چالش کشورهای اروپایی با قدرت‌گیری راست افراطی

9:22 - 09 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۷۱۲
چالش کشورهای اروپایی با قدرت‌گیری راست افراطی
نتایج انتخابات پارلمان اروپا و قدرت گرفتن راست افراطی به نگرانی اصلی در محافل اروپایی تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - زمانی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۶ وارد عرصه سیاسی فرانسه شود، این کار را با راه‌اندازی یک حزب سیاسی لیبرال میانه‌رو جدید انجام داد.

با این حال، ۸ سال بعد، مارین لوپن، رقیب راست افراطی رئیس‌جمهور فرانسه، که به نظر می‌رسد در حال حرکت رو به جلو برای رسیدن به قدرت است، در برابر او ایستاده است.

در انتخابات پارلمان اروپا، حزب اجتماع ملی لوپن ۳۱.۵ درصد آرا را به دست آورد که بیش از دو برابر ۱۴.۶ درصد حزب مکرون از زمان تغییر نام به «رنسانس» بود که توانست به دست آورد.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که اجتماع ملی در انتخابات زودهنگام قانون‌گذاری آتی که مکرون در واکنش به ناکامی در انتخابات اتحادیه اروپا برگزار کرد، آرای زیادی را به دست آورد.

فرانسه در آستانه یک دولت راست افراطی

فرانسه ممکن است در آستانه انتخاب یک دولت راست افراطی باشد که قول می‌دهد مهاجرت را سرکوب کند، حقوق و آزادی‌های مسلمانان فرانسوی را سرکوب کند و از آنچه که آن‌ها تحمیل‌های اتحادیه اروپا می‌دانند، عقب‌نشینی کند.

کارشناسان در حال حاضر مکرون را به دلیل انجام یک قمار که می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، مورد انتقاد قرار می‌دهند و اقدام او برای برگزاری انتخابات زودهنگام با تصمیم دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت انگلیس در سال ۲۰۱۶ برای برگزاری همه‌پرسی درباره برگزیت مقایسه می‌کنند.

از زمان انتخابات پارلمان اروپا، اوضاع در فرانسه بر سرفصل‌های روزنامه‌های اروپا تسلط یافت و به ترس از ظهور مجدد راست افراطی در این قاره منجر شد.

 با این حال، نگاهی به تصویر بزرگ‌تر و ترکیب سیاسی پارلمان جدید در بروکسل، دستکم در حال حاضر می‌تواند به آرامش اعصاب مقام‌های اروپایی کمک کند.

همان‌طور که در انتخابات قبلی اروپا اتفاق افتاد، نیرو‌های جریان اصلی - حزب راست میانه مردم اروپا (EPP)، ائتلاف مترقی سوسیالیست‌ها و دموکرات ها، لیبرال رینیو و سبز‌ها- اکثریت را در پارلمان اروپا در این ماه به دست آوردند.

به عبارت دیگر، این مرکز نگهداری می‌شود و EPP نیازی به جلب حمایت جناح راست افراطی، از جمله جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا که معاونانش بزرگ‌ترین گروه را در گروه محافظه‌کاران اروپایی (ECR) تشکیل می‌دهند، ندارد.

این بدان معناست که دستکم برای ۵ سال آینده، تجارت به روال معمول در اروپا ادامه خواهد داشت و به احتمال زیاد جریان اصلی در کنترل باقی خواهد ماند.

اورسولا فون در لاین، عضو پارلمان اروپا، می‌تواند برای دومین بار به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، باشد.

نگرانی از قدرت گرفتن راست افراطی در اروپا

با این حال، نگرانی‌ها در مورد تجدید حیات راست افراطی کاملا بیهوده و بی‌دلیل نیست؛ نه‌تنها فرانسه که در آن راست افراطی در حال افزایش است، بلکه آلمان نیز با این پدیده مواجه است.

 در آخرین انتخابات اروپا، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) با ۱۶ درصد آرا در آلمان دوم شد و از سوسیال‌دموکرات‌های صدراعظم این کشور پیشی گرفت.

حزب ضدمهاجر در آلمان شرقی سابق و در میان رای‌دهندگان جوان مورد حمایت گسترده قرار گرفت.

 آلترناتیو برای آلمان تا حدی افراطی است که حتی اجتماع ملی لوپن نیز نمی‌تواند برخی از مواضع و اظهارات آن را درک کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *