دور جدید ناآرامی‌ها در نیوکالدونیا؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

15:40 - 05 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۰۷۸
دور جدید ناآرامی‌ها در نیوکالدونیا؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند
دور جدید ناآرامی‌ها در نیوکالدونیا پس از انتقال تعدادی از بازداشت‌شدگان به فرانسه برای محاکمه، بار دیگر آغاز شده و پلیس ده‌ها نفر را بازداشت کرده است.

خبرگزاری میزان - پس از دستگیری فعالان استقلال‌طلب و انتقال آن‌ها به فرانسه، اعتراض در قلمرو نیوکالدونیا بار دیگر آغاز شده است.

جدیدترین دور خشونت‌ها در نیوکالدونیا در حالی رخ داده که فرانسه خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی آماده می‌کند.

در اواسط ماه می (اردیبهشت ماه)، اعتراض و ناآرامی در نیوکالدونیا بر سر یک طرح اصلاح انتخاباتی شروع شد.

دور جدید ناآرامی‌ها در نیوکالدونیا؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

به گزارش الجزیره، این ناآرامی‌ها باعث کشته شدن ۹ نفر و خسارت‌هایی شد که بیش از ۱.۵ میلیارد یورو (۱.۶ میلیارد دلار) برآورد می‌شود.

در روز‌های اخیر، مقام‌های فرانسوی اصرار داشتند که نومئا، پایتخت نیوکالدونیا، دوباره تحت کنترل آن‌ها قرار گرفته است.

اما پس از آن که ۷ فعال هوادار استقلال نیوکالدونیا متهم به سازماندهی ناآرامی‌ها، برای بازداشت پیش از محاکمه به فرانسه فرستاده شدند، خشونت دوباره شروع شد.

دور جدید ناآرامی‌ها در نیوکالدونیا؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

به‌تازگی جنبش حامی استقلال نیوکالدونیا CCAT (گروه هماهنگی اقدام میدانی) «تاکتیک‌های استعماری» فرانسه را محکوم کرد و خواستار «آزادی و بازگشت فوری» فعالان حامی استقلال شد و گفت که آن‌ها باید در نیوکالدونیا محاکمه شوند.

دادستان‌های فرانسوی گفتند که این فعالان به سرزمین اصلی فرانسه فرستاده شده‌اند تا «به منظور اجازه دادن به تحقیقات در آرامش و عاری از هرگونه فشار» ادامه یابد.

کمیسیون عالی در نومئا، که نماینده دولت فرانسه در این مجمع‌الجزایر است، در بیانیه‌ای تاکید کرد که شب گذشته با ناآرامی در سراسر سرزمین اصلی و در جزیره پین ​​و ماره برجسته شد که نیازمند مداخله نیرو‌های کمکی متعدد است.

دور جدید ناآرامی‌ها در نیوکالدونیا؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

این نهاد عالی نیوکالدونیا افزود: سوءاستفاده، تخریب و تلاش برای آتش‌سوزی در چندین مکان در پایتا در حومه نومئا صورت گرفت و پلیس در ماره نیز هدف حمله قرار گرفته است.

بسیاری از مدارس نیوکالدونیا روز دوشنبه به دلیل ناآرامی‌های مجدد تعطیل شدند؛ دولت فرانسه با اعزام بیش از ۳ هزار سرباز و پلیس به نیوکالدونیا به خشونت پاسخ داد.

دور جدید ناآرامی‌ها در نیوکالدونیا؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

نزدیک به هزار و ۵۰۰ نفر از آغاز ناآرامی‌ها در نیوکالدونیا بازداشت شده‌اند که ۳۸ نفر مربوط به روز دوشنبه بودند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفته که اصلاح بحث‌برانگیز رای‌گیری به دلیل برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در فرانسه به حالت تعلیق در خواهد آمد.

فرانسه در سال ۱۸۵۳ نیوکالدونیا را ضمیمه خود کرد و در سال ۱۹۴۶ به این مستعمره وضعیت قلمرو فرادریایی داد؛ براساس پیمان نومئا در سال ۱۹۹۸، فرانسه موافقت کرد که به این منطقه خودمختاری سیاسی بیشتری بدهد و رای‌گیری در انتخابات استانی و مجلس را به کسانی که در آن زمان ساکن بودند، محدود کند.

دور جدید ناآرامی‌ها در نیوکالدونیا؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ هزار شهروند فرانسوی به نیوکالدونیا نقل مکان کرده‌اند.

به‌تازگی، پارلمان فرانسه پیشنهاد داد که به ساکنان فرانسوی که به مدت ۱۰ سال در این منطقه زندگی کرده‌اند، حق رای اعطا شود.

از آنجایی که این امر مستلزم تغییر در قانون اساسی است، این اقدام با موانع بیشتری مواجه است.

تصویب قانون تغییر در مقررات انتخابات نیوکالدونیا، این سرزمین را با موجی از اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها مواجه کرد که به کشته شدن چند نفر منجر شد.

معترضان می‌گویند که این تغییر سبب کم‌رنگ شدن سهم کاناک‌ها (مردمان بومی نیوکالدونیا که ۴۰ درصد سهم این مستعمره فراسرزمینی فرانسه را تشکیل می‌دهند) می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *