گفت‌وگو|

دیده‌بانی رسانه‌ها در عرصه مبارزه با فساد

7:00 - 08 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۳۲۹
دیده‌بانی رسانه‌ها در عرصه مبارزه با فساد
یک نویسنده کتاب رسانه‌ها را به عنوان رکن چهارم دموکراسی، بازوی توانمند برای مبارزه با فساد خواند و آگاهی از چهارچوب‌ها و قوانین نظارتی توسط رسانه‌ها را مهم ارزیابی کرد.

منصور ساعی نویسنده کتاب «نقش رسانه‌ها در فرایند نظارت و ایجاد شفافیت» در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون این اثر گفت: کتاب نام برده به مقوله نظارت رسانه‌ها برعملکرد و شفافیت ادارات همچنین جلوگیری از فساد پرداخته است، به عبارت دیگر به نوعی موضوع اصلی نظارت رسانه‌ها بر سازمان‌ها در جهت جلوگیری از قانون گریزی‌ها و فساد‌ها مطرح شده است. این مهم در امتداد برنامه‌های سازمان بازرسی کشورقرار دارد که در قالب کتابی پژوهشی منتشر شده است.

وی ادامه داد: رابطه‌ای مهم و دو سویه بین رسانه‌های جمعی که شامل مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری‌ها به عنوان نهاد‌های اجتماعی و مدنی و بخش‌های اداری وجود دارد که می‌تواند به عنوان متغیر‌های مهم در بحث نظارت بر محیط و حراست از آن‌ها نام برد. این پایگاه‌ها از طریق اطلاع، رسانی آگاهی بخشی، تحلیل، تفسیر و نقد و رویداده فعالیت می‌کنند تا جایی که برخی از نظریه پردازان، نقش رسانه‌ها را نظارت بر محیط زندگی انسان‌ها می‌دانند.

ساعی اهمیت نظارت همگانی را مطرح و بیان کرد: نظارت همگانی شیوه‌ای است که همه یا اکثریت مردم و یا نهاد‌ها و نمایندگانی از مردم در آن نقش داشته باشند، در واقع هرگاه موضوع نظارت بسیار وسیع باشد و از نظر اهمیت در سطح بالایی قرار بگیرد، به نحوی که نفع و فساد آن دربرگیرنده همه آحاد جامعه باشد، آنگاه فلسفه نظارت همگانی معنا پیدا می‌کند.

این نویسنده کتاب تصریح کرد: در جوامع مدرن امروزی رسانه‌های ارتباط جمعی به عنوان نمایندگان افکار عمومی، یکی از ابزار‌های مهم نظارت همگانی بر محیط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین نظارت بر دولت و محیط‌های سازمانی و نهاد‌ها محسوب می‌شوند و می‌تواند نقش آفرینی ویژه‌ای در بخش نظارت و مبارزه با فساد را ایفا کنند.

وی ادامه داد: کتاب «نقش رسانه‌ها در فرایند نظارت و ایجاد شفافیت» نقش رسانه‌های جمعی را در نظارت بر سازمان‌ها و ایجاد شفافیت به ویژه سازمان‌های دولتی بررسی کرده و به نقشه کارکرد رسانه‌های اجتماعی اعم از شبکه‌های اجتماعی، پیام رسان‌های داخلی و خارجی و وبلاگ‌ها می‌پردازد.

ساعی تاکید کرد: کتاب «نقش رسانه‌ها در فرایند نظارت و ایجاد شفافیت» چهارچوب‌ها و شاخص‌های مفهوم نظارت رسانه‌ای‌ها بر دولت و سازمان‌های دولتی را مورد بررسی قرار داده و در عین حال و چالش‌هایی که رسانه‌ها در این زمینه با آن مواجه هستند و خلا‌های قانونی موجود در این زمینه را مطرح کرده است.

وی به کتاب «نقش رسانه‌ها در فرایند نظارت و ایجاد شفافیت» اشاره و بیان کرد: اهداف سازمان بازرسی درراستای همراه کردن جامعه برای رفع فشار است، از این رو خبرنگاران رسانه‌ها می‌توانند به عنوان بازرسان افتخاری به فعالیت بپردازند. زیرا رسانه‌ها به عنوان نهاد‌های مدنی مدرن نقشه بازرسان سازمان را ایفا کرده و مورد حمایت این سازمان قرار بگیرند.

ساعی به خبرنگاران افتخاری اشاره و تاکید کرد: خبرنگارانی که دارایی اسناد معتبر و مستند هستند می‌توانند به عنوان همکاران سازمان بازرسی فعالیت کنند و به افشای فساد‌ها بپردازند این مسیری است که کشور‌های مترقی نیز پیش از این، آن را طی کردند بنابراین مردم عادی دراین کشور‌ها چنانچه شاهد فسادی باشند و آن را گزارش کنند حمایت می‌شوند و حتی به آن‌ها پاداشی نیز داده می‌شود.

این نویسنده کتاب بیان کرد: وقتی رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم در جامعه فعالیت می‌کنند به این معنا خواهد بود که نظارت بر عملکرد ارادات دولتی با قوت بیشتری در پیش گرفته می‌شود، بدین ترتیب روزنامه نگاری دیده بانی و مراقبتی و یا تحقیقی پایه‌گذاری شده و در ادامه بخشی از مسئولیت نهاد‌های رسمی نظارتی کمتر خواهد شد و این وظیفه خطیر به دوش نهاد‌های مدنی سپرده می‌شود پس به ایجاد تعادل در نظام سیاسی اقتصادی اجتماعی کمک می‌کند.

ساعی در پایان اظهار کرد: کتاب «نقش رسانه‌ها در فرایند نظارت و ایجاد شفافیت» در ۹ فصل تنظیم شده است. در مباحث مطرح شده همه انواع نظارت مطرح و به بحث می‌گذارد، در عین حال نگاهی دارد به ذات همگانی نظارت، نظارت رسانه‌ای ونواقص این قانون در ایران و حتی در قوانین سازمان بازرسی نکاتی ارزنده در آن بیان شده است در بخشی دیگر چالش‌ها و موانع نظارتی افراد مورد بررسی قرار گرفته شده است.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *