اسلامی: صنعت هسته‌ای در دولت سیزدهم رشد تصاعدی داشت

12:51 - 23 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۷۰۳
اسلامی: صنعت هسته‌ای در دولت سیزدهم رشد تصاعدی داشت
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در حوزه صنعت و فناوری هسته‌ای، تدبیر ویژه‌ای برای کاستن اثرات روانی و اقتصادی این موضوع در داخل داشت، گفت: در گذشته صرفا به خاطر این موضوع، انواع مشکلات برای مردم ایجاد شده بود.

خبرگزاری میزان - محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در ویژه برنامه «شهید جمهور» شبکه افق، دستاورد‌های دولت سیزدهم در حوزه صنعت هسته‌ای را تشریح کرد.

دولت رئیسی موجب رشد چند صددرصدی در صنعت هسته‌ای شد

اسلامی ضمن گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت گفت: زمانی که دولت شهید رئیسی بر سر کار آمد، با بدعهدی طرف غربی در برجام مواجه بودیم؛ همچنین رویه صنعت هسته‌ای در سال‌های گذشته متکی بر تحقیقات و به شکل غیر صنعتی بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم وارد فاز تحقیقات پرسرعت، صنعتی شدن و تجاری شدیم.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم شاهد رشد تصاعدی چند صددرصدی در همه حوزه‌های صنعت هسته‌ای بودیم.

شهید رئیسی به دنبال تحول در صنعت هسته‌ای بود

اسلامی تصریح کرد: شهید رئیسی پیش از دوره ریاست جمهوری و قبل از انتخابات ۱۴۰۰ یعنی از سال ۱۳۹۶ کارگروهی را برای موضوع‌های مختلف تشکیل داده بود که یکی از آن‌ها متشکل از افراد خبره در حوزه صنعت هسته‌ای بود؛ این کارشناسان وضع موجود را مطالعه و آسیب‌شناسی کرده بودند و برای تحول صنعت هسته‌ای، راهکار و برنامه‌ریزی مشخصی داشتند.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: زمانی که به‌عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب شدم، تمام آن اسناد در اختیار بنده قرار گرفت؛ البته در سند تحول دولت سیزدهم نیز به این موضوع اشاره شده بود؛ مشکل تا آن موقع عدم وجود سند چشم‌انداز و نقشه راهبردی در سازمان بود؛ بنابراین لازم دیدیم با حضور همه کارشناسان، سند جامعی را تدوین و تصویب کنیم که ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ از آن رونمایی شد.

تاکید شهید رئیسی بر لزوم مشاهده تاثیرات صنعت هسته‌ای در زندگی مردم

وی گفت: شهید رئیسی تاکید داشت تاثیر صنعت هسته‌ای در زندگی مردم دیده شود، در مورد تامین برق هسته‌ای و رسیدن به هدف تولید ۲۰ هزار مگاوات هم با حمایت‌های فراوان شخص شهید رئیسی مواجه بودیم به‌طوری که اکنون جبهه‌های دوم و سوم توسعه نیروگاه بوشهر در دو یا سه نوبت فعال هستند.

اسلامی توضیح داد: به‌منظور تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای، طرح احداث نیروگاه‌های اتمی در استان‌های گوناگون جانمایی شده که از آن جمله می‌توان به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و نیز استان‌های شمال کشور اشاره کرد که فاز‌های مطالعاتی این پروژه‌ها آغاز شده است.

توجه ویژه دولت سیزدهم به سیاست «در‌های باز، نوآوری باز»

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری یادآوری کرد: در دولت سیزدهم، سیاست «در‌های باز، نوآوری باز» در صنعت هسته‌ای در پیش گرفته شد تا نخبگان و افراد حقیقی و حقوقی آنچه تاکنون به‌دست آمده را ببینند و سپس با مشارکت آن‌ها، برای رسیدن به هدف‌های بعدی برنامه‌ریزی کنیم.

چگونگی فعالیت بخش خصوصی در حوزه صنعت هسته‌ای

وی درباره چگونگی فعالیت بخش خصوصی در حوزه صنعت هسته‌ای اظهار کرد: حدود ۸۰ شرکت دانش‌بنیان مختلف در حوزه هسته‌ای ایران فعالیت می‌کنند و در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌ها و اقلام مشارکت دارند؛ در بخش پرتودهی، هیچ محدودیتی نداریم به‌طوری‌که از سه سال گذشته، یک شرکت خصوصی، تاسیساتی را به‌منظور پرتودهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی در شهرکرد ایجاد کرده و مجوز فعالیت در چند استان دیگر را هم گرفته است.

چرایی کمتر شدن جنجال‌های هسته‌ای در سال‌های اخیر

رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره چرایی کمتر شدن جنجال‌های هسته‌ای در سال‌های اخیر گفت: دولت سیزدهم در حوزه صنعت و فناوری هسته‌ای، تدبیر ویژه‌ای داشت تا از اثرات روانی و اقتصادی این موضوع در داخل بکاهد، زیرا در گذشته صرفا به خاطر این موضوع، انواع مشکلات برای مردم ایجاد شده بود، در حالی‌که باید سروصدا می‌خوابید تا با سرعت بیشتری در این صنعت پیشرفت کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون در ۷۰ نقطه کشور مطالعات اکتشافی یا استخراج مواد معدنی هسته‌ای (شامل اورانیوم و دیگر مواد مرتبط) در حال انجام است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *