حضور جلیلی در گفتگوی ویژه خبری/جلیلی: شروع کاری دولت‌ جدید با برنامه هفتم است و این یک فرصت است

23:27 - 23 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۸۱۷
حضور جلیلی در گفتگوی ویژه خبری/جلیلی: شروع کاری دولت‌ جدید با برنامه هفتم است و این یک فرصت است
سعید جلیلی گفت: همزمانی آغاز به کار دولت با آغاز برنامه هفتم فرصت مغتنمی است چرا که دولت کار خود را با برنامه‌ای که مورد وفاق در کشور قرار گرفته است شروع می‌کند.

خبرگزاری میزان - سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه گفت وگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه با موضوع دولت چهاردهم و برنامه پنج ساله هفتم به تبیین برنامه‌های خود در این رابطه پرداخت و گفت: تقریبا از برنامه پنجم توسعه که بخش سیاسی آن را عهده دار بودم و پس از آن برنامه ششم به دلیل عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اکنون نیز در برنامه هفتم به دلیل اینکه عضو هیئت عالی نظارت مجمع هستم برنامه هفتم را کامل دنبال کرده ام.

وی ادامه داد: یکی از وظایف هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که برنامه هفتم توسعه را از جهت مغایر بودن با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بررسی کند؛ بر این اساس همه بخش‌های برنامه هفتم را مطالعه و بررسی کردم و حتی مواردی که مغایرت داشت در هیئت عالی نظارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت، بسیاری از آن‌ها اصلاح و از جهت انطباق با سیاست‌های رهبری انقلاب مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

جلیلی با بیان اینکه نسبت به برنامه هفتم اشراف دارم، اظهار داشت: همزمانی آغاز به کار دولت با آغاز برنامه هفتم فرصت مغتنمی است چرا که دولت کار خود را با برنامه‌ای که مورد وفاق در کشور قرار گرفته است شروع می‌کند. برنامه هفتم توسعه تصویب و تبدیل به قانون شده و امروز مبنا و منشور کار ۵ سال آینده کشور است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: لازمه پیشرفت و جهش کشور داشتن برنامه و باور داشتن به برنامه است؛ دولت وقت در سال ۹۲ اعتقادی به برنامه نداشت لذا فقط ۳۰ درصد آن اجرا شد و رشد منفی و صفر داشتیم که دلیل آن نبود برنامه است.

وی تصریح داشت: حدود ۱۵ مورد در برنامه است که دولت موظف است ظرف یک سال برنامه آن را بنویسید، ۱۷ مورد به دولت ماموریت داده شده تا ظرف ۶ ماه برنامه نوشته شود، ۷ مورد باید ظرف ۳ ماه برنامه آن توسط دولت نوشته شود و درباره یک مورد نیز فرصت یک ساله برای نوشتن برنامه توسط دولت تعیین شده است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح داشت: این امر نشانه لزوم اشراف دولت نسبت به برنامه هفتم توسعه است و یک ماموریت جدی در این رابطه دارد و باید تعداد بسیاری از این برنامه‌ها را ذیل برنامه هفتم توسعه تهیه کند لذا یکی از بحث‌هایی که نسبت به آن تاکید دارم تهیه هرچه سریعتر برنامه‌های مذکور ذیل برنامه هفتم توسعه است.

جلیلی با بیان اینکه صرف مطالعه برنامه هفتم توسعه کافی نیست گفت: رئیس جمهور باید هم نسبت به برنامه اشراف داشته باشد و هم به مسیری که طی می‌کند و موانعی که در ساختار اجرایی و اداری کشور و فضای سیاسی، فرهنگی اقتصادی کشور وجود دارد که می‌تواند مانع اجرای برنامه شود توجه داشته باشدلذا باید اقداماتی انجام دهد که این موانع رفع شده و آن برنامه محقق شود.

وی با اشاره به اجرای ۳۰ درصدی برنامه ششم توسعه گفت: اگر شما برنامه ریزی هم نداشته باشید این مقدار از برنامه اجرا می‌شود چرا که مقداری از برنامه، مصروف مسائل روزمره کشور می‌شود. ما در آن ۸ سالی که پایان دهه ۹۰ بود طبق گزارش خود دستگاه‌های دولتی در همان زمان میزان ۳۰ درصد از برنامه توسعه اجرایی شد نه بیشتر از این رقم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با هدف کلی برنامه هفتم توسعه که موضوع پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت و نرخ رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد با تاکید بر افزایش بهره وری است نیز اذعان داشت: وقتی پیش نویس برنامه هفتم نوشته شد رشد ۸ درصد و تورم زیر ۱۰ درصد به عنوان هدف تعیین شد، برخی از دوستان در همان زمان این نگاه را داشتند که این اهداف ممکن است یا خیر؛ یعنی اختلاف نسبت به تحقق و یا عدم تحقق آن اهداف وجود داشت.

وی ادامه داد: با ساعت‌ها مطالعه چه با گروه‌هایی که در دولت در سایه داشتیم و چه در هیئت عالی نظارت و گفتگو‌هایی که با دوستان دولت و به ویژه مجلس داشتیم، جمع بندی بنده این است که این اهداف کاملا قابل تحقق هستند، اما تحقق این اهداف نیازمند کار جدی و هدفمند است.

جلیلی افزود: اگر برنامه‌ای برای پیشرفت و عدالت در کشور بیان می‌کنیم موجب به خطر افتادن منافع عده‌ای از افراد می‌شود و چه بسا عده لی از آن متضرر شوند این افراد ساکت نمی‌مانند و در مقابل آن مانع ایجاد می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در اوایل دولت آقای رئیسی منعکس کردیم که در تولید، توزیع و مصرف فرآورده‌های نفتی ۲ تا ۴ درصد ضایعات وجود دارد و راهکار آن سامانه برخط بود که ایشان موضوع را به دستگاه‌های مربوطه ارجاع دادند و مقرر شد این موضوع در برنامه هفتم گنجانده شود و امروز بند مربوط به آن در برنامه هفتم وجود دارد، اما کافی نیست و باید ایهامات آن دنبال شود. چگونگی تدوین آئین نامه آن و برنامه اجرایی آن باید نوشته و با قوت پیگیری شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: کاهش تورم، رشد ۸ درصدی نیازمند لوازمی است که در برنامه هفتم به خیلی از این مباحث توجه شده و امروز برنامه بند‌های بسیار خوبی دارد که به کمک آن‌ها می‌توان این اهداف را دنبال کرد. مدیریت بازار ارز، حاکمیت ریال، پیش بینی پذیر بودن سیاست‌های اقتصادی از وظایف رئیس جمهور است و باید به آن‌ها مسلط باشد تا بتواند آیت کار‌ها را انجام دهد.

روند گردش ارز در داخل کشور را بررسی کردیم

جلیلی در رابطه با راهکار‌های خود جهت تحقق این اهداف گفت: در مجموعه دولت در سایه شاید ده‌ها ساعت روند گردش ارز در داخل کشور را مورد بررسی قرار دادیم تا برای ما شفاف شود که چه چیزی باعث می‌شود برخی اخلال‌ها در بازار ارز ایجاد شود؛ در این زمینه ایراد‌هایی وجود دارد که باید رفع شود؛ لازمه ثبات در بازار ارز این است که منابع و مصارف ارزی و اولویت‌های تخصیص باید مشخص باشد.

حاکمیت ریال از اولویت‌های دولت من است

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دولت من این است که باید حاکمیت ریال جدی گرفته شود گفت: دولت مقتدر باید برای ثبات در حاکمیت ریال برنامه داشته باشد.

در کشور مشکل کمبود زمین نداریم

وی در خصوص موضوع مسکن نیز اذعان داشت: مسکن یکی از موضوعات اصلی کشور ما است، ما در کل کشور مشکل کمبود زمین نداریم بلکه مشکل انحصار و تبعیض زمین است. اجازه داده شده تا ۲ دهم درصد به محیط سکونتگاهی در شهر و روستا اضافه شود که در برنامه هفتم مقدمه آن چیده شده است؛ یعنی حدود ۳۳۰ هزار هکتار برای ساخت مسکن می‌توان در اختیار داشت بنابراین مشکلی در تامین زمین نداریم.

جلیلی تصریح کرد: نکته مهم این است که نباید مسکن را تک بعدی نگاه کرد؛ اگر برای کسی مسکن تهیه می‌کنیم باید دید که اشتغالی چه می‌شود. باید نسبت تامین مسکن را با موضوع آمایش سرزمین و اقتصاد کلان کشور دید.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به سیاست‌های رهبر انقلاب در زمینه سیاست‌های دریا محور گفت: نگاه به مسکن زمانی می‌تواند موثر شود که برای افراد محل آرامش تهیه کنیم. مسکن فقط یک خوابگاه نیست بلکه مجموعه‌ای از بحث‌های فرهنگی و اجتماعی هم به همراه دارد. باید مسکن را در کنار موضوع آمایش سرزمینی یعنی در کنار حوزه کشاورزی، صنایع، دریا و ... دید تا مابقی موضوعات و اهداف دیگر هم تامین شود.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت خوبی در سواحل مکران داریم گفت: در سواحل مکران مجموعه‌ای از فرصت‌های دریایی وجود دارد؛ در بندرعباس مجموعه‌ی بزرگی داریم که کارشان تعمیر و ساخت کشتی است و زیر ساخت‌های خوبی هم دارد. ۴۰ هزار شناور داریم که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، سهم ما دو درصد است در حالی که می‌تواند تا ۱۰ میلیارد دلار باشد. در شیلات و سایر عرصه‌ها مانند نفت و گاز دریایی باید ظرفیت‌های مغفول فعال شود. برخی از کشور‌ها ۴۶ درصد از اقتصاد خود را با دریا تامین می‌کنند در حالی که سهم ما نسبت به سایرین کمتر است.

جلیلی در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با موضوع مردمی سازی اقتصاد نیز اظهار داشت: معتقدیم که دولت نباید بنگاه داری کند و اگر بنگاهی در اختیار دارد باید آن را به مردم واگذار کند تا بهره وری آن را افزایش دهند و دولت هم نقش نظارتی و تنظیم گری خود را داشته باشد و نقش اجرایی.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما مواردی داشتیم که به اسم مردمی سازی یک حرکت‌هایی صورت گرفته، اما ناموفق بوده است که در این رابطه می‌توان به هپکو، نیشکر هفت تپه و ماشین سازی تبریز اشاره کرد. علت ناموفق بودن بنگاه‌ها به این دلیل بود که مردمی سازی به شکل درستی صورت نگرفت. یادم است که در هپکو، کارگران می‌گفتند که در سال ۸۶ و در زمانی که این بنگاه دولتی بود در سال حدود ۱۸۰۰ ماشین آلات سنگین راه سازی و ... تولید می‌کردند و بعد از آنکه خصوصی سازی صورت گرفت این میزان تولید به سالی ۸ دستگاه رسید.

وی تاکید داشت: یکی از عوامل ارتقای بهره وری مردمی سازی شدن است، اما به شرط آنکه درست اجرا شود و درست آن این است که کسی که این کار را می‌کند اهلیت داشته باشد.

جلیلی در بخش پایانی خود اظهار داشت: یکی از اهرم‌های دشمن که در آن ناموفق بود بحث تحریم نفت ایران بود. در دولت آقای رئیسی این موضوع با قدرت دنبال شد و اخیرا خود سنای آمریکا به وزیر خارجه خود اعتراض می‌کرد که قرار بود ایران یک بشکه نفت نفروشد، اما الان دو میلیون بشکه می‌فروشد که البته ما دو میلیون نمی‌فروشیم و این میزان بیش از یک و نیم میلیون بشکه است.

وی ادامه داد: بحث ینده این است که ما اصلا چرا باید نفت را بفروشیم مگر کسانی که نفت را از ما می‌خرند چه کار می‌کنند؟ عمده آن‌ها نفت را تبدیل به فرآورده کرده و چندین برابر قیمت می‌فروشند. یکی از ظرفیت‌های بسیار ارزشمند امروز کشور ما این است که باید نفت خود را تبدیل به فرآورده و سپس تبدیل به صنایع پایین دست پتروشیمی کند. در حال حاضر فقط در منطقه بازار صنایع پایین دست پتروشیمی ۱۳۵ میلیارد دلار است، اگر بتوانیم از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنیم آن زمان است که می‌توانیم کلی موفق باشیم و دیگر نه تنها نفت نفروشیم بلکه نفت بخریم و آن را تبدیل به فرآورده کنیم که منجر به اشتغال آفرینی و ارزآوری خواهد شد. مردم اگر بدانند با سرمایه گذاری در این حوزه سود می‌کنند در این مسیر سرمایه گذاری خواهند کرد لذا این خود یکی از بحث‌های مهم است که باید مردم را در آن مشارکت داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *