سخنان کامل قالیباف در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

12:55 - 01 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۱۷۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنان کامل قالیباف در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
دومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ۳۱ خردادماه برگزار شد و هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور در زمینه نحوه خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت، پرداختند.

خبرگزاری میزان - دومین برنامه مناظره با موضوع «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» در فاصله هشت روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.

دومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره با موضوع اقتصادی به ارائه دیدگاه‌های خود و نقد و بررسی رویکرد‌های دیگر نامزد‌ها پرداختند که در ادامه متن کامل صحبت‌های محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوالات کارشناسان را مشاهده می‌کنید.

اولین بخش از برنامه مناظره، در حوزه اقتصاد با سرفصل خدمات رسانی عدالت محور دولت و در نوبت اول و مرحله اول موضوع سیاست گذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و رفع فقر مطرح شد. محور این بخش از مناظره سیاست گذاری در حوزه یارانه‌ها، رفع فقر مطلق و محرومیت زدایی بود.

سوال: موضوعات مطرح شده در سوالات را در سه سوال کلی می‌توانیم خلاصه کنیم، یکی این که برنامه دولت شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها از جمله یارانه‌های نقدی نان، انرژی و کالای اساسی چیست؟ به نظر شما یارانه باید به تولید کننده پرداخت شود یا مصرف کننده نهایی؟ برنامه دولت شما برای محرومیت‌زدایی و فقر مطلق چیست؟ 

 یارانه باید به مصرف‌کنندگان پرداخت شود

محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: درود می‌فرستم به روح پاک شهدا و امام شهدا و عرض تسلیت و تعزیت دارم بابت حادثه تلخ گیلان و زلزله کاشمر اتفاق افتاد و عرض تسلیت و تعزیت به خانواده‌های محترم شان. بحث امشب بحث بسیار مهمی است، بحث هدفمندسازی یارانه هاست، من همین ابتدا می‌خواهم بگویم که به نظرم از ابتدا ما نه در یارانه‌ها هدفمند حرکت کردیم نه در یک شیوه‌ای چگونگی این کار را درست انجام دادن که در دولت چهاردهم باید این را به آن توجه کنیم، ولی قبل از این باید بدانیم که عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصا از انفال که اموال عمومی هست، برای این کار باید عدالت را رعایت کنیم، به هیچ دلیلی و به هیچ بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت و نکته دوم باید بدانیم که حق مردم ما یک زندگی خوب است، حتی نه یک زندگی معمولی، ولی امروز واقعیت این است که بخش قابل توجهی از خانوار‌های ما امروز زندگی شان به سختی می‌گذرد.
باید یارانه را به مصرف‌کننده و انتهای زنجیره دهیم

قالیباف: به هر حال رئیس جمهور و مخصوصا رئیس جمهور آینده مسئول است و باید ضمانت کند که این کار را بتواند انجام دهد و با صراحت بگویم حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما به عهده رئیس جمهور است که خیلی راحت بتواند از پس این کار برآمده و پاسخگو بوده و پیش برود. کسی که کار می‌کند تمام عمر کار کرده است، الان هم بازنشسته شده است چرا باید فقیر باشد، ما باید به این پاسخ دهیم، دولت نباید اجازه بدهد که این فقیر باشد. ما حتما این جا باید کاری بکنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند و این که سوال کردند عزیزان که یارانه را به ابتدا می‌دهیم نه به تولیدکننده می‌دهید یا به مصرف کننده؟ بنده معتقدم به انتهای زنجیره به مصرف کننده باید بدهیم. ولی دقیقا بدانیم چگونه و به چه روشی و به چه کسانی. تا این‌ها مشخص نشوند آن عدالت را ما نمی‌توانیم رعایت کنیم، مثل الان مشکلات جدی در این زمینه داریم، از همین جا بحث درجلسه قبل تورم بود، تورم یکی از مشکلاتی است که بودجه‌ای که می‌آید تورم ایجاد می‌کند، این بودجه‌ای که می‌آید زندگی مردم را جابه جا می‌کند و به نوعی به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم و بخشی از ظرفیت خرید آن را برمی داریم.

آن‌هایی که حقوق ثابت دارند مثل کارگران، کارمندان وبازنشستگان و راننده حمل و نقل و این‌هایی که معمولا درآمد ثابتی دارند آسیب می‌بینند. ما باید حتما به میزان رشدی که انجام می‌شود و به میزان تورم باید در افزایش حقوق افرادی که ثابت هستند آن را به آن اضافه کنیم، از دو طریق به انتخاب خودشان، یا از طریق صرفا به صورت نقد یا به صورت کالا‌های اساسی که ۵-۶ قلم کالای جدی در حوزه لوازم خانوادگی، در حوزه جهیزیه و آن کالا‌هایی که بیش از دو هزار و صد کالری براساس نیازی که دارند در حوزه سبد غذایی تامین شود برای آن افرادی که مورد توجه و مورد هدف کار هست. ادامه بحث را خواهم گفت.

مجری: نوبت اول از مرحله اول را پشت سر گذاشتیم و در نوبت دوم همان طور که پیش‌تر توضیح داده شد، هر کدام از نامزد‌ها به مدت چهار دقیقه فرصت دارند که نقطه نظرات خود را راجع به دیدگاهی دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایند.
قالیباف: در ادامه بحث این را گفتم که ما حقوق‌بگیر‌ها و آن‌هایی که حقوق ثابت هستند چگونه ما همزمان افزایش تورم آن‌ها را جبران و جایگزین کنیم که سبد خانوار کوچک نشود. نکته دوم؛ ما بعضی از مردم عزیزمان را داریم که اصلاً امکان این که کار کنند، ندارند. این جا هم دولت باید آن‌ها را به طور صد درصد تأمین کند. حتی امکان توانمندسازی در آن‌ها نیست؛ لذا ما برای این که تا آخر برنامه، این کار را انجام دهیم باید بتوانیم یک بیمه فراگیر در حوزه تأمین اجتماعی چند لایه درست کنیم. ولی تا آن موقع این کار را انجام دهیم، باید در همین سالی که الان در آن هستیم، این مشکلات را چه آن‌هایی که در فقر مطلق هستند، چه آن‌هایی که زیر خط فقر هستند، چه آن‌هایی که ضعیف شدند باید با این‌ها جبران کنیم، حالا نگاه کنید چه تفاوتی وجود دارد؟ الان دهک‌های پایین نسبت به بالا درآمد آن‌ها یک به ۱۴ است، یعنی آن‌ها ۱۴ برابر درآمد بیشتری دارند. در حوزه ثروت، دهک‌های بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند.

می‎‌خواهیم به مردم اجازه سرمایه‌گذاری ارزی بدهیم

قالیباف: حالا ما یک انفالی داریم که همین انرژی است که دوستان اشاره کردند، مصرف این یک به ۲۲ است یعنی بعضی افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر مصرف می‌کنند، این عین بی‌عدالتی و ظلم از انفال است. ما به سرعت باید این را اصلاح کنیم، برای اصلاح این کار واقعاً ما نیازمندیم هدفمند این را کار را انجام دهیم. اشاره شد؛ ۴۴ درصد مردم ما اصلاً خودرو ندارند، بنزین نمی‌گیرند، یک خانواده چهار نفر هستند، شش خودرو دارند، ما خانواده‌هایی داریم که در سال ۱۴۰ میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرند، خانواده‌هایی هم داریم که یک قِران نمی‌گیرد. آن خانواده محروم، این‌ها هم خانواده‌های برخوردار ما حتماً در این طرح هدفمندسازی که صرفه‌جویی...، ما داریم حدود نزدیک به ۴۰ درصد انرژی خود را بد مصرف می‌کنیم و از دست می‌دهیم. این مال خانواده‌هاست، اجازه دهیم هر خانواده هر چقدر دارد از استاندارد؛ یک استاندارد معمولی هم باید مشخص کنیم، کمتر مصرف می‌کند، به خودش برگردد. به نظرم ما در طرحی که داریم، بعد توضیح خواهم داد، اختیار را می‌گذاریم بر عهده خود مردم، هر کسی صرفه‌جویی کرده، خودش تصمیم بگیرد، این میزان مترمکعب گاز، یا این مقدار از انرژی در بنزین، یا در برق، هر چه می‌خواهد، می‌خواهد این‌ها را باهم تبادل کند، ما این ظرفیت را در این سکو برای او درست کردیم، این‌ها را به هم تبدیل کند. می‌خواهد در بازار مشترکی که مربوط به انرژی‌هاست، آن جا برود در بورس بدهد، برود در بورس بدهد. در بورس می‌خواهد این را ریالی باشد؛ ریالی. می‌خواهد در سرمایه گذاری ارزی باشد؛ ارزی. به تشخیص خودش. چون ما در بخش رشد گفتیم می‌خواهیم ارز‌هایی که در اختیار هموطنان عزیزمان در همه جا هست، سرمایه‌گذاری ارزی بدهیم. اجازه بدهیم کسی که هم صرفه‌جویی در مترمکعب گاز می‌کند، این گازش را به بورس برای تبدیل کردن یا سرمایه‌گذاری کردن با ارزی این کار را انجام دهد. ما این جا در طرح‌مان هیچ اجباری نداریم، می‌تواند نقد تبدیل کند، می‌تواند جا‌به‌جا کند، می‌تواند در بازار بورس چه سرمایه‌گذاری کند، چه تبدیل کند، به اختیار خودش سه تا چهار روش است که می‌تواند این کار را انجام بدهد و کار را پیش ببرد. ولی مهم این است که این انفال باید به نفع مردم و بعد هم بقیه آن، دولت این‌ها را در تولید و در سرمایه‌گذاری که کیک اقتصاد را بزرگ کنیم که خانواده‌ها این را بتواند تداوم داشته باشد در درآمدهایشان و پایدار.

سوال: می‌توانیم مجموع صحبت‌ها و سوالات مطرح شده در این تصاویر را در ۳ سوال کلی و خلاصه مطرح کنیم، برنامه دولت شما برای در اولویت قرار گرفتن پیشگیری نسبت به درمان و دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی چیست؟ راهکار شما برای حل بحران نیروی انسانی در نظام سلامت چیست و برنامه دولت شما برای هوشمندسازی نظام سلامت چیست؟

قالیباف: در ابتدا عذرخواهی کنم لازم است نکته‌ای را توضیح بدهم، برادر عزیزم آقای پورمحمدی موضوعی را اشاره کردند در رابطه با بحث تحریم، آقای پورمحمدی بنده هم موافق هستم که حتماً تحریم یک کاغذ پاره نیست، از روز اول این بحث را معتقدم حتماً آسیب به کشور می‌زند به مردم، به اقتصاد، به رشد تولید حتماً باید به طور جد به آن بپردازیم. حتماً شما خاطرتان است من در همان ابتدا بحث‌ها که بعضاً با مذاکره مخالف بودند من گفتم با مذاکره موافق هستم منتهی بدون اینکه مذاکره یک روش مبارزه است، اشتباه نگیرید آمریکا در قبل و بعد از انقلاب نشان داده همیشه دشمن این سرزمین بوده، یقین کنید دارید با دشمن مذاکره می‌کنید نه با یک نفری که با شما حاضر است مساوی و با عدالت رفتار کند. خوب نتیجه آن چه شد؟ اعتماد کردید ترامپ آمد از قرارداد بیرون رفت بعد ما یک طرفه همه تعهدات را داریم اجرا می‌کنیم. من در یک توییت هم این را اشاره کردم، پروتکل الحاقی را عمل می‌کنیم، گزارش می‌دهیم خوب چرا؟ از قضا مجلس اقدام کرد می‌فرمایید مجلس هیچ اقدامی نکرد، مجلس اقدام کرد از قضا در شورای عالی امنیت ملی به ریاست آقای دکتر روحانی مصوبه‌ای شد در بند ۷ که مجلس برای این کار یک قانون بشود که دولت و همه مجموعه‌ها را از بلاتکلیفی در بیاورد این قانون تصویب شد. در بند ۶ این قانون دقیقاً گفته شد ما اقدام می‌کنیم.

قالیباف: منتها به چه روشی اقدام بکنیم؟ نه به روشی که در گذشته اقدام شده این را حل کنیم، حضرت آقا هم فرمودند که به هرحال این قانون به نفع کشور است، به نفع مردم است، به نفع صنعت هسته‌ای است، به نفع مشکلات این جا است و کشور را از بلاتکلیفی در آورده، لذا من می‌خواهم بگویم امروز ما هم نیاز داریم رفع تحریم را دنبال کنیم، بنده در میزگرد حوزه سیاست خارجی گفتم، برای حل مشکل تحریم هر کجا برویم، هر کس را بایدببینیم، بنشینیم مذاکره کنیم، با این توضیحی که دادم حتما دریغ ندارم و دستگاه دیپلماسی را از همه دستگاه‌های دیگر به اینجا ترجیح می‌دانم، ولی از آن طرف هم این شرط عقل است این همه امکانات داخل کشور داریم، در سال ۱۰۴ میلیارد دلار داریم انرژی را هدر می‌دهیم تازه همه آن را حل کنیم، همه هم پای کار بیایند که نیامدند، آیا شرکت‌های خارجی اینقدر روی ما سرمایه گذاری می‌کنند؟ هرگز، همانطور که جناب آقای پزشکیان اشاره کردند مهم است که ما اجماع سازی داشته باشیم. ما حتما کارآمد در کار باشیم، موضوعات منافع ملی ما در حوزه داخلی و در حوزه خارجی نیازمند یک عقلانیت است، بنده معتقدم که من حتما ظرفیت اجماع سازی، جمع کردن، بستر فراهم کردن در منافع ملی می‌توانیم این را دنبال کنیم، من همین جا واقعا از مردم عزیزمان عذرخواهی می‌کنم. من در رابطه با سلامت بحث می‌کردم، ولی، چون دیدم این موضوع مهم بود و در حقیقت می‌خواهیم بگوییم که همه ما شش نفر، به هرحال یکی از ما را شما اعتماد می‌کنید، ولی نهایتا هر کدام ما در هر کجا هستیم؛ حتما یکی از موثرین در تصمیم گیری‌ها و کار‌ها هستیم، طبیعی است که باید همین جا تمرین کنیم در گفتن، در اجماع سازی، در همکاری امروز و فردای آینده کشور که این‌ها باعث نشود که واقعا ما این سرمایه‌های ملی مان را در حوزه چه منابع انسانی مان، چه در این جا این‌ها را از بین ببریم، ولی باید این‌ها را به طور جدی پیش ببریم، من در حوزه بحث سلامت فقط این نکته را می‌گویم، جناب آقای دکتر مرندی که پیشکسوت و متخصص و متعهد ما هستند حتما باید بهداشت را بر درمان ترجیح بدهیم و این را در همه جا رعایت کنیم. در بخش دوم من حتما توضیح خواهم داد.

مجری: نوبت اول را به پایان بردیم در مرحله دوم و در نوبت دوم طبق روال گذشته هر نامزد محترم به مدت ۴ دقیقه فرصت دارد دیدگاه هایش را درباره نظرات دیگر نامزد‌ها مطرح کند.

باید بهداشت بر درمان ارجحیت داشته باشد

قالیباف: از این فرصت استفاده کنم در انتهای صحبت گفتم که ما حتما بحث بهداشت و پیشگیری را بر درمان ارجحیت می‌دانیم، ولی نکته مهمی که این جا باید توجه کنیم خود نظام سلامت که اساس کار در مجموعه است. این که نظام سلامت عوامل موثری است در حوزه سلامت که در اختیار خود وزارت بهداشت و درمان و بحث تخصصی نیست. این ریشه در عوامل دیگری دارد که احتیاج به هماهنگی‌های بخشی دارد. نگاه کنید آلودگی آب، هوا، خاک، صوت، همه این‌ها موضوعی است که هیچ ربطی به بهداشت و درمان ندارد، یعنی اصلاح این مورد‌ها حتما باید به صورت کار فرابخشی باشد. متاسفانه یا از این کار ما غفلت کردیم یا نسبت به این موضوع ناآگاه بودیم یا اگر غفلت نکردیم ناآگاه نبودیم. بدون تعارف عرضه اش را نداشتیم که این کار را انجام بدهیم، به هر حال یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنیم این همان جایی که می‌گویم تدبیر درست و مدیریت چقدر در کار موثر است.

نکته دیگر همین جا بگویم به نظرم غفلت کردیم در این برنامه‌ها همه وقت‌ها از آب و هوا می‌گوییم از آب و خاک می‌گوییم یعنی محیط زیست، محیط زیست امروز یکی از استراتژی‌های بخشی ماست یعنی به اندازه امنیت و رفاه به اندازه فرهنگ و مسایل اجتماعی به اندازه مسایل سیاسی و به اندازه حوزه مربوط به سیاست خارجی، محیط زیست هم موضوعیت ماست. ولی متاسفانه در این جا اصلا فرصت بحثش هم نشد این جا باید یک اشاره‌ای به این موضوع می‌کردیم نکته بعدی بعضی از موضوعات ما از اول تا الان حل نشده زمانی که خودمان در جنگ بودیم بچه کوچک داشتیم، موضوع شیرخشک دغدغه ما بود همین الان دغدغه ماست. بعضی چیز‌ها روند همین طور اومد حل نکردیم. ما موج پوشک و شیرخشک که در دهه ۶۰ حل نکردیم این‌ها آمدند در مقطع ابتدایی سه شیفت شد. این جا نشد، آمدند میلیون‌ها نفر پشت کنکور خلاصه ماندند و نشد، اومدیم در مسکن و ازدواج نشد، همین الان می‌گویند در نظام سلامت ما ۲۰ سال دیگر پنجره جمعیتی ما افراد بالای ۶۰ ما سه برابر می‌شوند. اگر باید چاره اندیشی کنیم الان باید تصمیم بگیریم پس یکی از موضوعات مهمی که ما باید درست کنیم یعنی حواسمان باشد ما الان باید هم آینده مان را افق آینده مان را روشن کنیم که امید داشته باشیم و این کار در دسترس ماست وضع حال مردم را خوش کنیم که الان بتوانند روی فشار نباشند چه در معیشت چه در سلامت، سلامت مهمتر از معیشت است. همین حداقل پولی که مردم دارند اگر مریض داشته باشند ما همین الان بین هشت تا نه میلیون تومان سرجمع داریم سرانه در بهداشت و درمان هزینه می‌کنیم هم دریافت از مردم و پولی که دولت می‌گذارد یک هشت نه میلیون تومان این کیفتی درمان است که الان ما داریم خدمت و سرویس می‌دهیم. این هم مثل انرژی مان پول را می‌آوریم، بعد هزینه می‌کنیم، بعد مدیریت می‌کنیم الان پزشکان ما آیا یک توزیع نرمال می‌شوند به دلایل مختلف خود اساتید بزرگوار هم این جا اشاره کردند یا حقوق چرا ندادیم یا بحث الان شما دستیار‌ها را نگاه کنید در چه وضعیتی حالا امسال دستیار‌ها را حل کنیم. در صعب العلاج‌ها مجلسی افتخار داشت که همه صعب العلاج‌ها را در صندوق صددرصد تحت پوشش قرارداد. قبلا پنج گروه بودند ۱۵۰ هزار نفر امروز بیش از ۱۰۰ گروه صعب العلاج هم با حدود دو میلیون نفر این جا برخوردارند. همه سه دهک پایین حدود ششم میلیون نفر رایگان بیمه سلامت شدند یعنی یک اتفاق‌ها در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم افتاده که این کار در حقیقت انجام شده.

سوال کارشناسان

علی ذوعلم: یکی از مسائل بسیار مهم در کشور ما بحث تعلیم و تربیت است. متاسفانه علی رغم تلاش‌هایی هم که شده هنوز ما درباره تحول در آموزش و پرورش و سرمایه گذاری برای این امر چشم انداز خیلی روشنی نداریم. جنابعالی بفرمایید به طور مشخص شورای عالی آموزش و پرورش را چه قدر جدی خواهید گرفت و چه قدر مسائل آموزش و پرورش برایتان مهم خواهد بود؟

علی اصغر فانی: آیا برنامه‌های درسی و فوق برنامه که در وزارت آموزش و پرورش در حال انجام و اجرا هست پاسخگوی نیاز نسل آلفا و زد است؟

سید محمد بطحایی: یکی از معضلات ما در آموزش و پرورش کلاس‌های پرجمعیت است. چهل نفر، چهل و پنج در یک کلاس با یک معلم، حقیقتا کار کردن خیلی دشوار است و یا اینکه اصلا نمی‌شود توقع یک کار با کیفیت داشت پاسخ شما و راه حل شما برای کاهش مشکلات در آموزش و پرورش چیست؟

رضوان حکیم زاده: بفرمایید برنامه شما برای کاهش فاصله و ارتقای کیفیت یادگیری برای دانش آموزان در خانواده‌های کمتر برخوردار و مناطق کمتر برخوردار چه خواهد بود؟

مصطفی رستمی: با توجه به ظرفیت‌های بزرگ علمی و دانشی که در کشور به برکت انقلاب اسلامی در این سال‌ها داشتیم برنامه روشن کاندیدا‌های محترم برای استفاده از این ظرفیت برای حل مشکلات مختلف کشور، برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سایر مشکلاتی که این‌ها خودشان را آماده حل این‌ها کردند چیست؟

محمد مهدی زاهدی: بار‌ها در رسانه‌ها دیدیم که موضوع مهاجرت نخبگان و به ویژه در سال‌های اخیر مهاجرت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به خارج از کشور بسیار مطرح شده است جدای از این که چه میزان مهاجرت صورت گرفته. سوال این است برای حفظ، نگهداشت و تکریم قشر نخبه و به ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها چه برنامه‌ای را دارید؟

مجری: سوالات کارشناسان محترم را تماشا کردید مجموع آن چه که در محتوای سوالات مطرح شد می‌شود در سه سوال کلی خلاصه کرد، سوال اول این که دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب سازی نظام آموزش با نیاز‌های نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟ دولت شما چه برنامه‌ای برای کاهش تراکم دانش آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت دارد و برنامه دولت شما برای ارتقای رابطه دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاهی چیست؟

مقطع ابتدایی و مهدکودک باید در اولویت قرار بگیرد

محمدباقر قالیباف: برای هر تصمیمی اول یک شناخت دقیق وضعیت موجود مهم است. ما وقتی برمی گردیم یک نگاهی به پانزده شانزده سال گذشته آموزش و پرورش می‌کنیم متاسفانه ما پانزده شانزده وزیر و سرپرست در یک وزارت خانه جا به جا کردیم. عذر می‌خواهم با این ادبیات می‌گویم ما یک پاچال یک عطاری را. این قدر مدیر آن جا را عوض می‌کنیم، شاگرد آن جا را عوض می‌کنیم که یک وزارت خانه را این گونه تصمیم می‌گیریم. این یکی از اشکالات جد‌ی ماست. جایی که محل تربیت آینده و فعل ما در آنجاست، حال ما در آنجاست این یک واقعا یک مشکل جدی ماست. در حوزه بحث مدیریت این را همه مقصریم جایی است که می‌گویم مدیریت اساس کار است. توجه به این موضوع، اساس کار است. شانزده میلیون الان تقریبا دانش آموز داریم طبیعتا ما سرانه بودجه ما ده درصد است در دهه هفتاد، ده درصد از بودجه عمومی در دهه هفتاد این حدود بیست درصد بود یعنی امروز ما تقریبا بودجه آموزش و پرورش را نسبت به دهه هفتاد کم کردیم. این هم نتیجه همین گونه مدیریت‌ها و ضعفی است یعنی رئیس جمهور محترم باید بداند که آموزش و پرورش اساس پیشرفت کشور است. من هم معتقدم که در پایه و مقطع ابتدایی و مهدکودک که اخیرا شما می‌بینید مهد کودکمان قبلا در سازمان بهزیستی در آن جا بوده یعنی مهدکودک را قبل از مقطع ابتدایی و این جا را در اولویت باید قرار بدهیم و از جهت ساختاری درست کنیم. نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم وقتی که از تقویت آموزش و پرورش حرف می‌زنیم به نظرم دو جا مهم است یک بحث مربوط به مدرسه و محیط مدرسه و ظرفیت مدرسه و استاندارد مدرسه در حوزه کالبدی دو معلم، بقیه آموزش و پرورش در هر رده‌ای این‌ها ذیل این تعریف می‌شود لذا در آموزش و پرورش باید در حوزه محتوا و در حوزه تربیت معلم برنامه ریزی و اجرا را باید متمرکز انجام بدهیم بقیه موضوعات را باید متمرکز به مدرسه بشویم و در عرصه بحث مربوط به مدیران، ما امروز با همه عدد و رقمی که گفتم بدون مکان سرانه هر کدام از دانش آموزان ما الان بین شانزده تا هفده میلیون تومان ما داریم هزینه بدون اماکن. استاندارد هم نگاه کنیم ضرب در سه کنیم حدود چهل و پنج تا پنجاه میلیون تومان همین الان داریم هزینه می‌کنیم. البته که این کم است، ولی واقعیت این است که آیا خروجی ما به اندازه‌ای که سرمایه گذاری کردیم اتفاق می‌افتد. نه؛ از آن طرف الان معلم کم داریم معلم‌های سی سال تجربه مفید ما که از این‌ها باید استفاده بکنیم. وقتی این‌ها دو مرتبه فراخوانی می‌کنیم که باید بکنیم هر ساعت پنجاه هزار تومان به این‌ها می‌دهیم. با پنجاه هزار تومان یک معلم می‌تواند با یک تجربه‌ای که سی سال مجددا آوردیم. حالا بگذریم که متاسفانه بعضی موقع‌ها شش ماه، هفت ماه تاخیر در پرداخت داریم؛ لذا ما در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه را که اساس بهره وری ما برای رشد اقتصادی است هم در تصمیم سازی، هم در مهارت، هم در سبک زندگی در همه این بخش‌ها باید به اولویت اساسی و جدی خودمان قرار بدهیم و اولویت ما به طور قطع خواهد بود.

قالیباف: من در بخش اول صحبت اشاره کردم، یکی از معضلات ما در آموزش و پرورش این است که ثبات در مدیریت نداشتیم. پس یک مدیر و یک مدیر قوی مهم است، ثبات هم حتماً مهم است، خب نبوده است. نگاه کنید الان در همین صحبتی که اینجا شد، خیلی نظرات و راهکار‌های خوب و جذابی بود که داده شد. دکتر جلیلی اشاره کردند، طرح خوب می‌دهیم، حرف خوب می‌زنیم، ولی کدام دولت می‌خواهد این را اجرا کند، چه کسی می‌خواهد این را انجام بدهد، بی ثباتی در مدیریت، ضعف در مدیریت، آیا این امکان پذیر است.

طرح هر چقدر هم خوب باشد، اگر مجری اشتباه کند، عقب گرد است

این عقب گرد خسارت‌های غیرقابل جبران دارد. پس یک مدیر قوی، یک مدیر مسئولیت پذیر، یک مدیری که بتواند با تجربه باشد، اساس کار است. در همه آموزش و پرورش؟ شاید جای دیگر، وقتی ریشه یابی می‌کنیم، وقتی یک دوقطبی جعلی در کشور درست می‌شود، این خسارت را به ما وارد می‌کند. وقتی که دعوا راه می‌اندازیم تا فراش مدرسه را هم جابجا می‌کنیم این به ما مشکل ایجاد می‌کند، هر کسی که این کار را انجام بدهد، وقتی بهانه جویی می‌کنیم و بهانه تراشی می‌کنیم کار روی زمین می‌ماند این به ما خسارت می‌زند، وقتی که ما مردم را در اداره این موضوعات حذف می‌کنیم، نقش خانواده را در مدرسه حذف می‌کنیم، نخبگان که مهم‌ترین تصمیم سازان هستند این‌ها را سر دست نمی‌گیریم در صدر نمی‌نشانیم نظرات آن‌ها را بعنوان یک مدیر و بعنوان یک رئیس جمهور، یک وزیر، یک معاون وزیر، یک رئیس سازمان به کار نمی‌گیریم این‌ها است، وقتی که ما قدرت آقای دکتر پزشکیان اشاره کردند، وقتی ما قدرت اجماع سازی نداشته باشیم، حالا هر چقدر از این پیشنهادات بدهیم که بتوانیم در حاکمیت، در بین قوا این کار را انجام بدهیم، درست است حتما جناب آقای پزشکیان تایید می‌کنند اجماع سازی ضرورت است که همه ما داریم به آن تاکید می‌کنیم، واقعیت هم است، خیلی جا‌ها با این مشکلات، این‌ها را نتوانستیم، ولی ما باید توجه کنیم که وقتی حرف از اجماع سازی می‌زنیم بگوییم چگونه و بر اساس چه موضوعی ما اجماع سازی انجام بدهیم، شما نگاه کنید مقام معظم رهبری این جا تکلیف همه ما را روشن کردند، معلوم و روشن است که ما وقتی حرف از اجماع سازی می‌زنیم مبانی مان مبانی انقلاب اسلامی است، باید در این چارچوب باشد، وقتی حرف از اجماع سازی می‌زنیم بدانیم که ذینفع نهایی ما مردم هستند، بنا است این منفعت را مردم ببرند و این مسلم است که باید عدالت باشد، نیروی با استعداد که در یک روستا است، فرصت رشد پیدا نکند، یک کسی که پول دارد بتواند این ناعدالتی را دنبال کند و بعد من فکر می‌کنم نکته دوم دیگر این است که ما به گونه‌ای عمل کنیم که تنش ایجاد نکنیم.

سرمایه‌های انسانی مهمتر از سرمایه‌های مادی هستند

سرمایه‌های انسانی ما به مراتب مهم‌تر از سرمایه‌های مادی ما هستند، ما تا آن‌ها را حفظ نکنیم به درستی پرورش ندهیم، این کار انجام نمی‌شود، یک نکته‌ای من در نهایت بگویم، من معتقدم که در آن سه مقطعی که اشاره شد در بخش مربوط به حوزه مدارس اینگونه باشد و در تحصیلات تکمیلی، من معتقدم در تحصیلات تکمیلی باید بخش‌های دولتی و غیر دولتی اگر نیاز دارند خودشان باید با دانشگاه‌ها قرارداد کنند و دنبال کنند ما از بیت المال در آنجا پول نگذاریم.
مجری: به پایان مرحله سوم رسیدیم. اجازه دهید که یک بار زمان استفاده شده نامزد‌ها را در این مرحله باهم مرور کنیم و ببینیم و زمان باقی مانده که در فرصت جمع‌بندی شش دقیقه‌ای هر یک از نامزد‌ها خواهند داشت.

به زوج‌های جوان واحد‌های مسکونی بدون پرداخت اجاره تا سه سال اهدا می‌کنیم

قالیباف: در بحث دوم ما در حوزه مسکنیم ما الان شرایط مان بر اساس طرح آمایش سرزمینی هشتاد درصد شهر‌های ما و صد درصد روستا‌های ما، قادریم بتوانیم یک قطعه زمینی که کاربری مسکونی داشته باشد به صورت رایگان به همه کسانی که مسکن ندارند این‌ها را بدهیم و ان توسعه شهری را هم برایش توجه داشته باشیم و در اینجا با توجه به قانون جوانی جمعیت و خانواده ما بتوانیم به زوج‌های جوان در آغاز با مدت سه سال واحد‌های کوچه هفتاد و پنج متری پیش بینی کنیم که این‌ها بتوانند به مدت سه سال بدون اجاره اجاره بها انجا زندگی کنند مقدمات ادامه زندگی را فراهم کنند در طرح فوریتی سوم مان بحث خودرو است.

مصممیم خودرو‌های سنگین و خودرو‌های بزرگ را وارد کنیم

مصممیم چه خودرو سنگین و چه خودروی بزرگ را حتماً واردات انجام بدهیم تا رقابت بین خودروساز داخل و کیفیت خودروی خارجی باشد و طرح فوریتی چهارم ما بحث دیوار شرق کشور است امروز اتباع غیر مجاز آسیب‌های اجتماعی جدی در حوزه مواد مخدر، اشتغال، طلاق همه آسیب‌های جدی که ما می‌بینیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی ریشه در شرق کشور دارد من با تجربه‌ای در پلیس بودم در آسیب‌های اجتماعی در شهرداری ما باید مرز شرقی مان در مرز پاکستان و افغانستان به طور کامل دیواره‌ای بگذاریم که امنیت آن جا را برقرار کنیم و در نهایت ان کار تمدنی که مد نظر بنده است من وقتی پرواز می‌روم واقعاً وقتی به سمت جنوب خلیج فارس می‌روم و در برگشت که به سمت شمال می‌آیم و از سواحل دریای عمان و خلیج فارس عبور می‌کنم همیشه غصه من می‌شود و ان اینکه ما چنین جای به این مهمی را داریم و از آن غافلیم ما این را برای هدف چهارده چهارده دیدیم که پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی، فناوری در سواحل دریای عمان و پس کرانه آن انجام بدهیم در حقیقت وقتی حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم باید یک کاری را در روی زمین ملموس به مردم و دنیا نشان بدیهم که به حول و قوه الهی در دستور کار است و این بزرگ‌ترین فرصت تمدنی ماست که بتوانیم در حوزه‌های اقتصادی، فناوری، ترانزیتی و گردشگری رقم بزنیم و رشد اقتصاد را متحول کنیم و همین طور که در حوزه امنیتی و دفاعی در حقیقت توانستیم افتخارآمیز باشیم در عرصه اقتصادی هم ان‌شاءالله این‌گونه عمل کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *