سخنان کامل قالیباف در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

12:13 - 02 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۳۷۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
سخنان کامل قالیباف در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
سومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یک تیرماه برگزار شد و هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

خبرگزاری میزان - سومین برنامه مناظره با موضوع «مسائل فرهنگی و اجتماعی» در فاصله هفت روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، جمعه یک تیرماه برگزار شد.

سومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره که موضوع کلی آن «فرهنگی و اجتماعی» بود به ارائه دیدگاه‌های خود و نقد و بررسی رویکرد‌های دیگر نامزد‌ها پرداختند که در ادامه متن کامل صحبت‌های محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوالات کارشناسان را مشاهده می‌کنید.

اولین بخش از برنامه مناظره با موضوع «سبک زندگی» و سرفصل‌هایی از جمله تحکیم بنیان خانواده، افزایش نرخ موالید و کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مطرح شد که در این مناظره برای اعتلای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ارتقا هویت و اعتماد به نفس ملی هدفگذاری شد.

پرسش مردمی: من از رئیس جمهور آینده سوالم این است که من که شاغل هستم و بچه کوچک دارم برای مهد‌های کودک ارزان قیمت و مناسب چه برنامه‌ای دارند؟

پرسش مردمی: من سوالم از رئیس جمهور آینده این است که برای آینده جوانان چه برنامه‌ای دارند برای ازدواجشان حتی برخی از جوانانی که الان وضع مالی خوبی دارند، ولی تمایلی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند؟

پرسش مردمی: الان ما اعتراض داریم نسبت به این وضعیت، ما باید چطور اعتراضمان را نشان بدهیم که جز اغتشاشات نشان ندهد و به حقمان هم برسیم؟

لیلا مجدانی کارآفرین و جامعه شناس زنان: مظاهر آسیب‌های سبک زندگی را در جامعه امروز چه مواردی می‌بینند و آیا راهکار‌هایی برای این آسیب‌ها دیده‌اند در برنامه‌هایشان و اگر دیده‌اند راجع به این توضیحاتی ارائه بدهند؟

سمیرا فتح اللهی مدیر کانون جوانی جمعیت: حل مسئله آمار بالای سقط جنین در کشور را از راهکار‌های اصلی حل مشکل جمعیت در کشور می‌دانید؟ و برای حل آن راهکار و پاسخی را در نظردارید؟

فاطمه رحمانی فعال حوزه زنان: شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری در مقابل پدیده بی‌حجابی غیر از رویکرد و راهکار فرهنگی چه راهکار دیگری را مد نظرتان است؟

سوال: در این بخش نامزد‌های محترم به این سوالات پاسخ خواهند داد که برنامه شما برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه سبک زندگی و تقویت سرمایه اجتماعی مانند خانواده افزایش نرخ ازدواج و جمعیت چیست؟ جناب آقای قالیباف فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام دارم به همه زنان و مردان سرزمینم توفیق داریم، امشب در بحث مهم زن و خانواده چند دقیقه‌ای صحبت کنم بدون شک امروز خانواده مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد مخصوصاً در دولت چهاردهم مورد توجه ما است ما یا باید یک نگاه فردگرایی داشته باشیم یا یک نگاه در جامعه ما بر این باور هستیم انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی بر این باور است که آنجایی که باید مورد توجه باشد.

خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود اگر ایران قوی می‌خواهیم خانواده قوی می‌خواهیم و شک نکنیم که اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است زن محور این حرکت است در خانواده آنچه که برای ما مهم است نقش زن است ما حتماً نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم، ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است.

برای ما نقش زنان مهم است امروز در خانواده زن به عنوان مادر، زن به عنوان همسر، زن به عنوان تربیت کننده فرزندان، زن به عنوان مادرخرج در خانه، واقعیت این است که امروز هر بی تدبیری، هر اشکال، هر مشکلات اقتصادی که می‌بینیم زن است که در خانواده جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا سطح خانواده را انجام می‌دهد تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است، حتی بعد از این که فرزندانش را بزرگ می‌کند هنوز دغدغه شغل آن ها، زندگی آن‌ها و خانه آن‌ها را دارد.

ما نکته مهمی که باید استفاده کنیم انقلاب این فرصت را داد و این فرصت را امام ما و شهدای ما فراهم کردند که خانم‌ها به اجتماع آمدند من در دولت چهاردهم این قول را می‌دهم که به گونه‌ای عمل کنیم که زنانمان را در یک دوراهی قرار ندهیم که به آن‌ها بگوییم یا زن خانه‌دار باش یا رشد علمی و اجتماعی و مدیریتی داشته باش و تاثیر در جامعه ما حتماً باید هر دو را بدون شک برای زنانمان فراهم کنیم.

آن‌ها خودشان هستند که انتخاب کنند هر دوی آن‌ها را یا هر کدام از آن‌ها را قدرت انتخاب بدهیم. یکی از مشکلاتی که ما اینجا داریم وقتی در محیط یا در خانواده یا هر موضوعی که موضوع مربوط به زنان است خود عنصر فرهنگ زنانه‌ترین عنصر در این بخش است که باید به آن توجه کنیم وقتی که من شهردار تهران بودم این کامل مشهود بود.

هر نشستی که ما می‌گذاریم می‌خواهیم در رابطه با زنان موضوعی باشد همه مردان می‌نشینیم برای زنان می‌خواهیم تصمیم بگیریم حتی گاهی اوقات به این هم توجه نداریم که ما هر جلسه‌ای می‌گذاریم ذینفعانی دارند یک قشر یا مجموعه‌ای هستند آن‌ها را دعوت می‌کنیم، ولی در موضوع زنان متاسفانه می‌بینیم این غفلت اتفاق می‌افتد؛ لذا بنده بر این اعتقاد هستم که اگر می‌خواهیم اهمیت زن را بدانیم بگویم در دوران کرونا ببینید زنان ما در خانواده پرستار بودند، مسئول اقتصاد بودند، معلم بچه‌ها بودند، مسئول تربیت بچه‌ها بود ببینید این اهمیت زن است زن پیشران پیشرفت ایران عزیز ما است.

سوال: نوبت اول از مرحله اول پشت سر گذاشتیم و در این نوبت نامزد‌های محترم فرصت دارند و به مدت چهار دقیقه نظرات و دیدگاهشان را راجع به نظرات و دیدگاه دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایید جناب آقای قالیباف فرصت چهار دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

 

بد پوششی و بی‌حجابی آفت خانواده و آفت جامعه ماست

قالیباف: خوب من در بخش دوم می‌خواهم به این اشاره بکنم که حتماً بد پوششی و بی‌حجابی آفت خانواده و آفت جامعه ماست و ما نباید اجازه بدهیم که این اتفاق بیفتد ولی مهم این است که چگونه؟ نگاه کنید الان اشاره کردند که لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرند جناب آقای پورمحمدی خوب این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده در مسیر خودش است ولی این قانون دارد همه بخشش به سمت کار‌های ایجابی هست که انجام بشود همین الان اگر مشکلات است همه می‌دانیم وقتی می‌گوییم چگونه یعنی نمی‌شود این را بدون احترام خدایی نکرده با تنش و با خشونت هر کدوم از این کار‌ها حتماً محکوم است ولی وقتی که مسئولین مربوطه مثل مردم و مثل جامعه و مثل خانواده‌ها این دغدغه را ندارند این اتفاق می‌افتد ما سی و یک و سی و دو دستگاه داریم که قانون مسئولشان کرده همه هم نقش فرهنگی و پیشگیری و این بحث را باید انجام دهند کارهایشان را انجام نمی‌دهند خلاصه می‌شود در یک دستگاه در پلیس ما بعد این بعضی وقت‌ها اتفاقات این‌گونه می‌افتد که هیچکدوم از ما‌ها نمی‌پسندیم نباید هم اینطوری باشد حتماً با چنین رفتار‌هایی را باید جلویش را بگیریم، دقت کنیم من خواهش می‌کنم من می‌خواهم بگویم حرف‌هایی که اینجا زدم حداقل بنده با باورم بوده نگاه کنید ما در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده رو ایستادیم، تصویب شده بعد از پانزده سال دیگر منتظر بوده در بخش بعدی مربوط به لایحه مبارزه با خشونت در منزل و در بیرون ظلمی که به زن‌ها می‌شود الان هم در کمیسیون‌ها تصویب شده در صحن مجلس است یعنی الان در دستور است که بلافاصله مراحل سیر خودش انجام شود.

در شهرداری تهران بودم مرکز مداخله برای زنان اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد یک مرد ناجوانمردی پیدا شد او را از خونه انداخت بیرون شب کجا برود من مرکز مداخله را درست کرده بودم با یک تلفن شب می‌آمد آنجا با آسایش باید کارش را دنبال می‌کردیم که دچار عارضه بعدی نشود ما شه را دخت درست کردیم برای دخترها، ما شهربانو را درست کردیم برای اوقات فراغت زنان، ما محدود کودک را درست کردیم در همه محلات که زن‌ها که همه کار‌های خانه را انجام می‌دهند و باید بچه را نگه دارند حداقل دو ساعت بچه‌اشان را بگذارند مهدکودک بتوانند بروند به خودشان برسند و استراحتی داشته باشند و ورزش را برای زنان، ما میبینم مردان همه صبح جمعه کوه برویم، استخر برویم ما استخر‌ها را درست کردیم دو تا استخر کنار هم که زن با دخترش، با شوهر با یک ماشین بیایند بروند استخر ورزش، پارک‌هایی را درست کردیم خاص بانوان در شهر و شهر را با نگاه زنانه مدیریتش کردیم نه با یک نگاه مردانه و مردسالار شهر درست کنیم ما زنان سرپرست خانوار در خونه هستند همسر خانه هستند، مسئول اقتصاد هستند ما زنان سرپرست خانوار را  به شدت در حوزه اقتصاد، توانمند سازی، مراکز، بیش از صد و بیست مرکز کوثر برای اینها درست شد.

امروز بعضی از اینها در تولید هر کدام بیش از دویست کارگر امروز دارند یک بخشی را و  کارآفرین شدند کار انجام می‌شود  ما زن را در پلیس به گونه‌ای رفتار کردیم که در سلسله مراتب به فرماندهی درجه گرفت،  مسلط شد و درجه در حقیقت نظامی گرفته لذا من می‌خواهم بگویم الان هم در برنامه هفتم جامعه هدف ما خانواده است و امروز هم در پیش بینییکه انجام دادیم  تاکید بر اینکه سفره خانواده کوچک نشود به خاطر این که در حقیقت داریم زن خانواده را مورد حمایت قرار دهیم.

مجری: مرحله اول پشت سر گذاشتیم، با آغاز در مرحله دوم در موضوع حمکرانی در فضای مجازی است، نحوه حکمرانی رسانه و فضای مجازی و توجه به حقوق شهروندی این موضوع بخش از مناظره است.

برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف کرده است که اقداماتی را انجام دهد تا در طول اجرای برنامه ۵ ساله حداقل شصت درصد اهداف سند راهبری جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی محقق شود از جمله این تکالیف حمایت از تولید محتوای مجازی با هدف مواجه موثر با جنگ ترکیبی دشمنان انقلاب اسلامی است.

نامزد‌ها در این بخش از مناظره برنامه‌های اجرایی خودشان برای پیاده سازی این موضوع توضیح دادند.

سوال: فضای مجازی که در جامعه رواج دارد مثل تلگرام و واتس‌آپ عموما محتوای ضد اخلاقی و امنیتی دیده می‌شود برنامه‌شان برای اینترنت ملی و شبکه داخل کشوری چیست؟

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره کسب و کار‌های مجازی: امروزه نیاز مردم به خرید اینترنتی و استفاده از خدماتی که از کار آنلاین رشد بسیاری زیادی داشته است، چه راهکاری رای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کار‌های آنلاین دارید؟

احسان شاه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه: اینترنت گرچه خطر‌های زیادی را متوجه جامعه ما کرده است هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی، اما فرصت‌های خیلی زیادی در اختیار ما قرار داده است، ما ایرانی‌ها همیشه اهل ارتباط بودیم و ارتباط برای ما سودمند بوده است، برنامه‌های کاندید‌ها برای ساماندهی فضای مجازی و بیشینه سازی برای استفاده از فرصت‌هایی که فضای مجازی برای ما فراهم می‌آورد چیست؟

بهاره آروین، عضو هیئت علمی دانشگاه: سیاست شفاف نمایندگان برای مواجه با فیلترینگ به ویژه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب چیست و چگونه مردم را از استفاده روزمره و دائمی از فیلترشکن‌ها بی نیاز کنند؟

سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: سواد مجازی، سواد هوش مصنوعی حداقل سه سطح مهم پیدا کرده است، سطح سواد عمومی مجازی، سطح سواد تخصصی مجازی و سطح سواد اختصاصی مجازی، این که بعضی از کاندیدا‌ها صرفا فضای مجازی را بحثش را به فیلترینگ و غیر فیلترینگ تقسیم می‌کنند، به نظر می‌آید به ابعاد موضوع توجه نکردند، ابعاد و جزئیات این سواد را چقدر توجه کردید؟

مجری: سوال اصلی این است که راهکار شما برای استفاده حداکثری از فرصت‌های حوزه فضای مجازی به خصوص در حوزه گسترش شبکه ملی اطلاعات و هوش مصنوعی و همزمان به حداقل رساندن آسیب‌های فضای مجازی چیست؟

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری: فضای مجازی بحث بسیار مهمی است و از اولین نکته‌ای که همه ما باید توجه کنیم بنده بر این باور هستم که فضای مجازی فضای زندگی مردم در همه ابعاد خودش، درست همین که در فضای واقعی و حقیقی هست، مردم عین این را در فضای مجازی دارند زندگی می‌کنند و این را باید درک کنیم که متوجه شویم چگونه می‌خواهیم تصمیم بگیریم.

بنده با موضوع فیلترینگ مخالف هستم

بنده خیلی روشن این را بگویم که حتما با موضوع فیلترینگ مخالف هستم، چون خطرات زیادی و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت، به هر حال این جا یک فرصت است برای ما، ما در یک شرایطی یک تصمیمی می‌گیریم و آن را تبدیل به تهدید می‌کنیم، البته این جا یک استثناء کنم، مثل سال ۱۴۰۱ موضوعات امنیتی داریم و در همه دنیا و در همه جا امنیت اولویت است و آن بحثش جداست، ولی در بقیه شرایط نباید این گونه باشد، البته در فضای مجازی حتما حکمرانی در فضای مجازی یک ضرورت دارد، مثل در همین زندگی معمولی خودمان، هر کاری امروز شما می‌دانید ما وقتی موضوع مان اقتصاد است، الان بخش عمده اقتصاد در این فضای مجازی هست که باید به آن استفاده کنیم، ما الان این جا حرف از فرهنگ می‌زنیم، خوب فرهنگ در حقیقت واقعیتش این است که مردم خودشان تولیدش می‌کنند، خودشان هم مصرفش می‌کنند.

دولت‌ها باید آن را ناوبری کنند، دولت‌ها باید آن را تولی گری کنند، آن را باید هدایت کنند، ما الان بحث از فرهنگ می‌زنیم، سه بخش است، یک بخش فرهنگ حوزه مربوط به کالا‌ها و تولیدات فرهنگی است، امروز نگاه کنید ما پنجره طلایی جمعیتی داریم در همین توان نیرو‌های متخصص و حرفه‌ای در فضای مجازی.

الان بچه‌های ما در عرصه دنیا و در حوزه گیم، می‌توانند در طراز دنیا حرکت کنند، خوب ما الان با این سرعت اینترنت و با این رفتار فیلترینگ که بعد از این که فیلتر کردیم از وی پی ان‌ها و فیلترینگ از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است، یعنی به جای محصورسازی خطر را بیشتر کردیم، هم خسارت اقتصادی و مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی و رفتاری دیدیم. ذهن نوجوانانی که امروز می‌توانند یک تولید باشند، می‌توانیم فرهنگ فارسی و فرهنگ انقلاب به همه کجا ببریم، نمی‌خواهم نام ببرم، بعضی از کشور‌ها نگاه کنیم چگونه در فضای مجازی آمدند تاثیر گذاشتند روی جوان‌های ما، این فرصت‌ها را داریم از دست می‌دهیم، به طور قطع بدانید ما در مجلس و در دولت سیزدهم همه مصمم شدیم که شبکه ملی اطلاعات باید تشکیل شود و با حول و قوه الهی بالای ۷۵ درصد این مسئله پیش رفته است و حتما در آینده نزدیک سرعت اینترنت حتما حل می‌شود و این اعصاب خوردی از مردم برداشته می‌شود، ولی با رعایت حکمرانی که هست یعنی دولت باید تضمین کننده حقوق مادی و معنوی باشد.

یکی از نگرانی‌هایی که می‌روند به سمت سکو‌های خارجی احساس ناامنی می‌کنند، حضرت آقا این جا حکم و فتوا دادند، دخالت در زندگی مردم حرام شرعی است، در فضای مجازی حرام شرعی است. این را باید تضمین کنیم، هم سرعت را حل کنیم و هم با حکمرانی درست از فرصت‌های فضای مجازی باید استفاده کنیم. این اگر نکنیم هم خسارت فرهنگی می‌بینیم، هم خسارت مالی.

سوال: نوبت دوم و نقد نظر دیگر نامزد‌های محترم فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب آقای قالیباف بفرمایید؟

قالیباف: من یک نکته را می‌خواهم اشاره کنم که به نظر من ما وقتی که حرف از این می‌زنند که آنکه مدیریت و یک مدیر قوی و تجربه و آگاه و بسیار موثر است، نمونه‌های متعددی را می‌توانیم بگوییم همینطور که اشاره شد مثلاً در خودروسازی می‌بینیم که چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هرگز خودروساز نشدیم اگر با همین سیاست هم برویم جلو هیچ وقت خودروساز نمی‌شویم ما در حوزه فضای مجازی هم دچار یک اشکالی اینگونه شده‌ایم نگاه کنید امروز همه سیاست‌های کلانی که برای یک جهش در یک امر مهمی در این عرصه فناوری باید انجام شود سیاست‌های کلانش همه مصوب شده و در شورای عالی فضای مجازی هم روشن است، ولی واقعاً ما در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکل هستیم حالا آقای پورمحمدی می‌فرمایند ولی شما در دولت یازدهم و دوازدهم نگاه کنید ببینید در بحث شبکه ملی اطلاعات در دهه‌های گذشته چه کاری انجام دادید زیر ۵۰ درصد هم ما نتوانستیم زیر ۳۰ و خورده‌ای درصد پیشرفت داشتیم شبکه ملی اساس کار است در فضای مجازی برای امنیتش برای سرعتش برای خدمتش برای تحول اقتصادیش این کار را نکردید، ولی واقعاً دولت سیزدهم این کار را کرد در مجلس دولت سیزدهم و مجلس یازدهم هیچ محدودیتی برای شبکه ملی اینترنت نگذاشتند شخصاً از روز اولی که دولت سیزدهم آمده این فضا را باز کردیم امروز پیشرفت بالای ۷۵ درصد است یعنی حتماً ما یک سال دیگر به این دست پیدا می‌کنیم

شفاف‌سازی ، هوشمندسازی و مردمی‌سازی سه سیاست قطعی ماست

 ولی نگاه کنید ما در اینجا الان این فضا یعنی وقتی که ما بله ما سرور‌ها را بیاوریم داخل چرا سرور‌ها را نمی‌آوریم داخل به خاطر اینکه ما نتوانستیم تضمین کنیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را در حوزه فضای مجازی آنها حسشان این است که اگر این در خارج باشد بهتر از اینجا است ما این باور را باید با کلاممان با عملمان نشان بدهیم مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه‌های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است مثل همان حکمی که حضرت امام در بحث عینی اشاره کردند آقای زاکانی ما باید این باور را به وجود بیاوریم نگاه کنید، اینجا ضعف ما است ما بزرگترین گفتم پنجره طلایی را داریم متخصص‌ترین در هوش مصنوعی در نرم‌افزار در سخت افزار در حوزه اقتصاد دیجیتالی ما در حوزه تحریم چالش اقتصادی داریم اصلاً فضای اقتصاد دیجیتال فضای رمز ارز‌ها فرصت بزرگ دور زدن تحریم است ما خودمان خودمان را تحریم کردیم این را البته در مجلس تبدیل به قانون کردیم و داریم کارش را پیگیری می‌کنیم.

ما حرف از عدالت می‌زنیم در بستر فضای مجازی امکان‌پذیر است حرف از مبارزه با فساد می‌زنیم اینجا است در اینکه سیستم‌های بروکراسی را اصلاح کنیم کوچک سازی دولت کاهش هزینه همه اینها اینجا است ولی ما برای این شفاف سازی و هوشمندسازی و مردمی‌سازی که سه سیاست قطعی است که من از جهت مدیریتی در هر کجا بودم اینها را دنبال می‌کنم متأسفانه انجام نشده پراکنده کاری در اینجا صورت گرفته و ما در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف سازی هوشمندسازی مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی هستیم و ما کسب و کار دنبال می‌کنیم هر کدام از این بحث‌ها را داریم دنبال می‌کنیم، فضای جهشی آنها که از آنالوگ تبدیل به دیجیتال بشویم و رشد خوب و بهره وری کنیم در این فضا است.

مجری: محور مهم در این مرحله از مناظره؛ سیاست‌گذاری در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری است. در برنامه پنج ساله هفتم؛ هدف‌گذاری شده برای اعتلای فرهنگ عمومی، ارتقای هویت ملی، روحیه مقاومت و تحکیم سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ضمن افزایش ۲۵ درصدی نرخ رشد متوسط مؤسسات فرهنگی و هنری، باید هر سال ۲۰ فیلم سینمایی فاخر هم تولید شود. نامزد‌ها در این مرحله از برنامه مناظره، برنامه‌های اجرایی خود را برای پیاده‌سازی این موضوع ارائه خواهند کرد.

 

حمایت بی قید و شرط از پلتفرم‌های داخلی موفق/ در بحث تولید محتوا بشدت عقبیم

قالیباف: من در حوزه فضای مجازی، چون ارتباط با این بحث هم دارد یک نکته‌ای عرض کنم؛ من در آن جا اشاره کردم که حتماً فضای مجازی، فضای زندگی افراد دارند در همه ابعاد و ساحت‌های خود زندگی می‌کنند، من یک وقتی رفته بودم دهدشت، شب؛ تاریک که شد، تقریباً آن جا تعطیل بود، کسی نبود، ولی دیدم یک جایی یک چراغی است و فعالیت می‌کنند، دیدم یک خانم دهدشتی در ساعت ۱۰ شب دارد با اینترنت خلاصه فروش کار‌های دستی خود را انجام می‌داد. خیلی خوشحال شدم، به او گفتم، او به من گفت که من یک نگرانی دارم؛ این کار را خودم استفاده می‌کنم، ولی نگران بچه ام هستم که بعد چه اتفاقی ممکن است در حاشیه؛ آسیب باشد.

آقای جلیلی هم اشاره کردند که به هر حال ما در اینترنت، آن مصون‌سازی را می‌خواهیم، ولی محدودیت را نمی‌خواهیم، یعنی این فرصت‌ها؛ تهدیداتش را باید توجه کنیم. من تجربه‌ای دارم؛ عضو شورای عالی فضای مجازی بودم به خاطر این که در مجلس بودم، روشن پنج نکته است، من این‌جا کاربردی می‌خواهم بگویم که با این طرح می‌شود دنبال کرد و در دولت چهاردهم به این بپردازیم. یکی ما بدون شک باید از پلتفرم‌های داخلی خود که موفق هستند، بی‌قید و شرط این‌ها را حمایت کنیم. مثل نشان، مثل بله، مثل ایتا، مثل این فرصت‌هایی که این جا واقعا وجود دارد. نکته دوم باید کسب و کار را باید امنیتش را برقرار کنیم تقویتش هم کنیم این باز احتیاج به این دارد که باید یک شورایی در خود شورای عالی فضای مجازی گروهی باشد که بر روی کار نظارت و پیگیری کند.

یکی از موضوعات مهمی که به شدت از آن عقبیم بحث تولید محتواست. الان داریم شبکه اینترنت کار را دنبال می‌کنیم زیرساخت‌ها را آماده می‌کنیم، ولی تولید محتوا دولت باید از تولید محتوا کمک کند حمایت کند و پاداش بدهد کسی که در این‌ها تولید محتوا انجام می‌شود و چهارم هم یک نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی که این دغدغه‌ای که گفتم از خانواده‌ها برداشته شود مخصوصا برای نیرو‌های نوجوانمان و این بحث هم قبلا بوده به نظرم در اجرایش کندی شد همان موقع بحث بود که ما حتما با یک پلت فرم خارجی که می‌توانیم با هم باشیم حتما مشارکت کند و مشارکتی در این پلت فرمی در حوزه‌های پلت فرم اجتماعی و بحث پیام رسان‌ها داشته باشید.

نکته‌ای که می‌خواهم این جا اشاره کنم بحث مربوط به عدالت فرهنگی و هنری است نگاه کنید ما به هر حال همه کجا عدالت اساس است حتما در حوزه فرهنگی هم و هنری هم این مهم است ما به هر حال باید بپذیریم که ما یک فرصت‌هایی در تهران داریم که این فرصت‌ها را کمتر در شهرستان‌ها داریم مثلا فرض کنید در بوشهر استعداد‌هایی مثلا پیدا می‌شود که جوانان فعال در حوزه موسیقی در حوزه هنری هستند طبیعتا حتما یک جوانی هم در همین حوزه می‌تواند فعال باشد مثلا در تهران، ولی در مثلا شمال تهران زندگی می‌کند واقعا در عرصه هنر و موسیقی ما چگونه می‌توانیم یک عدالت را در این که بتواند این ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد بالفعل می‌کند بتواند این را نمایش بدهد فکر می‌کنم یکی از چالش‌های ما چالش‌ها در حوزه عدالت فرهنگی است در همین تهران در محلات چهره‌هایی بودند که هیچ شناخته شده نبودند، ولی جشنواره‌هایی که برگزار می‌شد در خود همین تهران در محلات چهره‌هایی بودند که از این فرصت‌ها برایشان برخوردار نبود.

مجری: در نوبت دوم فرصت نقد نظر دیگر نامزد‌ها از سوی هر یک از نامزد‌ها فراهم است به مدت ۴ دقیقه آقای قالیباف شروع شد.

 

فرهنگ باید از تصمیمات سیاسی و سیاست زدگی دور بماند

قالیباف: در بخش اول صحبت در انتها اشاره کردم به بحث عدالت در عرصه فرهنگ و هنر، نکته دومی که می‌خواهم اشاره کنم به آن توجه کنیم، این که تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی یا به تعبیری سیاست زدگی دور کنیم و تحت تاثیر قرار ندهیم که آسیب نبینیم، نگاه کنید فرهنگ خودش ساحتی دارد، صاحبانی دارد، افرادی دارد، من اشاره کردم پیشکسوتانی دارد و مثل بقیه در حقیقت می‌خواهم این را بگویم که اگر ما مثلا به عنوان یک سیاست مدار در حوزه بهداشت و درمان، چه چیز‌هایی را دخالت کنیم، قطعا آن بخش‌های صرف تخصصی حتما اهل خود آن فن و آن تخصص برای آن دنبال خواهند کرد.

البته که ما در حوزه فرهنگ همان طور که اشاره کردم، فرهنگ را هم مردم خودشان تولید می‌کنند و هم خودشان مصرف می‌کنند، چون بحثی بود که دولت این جا چه نقشی دارد، دولت باید کار تولی گری و ناوبری این را انجام بدهد و در کنار این باید توجه کنیم که وقتی حرف از فرهنگ می‌زنیم ما به زیرساخت آن جا، به خود هنرمند و اهالی فرهنگ آن جا، بحث معیشت آن‌ها و بحث محتواست. این‌ها چهار رکنی است که این جا انجام می‌شود، دقیقا ما باید اقداماتی را انجام دهیم، بنده به عنوان یک خدمتگزار در ۱۲ سالی که در شهرداری تهران توفیق خدمت داشتم با همین نگاه به موضوع فرهنگ نگاه کردم، یک وقتی یکی از عزیزان گفته بود که آقای قالیباف شما استاد سازه هستی، ولی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه فرهنگ و هنر و مسایل اجتماعی کاری نکردی، از قضا معتقدیم در شهر تهران همین تولید کار فرهنگی با کمک مردم و زیرساخت‌هایی که این جا لازم داشت و بعد فرصت‌هایی که فراهم شد، کتابخانه تشکیل نشود ما بیش از ۳۶۰ کتابخانه این شهر صاحب شد، کتابخانه شبانه روزی صاحبش شد، کتابخانه الکترونیکی تخصصی برای کل کشور دسترسی ایجاد شد، در عرصه هنر چند دهه هزار صندلی سینما، سالن‌های تئاتری که در سطح کشور‌های پیشرفته با استاندارد‌های روز این‌ها ساخته شد.

در کنار آن در حقیقت سرا‌های محله، در کنار فرصت‌هایی که فراهم شد، در مرااکز فرهنگی بزرگ، مساجد، حسینیه‌ها و هر آن چه که لازمه این حرکت بود، که کمک کند به بحث محتوایی، بستر را فراهم کند، حمایت مالی، انجام شود با رویکردی که باید به آن توجه کنیم و این‌ها اساس کار است.یا در حوزه فرهنگی حتما ما یک رویکردی داریم در بخش‌های هویتی و در بخش سازه‌های تمدنی، شما نگاه کنید موضوعات مثل باغ موزه دفاع مقدس، باغ کتاب، که در طراز بین المللی هستند، این‌ها فرصت‌هایی است که ما نیاز داریم این کار را و حتما از ما پذیرفته نیست که امروز استانی داشته باشیم که یک دانه سینما هم نداشته باشد، باید تلاش کنیم این عدالت در همه بخش‌ها توسعه بدهیم و بتوانیم این کار را انجام دهیم، ما در دولت چهاردهم ما خودمان را مکلف می‌دانیم که این را در گستره ملی تحقق بدهیم.

سوال: به این ترتیب به پایان مرحله سوم و مجموع مراحل سه‌گانه رسیدیم ما در مجموع در سه مرحله برنامه سوم مناظره در مرحله اول به موضوع سبک زندگی پرداختیم در مرحله دوم به موضوع حکمرانی فضای مجازی و در مرحله سوم راجع به تولیدات فرهنگی و هنری صحبت کردیم و نامزد‌های محترم در زمان‌های مقرر ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خودشان راجع به دیگر دیدگاه‌ها این فرصت را داشتند که نظرات خودشان را اعلام بفرمایند.

آقای قالیباف با کسر زمان‌های اضافه در مجموع شما ۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه فرصت جمع‌بندی دارید.

 

با ایجاد یک سازمان نظام فرهنگی اجازه دهیم اهالی فرهنگ و هنر خودشان مدیریت کنند

قالیباف: بنده معتقد هستم که در حوزه فرهنگ یکی از اشکالات ما این است که توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب فارغ از اینکه ایشان رهبر ما هستند، ولی بدون شک یک شخصیت بی‌نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و نه تنها در ایران بلکه در دنیا در این عرصه شناخته شده هستند ایشان توصیه‌ای داشتند من خاطرم است در سال ۹۵ در ابتدای سال اشاره کردند به همه کسانی که مدیران فرهنگی هستند که متنشان اینگونه است که هزاران مجموعه خود جوش مردمی که کار فرهنگی می‌کنند باید روز به روز توسعه پیدا کنند و دستگاه‌های دولتی باید به این‌ها کمک کنند. حالا واقعا این نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب به عنوان یک فرد صاحب نظر اختصاصی در حوزه فرهنگ و هنر ما به عنوان مدیران فرهنگی با این چه کردیم، واقعا آیا امروز ما امکانات و پول کم داشتیم یا امکاناتمان را به گونه‌ای مدیریت کردیم که اگر شما بخش عمده‌ای از سازمان‌های فرهنگی ما را در جا‌های مختلف نگاه کنید قریب به ۹۰ درصد پولشان هزینه جاری خودشان است چیزی برای کار فرهنگی و هنری باقی نمی‌ماند.

چرا ما این فرصت را به نیرو‌های خلاق و جوان در حلقه‌های میانی ندهیم، در مراکز مردمی که در کانون‌هایی از شهر و روستا، از دانشگاه و مدرسه از محله، از قشر‌های مختلف علاقه‌ای که مردم دارند چرا این اتفاق را انجام ندهیم؟ مثال می‌زنم ما ۱۰۰ میلیون تومان می‌دهیم به دستگاه فرهنگی و خروجی ۱۰ میلیون تومان ندارند، ولی اگر ۱۰ میلیون تومان بدهیم به این مجموعه‌ها ۱۰۰ میلیون تومان این‌ها خروجی به ما خواهند داد. اگر این امکان را به یک نویسنده زبردست بدهیم، به یک هنرمند زبردست بدهیم در بخش‌های مختلف آن‌ها معجزه می‌کنند کار را متحول می‌کنند ما به آن‌ها توجه نکردیم من نمی‌گویم که خدای نکرده آن پول میل می‌شود هرگز، ولی قطعاً حیف می‌شود.

اجازه بدهید مردمی‌سازی را همین طور که در اقتصاد داریم دنبال می‌کنیم که متاسفانه نکردیم و اساس کار ما در دولت چهاردهم این است در دولت خدمت و پیشرفت در این فرهنگ هم این گونه باشیم پیشنهادم این است که چطور ما سازمان نظام پزشکی داریم، چطور سازمان نظام مهندسی داریم حتماً یک سازمان نظام فرهنگی داشته باشیم، اجازه بدهیم اهالی فرهنگ و هنر خودشان این را مدیریت کنند از یک هنرمندی که در تهران است تا یک بچه روستایی که در یک روستای دور افتاده با استعداد است این‌ها بتوانند تحت یک مجموعه کار خودشان را انجام بدهند. واقعا فرهنگ غوغا می‌کند اگر من بخواهم بگویم در زمان نیروی انتظامی حتماً شما یادتان است داوود خطر و سیا ساکتی، خواب و بیدار شما فکر می‌کردید که مردم عزیز و با فرهنگ ما در یک دوره کمتر از ۷۰ روز بیش از ۸۰ درصد مردم کمربند ببندند، این اثر هنر و هنر هنرمندان است. وقتی که ما می‌توانیم این را به فرهنگ کار، به فرهنگ تولید و فرهنگ مصرف و به فرهنگ همدلی منتقل کنیم، ما به فرهنگ بی توجهی کردیم و ظرفیت فرهنگ را نشناختیم ما در دولت خدمت و پیشرفت این را به عرصه صاحب نظران می‌دهیم و از همه مواعد آن برای تحول...

انتهای پیام/



منصور نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
0
0
سلام . پیشنهاداتی برای طرح در مناظره دارم و اطمینان دارم در جلب آرا خاکستری و توده مردم و مرددین بسیار مفید و موثر هست
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *