مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور: ایجاد اشتغال پایدار زندانیان از اهداف اصلی بنیاد است

11:05 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۷۸۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور: ایجاد اشتغال پایدار زندانیان از اهداف اصلی بنیاد است
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با اشاره به لزوم ایجاد اشتغال پایدار گفت: یکی از اهداف بنیاد ایجاد شرایط مناسب دستمزد برای زندانیان است به طوری که دستمزد متناسب با قانون کار و در عین حال سود مناسب با اشتغال نیز وجود داشته باشد.

خبرگزاری میزان- ناصر جعفرقلی، مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور  در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک هفته قوه قصاییه و عید غدیر اظهار کرد: از اهداف اساسی بنیاد تعاون این است که برای زندانیان واجد شرایط، اشتغال پایدار ایجاد کند تا زندانی بتواند پس از آزادی مشغول به کار شده و از چرخه جرم خارج شود. 

وی افزود: از دیگر اهداف بنیاد این است که بتوانیم شرایط دریافت حقوق و دستمزد مناسب زندانیان را فراهم کنیم و در این راستا دستمزدی که می‌دهیم با قانون کار برابری کند و در عین حال سود مناسبی ببریم که اشتغال را با سرمایه‌گذاری مجدد پیگیری کنیم. 

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با تاکید بر اینکه تلاش داریم نرخ زندانیان کاهنده باشد، عنوان کرد: اشتغال مهمترین کاری است که می‌توان در اصلاح و تربیت زندانی انجام داد. در جامعه نیز با اشتغال صد درصد خیلی از مشکلات جامعه حل می‌شود.

جعفرقلی اضافه کرد: پیگیر راه‌اندازی صندوق توسعه اشتغال برای زندانیان هستیم و اعطای وام خوداشتغالی زندانیان نیز در آینده در این صندوق انجام می‌شود. منابع مالی آن از طریق اعتبارات بودجه ای، منابع داخلی بنیاد و تسهیلات اعطایی بانک‌ها فراهم می‌شود.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان گفت: بنا داریم این منابع را در صنایع زیربنایی زندان‌ها مانند تهیه پوشاک و لوازم خواب زندانیان و همچنین تهیه پوشاک و وسایل موردنیاز نهاد‌های نظامی نیز سرمایه گذاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه تولید پابند کم شده است، گفت: چراکه تعداد مورد نیاز پابند تولید شده و در انبار‌ها تعدادی مازاد نیز وجود دارد. هم اکنون بحث تعمیر و نگهداری پابند‌ها مدنظر است.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: دنبال این هستیم که حقوقی که زندانیان می‌گیرند با دستمزد کارگران بیرون از زندان همخوانی داشته باشد البته افزایش حقوق ما با درصد بیشتری صورت می‌گیرد تا به حداقل حقوق برای زندانیان برسیم.

جعفرقلی اضافه کرد: قیمت اجناس فروشگاه‌های حامی در زندان باید پایین‌تر و یا مساوی فروشگاه‌های خارج از زندان باشد چراکه اکثر زندانیان وضع مالی مناسبی ندارند لذا قیمت‌ها معمولا کمتر است و اگر فروش محصولاتی با قیمت بالاتر و یا با کیفیت نامرغوب مشاهده شود برخورد می‌کنیم. نظارت بر روی فروش محصولات از سوی بنیاد و همچنین زندان‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: در ایجاد اشتغال زندانیان با سازمان فنی حرفه‌ای همکاری می‌کنیم و دفاتر این سازمان در زندان‌های بزرگ مستقر است و از اساتید فن استفاده می‌کنیم و کلاس‌ها در کنار کارگاه‌ها برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: کیفی‌سازی و کاربرد داشتن آموزش‌های اشتغال زندانیان برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است تا زندانیان بعد از آزادی بتوانند از این آموخته‌ها برای اشتغال خود استفاده کنند.

جعفرقلی اضافه کرد: کمیته استانداردسازی مشاغل راه اندازی شده و بنا داریم درباره مشاغل جدید در آن‌ها بحث شود. این مهم، در برنامه میان‌مدت ما گنجانده شده و در سال آینده روی کیفی سازی و استانداردسازی مشاغل حتما اقدامات مناسبی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: بودجه ما از کار زندانیان و فروش محصولات زندانیان تامین می‌شود که امروز تصمیم گرفته شد از سود فروشگاه‌های حامی برای سرمایه گذاری در اشتغال زندانیان استفاده شود و این مهم در دستورکار ما قرار گرفته است.

 زندانیان را بیمه سلامت می‌کنیم

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: زندانیان را بیمه سلامت می‌کنیم، اما بیمه عمر و بازنشستگی نداریم، زیرا زندانی طبق قانون بعد از محکوم شدن از خدمات اجتماعی محروم می‌شود لذا اداره بعد از خروج تعبیه شده تا به وضعیت زندانیان پس از خروج رسیدگی کند.

جعفرقلی اضافه کرد: نزدیک ۸۰ درصد زندانیان دارای جرم‌های موادمخدر و سرقت هستند لذا شاغلان ما بیشتر از این دو نوع هستند و از زندانیان اقتصادی خیلی کمی هم نیرو داریم.


مبلغ ۸۴۸ میلیارد تومان دستمزد به زندانیان پرداخت شد

وی گفت: زندانیان درون زندان‌ها باتوجه به اینکه در برنامه‌های اصلاح و تربیت شرکت می‌کنند لذا ساعت کاری ۸ ساعته را نمی‌توانند در طول روز پرکنند از این حیث قابل مقایسه با افراد بیرون زندان نیستند. آن‌ها وقت دادگاه و ملاقات و مرخصی دارند. در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۲۲ میلیارد و در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۸۴۸ میلیارد تومان دستمزد به زندانیان پرداخت شد. بنا داریم شرایطی را فراهم‌کنیم تا شاهد میزان افزایش پرداختی‌ها باشیم.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: هزار و ۶۰۰ هکتار زمین مکانیزه در کنار زندان بزرگ با کمتر از ۲۰۰ نفر نیروی کار داریم و سالنی در قزلحصار داریم که ۷ هزار متر است و ۳۰۰ نفر در سالن دوچرخه سازی آن مشغول به‌کار هستند لذا طبق آمار در هر ۱۰ متر یک نفر زندانی شاغل است و در کشاورزی در هر هکتار یک نفر شاغل است. سمت و سوی سیاست‌های ما به سمت صنعتی شدن است.

وی گفت: از بانوان زندانی در قالب فعالیت‌های خیاطی و پوشاک داخل زندان و یا کارخانه‌داری که نیروی آن‌ها خانم‌ها هستند و امکان نظارت دارند برای اشتغال استفاده می‌شود.

جعفرقلی گفت: کمتر از ۳ درصد زندانیان کشور از بانوان هستند و اشتغال زندانیان زن در بیرون از زندان در تهران به‌خاطر وسعت و گستردگی آن صورت نمی‌گیرد، اما در دیگر استان‌ها انجام می‌شود.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: زندانیان قابل توجهی یا با حضور در کارگاه‌های فعال در زندان‌ها و یا به صورت اشتغال نشسته در بندها، اشتغال دارند و هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از زندانیان یعنی در حدود ۱۷ هزار نفر که باید حکم محکومیت خود را بگذرانند به دلیل دارا بودن شرایط لازم در کارخانه‌های سراسر کشور مشغول به کار هستند.

اختصاص تسهیلات بانکی برای اشتغال زندانیان

وی در پاسخ به سوال میزان که آیا امسال نیز تسهیلات بانکی برای اشتغال زندانیان اختصاص پیدا می‌کند، گفت: کارآفرینانی که قصد استفاده از نیروی کار زندانی دارند، می‌توانند از تسهیلات بانکی ارزان استفاده کنند تا زمینه اشتعال بیشتر زندانیان فراهم شود. البته یکسری موانع قانونی مانند سپردن وثیقه بیش از توانایی کارآفرین وجود دارد که با اخذ سیاست‌های جدید به دنبال رفع آن هستیم.

جعفرقلی درباره امکان افتتاح کارخانه‌هایی مثل کارخانه موتورسیکلت یا دوچرخه سازی گفت: ما صنعتی شدن را به عنوان سیاست پیگیری می‌کنیم. در استان قم شاهد ایجاد کارخانه موتورسیکلت در زندان بودیم. مشکل ما در حال حاضر این است که  برای  قطعاتی که وارد می‌شود مشکل داریم و به همین دلیل تولید کم شده است.

وی افزود: تعداد شاغلان در حوزه‌های اشتغال نشسته، پیرامون زندانها و رای باز و داخل کارگاه‌ها نیز ۴۳ هزار نفر است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *