و عملکرد پیدا ومخفیانه آن‌ها، و همچنین جمعیت طرفداران این فرقه وعملکردشان و نگاهی که دولت‌ها نسبت به آنان دارند مطالب جدیدی ارائه می‌دهد. این مجموعه مقالات در حال تکمیل شدن است وبه زودی بخش‌های جدید آن منتشر خواهد شد. مجموعه این کتاب‌ها می‌تواند شناخت و نگاهی جامعی به خواننده ایرانی در مورد فرقه بهائیت بدهد.
انتهای پیام/


برچسب ها: معرفی کتاب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *