سوءاستفاده جنسی از زنان؛ رویه‌ای معمول در شرکت‌های ایلان ماسک

11:01 - 26 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۰۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سوءاستفاده جنسی از زنان؛ رویه‌ای معمول در شرکت‌های ایلان ماسک
گزارش‌های متعددی درباره سوء‌استفاده و آزار زنان کارمند در شرکت‌های تحت مالکیت ایلان ماسک و یا خود او از سوی رسانه‌ها منتشر شده که تازه‌ترین آن ابعاد جدیدی را درباره اتهام‌ها تشریح می‌کند.

خبرگزاری میزان - یک گزارش جدید، می‌گوید ایلان ماسک با برخی کارمندان خانم اسپیس‌ایکس رابطه نامتعارف دارد.

ایندیپندنت، می‌نویسد که ایلان ماسک، موسس شرکت اسپیس‌ایکس سال‌ها قبل تلاش کرده بود رابطه‌ای غیرقانونی با یک مهمان‎دار اسپیس‌ایکس برقرار کند.

این شرکت به این زن ۲۵۰ هزار دلار پرداخت کرد تا ادعای سوءرفتار جنسی در سال ۲۰۱۸ علیه ماسک را حل‌وفصل کند.

ماسک در سال ۲۰۲۲ در گفت‌وگو با بیزینس اینسایدر این اتهام را رد کرد. 

اکنون و پس از ۲ سال، اتهام‌های بیشتری در رابطه با رفتار ماسک در روابط او مطرح شده است. 

براساس گزارش جدید وال‌استریت ژورنال که براساس مصاحبه با بیش از ۴۸ منبع و همچنین بررسی ایمیل‌ها، متن‌ها و سوابق است، این میلیاردر با تعدادی از کارمندان زن در اسپیس‌ایکس رابطه داشته و دیگران را برای جلب نظر آن‌ها تحت فشار قرار داده است. 

به نوشته این نشریه آمریکایی، رفتار‌های جنسی نامناسب ادعایی از سوی موسس شرکت‌های اسپیس‌ایکس و تسلا با زنانی که برای او کار می‌کرده‌اند، شرم‌آور و تکان‌دهنده است.

در این گزارش به کارآموز سابق اسپیس‌ایکس اشاره شده که پس از برقراری رابطه با ماسک، عضو تیم مدیریتی شده است. 

علاوه براین، ماسک ظاهرا با کارمند دیگری هم رابطه داشته است. ماسک همچنین از کارمند زنی درخواست برقراری ارتباط کرده بود، اما آن کارمند درخواست او را رد کرد؛ سپس ماسک علاوه بر افزایش ندادن حقوق او، از عملکردش شکایت کرد. این زن در نهایت در سال ۲۰۱۳ این شرکت را ترک کرد.

موارد دیگر سوءاستفاده از زنان در شرکت‌های ایلان ماسک

سوءاستفاده از زنان از سوی ایلان ماسک و شرکت‌های او موضوعی است که بار‌ها گزارش‌هایی از آن منتشر شده است.

یکی از این گزارش‌ها مربوط به اسفند ۱۴۰۲ بود. یکی از کارمندان اسپیس‌ایکس می‌گوید که او ۷ سال در دفتر مرکزی این شرکت در کالیفرنیا کار کرده است و براساس یک شکایت جدید علیه شرکت، آزار جنسی، دستمزد نابرابر، تبعیض، آزار جنسی و انتقام‌جویی را در این سال‌ها تحمل کرده است. 

این کارمند به نام میشل دوپاک، همچنین می‌گوید که رئیس و معاون اسپیس‌ایکس درخواست‌های او برای اقدام در این مورد را نادیده گرفتند.

پیش از این نیز، در سال ۲۰۲۱، ۸ نفر از کارکنان زن در شرکت تسلا، دیگر شرکت متعلق به ایلان ماسک، از سوءرفتار جنسی علیه آن‌ها در این شرکت شکایت کرده بودند.

در دادخواستی که این ۸ نفر ارائه کرده بودند، تاکید شده است که رفتار ماسک باعث تقویت یک فرهنگ جنسیتی در اسپیس‌ایکس شده که در آن زنان به‌طور مداوم مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و نگرانی‌های آن‌ها نادیده گرفته می‌شود. 

اسپیس‌ایکس این اتهام‌ها را رد کرده و مدعی است که نامه این افراد باعث اختلال در فعالیت کارمندان شده و این شرکت آن‌ها را به دلیل نقض سیاست‌های شرکت اخراج کرده است.

یکی از شاکیان بیان کرده که این شکایت تلاشی برای پاسخگو نگه داشتن مدیریت اسپیس‌ایکس و ایجاد تغییر‌ها در سیاست‌های محل کار است.

این ۸ نفر می‌گویند که اخراج آن‌ها نقض حقوقشان تحت قانون کار آمریکا بوده و به‌دنبال دریافت خسارت جبرانی و تنبیهی هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *