گفت‌وگو |

قوه قضاییه در پیشگری از جرایم موفق عمل کرده است

7:00 - 02 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۹۴۷
قوه قضاییه در پیشگری از جرایم موفق عمل کرده است
مدیر مسئول خبرگزاری رکنا رویکرد پیشگیری از جرم را که توسط قوه قضاییه به اجرا گذاشته شده اثر بخش خواند و افزایش سطح آگاهی عمومی را با کمک قوه قضاییه مهم خواند.

مسعود ابراهیمی مدیر مسئول خبرگزاری رکنا در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: طی سال‌های اخیر تحولات در دستگاه قضا سبب شده است تا نگاه اذهان عمومی به قوه قضاییه تغییر کند و این قوه را به یکی از قابل اعتمادترین بخش‌های نظام تبدیل کند.

وی ادامه داد: من معتقدم اتفاقات بسیاری در قوه قضاییه شکل گرفت و از آن جمله می‌توان به تلاش برای پیشگیری از جرم اشاره کرد در حالی که چنین مقوله‌ای قبلاً در قوه قضاییه وجود نداشت.

ابراهیمی تصریح کرد: نگاه و دیدگاه‌های حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و تیم همکارش بیانگر این مهم است که پیشگیری بهتر ازهر نکته دیگر محسوب می‌شود، بدین ترتیب حتی هزینه‌ها در روند رسیدگی به پرونده‌ها کاهش می‌یابد به عبارت دیگر زمانی که اطلاعات حقوقی لازم در اختیار جامعه قرار بگیرد میزان آسیب‌ها و چالش‌ها به حداقل می‌رسد.

وی تصریح کرد: در همه حوزه‌های فعالیتی قوه قضاییه شاهد هستیم که بی‌طرفی رکنی مهم و اساسی در نظر گرفته شده و این مهم حتی در بخش اطلاع‌رسانی کاملاً محسوس است به دلیل این نوع نگاه و فلسفه در بی‌طرف بودن اعتمادسازی شکل گرفته و اذهان عمومی خصوصا رسانه‌ها با آغوش باز به دنبال کسی اطلاعات از خود قوه در مورد پروند‌های قضایی هستند.

مدیرمسئول خبرگزاری رکنا به پرونده‌های فساد اشاره و بیان کرد: از آنجا که اطلاع‌رسانی به جامعه به صورت شتاب زده انجام نمی‌شود، جریان‌سازی‌های منفی نیز شکل نمی‌گیرد. من در جلسه‌ای که با حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای داشتم پیشنهاد کردم که در مورد برخی از پرونده‌ها که جریان‌های خاصی دارند وعموماً به موضوعات فساد اشاره دارند بیشتر پرداخته شود. چون با معیشت مردم سر و کار دارد توجه و پیگیری مردم بیش از سایر پرونده‌ها معطوف به آن‌ها است مردم به دنبال کسب اطلاعات هستند.

ابراهیمی تاکید کرد: ارائه اطلاعات صحیح در مورد پرونده‌های فساد اقتصادی اقبال و مخاطبان بسیاردارد و در این زمینه اطلاعات صحیح و مستند باید ارائه شود که در نهایت دقت نظر قوه و تلاش این عرصه برای اجرای عدالت به دور از هرگونه گرایش و مستقل بودن را به نمایش می‌گذارد.

وی بحث آگاهی‌رسانی جامعه را مهم خواند و پیشنهاد کرد: قوه قضاییه بخشی با عنوان ارتباطات مردمی دارد. یکی از مسئولان این بخش همواره سوالات و درخواست‌های مهم و پر تعداد مردم را بررسی و استخراج و اطلاعات حقوقی در این زمینه را در قابل محتوایی کوتاه در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا بدین ترتیب به بالا رفتن سطح آگاهی عمومی کمک کند. ادامه این روند سبب می‌شود تا بدین ترتیب ستونی در روزنامه‌ها و یا در سانه‌ها در مورد حق و حقوق مردم و برای افزایش آگاهی جامعه شکل در نظر گرفته شود و درادامه بالا رفتن سطح اطلاعات حقوقی مردم کمک بسیار کند.

ابراهیمی به حوزه شورای حل اختلاف در قوه قضاییه پرداخت و افزود: اتفاقات و رویداد‌های قابل توجهی در بحث بخشش برخی از مجرمان به واسطه تلاش‌های شورای حل اختلاف برای آزاد کردن زندانیان انجام می‌شود به عنوان مثال مادری که به شرط آموزش زبان انگلیسی به بچه‌های بی‌سرپرست حاضربه گذشت از خطای مجرم شد. اینگونه سوژ‌ها بسیار جذاب و در عین حال درس‌آموز است.
انتهای پیام/


برچسب ها: هفته قوه قضائیه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *