مجوز ماسک برای انتشار محتوای مستهجن در ایکس؛ استفاده از واژه آزادی بیان برای توجیه بی‌اخلاقی

11:50 - 19 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۹۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مجوز ماسک برای انتشار محتوای مستهجن در ایکس؛ استفاده از واژه آزادی بیان برای توجیه بی‌اخلاقی
رسانه اجتماعی ایکس به‌ویژه از زمانی که ایلان ماسک مالک آن شد، مملو از حاشیه‌ها و تصمیم‌هایی بوده که انتقاد شدید کارشناسان را درپی داشته است.

خبرگزاری میزان - ایکس تحت مدیریت ایلان ماسک به‎تازگی اعلام کرده که به‌طور رسمی اجازه می‌دهد مطالب مستهجن در این رسانه اجتماعی منتشر شود.

کارشناسان می‎گویند که محتوای بزرگسالان هرگز در ایکس سانسور نشده است؛ همچنین این رسانه اجتماعی هرگز سیاست دقیقی را در مورد محتوای NSFW تبلیغ نکرده است؛ به این معنی که سیاست‌های ایکس درباره محتوایی که اجازه انتشار ندارد، مشخص نیست.

اما سیاست جدید ایکس برای انتشار محتوای مستهجن واکنش کارشناسان و حتی کاربران این رسانه اجتماعی را درپی داشته است.

ایکس در مورد سیاست جدید مدعی است: ما بر این باوریم که کاربران باید بتوانند مطالب مرتبط با موضوع‌های جنسی را تا زمانی که به‌طور توافقی تولید و توزیع می‌شود، تولید، توزیع و مصرف کنند. 

به ادعای ایکس، بیان جنسی، چه بصری و چه نوشتاری، می‌تواند شکلی مشروع از بیان هنری باشد!

این رسانه اجتماعی در مجموع ادعا می‌کند که به آنچه آزادی بیان می‌خواند، پایبند است اما پرسش اصلی این است که آیا انتشار محتوای جنسی آزادی بیان است یا خیر؟

علاوه بر این، ایکس ادعا می‌کند که با محدود کردن کودکان از قرار گرفتن در معرض این نوع محتوا، آنچه آزادی در میزبانی از محتوای بزرگسالان می‌خواند، را متعادل می‌کند.

یکی از نکته‌های اصلی و ابهام‌ها این است که سیاست ایکس تشریح نمی‌کند که چگونه این کار را انجام می‌دهد. 

براساس این سیاست، افراد زیر سن قانونی هم می‌توانند با دروغ گفتن در مورد سن خود به محتوای جنسی در این رسانه اجتماعی دسترسی پیدا کنند.

این سیاست (انتشار محتوای جنسی) انتقاد‌های گسترد‌های را به‌دنبال داشته است. 

یک موسسه که در زمینه استثمار جنسی فعالیت می‌کند درباره این سیاست حمایت از محتوای مستهجن، می‌نویسد: ایکس قبلا نیز به محتوای غیرقانونی، از جمله مطالب سوءاستفاده جنسی از کودکان، قاچاق جنسی و سایر محتوای آزاردهنده جنسی اجازه انتشار و گسترش داده است. 

ادعای حمایت از ارزش‌های انسان‌دوستانه

آلی بث استاکی، کارشناس تلویزیون بلیز تی‌وی (شبکه آمریکایی)، معتقد است که خط مشی محتوای بزرگسالان ایکس با آنچه ارزش انسان‌دوستانه از سوی ماسک خوانده می‌شود، مغایرت دارد. 

به گفته استاکی، اگر ایلان ماسک به همان اندازه که می‌گوید حامی بشریت باشد، هر کاری را که ممکن است باید انجام دهد تا محتوای جنسی را از ایکس حذف کند.

او تاکید کرد: چیزی به نام محتوای مستهجن اخلاقی وجود ندارد. همه این‌ها هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی استثمارگر و مخرب است.

همچنین استیو دیس، یک کارشناس، این سیاست را برای ایلان ماسک سودمند خواند.

دنی آکین، رئیس یک مرکز تحقیقی، گفت: عمل کردن برخی براساس سیستم گناه‌آلود نباید ما را شگفت‌زده کند، اما این بدان معنا نیست که افراد باید در این موضوع مشارکت داشته یا با آن کنار بیایند.

تکیه به آزادی بیان از نوع غربی

شرکت‌های عمدتا آمریکایی که در تولید و انتشار محتوای مستهجن نقش دارند همواره به آنچه آزادی بیان (به سبک غربی) می‌خوانند تکیه کرده و ادعا می‌کنند که جلوگیری از انتشار این نوع محتوا آزادی بیان را نقض می‌کند.

دونالد هیلتون، یک پزشک متخصص ساکن تگزاس، می‎گوید: این شرکت‌ها می‌گویند که ما باید بتوانیم سیستمی داشته باشیم که به کودکان آسیب می‌رساند؛ بنابراین آن‌ها می‌خواهند بتوانند به آسیب رساندن به کودکان ادامه دهند.

پایگاه کرسیما هم درباره این موضوع نوشت: صرف نظر از اینکه چه نوع محدودیت‌هایی برای این محتوای (مستهجن) در نظر گرفته شده است، بی‌اخلاقی پشت آن را تغییر نمی‌دهد. افزایش مشکل‌هایی مانند قاچاق انسان، از جمله قاچاق و استثمار کودکان، حتی با وجود محدودیت‌ها، نگرانی جدی است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *