وزیر ارتباطات: برای نخستین بار پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در اردیبهشت ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد

15:58 - 06 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۳۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر ارتباطات: برای نخستین بار پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در اردیبهشت ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد
وزیر ارتباطات با اعلام اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای نخستین بار از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده است، گفت: اکنون بیش از ۴۸ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال از خدمات این پنجره استفاده کرده‌اند و در مجموع مسیر راه‌اندازی دولت هوشمند در دولت سیزدهم ریل‌گذاری شد تا کام مردم با خدمات فناورانه دولت، بتواند شیرین شود.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (چهارشنبه) در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت گفت: یکی از موضوعاتی کلیدی که با محوریت وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم را دنبال کردیم، الکترونیکی شدن خدمات بود که برای نخستین بار در اردیبهشت ۱۴۰۱ پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه‌اندازی شد تا با یک بار احراز هویت، مردم به همه خدمات دستگاه‌های اجرایی دسترسی پیدا کنند.

وی با اعلام اینکه تا الان بیش از ۴۸ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال تاکنون در این سامانه احراز هویت شده و کاربر این سامانه هستند، افزود: نزدیک به ۴۵۰ میلیون بار در طی دو سال اخیر از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کرده‌اند و روزانه دو تا سه میلیون نفز از این خدمات استفاده می‌کنند.

زارع پور با بیان اینکه همه خدمات دستگاه‌های اجرایی قابلیت ارائه شدن از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۹۹ درصد از دستگاه‌ها و بیش از ۲۵۰ دانشگاه و بیش از ۵۰ شهرداری به این پنجره متصل شده‌اند و جز وزارت خارجه بخاطر احراز هویت ایرانیان خارج از کشور و همچنین یکی دو دستگاه که استاندارد‌ها را از دست داده‌اند، مابقی دستگاه‌ها متصل و مشغول ارائه خدمات هستند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ خدمت از خدمات ارائه شده در این پنجره به شکل هوشمند ارائه می‌شود، اظهار کرد: خدمات هوشمند یعنی شخص بدون نیاز به مراجعه حضوری و ارائه مدرک و همچنین بدون دخالت کارمندی، این خدمات ارائه شود که برای آن دستگاه‌ها باید به یکدیگر متصل می‌شدند که برای این منظور مرکز ملی تبادل اطلاعات راه‌اندازی شده است.

وی افزود: در مرکز ملی تبادل اطلاعات هر تراکنش یعنی یکبار مراجعه حضوری یا یک بار انجام استعلام که تعداد این تراکنش‌ها از ۱.۵ میلیارد در سال ۹۹ به ۸ میلیارد در سال گذشته رسیده است که نشان می‌دهد میزان اتصال دستگاه‌ها ۵ برابر نسبت به گذشته افزایش یافته است.

زارع پور با اشاره به دو خدمت پر کاربرد در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: یکی از این خدمات که در این ایام همزمان با فصل جابه جایی مستاجران به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به دفاتر مشاورین املاک در حال ارائه است، قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر است که شخص می‌تواند با یک ساعت وقت گذاشتن در سامانه خودنویس پنجره وزارت راه و شهرسازی این قرارداد را تنظیم و کد رهگیری دریافت کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه از طریق پنجره وزارت آموزش و پرورش نیز والدین می‌توانند به کارنامه بچه‌های خود دسترسی داشته باشند و فرهنگیان نیز به طور مثال می‌توانند احکام یا فیش حقوقی خود را ببینند، تصریح کرد: این خدمات به صورت کاربردی در حال ارائه است و نمایشی نیست.

وی افزود: برای ارائه خدمات هوشمند اینچنینی، همه دستگاه‌ها از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به یکدیگر متصل شده‌اند و در مجموع مسیر راه‌اندازی دولت هوشمند در دولت سیزدهم ریل‌گذاری شد و در قانون برنامه هفتم توسعه نیز همه دستگاه‌ها موظف شده‌اند که همه خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کنند و تا تیر سال آینده نیز تمام مدارکی که از مردم دریافت می‌شود باید حذف شود و به صورت الکترونیکی انجام شود تا کام مردم با خدمات فناورانه دولت، بتواند شیرین شود.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه نیز به این پنجره متصل شده و بخشی از خدمات خود همچون صدور گواهی عدم سوء پیشینه و خدمات سازمان ثبت اسناد به عنوان یکی از دستگاه‌های پرمراجعه از این طریق درحال ارائه است، افزود: امروز هر کاربری که در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند احراز هویت می‌شود می‌تواند با یک کلیک، یک ایمیل با نام کاربری، بصورت Code_melli@iran.ir کدملی‐شخص، @iran.ir ایجاد کند و از همین بستر با یکبار ورود دسترسی به پست الکترونیکی نیز فراهم است و زیرساخت لازم برای ارائه خدمت پست الکترونیک برای همه افرادی که در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند احراز هویت کرده‌اند را فراهم کرده‌ایم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *