گفت‌وگو|

۶۷ محکوم به قصاص در سیستان و بلوچستان به زندگی بازگشتند/ راه‌اندازی ۱۵۷ خانه سازش در محله‌های استان

10:03 - 09 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۱۳۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۶۷ محکوم به قصاص در سیستان و بلوچستان به زندگی بازگشتند/ راه‌اندازی ۱۵۷ خانه سازش در محله‌های استان
رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان از بازگشت به زندگی ۶۷ محکوم به قصاص از ابتدای سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: ۹ مورد از پرونده‌های قصاص در خانه‌های سازش به صلح و سازش ختم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی موحدی راد رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با میزان گفت: از ابتدای سال گذشته تا کنون ۷ هزارو ۲۹۱ دادرسی تمام الکترونیک در سیستان و بلوچستان انجام گرفته است که در مقایسه با سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون ۲۹ هزارو ۷۴۸ پرونده تمام الکترونیک در شعب استان تشکیل شده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: بالای ۹۰ درصد شعبات استان زیر ۲۰۰ فقره پرونده موجودی دارند.

رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حال حاضر ۹۶ درصد ابلاغ‌ها در استان سیستان و بلوچستان به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد و درصد کمی هم بدلیل اینکه در این استان فاقدین شناسنامه و تعدادی هم از اتباع می‌باشند ابلاغ به صورت سنتی انجام می‌گیرد.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد شعبات استان برای انجام دادرسی الکترونیک تجهیز شده اند و ۱۹ مرکز خدمات الکترونیک قضایی در استان راه اندازی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی راد ادامه داد: بیش از ۳۱ هزارو ۳۵۰ ملاقات مردمی در استان توسط مقامات قضایی صورت پذیرفته و میزان رضایت عمومی از دستگاه قضا در استان نسبتا مطلوب بوده است.

وی عنوان کرد: تعداد کل پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف استان از ابتدای سال جاری تا کنون ۸۰ هزار و ۲۸ فقره پرونده بوده است که از این تعداد ۷۷ هزار و ۹۵۷ فقره پرونده مختومه و در پرونده‌های قصاص نیز بیش از ۶۷ فقره پرونده به صلح انجامیده و از قصاص  رهایی یافته اند.

رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان از راه اندازی ۱۵۷ خانه سازش در محله‌های استان خبر داد و افزود: بیش از ۱۶۸ پرونده در خانه‌های صلح و سازش در استان منتهی به صلح شده است که ۹ فقره از این پرونده‌ها مربوط به قصاص بوده است و این ظرفیت بسیار خوبی در استان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی راد افزود: در سال گذشته در راستای کاهش جمعیت کیفری ۳ هزار ۸۹۰ رای جایگزین حبس در استان صادر شده است و  هزارو ۷۶ نفر از محکومان با استفاده ازپابند الکترونیکی از زندان آزاد گشته اند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون میزان مجازات‌های جایگزین حبس در قالب خدمات عمومی رایگان و عام المنفعه ۴۰۳ مورد بوده است که نسبت به پارسال افزایش داشته است.

وی همچنین در خصوص رسیدگی به پرونده‌های رسوبی در استان نیز گفت: با تلاش همکاران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون ۵ هزارو ۴۸۶ پرونده رسوبی در استان مورد رسیدگی قرار گرفته و ۳ هزارو ۵۵۵ مورد مختومه شده است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی راد میزان پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی استان را ۴۰۱ هزار و ۶۰۰ پرونده عنوان کرد که با تلاش همکاران ۳۹۳ هزارو ۷۱۸ پرونده نیز از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون رسیدگی و مختومه شده است.

گفتنی است از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون همکاران قضایی ۴ هزارو ۷۷۵ مرتبه از زندان‌های استان بازدید و به مشکلات زندانیان رسیدگی کردند.


انتهای پیام/


برچسب ها: گذشت از قصاص

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *