مدیر عامل سازمان انتقال خون: حداقل برای ۶ ماه ذخایر استراتژیک داریم

12:42 - 29 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۶۳۶
مدیر عامل سازمان انتقال خون: حداقل برای ۶ ماه ذخایر استراتژیک داریم
مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه اهداکنندگان سرداران گمنام سلامت هستند گفت: با کمک این افراد برای اولین بار حداقل برای ۶ ماه ذخایر استراتژیک داریم.

خبرگزاری میزان - مصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خون امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری ضمن اشاره به اینکه رسالت سازمان انتقال خون تامین خون کافی و سالم است، گفت: تامین خون کافی به معنی این است که هر چه خون توسط مراکز بهداشتی و درمانی نیاز است را تامین کنیم و خون سالم به معنای این است که خون هیچ آلودگی نداشته باشد و تحقق این امر نیازمند کارمند، تجهیزات و ملزومات کافیست، همچنین لازم است به فکر آینده باشیم و به پدافند غیر عامل توجه کنیم و توزیع خون در  در همه کشور به صورت عادلانه صورت گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه از زمان پذیرش این مسئولیت برای تحقق این امور برنامه‌ریزی کردیم، ادامه داد: برای اولین بار توانستیم صدر صدر خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز کشور را تامین کنیم و متوسط ذخایر خونی که پیش از این حدود چهارونیم تا ۵ روز بود را به حداقل ۸ روز برسانیم و در مواردی ۱۵ روز نیز ذخیره داشتیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه برای اولین بار تمام استان های کشور از جمله استان‌های کمتر برخوردار نظیر ایلام و سیستان‌‌وبلوچستان مجهز به سیستم غربالگری اتوماتیک که سرعت و دقت بالایی دارد و خطر را به صفر می‌رساند، شدند‌، افزود: برای اولین بار آزمایش غربالگری مولکولی را راه‌اندازی کردیم، پیش از این ممکن بود به احتمال بسیار ضعیف ویروس در خون تشخيص داده نشود اما با این روش احتمال این موضوع نزدیک به صفر می‌شود.

جمالی با اشاره به اینکه برای اولین بار غربالگری آنتی‌بادی را نیز راه‌اندازی کردیم‌، بیان کرد: به طور طبیعی در بدن همه افراد آنتی‌بادی وجود دارد اما اگر بیش از حد بالا باشد نباید پلاسما مشتق شده به بیماران به خصوص به نوازدان تزریق شود چراکه خطر مرگ دارد، به همین دلیل غربالگری آنتی بادی را نیز راه اندازی کردیم که در تمام کشور پوشش سراسری دارد.

وی ضمن بیان اینکه کیسه‌های فیلتردار انتقال خون در سال گذشته از ۲۵ درصد به ۷۰ درصد رسیده و به امید خدا امسال نیز به ۸۰ درصد و طی ۲ سال آینده به ۱۰۰ درصد می رسد، توضیح داد: کیسه‌های ساده عوارضی نظیر احتمال افزایش مدت بستری، احتمال مرگ‌ومیر، تب لرز و.‌.. را به ویژه در اعمال جراحی سنگین داشتند و به همین دلیل استفاده از کیسه‌های فیلتردار را افزایش دادیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ضمن اشاره به اینکه برای اولین بار حداقل برای ۶ ماه ذخایر استراتژیک داریم، عنوان کرد: مراکز اهدای خون و پخش فرآورده خونی در کل کشور در حال افزایش است.

جمالی با بیان اینکه بزرگترین کنگره خون را با حضور ۲۰ کشور برگزار کردیم و برگزاری این جلسه بسیار اثرگذار بود و ارتباط بسیار خوبی میان سازمان انتقال خون کشور و سایر کشور‌ها برقرار شد، ادامه داد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در کانون توجه قرار داده‌ایم. یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه سانتریفیوژ یخچال‌دار شده است و قراردادی با این شرکت منعقد کرده‌ایم. همچنین با سازمان انرژی اتمی به منظور ساخت دستگاه اشعه دهنده به خون که یک فناوری پیشرفته به حساب می‌آید همکاری کرده‌ایم. فقط سه کشور به دستگاه اشعه‌دهنده به خون مجهز هستند.

وی با اشاره اینکه بهره برداری از پلاسمایی که سالانه برای ساخت دارو به خارج از کشور ارسال می‌شد ۱۸۰ هزار لیتر بود و سال گذشته به ۲۶۲ هزار لیتر رسید و امسال نیز به امید خدا به بالای ۳۰۰ هزار لیتر می رسد، گفت: ۱۶ کشور عضو سازمان خون های نادر هستند. اکنون حدود ۳۰۰ لیتر ذخایر خون‌های نادر در کشور داریم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون افزود: پالایشگاهی که در حدود ۱۰ سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده بود هیچ تولیدی نداشت و بر اساس حکم دادگاه این پالایشگاه از بخش خصوصی گرفته شده و اکنون ۳ پالایشگاه دیگر در دست احداث است.

جمالی با بیان اینکه بحث انتقال خون پیش‌بیمارستانی را در کانون توجه قرار داده‌ایم، گفت: اگر خون در همان ساعت اولیه یک حادثه تصادف به مصدومان حادثه برسد، می‌تواند جان افراد را نجات دهد. اگر آمبولانس‌ها مجهز به خون مثلا گروه خونی O منفی باشند و تزریق خون را در محل حادثه انجام دهند، می‌توانند از مرگ افراد به دلیل خونریزی جلوگیری کنند. سازمان انتقال خون به منظور تزریق خون پیش بیمارستانی با سازمان اورژانس کشور توافقاتی حاصل کرده و پیش‌بینی می‌کنیم این موضوع طی سه سال آینده محقق شود.

وی درباره جامعه آماری اهداکنندگان خون کشور گفت: ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر طی سال گذشته اهدای خون صورت گرفته است. بررسی‌ها بیانگر این است میزان اهدای خون در سال جاری به میزان ۱۲ درصد افزایش یافته است. همچنین ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار فرآورده خونی طی سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت. اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون بیان کرد: همه این افتخارات به خاطر اهدا کنندگان است و اگر این افراد نباشند، حضور ما معنایی ندارد و اهداکنندگان سرداران گمنام سلامت هستند.

جمالی گفت: در آستانه ۵۰ سالگی سازمان انتقال خون قرار داریم و ۹ مرداد ماه به عنوان سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون کشور است. شعار «نیم‌قرن اهدای خون اهدای زندگی» را به عنوان شعار ۵۰ سالگی سازمان انتقال خون انتخاب کرده‌ایم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *