نقش مواد مخدر در تشدید موج مرگ و میر در زندان‌های آمریکا

16:23 - 03 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۶۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقش مواد مخدر در تشدید موج مرگ و میر در زندان‌های آمریکا
مرگ‌ومیرهای ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در زندان‌های آمریکا به شکل فزاینده‌ای بر بحران مرگ‌ومیر زندانیان در این کشور دامن زده‌اند.

خبرگزاری میزان – سالانه تعداد بی‌شماری از زندانیان در زندان‌های سراسر آمریکا جان خود را از دست می‌دهند؛ با وجود این، هیچ رویه و سابقه‌ای در این باره وجود ندارد تا شمار دقیق زندانیان جان‌باخته را با دقت اعلام کند.

در عین حال، سیستم زندان‌های آمریکا از طریق آزاد کردن زندانیان بد حال و در آستانه مرگ، از قبول مسئولیت درمان یا در نهایت مرگ آن‌ها سر باز می‌زند.

مرگ در زندان‌های آمریکا به دلایل مختلف مانند دسترسی نداشتن به امکانات درمانی و بهداشتی، خشونت میان زندانیان یا خشونت کارکنان علیه زندانیان، خودکشی، گرمای شدید و بیش مصرفی یا سوءمصرف مواد مخدر جان زندانیان را می‌گیرد؛ این روند در سال‌های اخیر در زندان‌های آمریکا روند روبه‌رشد و نگران‌کننده‌ای داشته است.

نرخ بالا و روبه‌رشد مرگ‌ومیر زندانیان در آمریکا زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که این واقعیت مورد توجه قرار گیرد: آمریکا با داشتن جمعیت ۲ میلیون نفری از زندانیان، بزرگ‌ترین زندانبان جهان است.

کارشناسان آمریکایی تاکید دارند که نرخ فزاینده مرگ‌ومیر زندانیان نشان‌دهنده شکست سیستم زندان‌های دولتی در این کشور است.

آن‌ها می‌گویند که سیستم اداره زندان‌های آمریکا به گونه‌ای عمل می‌کند که این مراکز و کارکنانش در موضوع بحرانی مرگ‌ومیر زندانیان از مصونیت قانونی برخوردار باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که تقریبا نیمی از مرگ‌و‌میر‌های رخ داده در زندان‌های آمریکا به‌طور صحیح به دولت فدرال گزارش نمی‌شوند؛ ضمن اینکه در سطح ایالتی هیچ سازوکار اجرایی برای پاسخگویی وجود ندارد.

مرگ‌ومیر‌ها در زندان‌های آمریکا به دلایل مختلفی رخ می‌دهند؛ موضوع مواد مخدر از دو جهت خرید و فروش و بیش مصرفی سبب مرگ‌ومیر در زندان‌های آمریکا می‌شوند.

در ۷ ژوئن ۲۰۲۴ (۱۸ خرداد ۱۴۰۳) یک زندانی در پی درگیری بر سر مواد مخدر در زندان فدرال نیویورک کشته شد؛ این زندانی ۳۷ ساله هدف حمله با چاقو قرار گرفته بود.

قتل این زندانی در شرایطی صورت گرفت که شکایت‌ها درباره شرایط وحشتناک زندان بدنام بروکلین و کمبود شدید کارکنان این زندان طی سال‌های اخیر بالا گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند از آن جا که زندان‌های ایالتی و فدرال در آمریکا به شکل روزافزونی با چالش سوءمصرف مواد مخدر به‌ویژه مواد مخدر مصنوعی مواجه شده‌اند، شمار مرگ‌ومیر‌های ناشی از این امر در زندان‌های آمریکا در حال افزایش است و همین عامل نقش مهمی در افزایش شمار مرگ‌ومیر‌ها در زندان‌های این کشور داشته است.

مقیاس بحران مواد افیونی آمریکا برای ۲ دهه بر توانایی این کشور برای ارائه درمان به افراد نیازمند به آن، غلبه کرده است؛ این موضوع به‌طور ویژه در سیستم زندان‌های آمریکا صادق است.

زندان‌های آمریکا مراکزی هستند که مصرف مواد افیونی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی افراد حبس شده در آن است؛ آمار‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم یک نفر از هر ۶ نفر در زندان‌های آمریکا با اعتیاد به اکسی‌کدون، فنتانیل، هروئین یا مواد مخدر دیگر دست‌وپنجه نرم می‌کند.

براساس برآورد موسسه ملی سوء‌مصرف مواد مخدر آمریکا، دو سوم از ۲.۳ میلیون زندانی در این کشور به مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارند.

از آن‌جایی که قوانین فدرال آمریکا نحوه هزینه کردن بودجه درمانی را در زندان‌ها محدود می‌کند، بسیاری از این افراد زندانی نمی‌توانند درمان موثر پزشکی برای سوءمصرف مواد افیونی دریافت کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که با وجود ادعا‌های مقام‌های سیستم زندان‌های آمریکا، زندانیان مصرف‌کننده مواد مخدر بسیار بیشتر از مراقبت‌های بهداشتی، مجازات می‌شوند.

براساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۹، در سطح ملی آمریکا تقریبا ۸ درصد از افراد معیار‌های اختلال‌های مصرف مواد را داشتند، اما چنین اختلال‌هایی در میان افرادی که بازداشت می‌شوند (۴۱ درصد) و افراد زندانی در زندان‌های فدرال (۳۲ درصد) یا ایالتی (۴۹ درصد) بسیار شایع‌تر است.

این بدان معناست که تقریبا ۳ میلیون نفر مبتلا به اختلال‌های مصرف مواد مخدر در هر سال زندانی می‌شوند؛ دست‌کم ۲ میلیون نفر مبتلا به اختلال‌های مصرف مواد مخدر سالانه بازداشت می‌شوند و حدود نیم میلیون نفر در زندان‌های ایالتی و فدرال در زمان پذیرش معیار‌های چنین اختلال‌هایی را دارند.

گزارش اخیر وزارت دادگستری آمریکا در مورد مرگ زندانیان در زندان‌های فدرال این کشور نشان می‌دهد که یک سوم مرگ‌ومیر زندانیان به دلیل قاچاق مواد مخدر و اسلحه رخ می‌دهند؛ از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸، تعداد افرادی که بر اثر مسمومیت با مواد مخدر یا الکل در زندان‌های ایالتی جان خود را از دست داده اند بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *