مناظره بایدن و ترامپ در چند پرده؛ موشکافی راند نخست انتخابات ۲۰۲۴

8:00 - 09 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۶۶۶
مناظره بایدن و ترامپ در چند پرده؛ موشکافی راند نخست انتخابات ۲۰۲۴
کارشناسان آمریکایی معتقدند که ناکامی نامزد دموکرات‌ها از نامزد جمهوری‌خواهان در حالی به پیش روی مردم جهان گذاشته شد که اکنون حتی شیفتگان بایدن هم نمی‌توانند، زوال این فرد را بپوشانند؛ شاید هم نیت آ‌ن‌ها از ابتدای کار، تخریب بایدن بود!

خبرگزاری میزان - برخی از کارشناسان آمریکایی معتقدند که دموکرات‌ها اصرار داشتند تا مناظره اول زودتر برگزار شود که در صورت عملکرد ضعیف جو بایدن، هم بهانه و هم فرصت برای جایگزینی او داشته باشند.

این امکان هم وجود دارد که افراد پشت پرده، به دنبال بهانه خوبی برای جایگزینی بایدن با شخصی نظیر گوین نیوسام یا میشل اوباما می‌گشتند و عملکرد بایدن در مناظره، بهترین توجیه را در اختیار این گروه قرار داد.

در گزارشی به نگرانی دموکرات‌ها از شانس بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ اشاره داشتیم. پس از مناظره اول، حتی به صورت علنی در برخی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا مشاهده می‌شود که کار از «مدیریت اذهان عمومی» و «تغییر روایت» گذشته و دموکرات‌ها به دنبال جایگزین برای بایدن هستند.

مجری سی‌ان‌ان در پخش تلویزیونی، گفت: «این مناظره یک لحظه کلیدی در این فصل از انتخابات بود. اکنون یک وحشت تمام‌جانبه در بین دموکرات‌ها شکل گرفته و این ترس میان سیاست‌مداران، استراتژیست‌ها و حامیان مالی گسترش پیدا کرده است. آن‌ها معتقدند که عملکرد بایدن در این مناظره حتی به شانس دیگر دموکرات‌ها در رقابت‌های کنگره و سنا تمام خواهد شد. برخی از آن‌ها می‌گویند که باید برویم به کاخ سفید و به رئیس‌جمهور بگوییم که از رقابت کناره‌گیری کند.»

نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان از مردم برای اینکه چه کسی برنده مناظره شد، نشان از پیروزی ترامپ با اخذ ۶۷ درصد از آرا را می‌دهد.

 

سکوت کر کننده در کمپ دموکرات‌ها حکم‌فرما شد/ موشکافی از تمامی حرف‌ها و نشانه‌های مناظره بایدن و ترامپ

 

جالب است که بیشتر ویدیوهای تحلیلی رسانه‌های لیبرال آمریکا، بخش نظر را بسته‌اند که این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که سردمداران آزادی بیان از چه چیزی می‌ترسند؟

بیل مار، مجری باسابقه میزگردهای سیاسی گفته بود که دوست ندارد بایدن با ترامپ مناظره کند، او‌ می‌دانست که پیر دموکرات‌ها، شکست سختی را از نامزد جمهوری‌خواهان خواهد خورد.

بخش‌هایی که جزئیات اتفاقات و پاسخ‌ها را موشکافی می‌کند، با علامت * مشخص شده است.

ورود بایدن و ترامپ به صحنه مناظره

* بایدن از بدو ورود به صحنه و نحوه ورود او به سالن مناظره، شبیه کسانی بود که انگار جز سیاهی‌لشکرهای سریال‌هایی است که می‌خواهند یک سکانس در خانه سالمندان بگیرند.

* در آن روی سکه، ترامپ شبیه به نحوه ورود مرسوم خود به استادیوم برگزاری مسابقات UFC، وارد مناظره شد.

 

مشکلات اقتصادی بخش اول مناظره بایدن و ترامپ

مجری شبکه سی‌ان‌ان از نامزدها پرسید: هزینه‌های زندگی اعم از بهای مسکن و غذا در دوران شما افزایش داشته، شما در مقابل رای‌دهندگانی که می‌گویند وضع اقتصادی در دوران ترامپ بهتر بود، چه دفاعی از خودتان دارید؟

بایدن: باید به نگاهی به وضع (نابسامانی) که ترامپ از خود برجای گذاشت در ابتدا نگاه کنیم.

* به محض اینکه بایدن این حرف را زد، ترامپ نیشخند توام با اعتماد به نفسی زد.

بایدن در ادامه، نابسامانی اقتصاد در دوران کرونا را بر گردن ترامپ انداخت و اشاره به گرانی سوخت، مسکن و غیره داشت و گفت که مردم آمریکا باید به او چهار سال بیشتر فرصت دهند. او به «زیاده‌خواهی‌ کمپانی‌ها» نیز اشاره کرد.

بایدن در ادامه برای تخریب دوران ترامپ، گفت: «ترامپ در دولت خود، هیچ کاری نکرده بود و هرج و مرج در جامعه به‌ راه افتاده بود.»

* این حرف بایدن نیز با نیشخندهای ترامپ همراه شد؛ به همان عللی که بالاتر ذکر شد.

بایدن در پایان نوبت خود اشاره با پایین آوردن هزینه داروی انسولین داشت و گفت که دولت وی، هزینه این دارد را از ۴۰۰ دلار، به ۵۰ دلار کاهش داده است.

ترامپ مناظره را با گفتن «ما بهترین وضعیت اقتصادی در تاریخ آمریکا را داشتیم، همه کشورها در عجب موفقیت ما بودند»، آغاز کرد. ترامپ در ادامه اشاره داشت که هیچ جنگی در دوران وی رخ نداد.

ترامپ از پروتکل‌های اجباری کرونا که در دولت بایدن اعمال شد، انتقاد کرد و در پاسخ به این حرف که «بایدن آمار اشتغال را بسیار بالا برده» گفت: «او فقط برای مهاجران غیرقانونی و کسانی که در دوران کرونا بیکار شدند، شغل ایجاد کرده و تورم در دوران بایدن کمر مردم را شکسته است.»

بایدن در پاسخ به این شعار ترامپ که «ما بهترین وضعیت اقتصادی را در تاریخ کشور داشتیم»، گفت: «فقط ترامپ این‌گونه فکر می‌کند. او، مالیات ثروتمندان جامعه را کاهش داد و با این کار به دانه‌درشت‌ها پاداش داد. او ۲ تریلیون دلار، مالیات کمتری را گرفت.»

بایدن در پاسخ به اینکه هیچ جنگی در دوران ترامپ رخ نداد گفت: «در دوران او، سربازان متعددی کشته شدند و من تنها کسی هستم که در ۱۰ سال اخیر، هیچ سرباز آمریکایی در دولت او‌، جان خود را از دست نداده است. در دوران من، جنگ افغانستان خاتمه یافت.»

ترامپ به دنبال اعمال تعرفه ۱۰ درصدی روی کالاهای وارداتی

در ادامه مناظره، جیک تپر از ترامپ پرسید: شما در وعده‌های انتخاباتی گفته‌اید که می‌خواید، تعرفه گمرکی ۱۰ درصدی را روی کالاهای وارداتی بگذارید. آیا این سیاست، به افزایش قیمت‌ها دامن نمی‌زند؟

ترامپ در پاسخ تصریح کرد: «این کار، قیمت‌ها را بالا نمی‌برد، اما کشورهایی را که در حال فروکردن در پای مردم ما هستند، نظیر چین، البته با تمام احترام به چینی‌ها، آنها را مجبور می‌کند تا پول‌های زیادی را به ما بپردازند‌.»

ترامپ در ادامه در پاسخ به حرف «کاهش چشمگیر مالیات برای ثروتمندان»، گفت: «در دوران ما، علاوه بر کاهش مالیات، بیشترین کاهش قوانین و مقررات دست‌ و پاگیر اداری را داشتیم. بایدن نباید برای اشتغال مجدد کسانی که در دوران کرونا بیکار شدند، به خود ببالد.»

ترامپ درباره افغانستان نیز افزود: «ما هم قرار بود که افغانستان را ترک کنیم؛ اما این کار را با نهایت حفظ حیثیت خود انجام می‌دادیم. اما نحوه خروج نظامیان ما از افغانستان به سبک بایدن، خجالت‌بارترین نمونه در تاریخ کشور بود.»

جیک تپر در ادامه به بدهی ۳۵ تریلیون دلاری آمریکا اشاره داشت و از ترامپ پرسید: با توجه به این میزان از بدهی، چرا شما می‌خواهید مالیات ثروتمندان و ابرکمپانی‌ها را کاهش دهید؟

ترامپ در پاسخ گفت: «علی‌رغم کاهش مالیات کمپانی‌ها از ۳۹ درصد به ۲۱، درآمد ناخالص کشور افزایش پیدا کرد، چون این کمپانی‌ها تصمیم گرفتند که دوباره در چرخه اقتصادی سرمایه‌گذاری کنند.»

ترامپ درباره سیاست‌های بایدن در قبال پروتکل‌های‌ اجباری کرونا، گفت: «دولت بایدن، مردم را مجبور به واکسن‌زدن کرد که خیلی‌ها با این مسئله مشکل داشتند.»

* برخلاف تصور مردم دیگر کشورهای جهان، بیشتر از نصف مردم آمریکا تمایلی به زدن واکسن و اجرای پروتکل‌ها نداشتند.

ترامپ: آمریکا جایگاه خود را در جهان از دست داده است؛ برای ما احترام قائل نیستند

ترامپ در ادامه درباره جایگاه کشور آمریکا در دنیای امروز گفت: «دنیا دیگر هیچ احترامی برای ما قائل نیست. آن‌ها هیچ احترامی برای رهبری ما قائل نیستند. ما شبیه به یک کشور جهان‌سومی شده‌ایم. بایدن، دستگاه قضایی را به اسلحه‌ای برای مبارزه با مخالفان سیاسی خود تبدیل کرده‌ است. دوست دارم ازش او بپرسم که چرا اجازه داده تا میلیون‌ها نفر از زندان‌ها و دیوانه‌خانه‌ها به کشور ما بیایند؟»

* ترامپ به ورود بیش از ۱۰ میلیون مهاجر غیرقانونی از مرزهای جنوبی آمریکا اشاره داشت.

* در این جای مناظره بود که بایدن در پاسخ به انتقادات ترامپ از وضعیت امروز اقتصاد در کشور، از هم فروپاشید و رشته کلام خود را از دست داد. بایدن در آخر این بخش، اشاره‌ای احتمالاً اشتباه به نابودی Medicaid (پوشش بیمه فدرال) کرد.

* مجری شبکه CNN به یاری بایدن آمد و جلوی خراب‌تر شدن اوضاع کدخدای دموکرات‌ها را گرفت.

* وقتی ترامپ شروع کرد تا پاسخ «نابودی Medicaid» بدهد، چهره بایدن شبیه یک پیرمرد گمراه بود که انگار نمی‌دانست الآن برای چه؟ کی؟ و کجاست؟

سکوت کر کننده در کمپ دموکرات‌ها حکم‌فرما شد/ موشکافی از تمامی حرف‌ها و نشانه‌های مناظره بایدن و ترامپ

ترامپ در پاسخ به این سوال گفت: «بایدن با فراهم ساختن پوشش بیمه فدرال برای میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی، یک‌تنه بیمه فدرال و حقوق بازنشستگی را نابود خواهد کرد. کشورهای دیگر باورشان نمی‌شود که چه بلایی بر سر کشور ما آمده است. هر چیزی را که کشورهای دیگر می‌خواهند، ما به آن‌ها می‌دهیم. به همین جهت آن‌ها فکر می‌کنند که ما مردمانی احمق هستیم و احترامی برای ما قائل نیستند. بایدن در حق مردم آمریکا ظلم کرده است.»

موضوع جنجالی سقط جنین سوال دوم در مناظره ترامپ و بایدن

مجری سی‌ان‌ان، سیاست نامزدها در قبال آزادی یا منع سقط جنین را جویا شد.

ترامپ در اینجا نهایتاً مجبور شد تا موضع خود را درباره بحث سقط جنین بگوید. او اشاره کرد: «ما سرنوشت این مسئله را بر عهده ایالت‌ها گذاشتیم و مردم هر ایالت‌ باید برای بحث سقط جنین تصمیم بگیرند‌. بعضی از ایالت‌ها لیبرال هستند و مواضع آزادانه‌تری می‌گیرند و برخی هم نظیر فلوریدا و تگزاس به دنبال محدودیت‌های بیشتری هستند‌. من هم مانند رانلد ریگان معتقدم که اگر به مادر تجاوز شده باشد و یا جان جنین و مادر در خطر بیافتد، نباید جلوی سقط جنین را گرفت. اما بایدن بسیار موضع افراطی دارد و مشکلی با سقط جنین در ماه هشتم حاملگی و حتی پس از تولد ندارند.»

بایدن در پاسخ به موضوع سقط جنین گفت: «کاری که ترامپ کرد فاجعه‌بار بوده است. بعضی از مادرها در هفته ششم حاملگی حتی نمی‌دانند که حامله هستند و ممنوعیت سقط جنین از هفته ششم به بعد، احمقانه است.»

* منظور بایدن از کار ترامپ، اشاره به لغو قانون سراسری حق سقط جنین بدون هیچ محدودیت از سوی دادگاه عالی آمریکا، بود.

* در اینجا نیز بایدن دوباره سردرگم شد و به سراغ موضوعی نامرتبط و به‌شدت به ضرر لیبرال‌ها رفت و به ماجرای قتل و تجاوز به یک مادر از سوی مهاجران غیرقانونی اشاره کرد.

* مجری سی ات‌ان دوباره به یاری بایدن شتافت تا جلوی غرق شدن بیشتر کدخدای دموکرات‌ها را بگیرد.

سکوت کر کننده در کمپ دموکرات‌ها حکم‌فرما شد/ موشکافی از تمامی حرف‌ها و نشانه‌های مناظره بایدن و ترامپ

اما ترامپ از این فرصت استفاده کرد و گفت: «تعداد بیشماری از زنان از سوی همان مهاجران غیرقانونی که بایدن اجازه داده تا از مرزهای ما عبور کنند، کشته می‌شوند.»

* دِینا بَش دیگر مجری سی‌ان‌ان در ادامه برای کمک به بایدن و اینکه این پیرمرد دوباره بتواند رشته کلام خود را بدست آورد، گفت که هنوز می‌خواهیم درباره بحث سقط جنین صحبت کنیم و از او پرسید: آیا شما موافق هرگونه محدودیت زمان برای سقط جنین (مثلا ۱۶ هفته) هستید؟

بایدن از پاسخ مستقیم درباره «هرگونه محدودیت» طفره رفت و گفت که سیاستمداران نباید برای سلامت زنان تصمیم بگیرند. پزشکان و زنان باید این تصمیم‌ها را بگیرند‌.

ترامپ در پاسخ به این موضع گفت: «بایدن مشکلی با سقط جنین در ماه نهم و حتی تا پای زایمان، ندارد.»

البته بایدن اشاره داشت که دموکرات‌ها موافق سقط جنین در هفته‌های آخر حاملگی نیستند.

ترامپ در پاسخ او گفت که برخی از ایالات دموکرات، هیچ محدودیتی را اعمال نمی‌کنند. (کالیفرنیا، نیویورک، پورتلند و غیره)

سکوت کر کننده در کمپ دموکرات‌ها حکم‌فرما شد/ موشکافی از تمامی حرف‌ها و نشانه‌های مناظره بایدن و ترامپ

بحران مهاجرت غیرقانونی به آمریکا، بخش دیگر مناظره ترامپ و بایدن

* بایدن در اینجا نیز رشته کلام خود را از دست داده بود و مواضعی نامفهوم را درباره بحران مهاجرت غیرقانونی بیان کرد. البته پاره شدن رشته کلام او علت دارد و جدای از پیری وی، این است که دموکرات‌ها به خوبی می‌دانند که موضع «مهاجرت غیرقانونی هر کسی و از هر راهی به آمریکا» غیر قابل دفاع است و حتی اگر گَوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا (ستاره لیبرال‌ها) هم در این مناظره حضور داشت، نمی‌توانست از این سیاست دفاع کند.

ترامپ نیز وضعیت بایدن را غنیمت شمرد و گفت: «فکر نکنم کسی فهمید که بایدن چه گفت!»

ترامپ در ادامه اظهارات خود گفت: «بایدن اگر هیچ کاری نمی‌کرد، بهتر بود. او مرزها را باز کرد و زندانیان کشورهای دیگر را به کشورمان راه داد. تعدادی از این مهاجران از دیوانه‌خانه‌ها می‌آیند. برخی هم تروریست هستند.»

بایدن در ادامه گفت: «تنها تروریست‌هایی که در این چند سال از مرزهای جنوبی وارد کشور شده‌اند، چند مامور القاعده بودند که سه سرباز ما را کشتند. ترامپ درباره ورود زندانیان دیگر کشورها، اغراق می‌کند. در ضمن اتحادیه مرزبانان نیز در این دوره انتخابات از من حمایت می‌کند.»

* جالب است که اتحادیه مرزبانان در ایکس نوشتند که هیچوقت از بایدن حمایت نکرده و نخواهند کرد!

سکوت کر کننده در کمپ دموکرات‌ها حکم‌فرما شد/ موشکافی از تمامی حرف‌ها و نشانه‌های مناظره بایدن و ترامپ

ترامپ در پاسخ به کشته شدن سربازان آمریکایی در دولت خود گفت: «ما تروریست‌ها را می‌کشتیم... الآن در دوران بایدن آمار جنایات مهاجران غیرقانونی بالا رفته است و در اخبار به آن‌ها می‌گویند «جنایات مهاجران» که از نظر من باید به آن‌ها بگویند «جنایات مهاجران بایدن.»

ترامپ در ادامه افزود: «اوضاع بسیار خراب است ما شبیه به یک کشور غیرمتمدن شده‌ایم... ما (اگر پیروز شویم) مهاجران غیر قانونی را سریعاً از کشور بیرون می‌کنیم. بایدن، این افراد را مقیم هتل‌های لوکس در شهر نیویورک کرده در حالی که برخی از سربازان بازنشسته آمریکایی کارتن‌خواب شده‌اند. سربازان بازنشسته وضعیت بسیار بهتری در دوران من داشته و بیشترین رضایت را از عملکرد من داشتند.»

بایدن در پاسخ گفت: «سربازان بازنشسته آمریکایی در دولت من، وضع بهتری دارند‌. پسر من در عراق کشته شده بود و من اخیراً در مراسم یادبود سربازان ساحل نورماندی در فرانسه حضور داشتم.»

سپس بایدن به ترامپ حمله کرد و افزود: «در ضمن پسر من یک بازنده بی‌خاصیت نیست، تو یک بازنده بی‌خاصیت هستی.»

ترامپ در پاسخ گفت: «من هیچوقت این حرف‌ها را درباره پسر تو نزده بودم و این نیز جزو شایعات رسانه‌های درجه سه است. مثل شایعات ۵۱ مامور اطلاعاتی، که گفته بودند ماجرای لپ‌تاپ پسر بایدن، بازی‌های روانی دولت روسیه برای دست‌کاری در انتخابات است؛ که در حقیقت این لپ‌تاپ برای هانتر، پسرش بود. مثل شایعات دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶...

* دموکرات‌ها پیشتر در رسانه‌ها می‌گفتند که روسیه تلاش کرد تا ترامپ را بر مسند قدرت نشاند؛ لیبرال‌ها به کرات دم از خیانت ترامپ یارانش و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، می‌زدند. 

سکوت کر کننده در کمپ دموکرات‌ها حکم‌فرما شد/ موشکافی از تمامی حرف‌ها و نشانه‌های مناظره بایدن و ترامپ

بحث چهارم مناظره بایدن و ترامپ درباره جنگ میان روسیه و اوکراین بود

ترامپ در پاسخ به اینکه سیاست او‌ در قبال روسیه چه خواهد بود گفت: «پوتین، هنگامی که ضعف بایدن را در خروج از افغانستان دید، فرصت را غنیمت شمرد و به اوکراین حمله کرد. اگر من سر کار بودم، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد. دقیقا همین مسئله درباره اسرائیل صدق می‌کند.»

دینا بش دوباره از ترامپ پرسید: آیا با شرایطی که پوتین برای پایان جنگ مطرح کرده است، موافقید؟

ترامپ در پاسخ گفت: «خیر. البته اگر یک رئیس‌جمهور لایق سر کار بود، این جنگ هیچوقت اتفاق نمی‌افتاد. بایدن تا الآن ۲۰۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است؛ زلینسکی بهترین فروشنده در بازار است؛ چون هر باری که او به آمریکا می‌آید، با شصت میلیارد دلار به خانه باز می‌گردد.»

بایدن در پاسخ به این سوال گفت: «پوتین به دنبال این است که دوباره شوروی سابق را بنیان گذارد.»

بحث بعدی مناظره ترامپ و بایدن درباره جنگ اسرائیل در غزه بود

بایدن در پاسخ به اینکه چاره پایان این جنگ چیست، اشاره به یکسری از اقداماتی داشت که نتوانست خیلی شفاف آن‌ها را بیان کند؛ اما با این حال گفت: «باید تبادل گروگان‌ها در وهله اول صورت گرفته و در وهله دوم آتش بس اعلام شود. در ضمن باید حماس نابود شود.»

* در ادامه دوباره رشته کلام از دست بایدن خارج شد و با اینکه می‌خواست بگوید «آمریکا بزرگترین حامی اسرائیل است»، اما به اشتباه گفت: «آمریکا بزرگترین تولیدکننده حمایت از اسرائیل است.»

ترامپ پیش از اعلام موضع خود درباره اسرائیل، دوباره به سراغ اوکراین رفت و گفت: «یک اقیانوس بین ما و اروپا فاصله است (یعنی جنگ روسیه آنقدری که شما اروپاییان را نگران کرده، تهدیدی برای آمریکا نیست)، اما ما پول بیشتری را برای ناتو می‌پردازیم. اروپا باید سهم خود را بیشتر کند (اشاره به نگرانی‌های اتحادیه اروپا از خروج ترامپ از ناتو). درباره اسرائیل هم را بگویم که معتقدم باید بگذاریم آن‌ها کار خود را به پایان برسانند. بایدن می‌خواهد جلوی اسرائیل را بگیرد؛ مواضع بایدن شبیه فلسطینی‌ها شده است. البته شبیه یک فلسطینی ضعیف.»

بایدن در پاسخ به مواضع ترامپ در قبال ناتو گفت: «خیلی حرف‌های ترامپ احمقانه است. یعنی چه یک اقیانوس بین ما و اروپا فاصله است. وقتی به یک عضو حمله می‌شود، باید باقی اعضا به یاری او بشتابند. حتی کره جنوبی و ژاپن نیز با من بر سر تهدید روسیه، اتفاق نظر دارد. 

سکوت کر کننده در کمپ دموکرات‌ها حکم‌فرما شد/ موشکافی از تمامی حرف‌ها و نشانه‌های مناظره بایدن و ترامپ

حوادث روز شش ژانویه ۲۰۲۱، سوژه دیگری در مناظره ترامپ و بایدن

جیک تپر از ترامپ پرسید: برخورد و عدم برخورد شما با کسانی که در ششم ژانویه ۲۰۲۱ به مجلس هجوم آوردند، مردم را نگران کرده و معتقدند که این کار را دوباره تکرار خواهید کرد. واکنش شما درباره این مسئله که وظایف قانونی خود را زیر پا گذاشتید، چیست؟

ترامپ پیش از اینکه پاسخ مستقیم دهد، از دستاوردهای دولت خود گفت و اشاره به وضع اقتصادی و خودکفایی انرژی داشت. او گفت که تمام جهان به ما احترام می‌گذاشتند... ترامپ در نهایت گفت: «من به نانسی پلوسی رئیس مجلس اسبق کنگره، پیشنهاد ۱۰ هزار نیروی امنیتی برای برقراری نظم در این روز را دادم که حاکمیت دموکرات و شهردار واشنگتن مخالفت کردند.»

بایدن در پاسخ به این موضوع گفت: «ترامپ این افراد را تشویق به حمله به کنگره کرده و وظیفه اتفاقات این روز بر گردن او است. این دفعه نیز  هم این کار به‌عنوان فردی نق‌ نقو، تکرار خواهد کرد و گفته است که اگر پیروز نشود، حمام خون به راه می‌اندازد.»

* البته ماجرای «حمام خون» جزو تاکتیک‌های تغییر روایت از سوی دموکرات‌ها و رسانه‌های جریان اصلی است. ترامپ در سخنرانی مقابل تولیدکنندگان خودرو گفته بود که اگر او در انتخابات پیروز نشود، علاوه بر اینکه صنعت خودروسازی آمریکا نابود خواهد شد، بلکه کارخانجات چینی به اصطلاح با واردات خودروهای ارزان قیمت، سر تولیدکنندگان داخلی را خواهند برید.

جیک تپر در ادامه از ترامپ پرسید: شما در چند مورد گفته‌اید افرادی که اکنون شما را درگیر دادگاه کرده‌اند، تخاص خود را پس خواهند داد. منظور شما این است که اگر رئیس‌جمهور شوید، آن‌ها را به دادگاه می‌کشانید؟

ترامپ در پاسخ تصریح کرد: «همین که ما برنده شویم، یعنی این افراد قصاص شده‌اند. قصاص من، در موفقیت کشور خواهد بود. بایدن به من می‌گوید «مجرم»، پسر خودش نیز مجرم است، البته با جرایم سنگین‌تر. ممکن است با توجه به عملکرد فاجعانه بایدن درباره بحران مهاجرت غیرقانونی، روزی شخص او نیز در دادگاه محکوم شود.»

بایدن در ادامه گفت: «تو حق نداری تا تقاضای قصاص را از کسی داشته باشی. تو هنوز گروه Proud Boys را محکوم نکرده‌ای. تو با یک بازیگر فیلم‌های مستحجن نیز ارتباط جنسی داشته‌ای.»

* گروه Proud Boys به‌نوعی یک جنبش ضد گروه‌های ترویج انحرافات جنسی، ضد فمینیسم، ضد جایگزینی نژادی و در مجموع ضد سیستم است. آن‌ها به نوعی نقطه متقابل گروه Antifa در آمریکا هستند، اما با این تفاوت که جمهوری‌خواهان در دولت و سیاست، جرأت دفاع از Proud Boys را نداشته، اما از آن طرف، Antifa مورد حمایت تمام جانبه دموکرات‌ها هستند.

ترامپ در پاسخ به حرف‌های بایدن گفت: «من با هیچ بازیگری از فیلم‌های مستهجن رابطه جنسی نداشته‌ام. اما این پرونده را دموکرات‌ها به دادگاه آوردند و روند آن را تسریع بخشیدند. یک قاضی بد (لیبرال) هم روی پرونده نظارت داشت. اما مردم وقتی دیدند که سیستم با من چه می‌کند، صدها میلیون دلار را ظرف دو روز به کمپین من کمک کردند.

جیک تپر در ادامه از بایدن پرسید: شما گفته‌اید که ترامپ و گروه MAGA (هواداران دو آتشه ترامپ و افراد ضد سیستم) می‌خواهند دموکراسی را در آمریکا نابود کنند، بنابراین آیا شما معتقدید ده‌ها میلیونی نفری که قصد دارند به رئیس‌جمهور ترامپ دهند، با هدف نابودی دموکراسی در آمریکا رای خواهند داد؟

بایدن در پاسخ گفت: «بله. بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کنند، دموکراسی را در آمریکا نابود خواهند کرد. من قصد شرکت در انتخابات ۲۰۲۰ را نداشتم، ولی وقتی واکنش ترامپ را به حادثه شارلوتسویل دیدم، گفتم که باید دوباره به میدان بیایم. ترامپ گفته بود بخشی از کسانی که علائم گروه‌های نازی‌ها را در دست گرفته بودند و شعارهای برتری سفیدپوستان را می‌دادند، آدم‌های خوبی هستند. در ضمن او گفته است که هیتلر اقدامات خوبی نیز داشته است

حادثه شارلوتسویل درباره دعوایی است که در راهپیمایی جنبش «برتری سفیدپوستان» رخ داد. عده‌ای از این افراد با معترضانی متشکل از دو گروه BLM و Antifa درگیر شدند‌. با توجه به قانون آزادی بیان، مانعی برای راهپیمایی چنین جنبشی وجود ندارد؛‌ اما معترضان در این مورد، آزادی بیان را قبول نداشته و با این گروه درگیر شدند. 

* هیچ گناهی در آمریکا و اروپا، بزرگتر از آن نیست که کسی بگوید «بعضی از سیاست‌های هیتلر خوب بوده است.» 

سکوت کر کننده در کمپ دموکرات‌ها حکم‌فرما شد/ موشکافی از تمامی حرف‌ها و نشانه‌های مناظره بایدن و ترامپ

بخش بعدی مناظره ترامپ و بایدن درباره وضعیت معیشتی خانوارهای سیاه‌پوست بود

دینا بش از بایدن پرسید: علی‌رغم اینکه آمار بیکاری در سیاه‌پوستان به پایین‌ترین حد رسیده است، اما خانوارهای سیاه‌پوست درآمد کمتری نسبت به خانوارهای سفیدپوست دارند‌. راه‌حل شما برای بهبود وضعیت این گروه چیست؟

بایدن در پاسخ حرف خاصی نزد و گفت که سیاه‌پوستان به او اعتماد داشته باشند؛ به این علت که او تورم را کاهش خواهد داد و قدرت خرید سیاه‌پوستان در خرید مسکن را افزایش می‌دهد.

ترامپ در پاسخ به این سوال گفت: «این بایدن بود که مسبب ایجاد تورم در کشور شده است. خانوارهای سیاه‌پوست و لاتینو وضعیت مشقت‌باری دارند و از پس مخارج زندگی برنمی‌آیند. من به او یک کشور بی‌نقص را تحویل دادم و لازم نبود کاری کند. اما او با سیاست‌های سبز و دیگر ولخرجی‌ها، اقتصاد را نابود کرده است.»

* سیاست‌های سبز به اقداماتی در راستای جایگزینی انرژی‌های تجدیدناپذیر با انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر باد و خورشید اطلاق می‌شود. یکی دیگر از این اقدامات، به تغییر سبک زندگی مردم در استفاده از گاز خانگی و برق بازمی‌گردد. دموکرات‌ها قصد دارند تا سال ۲۰۵۰، علاوه بر جلوگیری از تولید خوردهای شخصی بنزینی و گازوئیلی، جلوی استفاده از اجاق گاز و دستگاه‌های گرمایشی بر پایه گاز را هم بگیرند.

بایدن در ادامه حرف‌های خود اشاره به چند مسئله پراکنده و نامرتبط را داشت، اما اشاره کرد که او، استخدام در نیروی پلیس‌ را افزایش داده است.

* این حرف بایدن به قصد نرم کردن موضع تند لیبرال‌ها درباره نیروی پلیس بود. تعدادی از سیاستمداران دموکرات و فعالان سیاسی این حزب، شعار «بودجه پلیس را قطع کنید» را حین اغتشاشات سراسری ۲۰۲۰ سر می‌دادند.

ترامپ نیز از این فرصت استفاده کرد و گفت که تمامی پلیس‌ها در آمریکا، حامی ترامپ هستند.

مناظره بایدن و ترامپ درباره تغییرات آب‌و‌هوایی

مجری مناظره از دو نامزد درباره راهکارهای آنان در رابطه با مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی جویا شد.

ترامپ از پاسخ مستقیم به این سوال طفره رفت. اغلب کشاورزان و افراد شاغل در صنایع وابسته به سوخت‌های فسیلی، حامی جمهوری‌خواهان هستند و به همین این علت، موضع محافظا‌کاران دقیقا عکس موضع لیبرال‌ها است. ترامپ فقط اشاره داشت که او به‌دنبال تمیزی آب آشامیدنی و هوای پاک است.

بایدن از آن طرف می‌داند که مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی، از عناصر اصلی حزب لیبرال‌ها است، بنابراین می‌تواند به اقدامات دولت خود در این رابطه، افتخار کند. او در ادامه اشاره داشت که دوباره به توافقنامه پاریس در زمینه مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی بازگشته است.

ترامپ در توجیه خروج دولت وی از توافق پاریس گفت: «این توافقنامه سالانه یک تریلیون دلار به ضرر ما بود و سه کشور چین، هند و روسیه عضو آن نیستند.»

* چین، هند و روسیه تعهدی برای مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی تاکنون نداده‌اند. اگرچه ممکن است در سازمان ملل و جلسات مجمع جهانی اقتصاد، صرفا وعده‌های طرفداری از محیط‌زیست سر دهند.

* یکی از لحظات جالب این مناظره وقتی رخ داد که ترامپ گفت «من خوش‌قلب‌ترین آدم روی این استیج هستم»، که بایدن به نشانه تمسخر، خنده‌اش گرفت.

مناظره بایدن و ترامپ در ادامه به سراغ وضعیت معیشتی سالمندان رفت

* این موضوع یکی از بهترین فرصت‌هایی بود که بایدن می‌توانست از منظر اقتصادی، گل بزند؛ اما نماینده دموکرات‌ها، ناتوان‌تر از آن بود که بتواند حداقل درباره یکی از مسائل اقتصادی، توپ را در زمین جمهوری‌خواهان بیاندازد.

* جمهوری‌خواهان به‌دنبال کاهش حقوق بازنشستگی هستند و با توجه به تورم و بالا رفتن هزینه‌های زندگی، ممکن است که سالمندان آمریکایی تا ۱۰ سال دیگر، به سختی بتوانند از پس خرج‌های روزمره زندگی اعم از درمان و خوراک، بربیایند.

ترامپ که دفاعی برای این مسئله نداشت، متوسل به دیگر مشکلات اقتصادی شد که می‌تواند آن‌ها را به‌راحتی بر گردن دموکرات‌ها بیاندازد، نظیر مهاجرت غیرقانونی و اینکه دموکرات‌ها این مهاجران را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند.

هزینه‌های بالای بچه‌بزرگ‌کردن، سوژه جالب در مناظره ترامپ و بایدن

جیک تپر اشاره داشت که هزینه بزرگ کردن یک فرزند در سال، بیش از ۱۱ هزار دلار است و این رقم برای دو فرزند به بیست هزار دلار در سال می‌رسد، که از اجاره خانه بخش قابل‌توجهی از خانواده‌ها بیشتر است.

* این موضوع نیز به ضرر جمهوری‌خواهان است. آن‌ها در کمال ریاکاری، با اینکه با سقط جنین مخالف هستند، اما اهمیتی به زندگی کودک، پس از تولد نمی‌دهند. 

کدخدای دموکرات‌ها از این فرصت نیز نتوانست بهره ببرد؛ با اینکه ترامپ در هر دو فرصتی که برای پاسخ به این سوال داده شد، جوابی نداشت و سراغ بحران مهاجرت غیرقانونی رفت، اما بایدن مجددا نتوانست امتیازی را در این بخش به ثمر برساند.

مناظره ترامپ و بایدن درباره بحران اوردز

جیک تپر اشاره داشت که بیش از یکصد هزار آمریکایی در سال به علت اوردز ناشی از مصرف فنتینال و دیگر مواد افیونی کشته می‌شوند. او از هر دو نماینده پرسید که راهکار آن‌ها در رابطه با این معضل چیست؟

ترامپ پیش از اینکه پاسخ این سوال را دهد، به سراغ آنچه دوستی بایدن با کشور چین خواند، رفت و گفت: «چینی‌ها به بایدن پول می‌دهند و او یک کاندیدای منچوری است. چین در تجارت با آمریکا، از کشور ما سوءاستفاده می‌کنند. به نظرم بایدن از چینی‌ها می‌ترسد. تعرفه‌های واردات از چین که در دوران من وضع شد، صنعت فولاد آمریکا را نجات داد... اما اگر بایدن همینطوری پیش رود، چین یکروزی مالک آمریکا می‌شود.»

ترامپ در پاسخ به بحران مرگ ناشی از اوردز گفت: «وضعیت دو سال و نیم اول دولت ما، خیلی خوب بود، اما وقتی کرونا شروع شد، واردات مخدر از مرزهای جنوبی افزایش پیدا کرد؛ اما اوضاع مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در دوران بایدن بدتر شده است.»

بایدن دفاع چندانی در قبال این بحران ندارد. آمار مرگ و میر ناشی از اوردز در دولت وی، بسیار بالا رفته و راهکاری برای جلوگیری از قاچاق فنتینال یا ندارد و یا افرادی نمی‌گذارند و نمی‌خواهند جلوی واردات مخدر گرفته شود. او فقط اشاره به استقرار یکسری از ماشین‌آلات شناسایی فنتینال داشت.

ترامپ مجدداً از پاسخ به راهکاری برای رسیدگی به معضل اوردز، سر باز زد و به سراغ خبر اینکه یک خبرنگار وال‌استریت ‌ژورنال در زندان‌های روسیه است رفت گفت که به سرعت این خبرنگار را آزاد خواهد کرد.

سکوت کر کننده در کمپ دموکرات‌ها حکم‌فرما شد/ موشکافی از تمامی حرف‌ها و نشانه‌های مناظره بایدن و ترامپ

سن بالای دو نامزد انتخاباتی در آمریکا، سوال دیگر مناظره ترامپ و بایدن

دینا بش از بایدن پرسید که شما چگونه قصد دارید تا خیال مردم را از بابت توانایی خود در اداره کشور راحت کنید؟

بایدن در پاسخ گفت: «من بسیار تواناتر از ترامپ هستم. ما به کره جنوبی رفتیم و سامسونگ را ترغیب به سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در آمریکا کردیم. برخی دیگر از کمپانی‌های بزرگ ساخت چیپ‌ست نیز در مجموع ۴۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سبب استخدام هزاران نفر شده‌اند. من خیلی خوب از پس اداره کشور برمی‌آیم.»

ترامپ در پاسخ به این سوال اذعان کرد: «من دو آزمایش قدرت ادراک COGNITIVE TEST داده‌ام که در هر دو نمره بیست گرفتم.»

* بایدن به محض شنیدن اینکه ترامپ نمره بیست در این آزمایش‌ها گرفته است، به خنده افتاد.

ترامپ در ادامه افزود: «اما بایدن جرات نمی‌کند که چنین آزمایش‌هایی را بدهد. برو فقط به پنج سوال اول پاسخ بده... من از نظر جسمانی نیز در وضعیت ایده‌آل قرار دارم و چند مسابقه گلف را برنده شده‌ام. بایدن حتی آنقدر قدرت دست نداره که یک توپ را تا فاصله ۴۵ متری بزنه... من نسبت به بیست سال پیش، لاغرتر نیز شده‌ام... یکی از دکترهایم به من گفت که تابحال کسی را ندیده است که چنین نمرات بالایی را در آزمایش قدرت ادراک بگیرد.»

با اینکه پاسخ بایدن بسیار بهتر بود، اما جای این پاسخ در اینجا نبود. او باید در بخش اقتصادی چنین مسائلی را مطرح می‌کرد. اما ترامپ دقیقاً مردم آمریکا را شناخته و می‌داند که اشاره به قدرت جسمانی و باهوش بودن، خریدار بیشتری دارد.

 

آیا ترامپ نتایج انتخابات ۲۰۲۴ را می‌پذیرد؟

به زعم مجریان مناظره، مهم‌ترین سوال از ترامپ این بود که آیا او نتیجه انتخابات را می‌پذیرد؟

ترامپ در پاسخ گفت: «نیازی نیست که بگویم، قطعا نتیجه انتخابات را در صورت اینکه منصفانه برگزار شود، می‌پذیرم. این را هم بگویم، من دوست داشتم که ایکاش بایدن رئیس‌جمهور خوبی باشد؛ چون نیازی نبود که من در این رقابت شرکت کنم و او من را درگیر دادگاه کند. ما قرار است که آمریکا را به دوران اوج بازگردانیم Make America great again ، سیاست‌های بایدن ما را به جنگ جهانی سوم خواهد کشاند. این دو جنگ اسرائیل و اوکراین در دوران بایدن خاتمه نخواهند یافت... سران چین و روسیه و کره شمالی هیچ احترامی برای بایدن قائل نیستند.»

بایدن در پاسخ به حرف‌های ترامپ گفت: «اگر جنگ جهانی سوم را می‌خواهید، به ترامپ رای دهید.»

دینا بش مجدداً از ترامپ پرسی که آیا او نتیجه انتخابات را می‌پذیرد؟

ترامپ پاسخ داد: «اگر انتخابات منصفانه باشد، نتیجه را خواهم پذیرفت. اما در دوره پیش تقلب شده بود... باور کنید که الآن دوست داشتم درگیر این رقابت نباشم و به تفریح بروم. اگر در این رقابت شرکت نمی‌کردم، هیچ شکایتی علیه من تنظیم نمی‌شد.»

بایدن در پاسخ به اظهارات ترامپ درباره تقلب گفت: «ترامپ در هیچ دادگاهی نتوانست ثابت کند که در انتخابات تقلب شده است. هیچ سندی از این اظهارات وجود ندارد. اما بگذارید به شما بگویم به علت اینکه ترامپ یک آدم نق نقو است، اگر ببازد، نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد.

سخنان پایانی در مناظره ترامپ و بایدن

بایدن در بخش پایانی مناظره گفت: «ما قوانین مالیاتی منصفانه‌ای را وضع خواهیم کرد. ترامپ با توجه به تصمیماتی که گرفته بود سبب شد تا تورم در کشور بالا رود. او اگر تعرفه ۱۰ درصدی را روی کالاهای وارداتی بگذارد، مردم مالیاتی بیشتری را مجبورند بپردازند.»

* بایدن حتی در این بخش حساس نیز رشته کلام خود را از دست داد.

ترامپ در بخش پایانی مناظره گفت: «بایدن شبیه به دیگر سیاستمداران فقط وعده می‌دهد و به هیچ چیزی عمل نمی‌کند. او فقط غر می‌زند. او امنیت کشور را با اجازه ورود میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی به خطر انداخته است. نحوه خروج او از افغانستان، ابهت نظامی آمریکا را مخدوش کرده است. ما جلوی اسرائیل را نگرفتیم و شاهد این فاجعه هستیم. اگر من رئیس‌جمهور بودم هیچوقت این اتفاقات نمی‌افتاد.»

ترامپ در ادامه به ایران نیز اشاره داشت و مدعی شد: «هرکسی که وارد تجارت با ایران می‌شد، اجازه تجارت با واشنگتن را نداشت. تظاهرات سراسری حامیان فلسطین در کشور، هزار برابر شارلوتسویل است. هیچکسی به بایدن احترام نمی‌گذارد. ما بیشترین کاهش مالیات در تاریخ را داشتیم. ما بیشترین کاهش مقررات دست و پاگیر اداری را داشتیم. ما هوای سربازان را داشتیم و سریعاً به دردهای آن‌ها رسیدگی می‌کردیم.»

جمع‌بندی مناظره اول ترامپ و بایدن

بایدن تقریباً به بیشتر سوالات مجریان مناظره پاسخ داد، اما توانایی دادن پاسخی دندان‌شکن و یا حتی پاسخ‌های صریحی را نداشت. اما از آن‌طرف با اینکه ترامپ تقریباً در یک سوم از موارد، پاسخ سوالاتی که از او پرسیده نمی‌شد را نداد، اما با توجه اعتماد به نفسی که در  تغییر موضوعاتی که به نفع خود نبود، نشان داد، به زعم اکثریت تماشاگران مناظره، پیروز مناظره اول و احتمالاً آخر میان بایدن و ترامپ شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *