سخنان کامل قاضی زاده هاشمی در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

13:25 - 01 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۱۸۴
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنان کامل قاضی زاده هاشمی در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
دومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ۳۱ خردادماه برگزار شد و هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور در زمینه نحوه خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت، پرداختند.

خبرگزاری میزان - دومین برنامه مناظره با موضوع «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» در فاصله هشت روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.

دومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره با موضوع اقتصادی به ارائه دیدگاه‌های خود و نقد و بررسی رویکرد‌های دیگر نامزد‌ها پرداختند که در ادامه متن کامل صحبت‌های سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالات کارشناسان را مشاهده می‌کنید.

اولین بخش از برنامه مناظره، در حوزه اقتصاد با سرفصل خدمات رسانی عدالت محور دولت و در نوبت اول و مرحله اول موضوع سیاست گذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و رفع فقر مطرح شد. محور این بخش از مناظره سیاست گذاری در حوزه یارانه‌ها، رفع فقر مطلق و محرومیت زدایی بود.

سوال: موضوعات مطرح شده در سوالات را در سه سوال کلی می‌توانیم خلاصه کنیم، یکی این که برنامه دولت شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها از جمله یارانه‌های نقدی نان، انرژی و کالای اساسی چیست؟ به نظر شما یارانه باید به تولید کننده پرداخت شود یا مصرف کننده نهایی؟ برنامه دولت شما برای محرومیت‌زدایی و فقر مطلق چیست؟

قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای سخنان گفت: عرض سلام و ادب دارم به ساحت قدسی آقا مولایمان علی ابن موسی الرضا (ع)، با یاد امام شهیدان و شهدای انقلاب اسلامی، شهدای پرواز اردیبهشت به ویژه شهید رئیسی عزیز آغاز می‌کنم، در ابتدا پیروزی تیم والیبال ایران را در دو بازی با آمریکا و هلند را تبریک می‌گویم که به دنبال تعویض یک مربی خارجی و آوردن یک مربی ایرانی اتفاق افتاد، ماحصل اعتماد به درون، پیروزی‌های بزرگ است. همانطور که پیامبر اکرم (ص) و در شرع مقدس ما آمده فقر امر نامطلوبی است، اسلام جامعه را مرفه می‌داند فقر را معادل بی‌ایمانی می‌شمارد، لذا وظیفه حکومت اسلامی این است که نگذارد فقر در جامعه ریشه بدواند، ولی باید نوعی برنامه‌ریزی کند که نگذارد برخورد با ریشه‌های فقر اتفاق بیفتد ضمن این که باید دستگیری کند کسانی که به هر دلیلی امکان تامین معاش خودشان را ندارند.

در دهه ۹۰ سفره ایرانی‌ها ۳۰ درصد کوچک شد

قاضی‌زاده هاشمی: متاسفانه ما در دهه ۹۰ اوضاع خوبی را طی نکردیم رشد اقتصادی ما، چون منفی شد یا نزدیک به صفر شد، ولی ماحصل آن این شد که سی درصد سفره ایرانیان به طور کلی کوچک شد و متاسفانه با این که برنامه‌های فقرزدایی در دولت قبل از آن ضریب جینی را کمی اصلاح کرده بود متاسفانه باز ضریب جینی رشد پیدا کرد و شکاف طبقاتی بیشتر شد.۱۰۰ میلیارد دلار ما تقریبا در آن دهه توزیع کردیم، اما ماحصل آن افزایش رفاه عمومی جامعه نشد و به نفع کسانی اتفاق افتاد که یا در قاچاق سوخت بودند یا می‌توانستند در این زنجیره از یارانه بیشتر استفاده کنند، به مشترکین پرمصرف انرژی و آن شبکه انرژی به عبارت بهتر تعلق گرفت. قطعی برق تابستان و زمستان و گاز و این‌ها را که شما بهتر از من می‌دانید و الان کار به جایی رسیده که ما بخشی از حامل‌های انرژی را هم باید وارد کنیم، لازمه آن این است که ما حتماً ساز و کارهایمان را در این بخش یک اصلاح جدی کنیم. الان ۳۰ درصد جمعیت ایران درآمدی کمتر از ۱۲ میلیون تومان دارند که نیاز به کمک دارند، از این ۳۰ درصد نیمی از آن‌ها فاقد یک شاغل در خانه‌شان هستند یعنی در جمعیت خانوار حتی یک نفر شاغل وجود ندارد، آن باقیمانده آن‌ها هم کسانی هستند که شغلشان شغل موثر نیست، بنابراین اقدام اصلی و اساسی، توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقا وضعیت درآمدی مشاغل است. ما دو برنامه اصلی در این جهت داریم یکی این که دارایی‌هایی که در اختیار دولت است، ولی برای مردم است، آن‌ها را به خود مردم منتقل کنیم. دولت سهام دارد، شرکت دارد، زمین دارد باید این‌ها در جهت ثروتمند کردن مردم به خود مردم منتقل شود و بعد هم اصلاح ساز و کار‌های مندرج در هدفمندی یارانه‌ها است که ناقص اجرا شده، در دوره آقای احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود، در دولت بعد شد ۳ دلار، در زمان سید محرومان با تلاشی که شد به ۱۱ دلار افزایش پیدا کرد که باید قانون هدفمندی یارانه‌ها را کامل اجرا کنیم تا مجموعه جامعه، همه خانوار‌های ایرانی بتوانند از آن برخوردار بشوند.

مجری: نوبت اول از مرحله اول را پشت سر گذاشتیم و در نوبت دوم همان طور که پیش‌تر توضیح داده شد، هر کدام از نامزد‌ها به مدت چهار دقیقه فرصت دارند که نقطه نظرات خود را راجع به دیدگاهی دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایند.

قاضی‌زاده هاشمی: قبل از این که ادامه توضیحات خود را بدهم، لازم است من هم به نوبه خود تسلیت بگویم هم به مردم گیلان، هم به مردم کاشمر، سؤالی هم که دارم از آقای پورمحمدی و آقای پزشکیان این است که بالأخره این تحریم و روابط و ... سالهاست هست؛ مسأله اف‌اِی‌تی‌اف و غیره، چرا عملکرد دولت نهم و دهم و عملکرد دولت سیزدهم متفاوت است با عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم؟ شرایط هم واحد بوده، الحمدلله آقای پورمحمدی در همین دولت‌ها هم بودند، یعنی بالأخره اگر مؤثرترین نقش هم در این مجموعه کسی داشته باشد؛ ایشان است. این نمودار‌هایی که جناب پزشکیان هم نشان دادند برای من خیلی آشنا بود، فکر می‌کنم دوره قبل از انتخابات خود من این نمودار‌ها را بخشی خدمت مردم عرضه کردم، منتها سؤال این است که ما با چه روشی می‌خواهیم این را اصلاح کنیم؟ ما راهکار‌هایی آن موقع دادیم که خیلی از آن‌ها الحمدلله در دولت شهید رئیسی در حال انجام و پیاده سازی است.

دارایی‌های مردم را به مردم برمی‌گردانیم

قاضی‌زاده هاشمی: یکی از برنامه‌های جدی که یا در خود بنیاد شهید ما انجام دادیم. این که گفتیم دارایی‌های مردم را به مردم برمی‌گردانیم، دارایی‌هایی بود متعلق به خانواده شهدا و ایثارگران؛ در اختیار بنیاد شهید، ما آن را به آن‌ها برگرداندیم. صاحب مجمعش را تشکیل دادیم، خودشان اداره می‌کنند. یا داریم از بنگاهداری خارج می‌شویم به نفع این که باز دارایی‌ها را به مردم منتقل کنیم. یا تمام کسانی که در سه دهک پایین بودند را تحت پوشش بردیم. یعنی فقر مطلق اگر بگوییم بر اساس دهک‌یندی است، در بنیاد شهید تمام شد، الان این افرادی که جدیداً وارد می‌شوند که آن‌ها هم ارزیابی وسع می‌کنیم و بعد تحت پوشش قرار می‌دهیم. دوستان ما در امداد در جای دیگری هم موفق بودند. ما دو قالب کلی داریم؛ ۱- پوشش همگانی است برای اصلاح ناترازی انرژی و بازتوزیع منابع که شبیه به آن چیزی که آقای زاکانی فرمودند؛ یعنی در سه عنوان بنزین، گاز و برق، منتها ما طرح‌مان پلکانی است، بر اساس پول ملی خودمان است، چون معتقدیم باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم، ارتقاء دهیم. ما برای هر خانوار ایرانی فرض کردیم دو خودرو داشته باشند، بر اساس این که هر خانواری دو خودرو داشته دارد، منابع را توزیع کردیم، سال اول ۴۰ میلیون تومان، سال بعد ۶۰ میلیون تومان که سال آخر اجرای برنامه است؛ ۹۰ میلیون تومان اعتبار انرژی تحت عنوان یک کار در اختیار خانوار قرار می‌گیرد برای پرداخت این هزینه‌ها و اضافه آن را هم وصل می‌کنیم به پشتیبانی از کالابرگ‌هایی که در اختیارشان هست. اما یک گروهی هستند که طبقه‌ای که باز باید به آن‌ها توجه ویژه شود، ما یک نظام یکپارچه مالیات و یارانه طراحی کردیم، بر اساس پی‌آی‌تی یا مالیات بر کل درآمد اشخاص که افراد به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ یا کسانی که هزینه‌های آن‌ها بیش از درآمد‌های آنهاست، کسانی که برابری می‌کند و کسانی که درآمد‌های بیش از هزینه دارند. کسانی که هزینه‌های آن‌ها بیش است، تا سقف کفاف که همین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومانی که اعلام شده، ما حتماً جبران می‌کنیم، ولی از آن افرادی که درآمدی بیش از هزینه‌های خود دارند فقط مالیات اخذ خواهد شد. آن هم بر اساس کل درآمد. این که یارانه را ما باید به انتهای زنجیره بدهیم، این حتماً درست است، اما ابتدای زنجیره هم نیاز به توجه دارد. بخشی از اقتصاد ما، معیشت پایه است. بعضی از دامپرور‌های ما یا کشاورزان یا عشایر ما باید چند گوسفند، گاو و ... داشته باشند، ما باید کمک کنیم به آن‌ها. در حوزه توسعه مراتع، در تسهیلات و سرمایه در گردش آن‌ها باید منابع یارانه دولت؛ آن ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی که ذکر شد، بخشی اهرم شود، توسط بانک‌ها به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه در ابتدای تولید که زمین ما داریم، مجوز داریم و منابع مالی داریم کمک کنیم.

اما مرحله دوم برنامه مناظره، موضوع این بخش از برنامه مناظره ارتقا نظام سلامت است، در برنامه ۵ ساله هفتم هدف گذاری شده که سرانه پزشک به جمعیت، به ازای هر هزار نفر به دو نفر افزایش و شاخص سهم پرداختی از جیب بیماران به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. در این بخش نامزد‌های محترم برنامه اجرایی خودشان را برای تحقق این موضوع ارائه خواهند کرد. سوالات کارشناسان محترم و تعدادی از مردم را در این باره با هم می‌بینیم و برمی‌گردیم آغاز نوبت اول و فرصت ۴ دقیقه‌ای پاسخ نامزد‌های محترم به پرسش‌های مطرح شده.

سوال: می‌توانیم مجموع صحبت‌ها و سوالات مطرح شده در این تصاویر را در ۳ سوال کلی و خلاصه مطرح کنیم، برنامه دولت شما برای در اولویت قرار گرفتن پیشگیری نسبت به درمان و دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی چیست؟ راهکار شما برای حل بحران نیروی انسانی در نظام سلامت چیست و برنامه دولت شما برای هوشمندسازی نظام سلامت چیست؟ آقای قاضی زاده هاشمی فرصت ۴ دقیقه‌ای جنابعالی در نوبت اول شروع شد.

 قاضی‌زاده هاشمی: در ابتدا جمله‌ای بگویم پیرامون شبهه‌ای که ایجاد شد در مورد اشکالی در دولت شهید رئیسی، فرق شهید رئیسی بزرگوار این بود که با مشکل و مسئله و فساد کنار نمی‌آمد، اعلام جنگ نمی‌کرد، خودش می‌شد اولین گزارش دهنده، دولتش و خودش رسیدگی می‌کرد و برخورد هم می‌کرد.

مردم عزیز در حوزه سلامت اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید، ابعاد سلامتی هم گسترده است هم جسمی است، هم روحی و روانی است، هم وضعیت جامعه و آسیب‌های اجتماعی است، حتی در بعضی از تعاریف جهانی همانطور که خبر دارید سلامت معنوی را هم جزئی از سلامت ذکر می‌کنند. وظیفه دولت هم این است که موتور ایجاد بیماری‌ها را خاموش کند آن چیزی که آلودگی ایجاد می‌کند آن را خاموش کند، آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی صوتی، مواد غذایی آن چیزی که ما مصرف می‌کنیم اگر خدای نکرده کم تحرک هستیم نیاز به تحرک داریم نیاز به نشاط داریم برای این که دچار اختلالات روحی روانی نشویم، ۱۰ درصد جامعه می‌گویند به درجاتی به علت کاهش نشاط در جامعه دچار اختلال روحی می‌شوند. در همین تهران با این اوضاع زیست محیطی که پیدا کرده کسی نیست که دچار بیماری نشود تعداد روز‌هایی که هوا در آن پاک است بسیار اندک است، ظریفی می‌گفت در هر شهری بالاخره تولیدی دارد، ظاهرا در تهران هم فقط تولید دود داریم و سیاستمدار یعنی کسانی که بالاخره به جامعه آسیب می‌زنند. ما باید ورزش را وارد زندگی کنیم جزئی از آموزش قرار بدهیم و تلاش کنیم که تمام این بسته دیده شود. ما در بنیاد شهید یک تجربه خیلی خوبی داریم اولاً رفتیم سراغ پایه سلامت، خانواده‌های ما به خصوص آن‌هایی که در معرض خطر بودند را شناسایی کردیم برنامه مدون پایه سلامت برایشان گذاشتیم، برنامه اردوی سه روزه سفر برایشان گذاشتیم، برنامه ورزش گروهی برایشان گذاشتیم از این جنس کار‌ها که الزاماً کار وزارت بهداشت و درمان هم نیست، وزارت بهداشت و درمان باید سیاستگذار باشد تمامی دستگاه‌های دولت بیایند وسط کار و دنبال کنند. اما سطح دوم که خوب حالا کسی بیمار شد ما باید رهایش کنیم؟ اشاره کردند خودش و خانواده‌اش صد‌ها کیلومتر باید بکوبند بیایند در تهران یا شهر‌های بزرگ آن جا خدمات دریافت کنند ما باید این را معکوس کنیم یعنی کاری کنیم که دسترسی عادلانه به خدمات خوب هم در حوزه سلامت و هم در حوزه درمان اتفاق بیفتد، پوشش هزینه‌های درمان افراد به خوبی اتفاق بیفتد این پوشش الان یکسان است، چون دهک‌های بالاتر دسترسی به بیمه تکمیلی و چیز‌های دیگر دارند یا منابع مالی دارند به نظر می‌رسد نظام بیمه‌ای ما باید در دهک‌های پایین‌تر میزان پوشش بیمه‌ای خودش را افزایش بدهد، ۴۵ درصد از پزشکان ما فقط در تهران هستند ما باید به شهرستان‌های مختلف پزشک اعزام کنیم که در دولت شهید رئیسی در این زمینه کار‌های خیلی خوبی شروع شد مثلاً ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به خصوص در مناطق محروم که از قبل مانده بود افتتاح شد، افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی اتفاق افتاد که البته زیرساخت‌های آموزشی آن حتماً باید توسعه پیدا کند و به آن کمک کنیم. فقط ۱۰ هزار تا پزشک به مناطق محروم اعزام شد و ۱۲ میلیون نفر که فاقد هرگونه خدمات پوشش درمان بودند مجدداً این‌ها تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند، آن دوستانی که با صنعت بیمه آشنا هستند می‌دانند این کار، کار سرمایه‌گذاری و صنعتی نیست بلکه یک کار حمایتی است که دولت شهید رئیسی عزیز وظیفه خودش دانست که کسی به خاطر آن‌ها دچار مشکل نشود و نهایتاً تقویت صندوق بیماران صعب العلاج است آن‌هایی که هزینه‌های درمانشان دچار فقر می‌شود، ما وظیفه داریم جلوگیری کنیم کسی به خاطر درمان دچار فقر شود و سه دهک پایین را کاملا انشاالله هم تحت پوشش قرار داده شده و هم تحت پوشش قرار خواهیم داد.

مجری: نوبت اول را به پایان بردیم در مرحله دوم و در نوبت دوم طبق روال گذشته هر نامزد محترم به مدت ۴ دقیقه فرصت دارد دیدگاه هایش را درباره نظرات دیگر نامزد‌ها مطرح کند.

باید سلامت سالمندان را مستمر رصد کنیم

قاضی زاده هاشمی: با بیان مساله، مسایل حل نمی‌شود ساحت ریاست جمهوری، ساحت شخصیتی است که مسایل کشور را قبلا بررسی کرده با کارشناسانش نشسته حالا کارشناس داخلی یا خارجی یا هرچی، با برنامه‌های مشابه آشناست. این روند‌ها را در داخل کشور اگر انجام شده بررسی کرده یک راهکاری دارد، راهکار عملی دارد به مردم راهکارش را عرضه می‌کند یک جوری بحث می‌شود که ما انگار تازه بعد از این که رئیس جمهور شدیم باید بنشینیم با کارشناسان صحبت کنیم گفتگو کنیم که راهکاری پیدا بکنیم. خواهشم این است که از عزیزانی که در جلسه حاضرند ما باید یک حرف روشن بزنیم الان مردم با مشکل دارو روبرویند چهار میلیارد دلار ارز ترجیحی می‌دهیم.

دسترسی مردم به دارو دارای مشکل است. آقای قاضی زاده، دولت خانواده، دولت مردم می‌خواهد چکار کند برای این که دسترسی به دارو بهتر بشود و این منابع به هدف برسد قاچاق معکوس نشود برود همه کشور‌های اطرافمان مثل بنزینمان از دارو استفاده کند راهکار ما دادن منابع پشتیبانی به ذینفع نهایی از طریق بیمه است و دست برداشتن از فشار روی کارخانجات تولیدی داروست که نابودشان کردیم با فشاری که رویشان داریم می‌آوریم، داریم انجام می‌دهیم یا در بحث سلامت الکترونیک که اشاره شد بحث زیرساخت‌های آن فراهم است در بنیاد شهید اجرا کردیم. ما الان صددرصد جمعیتی که تحت پوشش ما است و از ما دارند خدمت می‌گیرند ما برایشان فراهم کردیم، اطلاعاتشان را نوشتیم، داده هایشان جا به جا می‌شود آن هم از طریق نظام بیمه انجام دادیم. اشکالی که وجود دارد این است که نظام بیمه را پرداخت پول را وصل نکردیم به چرخش داده در حوزه سلامت و سایر حوزه‌هایی که دارد اتفاق می‌افتد یا بحث مثلا گردشگری سلامت که موضوع روز است ما بهترین زیرساخت سلامت را داریم، بهترین پزشکان را داریم. یکی از دلایلی که پزشکان ما دارند مهاجرت می‌کنند می‌روند به خاطر این که در کشور همسایه درآمد بهتری دارند. الان برادر شیعه عراقی ما از بالای سر ما رد می‌شود می‌رود به هند یک تعویض زانو آن جا انجام می‌دهد به ۹ هزار دلار در حالی که همان به ایران بیاید به ۶ هزار دلار قابل انجام است. تازه ابعاد فرهنگی هم برایش بهتر است. شما چکار می‌خواهید بکنید ما می‌خواهیم یک صندوق درست کنیم با ارزش ۲۰ میلیون دلار در ماه تزریق اولیه از محل خود بخش خصوصی که نشستیم با آن‌ها کاملا درآوردیم این را می‌توانیم این بازچرخانی منابع را انجام بدهیم. پیش بینی مان این است که درآمد صد میلیون یورویی ما، در سال به ۵ میلیارد دلار در طی چهار سال خواهد رسید. بعضی کشور‌های همسایه ما بیش از ۱۰ میلیارد دلار فقط در حوزه گردشگری سلامت درآمد دارند دو تا حسن دارد: اولا بچه هایمان پزشک هایمان پرستاران مان کادر درمان مان برای درآمد بهتر از کشور نمی‌روند. ترمیم درآمد بخش دولتی - خصوصی ما هم است که مکفی نیست به اضافه این که کلی درآمد برای کشور درست می‌کند. سایر بخش‌های گردشگری کشور را هم فعال می‌کند. ما بهترین ظرفیت حوزه سلامت را در منطقه داریم. یکی از برترین‌ها به خاطر کیفیت پزشک‌ها در کشوریم. ببینید پزشک‌ها و پرستاران ما را روی دست می‌برند کشور‌های امریکایی و اروپایی. به خاطر وضعیت بسیار مطلوبی که این‌ها در این حوزه دارند.

کار بعدی که باید انجام بدهیم که عقب مانده تکمیل نظام شبکه است تکمیل تقویت روستایی است تکمیل آن درصد شهرهاست. کار خوبی در دولت گذشته شروع شد ما باید در سطح شهری این را ادامه بدهیم نظام بهره ورزی را تحت عنوان مراقب سلامت، توسعه بدهیم و مراقبت اولیه جوری انجام بشود یک مراقب بگذاریم برای به خصوص افراد در خطر مثل سالمندان و امثال این‌ها که مرتب آن‌ها را کنترل کنند و خطر را از آن‌ها دور بکنند.

سوال کارشناسان

علی ذوعلم: یکی از مسائل بسیار مهم در کشور ما بحث تعلیم و تربیت است. متاسفانه علی رغم تلاش‌هایی هم که شده هنوز ما درباره تحول در آموزش و پرورش و سرمایه گذاری برای این امر چشم انداز خیلی روشنی نداریم. جنابعالی بفرمایید به طور مشخص شورای عالی آموزش و پرورش را چه قدر جدی خواهید گرفت و چه قدر مسائل آموزش و پرورش برایتان مهم خواهد بود؟

علی اصغر فانی: آیا برنامه‌های درسی و فوق برنامه که در وزارت آموزش و پرورش در حال انجام و اجرا هست پاسخگوی نیاز نسل آلفا و زد است؟

سید محمد بطحایی: یکی از معضلات ما در آموزش و پرورش کلاس‌های پرجمعیت است. چهل نفر، چهل و پنج در یک کلاس با یک معلم، حقیقتا کار کردن خیلی دشوار است و یا اینکه اصلا نمی‌شود توقع یک کار با کیفیت داشت پاسخ شما و راه حل شما برای کاهش مشکلات در آموزش و پرورش چیست؟

رضوان حکیم زاده: بفرمایید برنامه شما برای کاهش فاصله و ارتقای کیفیت یادگیری برای دانش آموزان در خانواده‌های کمتر برخوردار و مناطق کمتر برخوردار چه خواهد بود؟

مصطفی رستمی: با توجه به ظرفیت‌های بزرگ علمی و دانشی که در کشور به برکت انقلاب اسلامی در این سال‌ها داشتیم برنامه روشن کاندیدا‌های محترم برای استفاده از این ظرفیت برای حل مشکلات مختلف کشور، برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سایر مشکلاتی که این‌ها خودشان را آماده حل این‌ها کردند چیست؟

محمد مهدی زاهدی: بار‌ها در رسانه‌ها دیدیم که موضوع مهاجرت نخبگان و به ویژه در سال‌های اخیر مهاجرت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به خارج از کشور بسیار مطرح شده است جدای از این که چه میزان مهاجرت صورت گرفته. سوال این است برای حفظ، نگهداشت و تکریم قشر نخبه و به ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها چه برنامه‌ای را دارید؟


مجری: سوالات کارشناسان محترم را تماشا کردید مجموع آن چه که در محتوای سوالات مطرح شد می‌شود در سه سوال کلی خلاصه کرد، سوال اول این که دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب سازی نظام آموزش با نیاز‌های نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟ دولت شما چه برنامه‌ای برای کاهش تراکم دانش آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت دارد و برنامه دولت شما برای ارتقای رابطه دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاهی چیست؟

 بودجه آموزش عمومی باید افزایش پیدا کند

قاضی زاده هاشمی: قبل از این که وارد این بحث خیلی مهم بشوم، اول خطاب به برادران عزیزم به خصوص جناب پورمحمدی و جناب پزشکیان بگویم که آیا این جا یک مغالطه‌ای باز دارد اتفاق می‌افتد. بحث‌های کلی می‌شود نگاه کنید. وقتی می‌گوییم آقا سفره مان را یکی کنیم، وقتی می‌گوییم که آقا عدالت اجتماعی را برقرار کنیم، من بالاخره قبلا یک جایی بودم. باید بگویم چکار کردم در این ماجرا بنده در بنیاد شهید بودم همه خانواده سه و نیم میلیون نفری بنیاد شهید یک سفره درمان دارند تقویت شده از ۱۷۴ هزار تومان هم ده هزار و ۴۰۰ سرانه شان شده ۹۰۰ هزار تومان در دولت شهید رئیسی، خطابم این است که بالاخره شما وزیر بهداشت و درمان بودید شما وزیر دادگستری بودید بگویید توانستید این کار را در آن عرصه‌ای که بودید انجام بدهید هی بگوییم باید، نباید، مردم الان لازم دارند ببینند برنامه مان چیه؟ توانایی تحقق این باید نباید‌هایی که ذکر می‌کنیم را داریم یا نه وگرنه هی بیاییم مسئله را شرح و بسطش بدهیم بدون این که مردم روشن شوند. مردم داریم و می‌توانیم انجامش بدهیم. در حوزه آموزش و پرورش همین است. بالاخره آینده هر کشوری را امروز با حوزه آموزش عمومی می‌سنجند. آموزش و پرورش آموزش عمومی در دنیا یکی از اصلی‌ترین موضوعات جهان است که ما هم باید به ویژه به آن بپردازیم. از نظر من وزارت آموزش و پرورش اصلی‌ترین وزارت خانه کشور است از نظر بنده این سهم از اعتباراتی که به آموزش عمومی می‌دهیم کم است و باید این را تا ۳۰ درصد الان ۹ درصد است باید ذره ذره به ۳۰ درصد برسانیم. البته یک دفعه امکان انجامش نیست. متاسفانه به خصوص در دوره کرونا، چون مدارس تعطیل بود کلا نیاز‌های آموزش و پرورش نادیده گرفت. با شروع دولت سیزدهم ۲۹۵ هزار معلم در این ایام جذب کردیم، رتبه بندی معلمین که سال‌ها بود باقی مانده بود روی زمین با کمک مجلس انجام شد. حتی بازنشستگان عزیز البته اشکالاتی دارد آن باید مرتفع شود، ولی قبل از آن کسی زیربار انجامش نرفته بود در رابطه با دسترسی عادلانه رسیدگی به مناطق محروم شش هزار و ۷۶۸ فضای آموزشی پرورشی جدید و همچنین ۱۳۱ هزار و ۹۵۴ کلاس جدید و چهار میلیون مترمربع در سه سال تحویل آموزش و پرورش شد با تجمیع منابعی که توسط دولت اتفاق افتاد ۹۱۱ هزار کودکی که از تحصیل جا مانده بودند دنبال شد تا این‌ها به تحصیل برگردند، اما تمامی این عرایضی که کردم ادامه دادن وضع موجود و اصلاح آن است و بهبود شرایط عدالت آموزشی است باید ۱۹ تا مدرسه را کم کنیم و امثال این ها، اما یک خطای استراتژیک در آموزش عمومی داریم انجام می‌دهیم که به اعتقادم باید اصلاح شود و آن این است که سن اصلی پرورش را داریم از دست می‌دهیم سن اصلی پرورش بچه‌های ما سن سه سالگی تا هفت، هشت سالگی است بعد از آن کمتر تربیت پذیری هر چه به سن بالاتر برود کاهش پیدا می‌کند. در خیلی از کشور‌های دنیا آن‌هایی که در حوزه تعلیم و تربیت کار کردند می‌دانند تا سه پانزده شانزده سالگی به فرد دیپلم می‌دهند ما یک نظام تحصیلی جدید طراحی کردیم که سه دوره دارد، دوره اول دوره شناخت است که بچه در سن چهار تا هفت سالگی با اعتماد به نفسش آشنایی با جهان خلاقیتش روش کار با محیط اطراف، ارتباطات اجتماعی و امثال این‌ها را یاد می‌گیرد. وقتی می‌گوییم تربیت بچه چهار تا هشت ساله دیگه منظورمان کلاس و درس و این‌ها نیست، دوره دوم که تا یازده سالگی است. دوره سواد است که سواد عمومی و ارتباط اجتماعی را باید پیدا کند و دوره سوم دوره مهارت است وقتی که بچه پانزده شانزده ساله فارغ التحصیل می‌شود باید یک مهارت شغلی خوب بلد باشد تا بتواند زندگیش را به اصطلاح گلیمش را از آب دربیاورد. الان بچه‌های فارغ التحصیل هنرستان ما ۹۵ درصد جذب بازار کار می‌شوند.

مجری: به پایان مرحله سوم رسیدیم. اجازه دهید که یک بار زمان استفاده شده نامزد‌ها را در این مرحله باهم مرور کنیم و ببینیم و زمان باقی مانده که در فرصت جمع‌بندی شش دقیقه‌ای هر یک از نامزد‌ها خواهند داشت. زمان کلی استفاده شده از سوی آقای قاضی زاده هاشمی؛ ۸ دقیقه و شش ثانیه است، آقای قالیباف؛ ۸ دقیقه و ۱۳ ثانیه، آقای پورمحمدی؛ ۸ دقیقه و چهار ثانیه، آقای زاکانی؛ ۸ دقیقه و هشت ثانیه، آقای پزشکیان؛ ۸ دقیقه و چهار ثانیه و آقای جلیلی؛ هشت دقیقه و ۱۸ ثانیه. با جمع زدن ثانیه‌های اضافه بر هشت دقیقه در مراحل سه‌گانه و کسر آن از شش دقیقه جمع‌بندی، فرصت هر یک از نامزد‌ها برای زمان جمع بندی مشخص خواهد شد. در مرحله نهایی هر یک از نامزدها؛ آقای قاضی زاده هاشمی؛ پنج دقیقه و ۴۶ ثانیه، آقای قالیباف؛ پنج دقیقه و هفت ثانیه، آقای پورمحمدی؛ چهار دقیقه و ۵۱ ثانیه، آقای زاکانی؛ پنج دقیقه و شش ثانیه، آقای پزشکیان؛ پنج دقیقه و ۵۷ ثانیه و آقای جلیلی؛ چهار دقیقه و ۳۵ ثانیه؛ فرصت جمع بندی در مرحله پایانی را خواهند داشت. به این ترتیب آغاز می‌کنیم بخش پایانی این مناظره را با آقای سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که به مدت پنج دقیقه و ۴۶ ثانیه فرصت خواهند داشت.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: مردم عزیز، خانواده بزرگ ایران، ما در دولت مردم و دولت خانواده در اقتصاد دو کار داریم که با کمک هم بعد از انتخابات ان‌شاءالله پیش خواهیم بود. یکی بزرگ کردن سفره اقتصادمان است با مدیریت قوی، کار و تلاش جمعی و رونق دادن به حوزه‌های مختلف صنعتی، تجاری، کشاورزی، تولیدی، گردشگری و همچنین سیاست خارجی باز و مقتدری که حامی اقتصادمان باشد. یکی هم توزیع عادلانه و کارآمد درآمد‌های کشور است.

عدالت اقتصادی در ایران با قدرتمند کردن تک تک خانوار‌های ایرانی

عدالت اقتصادی در ایران نشدنی است، مگر با قدرتمند کردن تک تک خانوار‌های ایرانی از طریق توزیع درست منابع مالی دولت، خصوصاً اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه‌ها و این بدون قطع منافع عده‌ای که از تفاوت قیمت دولتی و قیمت واقعی کالا‌های مختلف و به خصوص سرمایه‌های ملی سود می‌برند، اقتصاد و معیشت ما نمی‌تواند درست شود و بدون اولویت دادن پرداخت درآمد‌های کشور به خود مردم به جای سازمان‌های توزیعی ناکارآمد، رفاه عمومی محقق نخواهد شد. اگر محافل و جریانات قدرتمندی که امروز متأسفانه حامیان برخی از نامزد‌ها هستند، چوب لای چرخ دولت وقت نمی‌گذاشتند، مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها هم اجرا شده بود. امروز وضعیت فقر در کشورمان این شکل نبود، مشکل جدی ناترازی انرژی هم نداشتیم. باید به لطف خدا و به کمک هم در دولت چهاردهم ترس‌های ساختگی را کنار بگذاریم و طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را که از زمان دولت دکتر احمدی‌نژاد شروع شد، اما در دولت بعد از آن معطل ماند؛ متأسفانه و در دولت شهید رئیسی تداوم پیدا کرد، هم ارتقا دهیم و هم به نتیجه نهایی برسانیم. من به شما تعهد می‌دهم که تا پای جان برای تحقق این موضوع در مقابل کسانی که منافع‌شان در به نتیجه رسیدن این طرح نیست، بایستم. مطمئن هم هستم که شما با دوراندیشی که برای افزایش ثروت خود دارید، همراهی خواهید کرد و فریبکارانی که با ایجاد آشوب و ترساندن همه، از آن اجازه انجام کار‌های بزرگ برای رفع مشکلات تاریخی اقتصادمان را نمی‌دهند را ناکام می‌گذارید. مردم عزیز این را همه بدانید که آزادی‌های اجتماعی- سیاسی هم فقط از طریق قدرت اقتصادی پیدا کردن آحاد مردم؛ همراه با عدالت ممکن است. هر کس بدون توجه به زمینه‌های اقتصادی قدرت سیاسی- اجتماعی، وعده آزادی اجتماعی و زندگی مطلوب به ما می‌دهد، دارد ما را برای رسیدن به آزادی در زندگی عقب می‌اندازد، چون در آن شرایط؛ در عدم توزیع برابر ثروت، ثروتمندان با خریدن رسانه و کنترل افکار عمومی باز هم دیگران را به بردگی خواهند کشاند. نگذاریم این مسائل را به ما سر و ته نشان دهند. من به یک عده محدودی کار ندارم، شما خودتان مقایسه کنید که در هشت سال دولت هشتم و نهم، آزادی اقتصادی و اجتماعی شما بیشتر بود و زندگی بهتری داشتید یا در هشت سال دولت بعد از آن؟ من این‌جا به یک عده افراد محدودی که منافع‌شان با منافع عمومی هم‌راستا نیست کار ندارم، شما عموم مردم شریف و زحمت‌کش ایران، خودتان را مقایسه کنید؛ از سال ۱۴۰۰ که مدیریت اجرایی کشور به شهید رئیسی سپرده شد، وضعیت معیشت و آرامش شما در زندگی‌تان نسبت به قبل از ۱۴۰۰ بدتر شده یا بهتر شده؟ فکر می‌کنم جواب شما مردم به این سؤالات با جو رسانه‌ای که عده‌ای دوست دارند بسازند، خیلی متفاوت باشد. برادران من، برادران حاضر در این جلسه به خصوص دو نفر از برادران عزیز به صورت خاص، من به صراحت عرض و اعلام می‌کنم؛ می‌خواهم دولت نیمه‌تمام شهید رئیسی را ادامه دهم، با تداوم نقاط قوت و البته برطرف کردن نقاط ضعفی که هر دولتی با آن مواجه است. شما هم این شجاعت را دارید که به مردم بگویید می‌خواهید دولت سوم، دولت آقای روحانی را ادامه دهید یا خیر؟ اطرافیان شما تماماً از آن مجموعه هستند. آن تیم امنیتی که آن جا حاکم بودند، الان هم دارند به شما عزیزان کمک می‌کنند، از قدیم هم به ما گفتند هر کسی را از اطرافیانش بشناسید. چطور ممکن است ما بگوییم الان در عرصه انتخابات هستیم، درِ ستاد ما باز است، هر کسی علاقه‌مند است و می‌خواهد از ما حمایت کند بیاید، خط فکری من به آن‌ها ربطی ندارد. من با آن‌ها متفاوت هستم و آن‌ها در آینده دولت من جایگاهی ندارند. این را مردم باور نمی‌کنند. هر کسی با خانواده‌اش، دوستانش، همراهان و هم‌فکرانش شناخته می‌شود. وقتی داد از عدالت می‌زنیم، باید تمامی اطرافیان ما سررشته درستی در عدالت خواهی و دوری از فساد داشته باشند. یکی از معضلاتی که در کشور وجود دارد؛ رشد نامتوازن در سراسر کشور است؛ به علت تمرکز‌گرایی مطلق.

در دولت مردم و دولت خانواده، اختیارات دولت به استان‌ها و به شهرستان‌ها تفویض خواهد شد

در دولت مردم و دولت خانواده، اختیارات دولت به استان‌ها و به شهرستان‌ها تفویض خواهد شد. ما در بنیاد شهید این کار را کردیم. تمام اختیاراتی که رئیس بنیاد شهید داشت، در اختیار مدیران کل بود، به همین خاطر ۳۷ درصد مراجعه به ستاد بنیاد شهید در سراسر کشور کم شد، چون کارشناس ما در شهرستان مثل رئیس سازمان بنیاد شهید؛ پاسخ‌گو بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *