نقشه راه صلح اوکراین در سوئیس چیست؟

13:12 - 27 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۳۱۹
نقشه راه صلح اوکراین در سوئیس چیست؟
نشست صلح اوکراین در سوئیس در حالی برگزار می‌شود که روسیه به‎عنوان یکی از طرف‌های درگیر بحران، در این مذاکرات غایب است.

خبرگزاری میزان - ده‌ها تن از مقامات کشور‌های مختلف در یک استراحتگاه در سوئیس گرد هم آمدند تا درباره آنچه چگونگی برقراری صلح در اوکراین عنوان می‌شود، بحث و گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که با وجود غیبت روسیه، امید چندانی به نتیجه ملموس در این مذاکرات وجود ندارد.

با وجود غیبت روسیه در این کنفرانس در استراحتگاه بورگن استوک، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‎جمهور اوکراین، مدعی شد که یکی از معیار‌های موفقیت این رویداد دو روزه «بازگرداندن این ایده به جهان است که تلاش‌های مشترک می‌تواند جنگ را متوقف کند و صلحی عادلانه برقرار کند.»

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس با یک اقدام موازنه دشوار مواجه شدند، به‌طوری که بسیاری از روسیه به اتهام نقض قوانین بین‌المللی و در عین حال محافظت از مواضع خود برای باز گذاشتن در‌ها برای پیوستن مسکو به مذاکرات صلح آتی که ممکن است روزی به درگیری پایان دهد، انتقاد کردند.

زلنسکی گفت: در اینجا نمایندگانی از آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا، خاورمیانه و آسیا، اقیانوس آرام، آمریکای شمالی و سران مذهبی حضور دارند.

وی مدعی شد: اکنون، روسیه اینجا وجود ندارد. چرا؟ زیرا اگر روسیه به صلح علاقه‌مند بود، جنگی رخ نمی‌داد.

ریاست حدود نیمی از حدود ۱۰۰ هیئت حاضر در این کنفراس را سران دولت‌ها بر عهده داشتند.

در نشست سوئیس چه گذشت؟

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، بی‌اعتمادی بین روسیه و اوکراین را تایید کرد و گفت: هر یک از طرف‌ها گام‌های طرف مقابل را گسترش تلاش‌های جنگی بیشتر می‌دانند.

وی افزود: همچنین باید متذکر شوم که اگر روسیه، طرف دیگر مناقشه، در کنفرانس حضور داشت، این نشست می‌توانست نتیجه‌گراتر باشد.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به نمایندگی از این کشور در حالی که جو بایدن در جمع‌آوری کمک‌های مالی کمپین انتخاباتی خود در کالیفرنیا شرکت داشت، بر حمایت کامل واشنگتن از اوکراین تاکید کرد و از کمک ۱.۵ میلیارد دلاری جدید آمریکا برای مجموعه‌ای از پروژه‌ها مانند زیرساخت‌های انرژی و امنیت غیرنظامی اوکراین خبر داد.

چین، به بسیاری از کشور‌های حاضر در این رویداد پیوست؛ پکن گفته که هرگونه روند صلح مستلزم مشارکت روسیه و اوکراین است.

نماینده چین در این نشست یادآور شد که این کشور ایده‌های خود را برای صلح مطرح کرده است.

در یک ابتکار جداگانه در ماه گذشته، چین و برزیل بر سر ۶ تفاهم مشترک در زمینه حل و فصل سیاسی بحران اوکراین توافق کردند و از سایر کشور‌ها خواستند در پیشبرد مذاکرات صلح که در زمان مناسب با حضور روسیه و اوکراین برگزار شود، نقش ایفا کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *