خشونت تسلیحاتی در آمریکا؛ جمهوری‌خواهان به دنبال لغو محدودیت‌ها

10:43 - 06 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۱۵۲
خشونت تسلیحاتی در آمریکا؛ جمهوری‌خواهان به دنبال لغو محدودیت‌ها
تیراندازی‌های جمعی در آمریکا طی هفته‌های اخیر افزایش شدیدی داشته و در همین حال جمهوری‌خواهان به دنبال لغو محدودیت‌های حمل سلاح هستند.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که یک فرد مسلح در لاس‌وگاس ۵ نفر را با شلیک گلوله به قتل رسانده و یک دختر نوجوان را نیز به شدت مجروح کرده است.

این جدیدترین مورد از تیراندازی‌های جمعی در آمریکا به شمار می‌رود که طی روز‌های اخیر در آمریکا روی می‌دهند.

افزایش تیراندازی‌های جمعی در آمریکا

شبکه سی‌بی‌اس گزارش داد که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نتایج تحلیل داده‌ها را درباره تیراندازی‌های جمعی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ منتشر کرده است.

این تحلیل نشان می‌دهد که تیراندازی‌ها نسبت به دوره ۵ ساله قبلی با افزایش ۸۹ درصدی همراه شده است؛ تعداد تیراندازی‌ها در سال ۲۰۲۳ بالاترین رقم بوده و در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۶۰ درصد افزایش داشته است.

در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۵ تیراندازی جمعی که در آن‌ها ۳ نفر یا بیشتر جان خود را از دست داده‌اند، روی داده که این رقم در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳ مورد بوده است.

تیراندازی؛ بحران بهداشت عمومی در آمریکا

ویوک مورتی، جراح آمریکایی، خشونت با اسلحه را یک بحران بهداشت عمومی در آمریکا اعلام کرده است.

وی در توصیه‌ای که به‌تازگی صادر شد، خواستار قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای محدود کردن دسترسی گسترده به سلاح‌های گرم شد، که بسیاری آن را مقصر سطوح بی‌نظیر خشونت‌های مسلحانه در این کشور می‌دانند.

مورتی در بیانیه‌ای گفت: خشونت با سلاح گرم یک بحران فوری بهداشت عمومی است که منجر به از دست دادن زندگی، درد غیرقابل تصور و اندوه عمیق برای بسیاری از آمریکایی‌ها شده است.

در حالی که تیراندازی‌های جمعی سهم زیادی از توجه را به خود جلب می‌کند، خشونت با اسلحه به‌طور روزمره یک تهدید دائمی است که منجر به روند صعودی ناگوار جراحات و مرگ‌های ناشی از خشونت تسلیحاتی شده است و جوانان و جوامع رنگین‌پوست به‌ویژه تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

جمهوری‌خوا‌هان خواستار لغو محدودیت‌ها هستند

بسیاری از ایالت‌های تحت مدیریت جمهوری‌خواهان برای لغو بیشتر محدودیت‌های موجود اقدام کرده‌اند؛ انجمن ملی سلاح (NRA)، یک گروه سیاسی قدرتمند که برای کاهش بیشتر محدودیت‌های دسترسی به سلاح گرم مبارزه کرده است، توصیه مورتی را «توسعه جنگ دولت بایدن علیه صاحبان قانونمند اسلحه» خواند.

مورتی گفت که تأثیر خشونت با اسلحه فراتر از حدود ۵۰ هزار نفر در آمریکاست که در سال کشته می‌شوند و اثرات طولانی‌مدت برای کسانی است که شاهد تیراندازی هستند یا جان سالم به در می‌برند یا با جراحات یا از دست دادن عزیزان خود مواجه می‌شوند.

افزایش تیراندازی‌های جمعی در روز‌های اخیر

مجموعه‌ای از تیراندازی‌های جمعی بامداد یکشنبه گذشته آمریکا را شوکه کرد که تنها در چهار مورد گزارش شده در نیویورک، آلاباما، میزوری و اوهایو دستکم یک کشته و ۳۴ زخمی برجای گذاشت.

این تیراندازی‌ها در بحبوحه تیراندازی‌های گسترده‌تر اخیر رخ داد؛ از جمله تیراندازی در یک فروشگاه مواد غذایی در آرکانزاس که ۴ کشته و ۹ مجروح برجای گذاشت  و همچنین تیراندازی دیگری در یک باشگاه شبانه در کنتاکی که یک کشته و ۷ مجروح برجای گذاشت.

بر اساس آرشیو خشونت تسلیحاتی، این تیراندازی تعداد تیراندازی‌های جمعی را در آمریکا تاکنون در سال جاری میلادی، به بیش از ۲۴۰ مورد رساند که به‌طور متوسط ​​بیش از یک مورد در هر روز است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *