سخنان کامل زاکانی در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

13:47 - 01 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۱۸۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنان کامل زاکانی در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
دومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ۳۱ خردادماه برگزار شد و هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور در زمینه نحوه خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت، پرداختند.

خبرگزاری میزان - دومین برنامه مناظره با موضوع «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» در فاصله هشت روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.

دومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره با موضوع اقتصادی به ارائه دیدگاه‌های خود و نقد و بررسی رویکرد‌های دیگر نامزد‌ها پرداختند که در ادامه متن کامل صحبت‌های علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالات کارشناسان را مشاهده می‌کنید.

اولین بخش از برنامه مناظره، در حوزه اقتصاد با سرفصل خدمات رسانی عدالت محور دولت و در نوبت اول و مرحله اول موضوع سیاست گذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و رفع فقر مطرح شد. محور این بخش از مناظره سیاست گذاری در حوزه یارانه‌ها، رفع فقر مطلق و محرومیت زدایی بود.

سوال: موضوعات مطرح شده در سوالات را در سه سوال کلی می‌توانیم خلاصه کنیم، یکی این که برنامه دولت شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها از جمله یارانه‌های نقدی نان، انرژی و کالای اساسی چیست؟ به نظر شما یارانه باید به تولید کننده پرداخت شود یا مصرف کننده نهایی؟ برنامه دولت شما برای محرومیت‌زدایی و فقر مطلق چیست؟ 

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: سلام و درود به امام و شهیدان، حوادث اخیر تلخ را تسلیت عرض می‌کنم، مردم ما کشوری ثروتمند هستیم و مشکل این است که این ثروت را درست توزیع نمی‌کنیم، آدرس‌هایی که دوستان ما می‌دهند آدرس غلط است شما زیاد توجه نکنید، که بعدا اثبات می‌کنم که این آدرس بی راهه است و کل این شعار‌ها قبلا داده شده است.

یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و در حوزه برق، درست در کشور توزیع نمی‌شود، ما یک بسته‌ای داریم به عنوان بسته رفاه که در این بسته رفاه، هم یارانه طلایی داریم، توزیع عادلانه یارانه انرژی، هم ناظر به معیشت مردم، مسکن مردم، اشتغال مردم، سلامت مردم، تفریح مردم، یک بسته ارائه می‌کنیم، در این صحبت‌هایی که می‌شود از موضوع جلسه خارج می‌شویم و حرف‌های دیگر می‌زنیم که معلوم نیست که چقدر به کار مردم می‌آید، ما یک یارانه‌ای طلایی تنظیم کردیم که مابه ازای مصرف انرژی کل خانوار کشور در بخش خانوار، تولید نه، تولید بگذارید کنار، خدمات بگذارید کنار، این‌ها را بگذارید کنار، فقط در بحث خانوار اگر این را شما بنزین، گاز و برق را در نظر بگیرید، شما به هر خانواده سه نفره بیست گرم طلا معادل اعتبار در سال یارانه می‌رسد. توزیع عادلانه یارانه ها، یعنی یک خانوار ۵ نفره ۱۱۰ میلیون در سال یارانه دارد، اعتبار هم به طلا داده می‌شود، مصون از تورم است و نقدینگی را زیاد نمی‌کند و اسباب صرفه جویی برای خانوار فراهم کرده و سود می‌کنند و به میزان انتقال از سوخت‌های فسیلی، بنزین به سمت سوخت‌های پاک، برق، بنزین به گاز و بعد هم به برق سودشان بیشتر شده و این جا برای هم روستاییان و همه عشایر، بازنشستگان عزیز و همه ملت ثروتمند می‌شود، چرا نمی‌خواهید مردم ثروتمند شوند.

به میزان صرفه جویی سود می‌کنند، برق هم که صرفه جویی شود می‌آید در خدمت تولید قرار می‌گیرد و لازم نیست برق کارخانه‌ها و کشاورز را قطع کنیم و آسیب به تولید بزنیم، یارانه انرژی بخش تولید سرجای خودش است و فقط ناظربه سه قلم بنزین، گاز و برق خانوار صحبت می‌کنم هم کل مردم ثروتمند می‌شوند و هم اساسا پاسخ بعدی ناظر به موضوع فقر مطلق ریشه کن می‌شود.
بله صد درصد مردم بهره مند می‌شوند و هرچقدر صرفه جویی کنند دست خودشان است و بهره مندی شان بیشتر است، اگر کسی هم علاقه داشت که بیشتر مصرف کند، ایراد ندارد، از کسی که کمتر مصرف می‌کند می‌تواند بگیرد و تنظیم گرش هم دولت است، مردم سود می‌کنند و ثروتمند می‌شوندو فقر مطلق برداشته می‌شود و اسراف در کشور پرونده اش بسته می‌شود و عدالت در کشور جاری و ساری می‌شود و این راه روشنی است هدیه به شما به ویژه خانوار عزیز و به ویژه زنان و دختران و کسانی که در خانه یک محوریت و اساسی را دارند. از اول شروع دولت هم برای خانوار‌ها حساب ویژه باز می‌شود و این پول برای آن‌ها مدنظر قرار می‌گیرد در حوزه اعتبار به قیمت طلا که مصون از تورم است.

مجری: نوبت اول از مرحله اول را پشت سر گذاشتیم و در نوبت دوم همان طور که پیش‌تر توضیح داده شد، هر کدام از نامزد‌ها به مدت چهار دقیقه فرصت دارند که نقطه نظرات خود را راجع به دیدگاهی دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایند.

سوال: جناب آقای زاکانی این فرصت چهار دقیقه‌ای شما از حالا شروع شد؟

زاکانی: بسم الله الرحمن الرحیم این نموداری است که نشان می‌دهد که از همین ابتدای دولت خدمت نفری بیست و دو میلیون در سال یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد و فقر مطلق از همین ابتدا ریشه کن می‌شود دهک اول بیش از دو برابر شرایط ویژه پیدا می‌کنند الی آخر به جز کسانی که بخواهند صرفه جویی نکنند و قیمت حامل‌های انرژی قیمت کاهش پیدا می‌کند در حوزه بنزین سه هزار تومان حذف می‌شود هزار و پانصد تومان خواهد شد سایر قیمت‌ها هم تغییر نخواهد کرد و این نکته اول، نکته دوم دوم ناظر به حوزه پرداخت به زنجیره است به انتهای زنجیر غلط است از نظر کارشناسی به حلقه ما قبل زنجیره باید تسویه صورت بگیرد و به کل زنجیره باید داده شود به تامین کننده، تولیدکننده، فرآوری کننده، توزیع‌کننده و در حقیقت مصرف‌کننده، ولی ماقبل مصرف کننده باید تسویه شود این نکته اول که من باید عرض کنم نکته بعدی را راجع به آقای پورمحمدی هم آدرس غلطی ایشان میدهد آن نکات جدی را بگذارید توی زمان خودش ما بحث کنیم و خوب من خدمتتان عرض کنم مشاور جناب آقای پزشکیان تو جلسه ایشان گفتند که دولت آقای رئیسی سه سال فلاکت بار بود که البته خود جناب آقای پزشکیان پنج دوره در مجلس بودند یک دوره وزیر بودند، یک دور نایب رئیس مجلس بودند بهتر است که پاسخ‌گو به جای مطالبه و توصیه‌های اخلاقی دوره سیاه هشت ساله دوره آقای روحانی کشور را به باد داد و به طبع سه ساله جناب آقای رئیسی از اون هشت سال بالاتر است و شهید رئیسی از آقای رئیسی زنده حتماً مؤثر‌تر است سبد کالایی را که گذاشتند سال نود و دو همین ژنرال‌های اقتصادی مردم را بیچاره کردند به فلاکت کشاندند مسکن مهر را مزخرف خونداند، اما امروز در ستاد آقای از پزشکیان هستند برادر عزیزمان که بنده کاملاً بهشون علاقه دارم گفتند ما با فساد مبارزه می‌کنیم وقتی برادر آقای رئیس جمهور را به واسطه پرونده‌های فساد تهدید به گرفتن شد برای رسیدگی آقای رئیس جمهور اعلام کرد که اگر او احضار است من اعلام جنگ می‌کنم بعدا معلوم شد که در مقابل قانون رئیس جمهور هم باید خاضع باشد یا معاون اول رئیس جمهور برادرش را به اتهام قاچاق حرفه‌ای ارز گرفتند وقتی دولت را تحویل گرفتند وعده صد روزه دادند بعدا گفتند مگر انسان بی‌عقل است که صد روزه اتفاقی بیندازد، به شعور مردم توهین کردند دولت حذف کارت سوخت صد و پنجاه همت خسارت زدند خسارت‌های متعددی که اتفاق افتاد، وقتی از درون اتاق‌های شیشه‌ای و از درون ماشین‌های آنچنانی مسیر را دنبال کردند دویست و پنج هزار میلیارد بدهی دولت در سال نود و دو بود دولتی که به آقای رئیسی تحویل دادند هزار و سیصد میلیارد در واقع هزار و سیصد هزار میلیارد تومان، هزار سیصد همت بدهی داشت کل بودجه عمومی سال هزار و سیصد و هفتاد همت بود بودجه یک سال را آقای روحانی پیش خور کرد و بدهکار کرد دولت را، وقتی که ناظر به آمریکا و مواجهه شد معلوم شد که سر شما را هم کلاه می‌گذارند و حادثه معدن یورت هم که اتفاق افتاد پدر یکی از آقایون اونجا گفت ما اصلا رئیس جمهور نداریم راست گفت هشت سال این مملکت رئیس‌جمهور نداشت وقتی قطار تبریز آتش گرفت چهل و پنج نفر به رحمت خدا رفتند در حقیقت وزیر آن دولت که توی ستاد جناب آقای پزشکیان هستند اعلام کرد که مردمه بیمه هستند که انگار مردم محتاجند بیمه باشند بسوزند ایراد ندارد نکته آخرم این هستش که آقای پزشکیان برادر عزیز ما که خیلی هم بهشون علاقه دارند همان دولت آقای روحانی است اگر ناراحت نمی‌شوند همان مسیر را دارند دنبال می‌کنند.

اما مرحله دوم برنامه مناظره، موضوع این بخش از برنامه مناظره ارتقا نظام سلامت است، در برنامه ۵ ساله هفتم هدف گذاری شده که سرانه پزشک به جمعیت، به ازای هر هزار نفر به دو نفر افزایش و شاخص سهم پرداختی از جیب بیماران به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. در این بخش نامزد‌های محترم برنامه اجرایی خودشان را برای تحقق این موضوع ارائه خواهند کرد. سوالات کارشناسان محترم و تعدادی از مردم را در این باره با هم می‌بینیم و برمی‌گردیم آغاز نوبت اول و فرصت ۴ دقیقه‌ای پاسخ نامزد‌های محترم به پرسش‌های مطرح شده.

سوال: می‌توانیم مجموع صحبت‌ها و سوالات مطرح شده در این تصاویر را در ۳ سوال کلی و خلاصه مطرح کنیم، برنامه دولت شما برای در اولویت قرار گرفتن پیشگیری نسبت به درمان و دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی چیست؟ راهکار شما برای حل بحران نیروی انسانی در نظام سلامت چیست و برنامه دولت شما برای هوشمندسازی نظام سلامت چیست؟

مجری: جناب آقای زاکانی فرصت ۴ دقیقه‌ای شما از حالا شروع شد.

زاکانی: از توصیه‌های اخلاقی جناب آقای پزشکیان من تشکر می‌کنم اگر حرف و حدیثی هست دعوا سر حقوق مردم است و گرنه ما که مخلص شما هستیم و دوستیم و من به شما هم علاقه دارم.
پزشکیان: پدر این مردم را در آوردید

زاکانی: حالا شما در آوردید ما در نیاوردیم، چون شما ۵ دور مجلس بودید، یک دور نائب رئیس مجلس بودید، یک دور وزیر بودید باید به مردم بگوییم چه کار کردید، همیشه که نمی‌شود که طلبکار بود؛ ما نوکر شما هم هستیم. ترامپ هراسی آقای پورمحمدی هم راه به جایی نمی‌برد اصلا دوره عوض شده

پورمحمدی: اشتباه نکنید من تجربه تاریخی و پیشینه مدیریتی ام نشان داده جزء قوی‌ترین عناصر این کشور بودم در مواجهه با دشمن، با امریکا قوی‌ترین، با منافقین، داخلی، ضد انقلاب و خارجی و نمی‌توانم نصفش را بگویم که چه کار‌ها توانستیم در دفاع از حقوق مردم و امنیت مردم کردیم، وقتش برسد این‌ها را مفصل توضیح خواهیم داد از این بیانات هم نفرمایید، اگر بنا باشد کسی در مقابل ترامپ بایستد ما‌ها هستیم. خواهید دید در آینده چه وضعی پیش خواهد آمد.

زاکانی: وقت من که محفوظ است، بعدا ایشان توضیح بدهد که با اسناد اس اف او چه کار کرده، اسنادی که از خارج آمد در دفتر ایشان بایگانی شد بگوید چه کار کرده است، من به موقع این را بحث می‌کنم، ما با شما کار داریم، نکته‌ای که هست این است که راجع به اسناد کرسنت، نکته‌ای که هست این که مهم‌ترین بخش توسعه نیروی انسانی است، در حوزه پزشکی و این یک سرمایه بزرگ برای ما است، بهورز‌های ما، بهداشت کار‌های ما، مراقبین سلامت ما، پرستاران، ماما‌ها، پزشکان عمومی، پزشکان تخصصی این‌ها بزرگترین سرمایه ما هستند، ما چند تا اقدام باید انجام بدهیم، من هر چه دارم می‌گویم خواهش می‌کنم آقای پزشکیان بنده را نقد کنند این جا دیگر تخصص ایشان است و تخصص بنده و تخصص آقای دکتر. ما شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانیم، نکته دوم بیمه پایه رایگان، ۱۰-۱۵ درصد جامعه نیستند آن را هم تکمیل می‌کنیم. کاری که دولت شهید رئیسی انجام داد و بحمدالله این ادامه پیدا می‌کند، ۶۰ درصد مردم یعنی ۶ دهک مردم بیمه تکمیلی می‌شوند ما بیمه‌ها را عمق می‌دهیم، موثر می‌کنیم و باید مبنای تعرفه دولتی، ۴۰ درصد مردم درمان شان رایگان می‌شود، چون ما الان ۸۵ درصد درمان در حوزه بحث‌های دولتی است، ما ۱۰۵۴ تا بیمارستان داریم که ۱۸۴ تای آن خصوصی است و باقی آن ششصد و خورده‌ای دولتی است و سایر، ۴۰ درصد مراجعه سرپایی یعنی ۴ دهک مراجعه، یعنی دو تا پنجک مراجعه سرپایی شان ۵۰ درصد دارویشان تخفیف می‌گیرد، ۲۰ قلم دندانپزشکی و بیماران صعب العلاج کلا مجانی می‌شود، هر ۱۰ دهک بیمار صعب العلاجش در بیمارستان‌های دولتی رایگان می‌شود، دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی می‌کند، این خیلی مهم است و مسیر تحول را به سمتی می‌برد که سلامت در زندگی افراد بتواند اسباب حفظ و صیانت انجام بشود، الان حدود ۴۰ درصد از جیب دارد هزینه می‌شود این را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برساند، برنامه گفته ۳۰ درصد ما بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرف ۴ سال می‌رسانیم، عدد و رقم آن را هم منتشر می‌کنیم، مجامع علمی پزشکی پشت این عرض بنده هستند و می‌شود کار را به بهترین نحوی انجام داد.

مجری: نوبت اول را به پایان بردیم در مرحله دوم و در نوبت دوم طبق روال گذشته هر نامزد محترم به مدت ۴ دقیقه فرصت دارد دیدگاه هایش را درباره نظرات دیگر نامزد‌ها مطرح کند.

مجری: آقای زاکانی فرصت ۴ دقیقه شما از حالا شروع شد.

زاکانی: مردم عزیز بنده سعی می‌کنم خیلی شفاف بسته‌هایی را خدمت تان تقدیم بکنم که بعدا انتظار از بنده معلوم شد وقتی ریاست جمهور بنا شد که به وعده هاش عمل بکند به لطف الهی چه وعده‌هایی با شما بزرگواران کرده اند، این شفاف؛ لذا سعی کردم چند تا بسته خدمت تان تقدیم کنم، ناظر به حوزه سلامت هم همچنین، یک بخش را فراموش کردم و آن هم رایگان کردن خانم‌های باردار هست و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و افراد زیر هفت سال که افراد زیر هفت سال در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد به صورت پلکانی ان شاءالله طی چهار سال به پانزده سال ما می‌رسانیم و بسته بسیار شفاف و مشخص است

موضوع دارو با دستور به کارخانه‌ها حل نمی‌شود

بزرگ‌ترین سرمایه ما در حوزه پزشکی موضوع، نیروی انسانی است، شبکه ماست، تجربه ماست، کارکرد‌های ماست که باید به نحو احسن پاس بداریم و دنبال کنیم و بتوانیم یک بسته‌ای برای ارائه خدمت در نظر بگیریم، بله بیان کردند برادر عزیزم آقای پزشکیان که یک عده‌ای ممکن است رانت بگیرند، نه، ما‌ها مثل خود ایشان نه در خارج از بیمارستان دولتی کار کردیم و حتی بستری شدن مان هم در، من یک روز در مجلس حالم یک کم بد شد، گفتند بیایید فلان بیمارستان، من گفتم من جز بیمارستان امام جایی نمی‌روم، ما نیازمند یک تحول هستیم و این تحول جز یکپارچه سازی اطلاعات، نسخه الکترونیک، قبل حوزه شبکه بهداشت، توجه به ریتم سلامت و امکانی به بهترین نحوی از خارج از کشور، داخل کشور آورد و این سرمایه‌ها را به کار گرفت، آقای قاضی زاده یادشان هست من در دولت مکرر صحبت می‌کردم راجع به حوزه سلامت و اتفاقات ناخوشی که در حال رقم خوردن بود و توصیه ام این بود که این حوزه نیازمند تحول بزرگ است و ۴-۵ دفعه در دولت صحبت کردم و مسیر کاملا معلوم است و می‌شود گام به گام مسیر درست را برداشت، فرمایش دوستان کاملا درست است، موضوع سلامت فراتر از بخش بهداشت و درمان است به تبع شورای عالی سلامت به مسئولیت ریاست جمهوری باید همه دستگاه‌ها را مکلف کند که در این مسیر گام بردارند و موضوع دارو مطرح شد، با دستور حل نمی‌شود، نمی‌شود به کارخانه داروسازی فشار آورد که ضرر بدهد و چیزی تولید کند که ضرر بدهد و ناظر به شیرخشک که همه این موضوعات را ورود پیدا کردیم و در دولت بحث شد و مسیر کاملا معلوم است، ظرفیت داخلی موجود است و یک نگاه منطقی و کارشناسی می‌خواهد که این امر انجام شود و به بهترین نحو این کار صورت بگیرد و موضوع اصلاح بیمه‌ها یک امر قطعی است و موضوع فساد در زمینه سلامت زیرمیزی باید پرداخته شود و دو تا نکته بیان شد، یک نکته خارج از موضوع سلامت، ناظر به فروش نفت آقای پزشکیان فرمایش کردند، آقای پزشکیان اطلاعات تان نادرست است، اطلاعات دقیق خواستید من بعد از جلسه خدمت‌تان می‌دهم، امروز عربستان و عراق از ما بیشتر دارند پوئن می‌دهند برای فروش نفت و این عدد‌هایی که گفتید سی درصد نادرست است، در واقع عدد خیلی کمتر از این موضوع است.

سوال کارشناسان

علی ذوعلم: یکی از مسائل بسیار مهم در کشور ما بحث تعلیم و تربیت است. متاسفانه علی رغم تلاش‌هایی هم که شده هنوز ما درباره تحول در آموزش و پرورش و سرمایه گذاری برای این امر چشم انداز خیلی روشنی نداریم. جنابعالی بفرمایید به طور مشخص شورای عالی آموزش و پرورش را چه قدر جدی خواهید گرفت و چه قدر مسائل آموزش و پرورش برایتان مهم خواهد بود؟

علی اصغر فانی: آیا برنامه‌های درسی و فوق برنامه که در وزارت آموزش و پرورش در حال انجام و اجرا هست پاسخگوی نیاز نسل آلفا و زد است؟

سید محمد بطحایی: یکی از معضلات ما در آموزش و پرورش کلاس‌های پرجمعیت است. چهل نفر، چهل و پنج در یک کلاس با یک معلم، حقیقتا کار کردن خیلی دشوار است و یا اینکه اصلا نمی‌شود توقع یک کار با کیفیت داشت پاسخ شما و راه حل شما برای کاهش مشکلات در آموزش و پرورش چیست؟

رضوان حکیم زاده: بفرمایید برنامه شما برای کاهش فاصله و ارتقای کیفیت یادگیری برای دانش آموزان در خانواده‌های کمتر برخوردار و مناطق کمتر برخوردار چه خواهد بود؟

مصطفی رستمی: با توجه به ظرفیت‌های بزرگ علمی و دانشی که در کشور به برکت انقلاب اسلامی در این سال‌ها داشتیم برنامه روشن کاندیدا‌های محترم برای استفاده از این ظرفیت برای حل مشکلات مختلف کشور، برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سایر مشکلاتی که این‌ها خودشان را آماده حل این‌ها کردند چیست؟

محمد مهدی زاهدی: بار‌ها در رسانه‌ها دیدیم که موضوع مهاجرت نخبگان و به ویژه در سال‌های اخیر مهاجرت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به خارج از کشور بسیار مطرح شده است جدای از این که چه میزان مهاجرت صورت گرفته. سوال این است برای حفظ، نگهداشت و تکریم قشر نخبه و به ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها چه برنامه‌ای را دارید؟

مجری: سوالات کارشناسان محترم را تماشا کردید مجموع آن چه که در محتوای سوالات مطرح شد می‌شود در سه سوال کلی خلاصه کرد، سوال اول این که دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب سازی نظام آموزش با نیاز‌های نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟ دولت شما چه برنامه‌ای برای کاهش تراکم دانش آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت دارد و برنامه دولت شما برای ارتقای رابطه دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاهی چیست؟

معلمی باید بر تاج اشتغال کشور بنشیند

زاکانی: آینده کشور امروز در نظام تعلیم و تربیت کشور مشخص خواهد شد و تعلیم و تربیت کشور نظام پیشران تحولات کشور است از خانواده شروع می‌شود در مسجد، مدرسه، دانشگاه، حوزه، رسانه و همه ساحت‌هایی که انسان می‌تواند بیاموزد یا بیاموزاند این تعلیم و تربیت ادامه پیدا می‌کند. رکن آموزش و پرورش یک اساس ویژه‌ای دارد که نقش خاصی را می‌تواند در آینده کشور ادا بکند و لذا هر کسی بخواهد به آینده کشور نگاه بکند امروز باید به آموزش و پرورش کشور نگاه کند. گرچه تعلیم و تربیت فراتر از آموزش و پرورش کشور است. در آموزش و پرورش کشور مشکلات متعددی است که بیان شد. سعی می‌کنم حوزه علم و فناوری و دانشگاه و حوزه را در نوبت دوم بگویم الان فقط در آموزش و پرورش نازل به خانواده و این‌ها هم که بعدا در حوزه فرهنگی بحث خواهند کرد. آموزش و پرورش هزینه نیست مشکل کشور این است که نگاه را به آموزش و پرورش تغییر باید داد. آموزش و پرورش سرمایه گذاری است و لذا باید اساسا سیاست‌هایمان را ما متفاوت کنیم. در آموزش و پرورش شروع اصلاح بعد از کلاس باشد نه از ستاد برخی از دوستان اشکالشان این است که شاید با متن این ماجرا دقت‌های لازم را ندارند. در کلاس مهمترین رکن، معلم و دانش آموز است فقط محتوا نیست، باید به معلم رسید و به دانش آموز و به دانش آموز حق داد که حرف بزند تا پاسخ معتبر خودش را بگیرد. معلم باید منزلتش، معیشتش، جایگاهش، رشدش و همه ابعاد آنگونه حفظ بشود که معلمی بر تاج اشتغال‌های کشور بنشیند و بر نقطه برتر بتواند یک منزلتی و یک کارکردی داشته باشد.

زاکانی: سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است و ساحت‌های شش گانه‌ای را درنظر گرفته که بتواند در حوزه معلم محتوا و محیط بتواند ساحت‌های مختلف را ایفا بکند و ادا کند به نظرم توجه به آموزش و پرورش و اقدامات اساسی که در حوزه محتوا‌های آموزشی پرورشی می‌خواهد انجام بگیرد فقط نباید در کلاس و در این مباحث تنظیم شده آموزشی خلاصه شود. یک نگاه نگاه مکانیکی است مثل یک دانه خط تولید ماشین که در این خط تولید ماشین همه دانش آموزان برابرند از یک مسیری باید بیایند یک سری را باید آموزش ببیند یک توقعی هم از آن‌ها وجود دارد یک نگاه هم نگاه پرورش و دقت است.

خلاقیت، مهارت، آموزش و توانمندی‌های اجتماعی را باید برای دانش اموزان خلق کرد

زاکانی: یک نگاه هم نگاه پرورش و دقت است، مثل یک گلخانه‌ای که هر کسی بذر خودش را می‌کارد و به اقتضای خودش با خودش مقایسه می‌شود، آموزش و پرورش باید بیاید روی این نقطه بایستد، خلاقیت، مهارت، آموزش، توانمندی‌های اجتماعی و موضوعات مختلف را برای دانش آموز خلق کند. این هم جز از طریق یک معلم توانمند نمی‌شود؛ لذا باید آموزش و پرورش در محور کانون تحولات کشور قرار بگیرد، بنده قوی‌ترین وزیر کابینه ام وزیر آموزش و پرورش خواهد بود. به تبع مشکل معلم ها، مشکل مسکن آنها، مشکل معیشت آن‌ها و مشکل‌های متعدد آن‌ها را از طریق صندوق ذخیره می‌شود حل کرد. متأسفانه اداره سیاسی یا غیرحرفه‌ای این صندوق آن را به یک مسیر نادرستی برده است. توجه بنده بعنوان رکن اساسی در دولت با یک نگاه سرمایه گذاری به آموزش و پرورش است و به بهترین نحو این را انجام خواهم داد.

مجری: به پایان مرحله سوم رسیدیم. اجازه دهید که یک بار زمان استفاده شده نامزد‌ها را در این مرحله باهم مرور کنیم و ببینیم و زمان باقی مانده که در فرصت جمع‌بندی شش دقیقه‌ای هر یک از نامزد‌ها خواهند داشت. زمان کلی استفاده شده از سوی آقای قاضی زاده هاشمی؛ ۸ دقیقه و شش ثانیه است، آقای قالیباف؛ ۸ دقیقه و ۱۳ ثانیه، آقای پورمحمدی؛ ۸ دقیقه و چهار ثانیه، آقای زاکانی؛ ۸ دقیقه و هشت ثانیه، آقای پزشکیان؛ ۸ دقیقه و چهار ثانیه و آقای جلیلی؛ هشت دقیقه و ۱۸ ثانیه. با جمع زدن ثانیه‌های اضافه بر هشت دقیقه در مراحل سه‌گانه و کسر آن از شش دقیقه جمع‌بندی، فرصت هر یک از نامزد‌ها برای زمان جمع بندی مشخص خواهد شد. در مرحله نهایی هر یک از نامزدها؛ آقای قاضی زاده هاشمی؛ پنج دقیقه و ۴۶ ثانیه، آقای قالیباف؛ پنج دقیقه و هفت ثانیه، آقای پورمحمدی؛ چهار دقیقه و ۵۱ ثانیه، آقای زاکانی؛ پنج دقیقه و شش ثانیه، آقای پزشکیان؛ پنج دقیقه و ۵۷ ثانیه و آقای جلیلی؛ چهار دقیقه و ۳۵ ثانیه؛ فرصت جمع بندی در مرحله پایانی را خواهند داشت. به این ترتیب آغاز می‌کنیم بخش پایانی این مناظره را با آقای سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که به مدت پنج دقیقه و ۴۶ ثانیه فرصت خواهند داشت.

سوال: آقای زاکانی بفرمایید برای جمع بندی؟

زاکانی: بسم‌الله الرحمن الرحیم مردم عزیز بسیاری از موضوعات ناظر به حوزه سیاست و موضوعاتی بود که در خصوص دولت آقای روحانی بود با توجه به نوع رفتار‌هایی که مشاورین برخی از افراد به گفته هایشان داشتند این را می‌گذارم تو همون نوبت خودش صحبت می‌کنم که هر چیزی را سر جای خودش صحبت کرده باشم و از این شاخه به اون شاخه نپرم و بتوانم موضوع را خدمت شما عرض کنم، نکته دومی که است علی الظاهر ما دوستان عزیزمان پیرامونشان عناصری هستند که اسباب تمام این اختلافات و شرایط و موارد متعدد هستند و الان هم دارند ادامه می‌دهد اینجا توصیه اخلاقی برای ما اثرگذار نیست یک کم به پیرامون خودمان نگاه کنیم ببینیم که چه کسی منادی وحدت است چه کسی حرف درست می‌زند چه کسی اجتماع را ارائه درست می‌کند افرادی که الان در ستاد برخی از ما هستند کسانی هستند که مسبب وضع اسفناک امروز هستند و این‌ها باید پاسخ‌گو باشند چه جور امروز در موضع طلبکاری قرار گرفتند برخی از دوستانمان هم که دائماً طلبکاری می‌کنند به اعتقاد من بعداً اون‌ها این‌ها را اداره خواهند کرد این نیست، چون گذشته نشان داده شد که اداره شدند بنده عرضم را جمع بندی کنم و کاملاً هم آماده‌ام خود آقای روحانی، دیگری، دیگری که اسباب شرایط اسفناک امروز را ایجاد کرده بتوانیم باهاشون مناظره کنیم، صحبت کنیم، گفتگو کنیم و برای مردم معلوم بشود که وضع موجود حاصل کار چه کسانی است و به ادعا که نمی‌شود فقط بسنده کرد از طرفی هم شهید مظلوم ما شهید رئیسی پشت سرش حرف زده می‌شود، اما خودش کجاست که بیاید دفاع بکند به اعتقاد من یک فرصتی هم باید بدهند که از جانب ایشان یک دفاع صورت بگیرد و حق ایشان ادا نمی‌شود بنده امروز نکاتی را عرض کردم اولاً راجع به موضوع توزیع ثروت در کشور یارانه طلایی را مطرح کردم که اعتبار طلاست و هر کسی بیست و دو میلیون در سال می‌تواند این اعتبار طلا راداشته باشد و به میزان مصرف و صرفه‌جویی که می‌کند بتواند از آن بهره ببرد یک خانواده پنج نفره صد و ده میلیون این پولش الان موجود است، ولی متاسفانه امکان استفاده را یک عده نمی‌گذارند صورت بگیرد، نکته دوم ناظر به حوزه معیشت صحبت کردم همین یارانه‌هایی که دارید می‌گیرید ادامه پیدا می‌کند و این‌ها در حوزه اقلام اساسی می‌توانند تا سی درصد چهل درصد هم افزایش پیدا کنند یعنی سیصد هزار تومان که دارید می‌گیرید تا پانصد هزار تومان هم می‌شود افزایش داد اقلام اساسی اش را داد خدمتتان و یا اگر چهارصد تومان می‌گیرید تا ششصد هزار تومان می‌شود این را ارائه کرد و خدمت را می‌شود به شما توسعه داد در حوزه مسکن با توجه به ظرفیت‌های قانونی و تجربه‌ای که بنده تو این سی و سه ماه تو شهرداری دارم من هر چی دارم می‌گویم تو این سی و سه ماه می‌توانم جهت‌گیری‌هایش را نشانتان بدهم و تو گذشته خودم آن را خدمت شما ثابت کنم.

در مدت ۵ سال می‌شود مشکل مسکن را حل کرد

ظرف پنج سال مشکل مسکن را می‌شود حل کرد هم از طریق ظرفیت‌های واگذاری زمین هم از طریق به ویژه بافت فرسوده و پلاک‌های ناکارآمد چرا ما خودمان را سمت مردم قرار نمی‌دهیم و مردم از ثروتمند شدنشان ما بیزاریم به خاطر اینکه عده‌ای فساد در این کشور برایشان موضوعیت دارد و غده‌های سرطانی این کشور هستند که نمی‌خواهند بگذارند مردم ثروتمند بشوند در حوزه سلامت توضیح دادم که به هرحال با تعمیق بیمه‌ها ان بسته کامل را می‌شود ما داشته باشیم و در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت هم ابعادش گفتم آموزش پرورش هم خدمتتان توضیح دادم که توجه به کلاس درس، توجه معلم و دانش‌آموز و محتوا و ان هم نه محتوای فقط شرایطی که امروز است می‌تواند کارگزاری و تحول را ایجاد بکند توجه به حوزه پرورشی و اسناد بالا دستی در حوزه آموزش عالی هم عرض کردم که اگر آموزش عالی محور تحولات کشور قرار بگیرد می‌تواند کارکرد‌های ویژه‌ای داشته باشد اگر پایان‌نامه‌ها به سمت نیاز کشور برود و زیست بوم اندیشه‌ورزی در کنار زیست‌بوم نوآوری توسعه پیدا کند هیچ نخبه‌ای در کشور نخواهد رفت به غیر از این که اثرات جدی خودش را خواهد دید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *