گفت‌وگو|

۲۷ دادگاه آنلاین سال گذشته در استان مرکزی برگزار شد/۹۹ درصد دادرسی‌های قضایی پرونده‌های زندانیان به صورت الکترونیک برگزار می‌شود

10:58 - 13 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۷۲۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۲۷ دادگاه آنلاین سال گذشته در استان مرکزی برگزار شد/۹۹ درصد دادرسی‌های قضایی پرونده‌های زندانیان به صورت الکترونیک برگزار می‌شود
رئیس کل دادگستری استان مرکزی از برگزاری ۲۷ دادگاه آنلاین طی یک سال گذشته در استان مرکزی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جزایی رئیس کل دادگستری استان مرکزی در گفت‌وگو با میزان، درباره اقدامات شاخص استان اظهار کرد: طی یک سال گذشته تعداد ۲۷ دادگاه آنلاین در استان مرکزی برگزار شده است؛ که در این دادگاه‌ها به موضوعاتی همچون مطالبه وجه، الزام به تنظیم سند، ابطال سند، تقسیم ترکه، مطالبه خسارت، قلع و قمع، خلع ید، ابطال رای داور، تسلیم مبیع، اثبات وقوع بیع و ... رسیدگی شده است.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان مرکزی

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳ دفتر خدمات الکترونیک قضایی افتتاح و به دفاتر استان اضافه شده که با این حساب تعداد دفاتر استان به ۲۸ رسیده است. دو دفتر در شهرستان اراک و یک دفتر در شهرستان شازند راه اندازی شد این امر ضمن کاهش ازدحام در سایر دفاتر، موجب سهولت دسترسی مردم به خدمات قضایی بدون مراجعه به دادگستری می‌شود. همچنین به منظور تسهیل ارائه خدمات قضایی به زندانیان، تعداد ۷ باجه خدمات الکترونیک قضایی در زندان‌های استان افتتاح شده است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: میزان ابلاغ الکترونیک در پایان سال ۱۴۰۱، ۳/۹۳ درصد و در پایان سال ۱۴۰۲، ۷/۹۵ درصد بوده که دادگستری استان در این زمینه در سال ۱۴۰۲، ۲/۴ درصد بهبود عملکرد داشته است و این امر بیانگر افزایش ضریب هوشمندسازی فرآیند ابلاغ و کاهش صدور و ارسال ابلاغیه به شیوه سنتی است.

۹۹ درصد از دادرسی‌های قضایی پرونده‌های زندانیان به صورت الکترونیک برگزارشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جزایی گفت: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۹۹ درصد از دادرسی‌های قضایی در پرونده‌های دارای زندانی، به صورت الکترونیک و بدون نیاز به اعزام زندانیان به صورت فیزیکی برگزار شده که این شاخصه در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۸ درصد بوده است. کاهش حداکثری اعزام زندانیان جز در موارد خاص علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌های بیت المال، خطرات ناشی از اعزام فیزیکی را نیز به حداقل می‌رساند.

وی درباره استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند سازی قضایی ادامه داد: فرآیند دادرسی تمام الکترونیک پرونده‌های قضایی در استان از ابتدای آبان ماه سال ۱۴۰۲ آغاز و تا پایان سال، بیش از ۳۴ درصد از پرونده‌ها به صورت تمام الکترونیک و بدون نیاز به کاغذ ثبت و رسیدگی شده است. با اجرای طرح دادرسی تمام الکترونیک در استان، گام مهمی در راستای کاهش مصرف کاغذ و تونر و نیز استهالک دستگاه‌های چاپگر برداشته شده است.

۵۷ درصد از قرار‌های کارشناسی ارجاع شده با استفاده از فرآیند قرعه کشی انجام شد

رئیس کل دادگستری استان مرکزی درباره سامانه قرعه کشی کارشناسان گفت: استفاده از سامانه هوشمند قرعه کشی کارشناسان از ابتدای شهریور ماه سال ۱۴۰۲ در استان آغاز و تا پایان سال، بیش از ۵۷ درصد از قرار‌های کارشناسی ارجاع شده با استفاده از فرآیند قرعه کشی انجام شده است. بهره گیری از ابزار قرعه کشی در ارجاع قرار‌های کارشناسی، موجب توزیع عادلانه قرار‌ها بین کارشناسان دادگستری و جلوگیری از ایجاد شائبه در فرآیند دادرسی خواهد شد

۳۴ هزار استعلام هوشمند مالی در پرونده‌های قضایی استان مرکزی در سال گذشته

وی درباره سامانه هوشمند استعلامات مالی سهام بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۴ هزار استعلام هوشمند مالی در پرونده‌های قضایی استان انجام پذیرفته است. استعلام اموال محکوم علیه از نهاد‌های مربوطه مانند بانک، بورس، اداره ثبت و فراجا به صورت برخط موجب کاهش اطاله دادرسی و اجرای سریع‌تر احکام صادره می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جزایی درباره سامانه کنترل تردد اظهارکرد: از ابتدای شهریور ۱۴۰۲ تا پایان سال، سامانه کنترل تردد به صورت تدریجی در تمامی حوزه‌های قضایی استان راه اندازی شده است. سامانه کنترل تردد مراجعین در مبادی ورودی مجتمع‌های قضایی با هدف شناسایی و دستگیری محکومین متواری، مجرمان خطرناک، حرفه‌ای و سابقه‌دار، شناسایی شهود و ضامنین حرفه ای، جلوگیری از ورود کارچاق‌کن‌ها به سیستم قضایی و همچنین کنترل ورود مراجعین از حیث تعداد به منظور خدمت رسانی بهتر به ایشان ایجاد شده که از ابتدای راه اندازی این سامانه در استان، نتایج مؤثری در این زمینه‌ها به دنبال داشته است. لازم به ذکر است در هفت ماهه منتهی به پایان سال گذشته، بیش از ۸۸۲ هزار ورودی در این سامانه به ثبت رسیده که بیانگر ارائه خدمات قضایی به این تعداد افراد در دادگستری استان است.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگاه برخط

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *